12v aansluiting

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Lucky Luck

12v aansluiting

Bericht door Lucky Luck »

Ik lees allemaal moeilijke problemen over 12v aansluitingen en 12v stopcontacten maken.
Maar als er al een stekker ligt voor handvat verwarming [zie andere berichten] kan ik daar toch op aansluiten wat ik maar wil, bijv gps.
Alleen even een contra stekkertje halen en het moet lukken volgens mij.
Of zie ik het nu te simpel :?:
groet,
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Nee hoor, je ziet het helemaal goed :D

Alleen hebben sommigen daar niet genoeg aan.
Zo heb ik onder het zadel een 12v aansluiting (niet contact geschakeld)
gemaakt om de bluetooth zender van de tomtom rider op te laden.


en zo zijn er meer electr.accesoires waar je een extra aansluiting voor
nodig kunt hebben.

gr.
Richard
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Hoeveel Ampere kun je eigenlijk van die handvatverwarmingsstekker (3x woordwaarde) halen?
Ik gok zo dat ie waarschijnlijk gezekerd is met een 10A zekering, wat inhoud, dat je toch zo'n 120 W. aan accesoires kunt schakelen, zelfs bij een 5 A. zekering kun je nog 60W. aansluiten.
Een GPS, telefoonlader of een camping TL-lampje vragen niet zoveel stroom, volgens mij kun je die daar makkelijk van aftappen.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Lucky Luck

Bericht door Lucky Luck »

Ben net even bij motordealer geweest, hij wist het niet zeker of die kabel er standaard ligt.
Moet ik toch maar gaan slopen om het te weten te komen.
Hij zij voor een GPS kan je beter een aftakkinkje van je voorremschakelaar afhalen , dan zit je al lekker dichtbij je gps en aarde op de kroonplaat of daar in de buurt.
Is ook geen gekke oplossing! :D
groet,
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Nee, is geen gekke oplossing, maar waarom moeilijk doen als het
makkelijk kan?
Die stekker van de handvatverwarming ligt er echt wel en je hoeft er
alleen het linkerzijpaneel voor te demonteren.
warlord

Bericht door warlord »

Stekkertje zie je ook op t elektrische schema. Wordt geschakeld door het kontaktslot. En is gezekert met de fan dus 15 ampere.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

blackstrom schreef:Nee, is geen gekke oplossing, maar waarom moeilijk doen als het
makkelijk kan?
Die stekker van de handvatverwarming ligt er echt wel en je hoeft er
alleen het linkerzijpaneel voor te demonteren.
Zelf met mijn kleine handen kan ik er niet fatsoenlijk bij om iets aan te sluiten,zonder de radiator te moeten verwijderen.
'k heb dus maar een extra kabel vanaf tje naar de zekeringkast geleid en die via een extra aansluiting op de zekeringkast aangesloten.
Omdat ik toch al aan het solderen was aan de toevoerkabel van de zekeringkast heb ik er meteen maar een paar aansluitingen extra van gemaakt (o.a. een extra 12V. aansluiting onder het zadel voor de TL-tentverlichting).
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
V-Strom for fun

Bericht door V-Strom for fun »

hee ik heb div berichten gelezen over de 12 v stekker in de kuip voor de evt handvat verwarming of nav maar ik heb geen boekje van de motor heeft iemand er evt een foto van b.v.d marcel :wink:
V-Strom for fun

Bericht door V-Strom for fun »

v-strom for fun schreef:hee ik heb div berichten gelezen over de 12 v stekker in de kuip voor de evt handvat verwarming of nav maar ik heb geen boekje van de motor heeft iemand er evt een foto van b.v.d marcel :wink:
jaa ik heb nu een pdf bestand en de kabelboom op tek welke stekker is het ?? en trouwens die kappen zitten ook matig vast hoor blijft plastic maar de linker kap eraf moet ook dat zwarte tussen rooster onder de lamp eraf want daaronder zit het ook vast met een parker ?? wie ohh wie weet het niet allemaal tegelijk he haahahhahaa thanks :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het stekkertje van de handvadverwarriming zit achter de radiator en is ingetaped. Er is moeilijk bij te komen. Je moet dan een verloopkabeltje kopen dat ook voor de calxon gebruikt wordt. Die kun je vervolgens verlengen met platte krimpstekkertjes. Kijk even bij het verhaal handvatverwarming waar een uitgebreide beschrijving staat, ook van de kleuren en het artikelnummer van het verloopkabeltje.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Furiousz

Re: 12v aansluiting

Bericht door Furiousz »

Ik heb vandaag mijn bestelde 12v aansluiting binnen gekregen:

Afbeelding
Afbeelding

Kabel is uitgevoerd met de "Powerlet Automotive Socket":
Afbeelding

Besteld op deze site:
http://easternbeaver.com/Main/Bike_Spec ... strom.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Prima service, supersnelle verzending!

Aankomend weekend maar even knutselen. Kan mooi gelijk met de handvatverwarming :D
Remko

Re: 12v aansluiting

Bericht door Remko »

Als je de massa maar NIET ergens van het frame afhaalt!!!!

Gebruik dus altijd een massa draad!

Corrosie door zwerfstromen

De belangrijkste bronnen van zwerfstromen in de bodem zijn de spoor- en tramlijnen en enkele grote elektrolysebedrijven (chloor- en aluminiumproductie). Je zou het een elektrische bodemvervuiling kunnen noemen.

Wisselstromen zijn betrekkelijk ongevaarlijk. Maar gelijkstromen kunnen de oorzaak zijn van aantasting van metalen voorwerpen in de bodem zoals pijpleidingen en olie- en benzinetanks. Zwerfstromen gaan gedeeltelijk door deze metalen voorwerpen en daarbij ontstaan anode- en kathodeplaatsen. Meestal op vaste plaatsen zodat er op de anodeplaatsen versnelde corrosie optreedt. Een middel hiertegen is de zogenaamde kathodische bescherming. Bvb. bij ondergrondse metalen leidingen wordt soms een negatieve elektrische gelijkspanning op de leiding gezet om ze tegen corrosie als gevolg van zwerfstromen te beschermen. Voor ondergrondse leidingen van gas of water loont dit meestal niet de moeite, maar voor bvb. stoomleidingen is dat een gangbare praktijk.


Het bovenstaande Wikipedia verhaal maakt het een heel klein beetje duidelijk. Deze vlieger gaan niet alleen in de bodem op, maar op alle plaatsen waar diverse metalen, al dan niet direct, met elkaar in contact komen. Waar het in ieder geval omgaat is dat er diverse metaal soorten in een Soes worden gebruikt en dat het geleiden van stroom door deze metalen behoorlijke galvanische corrosie gaat opleveren. Denk niet dat dat wel meevalt, want dat is niet het geval. In het ernstigste geval dondert aluminium na een paar maanden al in elkaar!!

Gewoon een tweede draadje trekken dus!


8) 8)
Furiousz

Re: 12v aansluiting

Bericht door Furiousz »

Vandaag maar eens aan de slag geweest met de 12v aansluiting. Kwam mooi uit, moest namelijk ook het kabeltje van de zumo even netjes wegwerken. Ik heb nu in het zwarte kunststof gedeelte bij het stuur een 12v aansluiting, en onder het zadel. Zo kan ik mijn telefoon opladen als die in de tanktas zit, of de scala rider onder het zadel aan de "prik" hangen :) .
Ik zit er toch sterk aan te denken om een fuse block onder het zadel aan te sluiten om alle kabels netjes weg te werken.
Plaats reactie