Modificatie DL650 kabelboom

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Leipo

Modificatie DL650 kabelboom

Bericht door Leipo »

ik ben dit weekend op een iets minder prettige manier erachter gekomen dat iedere DL650 die de fabriek verlaat geleverd wordt met een best wel lastig probleem. Het blijkt dus dat de kabelboom af-fabriek op een plek kan gaan schuren en zelfs door kan schuren op een gegeven moment. De importeurs wereldwijd zijn ervan op de hoogte en de dealer die de motor nieuw afleverd zou de kabelboom moeten controleren en zo nodig aanpassen/beter beschermen.

hoogstwaarschijnlijk heeft mijn dealer dat nooit gedaan en dat heeft waarschijnlijk tot effect gehad dat 1 cilinder bij mij zaterdag op de snelweg uitviel (ik weet de exacte toedracht nog niet zeker: hij staat nu bij een andere dealer die dit gaat onderzoeken). De dealer (welke ik toen nog op 1 pit kon bereiken) kon mij binnen 5 seconden vertellen dat het waarschijnlijk de kabelboom is die doorgeschuurd is.

dit is geen welbekend probleem bij particulieren omdat dealers het eigenlijk nooit zeggen tegen hun klanten: ze passen de kabelboom aan bij de aflever of 1000 beurt en hebben het er verder nooit meer over.

Het gaat om het stukje kabelboom dat naar de regulator/rectifier (ken de nederlandse naam niet) toe gaat. aan het frame hangt aan de rechtervoorzijde een onderdeel met koelribben (de regulator) en daar linksachter loopt de kabelboom.

ik hou jullie op de hoogte over mijn probleem en let wel: ik beschuldig mijn dealer (nog) niet omdat het nog niet 100% duidelijk is of het wel de kabelboom is. Maar ik zou zelf wel als ik jullie was de eerstvolgende keer dat je bij de dealer staat vragen of die modificatie wel uitgevoerd is om niet voor onaangename verrassingen te komen staan.
Jambo
DL650 berijder
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 02-02-2005, 22:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Adventure oktober 2014
Woonplaats: Wieringerwerf

Bericht door Jambo »

Bedankt Leipo,

Je zou daar toch wel een terugroep actie van Suzuki verwachten1 Ik heb van mijn dealer (Suzuki exclusief dealer) to nu toe geen enkel signaal ontvangen. Model 2005.
Nogmaals bedankt voor de tip.

Groet,

Hans
Hakuna Matata
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

regulator/rectifier = spanningsregelaar/gelijkrichter

Om welk deel van de kabelboom gaat het dan? Ik weet wel dat bij het stuur de kabelboom, indien niet goed geleid, kan doorschuren. Die heb ik tijdens wat aanpassingen dan ook nauwkeurig gecontroleerd en vastgelegd. Het kan natuurlijk ook een deel onder de tank zijn dat door trilling kan doorschuren. Zo is er toch ook een stukje kabel links onder het zadel dat bij sommige verkeerd is gelegd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Leipo

Bericht door Leipo »

dank je Iron Horse,

het gaat dus om een stuk dat onder de tank ligt, het stukje bij het stuur was ik al van op de hoogte. Het is dus het stuk kabelboom dat naar de spanningsregelaar gaat. de preciese plek is mij ook niet bekend.

de reden dat er geen terugroepactie van Suzuki is komt door het feit dat de importeur en alle dealers ervan op de hoogte (horen te) zijn en dit zelf dienen te controleren/aanpassen. op het moment dat je dus je nieuwe motor geleverd krijgt zou je ervan uit mogen gaan dat dit ook gedaan is.
Leipo

Bericht door Leipo »

goed nieuws en slecht nieuws...

het goede nieuws: het was niet de modificatie die het probleem veroorzaakte. dat stuk van de kabelboom was prima in orde.

dan het slechte nieuws: blijkbaar zet suzuki de kabelboom op de meest goedkope manier in elkaar. voor aftakkingen gebruiken ze goedkope klemmetjes welke ze koud klemmen om de blanke draden (dus geen soldeerverbindingen). als er dan vocht in de kabelboom komt (wat snel gebeurt als je, zoals mij, de motor elke dag en nacht buiten onder een hoes laat staan) dan kunnen die verbindingen gaan roesten/rotten.

