Extra stopcontact 12V

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Loxos

Extra stopcontact 12V

Bericht door Loxos »

Ik ben binnenkort trotse eigenaar van een DL650 K7 en wil al direct een extra stopcontact voor gps/gsm monteren.

Ik heb gelezen dat je dat best rechtstreeks van de battery haalt met een 15A zekering tussen de + draad.

Mag ik dit stopcontact dan ook gebruiken om mijn optimate druppellader aan te sluiten tijdens de winter? Of moet ik dan nog een andere voorzien? Het is maar omdat ik die speciale kabel van optimate niet meer heb met die witte fiche.

tx
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Volgens mij is het niet verstandig om stroomgebruikers buiten het contactslot om van stroom te voorzien. Een keer vergeten en uw batterij is waarschijnlijk ter ziele.

Beter is het denk ik om de stroom te pakken via de schakeldraad vanaf het contactslot.

Als het stopcontact ook gebruikt moet worden voor laadstroom, dan is het mogelijk om op hetzelfde stopcontact een tweede set met draden te leggen die WEL rechtstreeks lopen naar de batterij. Deze moeten dan wel voorzien worden van een diode (zowel in plus als in de min) zodanig dat de doorgang alleen is voor laadstroom naar de batterij toe en niet mogelijk is voor stroomafname van de batterij af.

De zekering van 15 ampère lijkt me een tikje hoog gezien het beperkte vermogen van het gehele 12 volt circuit. In beide sets met leidingen moet een zwevende zekering worden gemonteerd, maar ik zou niet boven de 10 ampère uit willen gaan.

Met vriendelijke groet,
Leo
Demous

Re: Extra stopcontact 12V

Bericht door Demous »

loxos schreef: Mag ik dit stopcontact dan ook gebruiken om mijn optimate druppellader aan te sluiten tijdens de winter? Of moet ik dan nog een andere voorzien? Het is maar omdat ik die speciale kabel van optimate niet meer heb met die witte fiche.

tx
Je bedoeld de optimate kabel die je rechtstreeks op je accu monteerd ?Die zijn los bij (zowiezo) de motoport te koop,kostte mij begin dit jaar iets van 6 euro :wink:
Hornikx

Re: Extra stopcontact 12V

Bericht door Hornikx »

Demous schreef:
loxos schreef: Mag ik dit stopcontact dan ook gebruiken om mijn optimate druppellader aan te sluiten tijdens de winter? Of moet ik dan nog een andere voorzien? Het is maar omdat ik die speciale kabel van optimate niet meer heb met die witte fiche.

tx
Je bedoeld de optimate kabel die je rechtstreeks op je accu monteerd ?Die zijn los bij (zowiezo) de motoport te koop,kostte mij begin dit jaar iets van 6 euro :wink:
Nee, hij bedoelt deze set:
Afbeelding

Dit is een set (kost €26,70 bij de Suzuki-dealer) waar een complete 12V aansluiting inzit, samen met een stekker die past op een Optimate lader.
Kwestie van aanklikken en laden met dat ding ;)

EDIT: ik zie dat hij een kabel mist van zijn Optimate, maar ik ga ervanuit dat hij de witte stekker aan de vaste kabel van de Optimate nog wel heeft.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Ik heb de witte stekker van de optimate vervangen door universele blauw en rode amp-klemmetjes.
Nu kan ik de optimate voor meerdere motoren gebruiken en kost bovenstaand stekkersysteem nog geen 10 euro als je zelf de losse onderdelen koop bij de automaterialenzaak.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Loxos

Bericht door Loxos »

Dit kabeltje zoek ik dus, maar ben ook van plan om dit zelf te maken. De cigarettenstekkers heb ik al. Enkel die zekering (hoe zwaar?) moet ik ergens nog zien te kopen. En dat wit stekkertje zal ik ook vervangen door een ander stekkertje.

Maar mag deze dan ook gebruikt worden om stroom van de battery af te nemen vb. voor gps (rekening houdend dat ik niets laat inzitten als motor niet draait).
Hornikx

Bericht door Hornikx »

loxos schreef:Dit kabeltje zoek ik dus, maar ben ook van plan om dit zelf te maken. De cigarettenstekkers heb ik al. Enkel die zekering (hoe zwaar?) moet ik ergens nog zien te kopen. En dat wit stekkertje zal ik ook vervangen door een ander stekkertje.

