Dubbele bougie per cylinder, nuttig?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Dubbele bougie per cylinder, nuttig?

Bericht door Iron Horse »

Ik had het nog niet eerder gelezen, maar kwam er achter door berichten hier op het forum. De nieuwe V-Strom 650 zou zijn uitgerust met 2 bougies per cylinder. Als dat zo is (ik zie er graag de bron van...), dan heb ik er toch een paar vraagtekens bij, namelijk;

Ik zie het nut niet zo in van 2 bougies per cylinder. Een T-spark bougie (Geeft namelijk ook 2 vonken), (met een eventueel verhoogde spanning en/of stroom) geeft mijns inziens hetzelfde effect.Alleen zijn er bij 2 bougies 2 ontsekingsbronnen met een plaatsverschil. Maar goed, ik ben ook niet alwetend, dus misschien dat iemand hiervoor een goede uitleg heeft?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Leipo

Bericht door Leipo »

misschien dat die 2 bougies niet op precies hetzelfde moment een vonk geven (zoals bij een T-spark) maar dat de een juist net even later vonkt zodat er een betere verbranding is? :?:
Robbedoes

Bericht door Robbedoes »

1. Als je een gasmengsel in een cilinder op twee verschillende plaatsen "aansteekt" zal de verbranding uiteindelijk sneller plaatsvinden. (Net als een lont die aan beide uiteinden wordt aangestoken eerder is op gebrand.) Voorwaarde hier is natuurlijk dat er enige afstand tussen de bougies zit. Als het mengsel sneller verbrand is de kans kleiner dat er nog onverbrand mengsel in de cilinder zit als de uitlaat kleppen openen.

2. Als één bougie het mengsel niet ontsteekt, zal de tweede dit meestal nog wel doen. Dit heeft minder overslaan als gevolg.

Dat zijn de enige twee redenen die ik meen te weten.

Greetz,
Rob
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

BMW heeft vanaf 2003 de boxers met een 2e bougie per cilinder uitgerust in de strijd tegen het 'konstantfahrruckeln'. Op deellast presteren deze motoren gelijkmatiger.

Tom.
Backdraught

Bericht door Backdraught »

De tweede bougie is met name voor de euro-normen (uitstoot).

Bij een enkele bougie zal het "vuurfront" zich als een bol verspreiden in de cylinder. Gevolg is dat tegen het einde van de verbranding in de uiterste hoeken nog restjes kunnen zitten die minder zuurstof ter beschikking hebben ("opgegeten" door verbranding er vlak naast) met als gevolg slechte verbranding in het laatste beetje en CO vorming.

Met twee bougies zal het "vuurfront" in de cylinder zich veel meer als een vlak naar beneden werken. De verbranding zal egaler zijn en minder restproducten overlaten.

Ter verduidelijking deze twee vereenvoudigde tekeningetjes:

Afbeelding Afbeelding

Overigens steek je met twee bougies niet een twee kanten de lont aan. De tweede zit tenslotte niet in de zuiger, maar ook gewoon in de cylinderkop. Het vuurfront verplaatst zich niet ineens sneller door het mengsel heen en dus zal het even veel tijd kosten om bij de zuiger te komen.

Het grijze gebied waarin als laatste nog een vuurfront met minder goede verbranding aankomt is bij twee bougies duidelijk kleiner.

Het "overslaan" is, ongeacht een of twee, bij goede bougies niet echt een punt, maar zal iets minder vaak voorkomen. Een slechte bougie wordt natuurlijk wel opgevangen.

De bougies zullen trouwens synchroon moeten werken om geschetst effect te geven.

Leo
Plaats reactie