dat is dus ook wat er bij mij is gebeurt: een draad van de injectie is losgekomen in de draadboom :(

de dealer waar mijn motor stond heeft het opgelost door een soort by-pass te maken zodat alles weer werkt zoals het hoort, maar ik sta er toch wel van te kijken dat dit zo makkelijk kan gebeuren :?

dus naast de roest-gevoeligheid en de slechte laklaag kunnen we er ook nog de goedkoop in elkaar gezette kabelboom aan toevoegen :(
Moer60

Bericht door Moer60 »

Tja, waarom is de V-Strom nou zo'n goed verkochte motor :?: Daar zal de prijs ook wel iets mee te maken hebben. Ergo de kwaliteit van het een en ander zal niet afgestemd zijn op het rottige weer wat wij in Nederland en Belgie hebben. :( :(

Als de V-Strom werd verkocht met de kwaliteit en dus de prijs van een BMW, zouden wij er dan op kunnen rijden :?: :?:
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Inderdaad, alle waar naar zijn geld.
Maar ik betwijfel of een MV Augusta van EUR 20.000,00 een betere
kabelboom heeft dan de V-strom.
Het verschil zit hem hierin dat de MV augusta waarschijnlijk altijd binnen
staat en deze V-strom niet.

gr.
Richard
Leipo

Bericht door Leipo »

ok een update van mijn kant:

op een engelstalig forum heb ik het volgende topic gevonden: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=169568" onclick="window.open(this.href);return false;

die persoon heeft dus precies hetzelfde probleem als ik gehad: een splittertje welke compleet weggeroest is.

De dealer heeft het bijmij opgelost door een by-pass te maken, maar daar ben ik achteraf niet tevreden over: het is nu wachten tot het andere draadje ook doorgeroest is en dan heb ik helemaal geen werkende cylinder meer :(

ik ben dus van plan de splitter op te zoeken in de kabelboom en deze te vervangen door een beter exemplaar (en daarbij ga ik de kabelboom ook beter afwerken/dichttapen)
Sander

Bericht door Sander »

Klopt het mag al een wat ouder verhaal zijn mar toch ik heb op mijn k7 650 black rhino het zelfde probleem. 2 weken geleden ging mijn rode ABS verklikker lampje branden. wat bleek na hem een nachtje bij motorport rocanje te hebben laten staan dat er inderdaad een probleem met de kabelboom is en daardoor de abs unit volledig vervangen diend te worden!!! gelukkig allemaal onder garantie maar toch! zeker voor strom riders iets om toch een beetje in de gaten te houden! volgens motorport is dit een bekend probleem maar suzuki heeft nog steeds geen modificatie toegepast... :x
dus let op met de kabelboom zelf mijn accu heeft een tik hierdoor gehad en dient ook dus vervangen te worden.. vocht, vocht en nog eens vocht is hier het probleem maar is door de dealer goed aan te passen.naar zeggen van motorport!.
:wink: Super zaak trouwens maar dat terzijde is reclame! :oops:
Korsan

Bericht door Korsan »

Ik heb een tijd geleden ook hetzelfde gehad. Nadat de motor een beurt had gekregen wilde ik wegrijden vanaf de dealer. Paar honderd meter verder bemerkte ik dat de naald van de toerenteller en van de snelheidsmeter het niet deden. Volgens mij deden alle metertjes het niet meer, maar dat weet ik niet meer zeker. Ik ben toen teruggereden en er bleek een zekering doorgebrand. Nieuwe erin en starten, weer doorbranden. Er zijn zeker acht zekeringen ingegaan. Uiteindelijk kwamen ze erachter dat de kabelboom bij de zadel niet goed in elkaar zat. Ze hebben een "modificatie" gedaan en beter geisoleerd. Daarna nooit meer problemen gehad.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Dit lezende ( plus alle andere problemen met suzuki's in het algemeen) moet ik toch concluderen dat NIMAG een waardeloze reputatie kwa after-sales heeft.

Ik krijg steeds meer de indruk dat je eerst met een groot slaghout bij NIMAG voor de deur moet staan, wil er iets gebeuren aan problemen in de garantie periode (zie ook het roest forum) :evil:
Sander

misschien iets voor kassa??