Maar mag deze dan ook gebruikt worden om stroom van de battery af te nemen vb. voor gps (rekening houdend dat ik niets laat inzitten als motor niet draait).
Dat kabeltje kan 2-richtingsverkeer aan als je hem rechtstreeks op de accu aansluit. Dus zowel laden als stroom afnemen voor externe bronnen is geen probleem.
De zwaarte van de zekering weet ik niet. Ik kan wel even kijken straks. Bij mij zat dat ding al onder het zadel toen ik hem kocht. Dat is destijds gemonteerd door Motorport Echt.
Ik heb alleen die losse kabel niet :(
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Voor een GPS en GSM zul je geen zware zekering nodig hebben. De voeding van zo'n apparaat is niet zo zwaar. Lijkt me dat je zelfs met 1 Amp al goed bent afgezekerd, maar dat is niet een motorzekeringstandaard. Als je er niks zwaars aan gaat hangen kun je het af met een eenvoudige inline zekeringhouder en een relatief kleine zekering. De oplader/voeding van je GPS zal ongetwijfeld ook een waarde van de laad- of voedingsstroom opgeven. Voor een telefoon is dat ca. 500 mAmp bij ca 5 volt dus minder dan 250 mAmps bij 12 volt. De GPS zal misschien wat meer vragen, Wil je ze beide tegelijk aansluiten dan is een zekering van enkele Amperes (2~3) meer dan voldoende.

Alhoewel ik zelf toch de voorkeur geef aan een via het contactslot gestuurde voeding. Dat hoeft niet veel meer moeite en geld te kosten. Zet een 12 volts relais van een paar Euro met de primaire zijde aangesloten op de handvatverwarming (bijvoorbeeld, kan ook een ander punt zijn dat door het contact wordt geschakeld. Het belast dat circuit nauwelijks) Schakel de secondaire zijde van het relais (de contacten die na het aanschakelen worden gesloten oftewel de NO (=in rust normaly open contacten) in serie met je accu waarbij je een zekering opneemt in de plusleiding. Het kost misschien 5 Euro meer, maar je staat in ieder geval nooit met een lege accu. wel zo'n prettig idee.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Harry

Bericht door Harry »

Voor een GPS is het super onhandig als je de voeding laat schakelen via het contactslot.
Gebruik dus gewoon 12V direct ( met zekering)

Een Garmin moet altijd even wakker worden en trekt je door 2 opstartschermen heen voordat hij gaat werken. Dat wil je niet iedere keer doen als je contact even uit is geweest.
Verder is het instellen van bestemming of het uitpluizen van de route soms wat tijdrovend en dan wil je niet steeds je contact aan hebben staan.

Maar als je er een bouwlamp op aan gaat sluiten , moet je natuurlijk wel even uitkijken!!! :lol:
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Kan aan mij liggen maar ik begrijp het niet helemaal.
Als je een contactgestuurde voeding hebt en je zet je contact uit,
dan blijft het navigatie apparaat toch werken op de
batterij van het navigatieapparaat.

Mijn TTR is aangesloten op een contactgestuurde voeding en als
ik het contact uitzet blijft de TTR gewoon aan totdat ik de TTR
handmatig uitzet.
Roeleke

Bericht door Roeleke »

blackstrom schreef:Kan aan mij liggen maar ik begrijp het niet helemaal.
Als je een contactgestuurde voeding hebt en je zet je contact uit,
dan blijft het navigatie apparaat toch werken op de
batterij van het navigatieapparaat.

Mijn TTR is aangesloten op een contactgestuurde voeding en als
ik het contact uitzet blijft de TTR gewoon aan totdat ik de TTR
handmatig uitzet.
ik begrijp u wel en begrijp dus ook niet helemaal wat het probleem is
begrijp je? :oops:
Harry

Bericht door Harry »

Het probleem: De meest gebruikte Motor GPS zoals een Garmin 2610 en ook de opvolgers, hebben geen intern accu ..!!
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

ok, dan is het logisch!

Dan blijkt dat ik enigzins verwend ben met de TTR en zijn interne
accu die tot 6 uur doorwerkt zonder de toevoer van de stro(o)m :wink:

Toch wel een beetje armoedig, zo'n dure Garmin en dan geen
interne accu!! :wink: :wink:
Strommax

Bericht door Strommax »

Toch wel, de Zumo550 werkt ook op interne lithium battery door - zo'n 5 uurtjes :lol:
Plaats reactie