Bericht door Sander »

nou als er genoeg stormers zijn stappen we naar kassa :D
V-Strom Jopie

Bericht door V-Strom Jopie »

Alleen als we met motor en al het podium op kunnen.....

Greetz Johan
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: misschien iets voor kassa??

Bericht door Dyrck »

Sander schreef:nou als er genoeg stormers zijn stappen we naar kassa :D
Of Nimag de koude douche van Radar geven....
(kunnen we meteen zien of ze zelf roestbestendig zijn)
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
jwaterink

Bericht door jwaterink »

Dat de kabelboom bij het stuur kan beschadigen was mij gisteravond al opgevallen toen ik mij Quest op de motor monteerde. Heb die toen gelijk wat beter vastgezet en de rest ook even langsgelopen. Verder heb ik niets kunnen ontdekken.
Sander

Bericht door Sander »

Zo net de motor weggebracht bij motorport rocanje om een stuk nieuw kabelboom en abs unit te laten vervangen. Was trouwens nog lang wachten ( 2 maanden ) op dat stukkie kabel uit japan! maar gelukkig het is binnen. nu maar even wachten en even op de len motor "vreemd gaan" ach ik mis stroompje nu al. gelijk maar even gevraagd om te kijken naar de staat van de tank want die moet er ook vanaf. wie weet zit er wel roest @#$%^& .. gaan ze in iedergeval even in spuiten! dus nieuw kabelboompje erop en de abs doet het weer. en voor degene die zich afvraagt of abs echt wat doet?. nou JA ik spreek nu uit ervaring . zelfde motor met en zonder gereden en geloof me MET rijd (remt) wel lekkerder. alles went dat wel maar toch ik merk dat ik de achterrem toch wel vrij hard gebruik (nu blokkeerd die wel eens)
Leipo

Re:

Bericht door Leipo »

Leipo schreef:ok een update van mijn kant:

op een engelstalig forum heb ik het volgende topic gevonden: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=169568" onclick="window.open(this.href);return false;

die persoon heeft dus precies hetzelfde probleem als ik gehad: een splittertje welke compleet weggeroest is.

De dealer heeft het bijmij opgelost door een by-pass te maken, maar daar ben ik achteraf niet tevreden over: het is nu wachten tot het andere draadje ook doorgeroest is en dan heb ik helemaal geen werkende cylinder meer :(

ik ben dus van plan de splitter op te zoeken in de kabelboom en deze te vervangen door een beter exemplaar (en daarbij ga ik de kabelboom ook beter afwerken/dichttapen)
nou ik heb dus al die tijd bovenstaande plannetje niet uitgevoerd en dat is me duur komen te staan :(

31 mei was onze 2e dag van de vakantie naar noorwegen en we waren net 40km over de noorse grens toen mijn motor er mee ophield. noorse suzuki-dealer heeft 2 dagen gezocht en dacht dat mijn CDI unit kapot was. levertijd zou veel te lang zijn dus we hebben de motor naar nederland gehaald. daar heeft de dealer ook weer vele uren besteedt aan de motor om er uiteindelijk na vele weken pas gisteren achter te komen dat het dus de andere draad was die nu ook doorgerot was en beide injectors nu dus geen stroom meer kregen! elke keer gaf ik aan dat ik in het verleden al problemen met die draden had gehad en dat mijn vermoedens waren dat nu dus de andere draad doorgerot was maar steeds kreeg ik als antwoord dat ze daar al naar gekeken hadden en dat dat het echt niet kon zijn.

het was het dus wel :(

dit grapje heeft me nu heel erg veel geld gekost (2000+) en een vakantie door de neus geboord :(
Dgr

Re: Modificatie DL650 kabelboom

Bericht door Dgr »

Aiii dat is pijnlijk :(

Kan je die crappy bypass reparatie van je dealer niet als oorzaak aanvoeren en een fatsoenlijke reparatie eisen?
Leipo

Re: Modificatie DL650 kabelboom

Bericht door Leipo »

probleem is dat die eerste reparatie door een andere dealer is gedaan toendertijd. maar ik ga zeker nog langs bij die dealer
Plaats reactie