Stroom aftappen van achterlicht

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Locatie: Veldhoven

Stroom aftappen van achterlicht

Bericht door Biker » ma 12 jun 2006, 18:19

Binnenkort ga ik een nieuw intercom systeem aansluiten en daarvoor adviseert men om de plus bij het achterlicht vandaan te halen. Als ik in het kontje van de Strom kijk zie ik geen rode draad. Je kunt er ook moeilijk bij. Weet iemand welke kleur ik dan moet hebben of heb ik niet goed gekeken en is er wel een rode draad. Kun je het achterlicht er ook naar buiten toe uithalen want dan kun je er veel makkelijker bij?
Beter 1 motor in bezit dan 10 bij de dealer!

Blueberry
Berichten: 598
Lid geworden op: wo 20 feb 2013, 20:19

Bericht door Blueberry » di 13 jun 2006, 13:31

Mijn advies: niet doen !

het electra systeem van de strom is erg kwetsbaar, de kan op problemen is erg graag.

Advies: rechtstreeks van de accu afhalen.

Sukses

Robert

Leipo
DL650 berijder
Berichten: 236
Lid geworden op: do 27 okt 2005, 09:33

Bericht door Leipo » di 13 jun 2006, 14:39

blueberry schreef:Mijn advies: niet doen !

het electra systeem van de strom is erg kwetsbaar, de kan op problemen is erg graag.

Advies: rechtstreeks van de accu afhalen.

Sukses

Robert
en dan de intercom zeker altijd aan hebben staan :roll:
ik heb het zelf laten doen door de dealer, maar deze heeft het afgetapt bij de remlichtschakelaar. kan je dus niet verder helpen hiermee

Blueberry
Berichten: 598
Lid geworden op: wo 20 feb 2013, 20:19

Bericht door Blueberry » di 13 jun 2006, 15:47

Ben zelf aan het rommelen geweest met Led-achterlichten, koste mij toen diverse zekeringen( zie hoofdstuk elders)

Ik weet dus hoe kwetsbaar het systeem is en zou hierna niet meer gaan sleutelen in de buurt van het achterlicht.

Neem aan dat een interkomsysteem in/ aan je jas zit en niet vast op de motor en na los maken geen stroom meer trekt.

sukses
!

Gebruikersavatar
Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Locatie: Veldhoven

Bericht door Biker » di 13 jun 2006, 18:36

De intercom ga ik wel inbouwen op de motor dus als iemand mij een tip kan geven dan hoor ik dat graag!!
Beter 1 motor in bezit dan 10 bij de dealer!

Gebruikersavatar
Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Locatie: Veldhoven

Bericht door Biker » di 13 jun 2006, 22:40

Ik heb inmiddels begrepen dat ik de stroom moet aftappen van de kabel van de remlichtschakelaar. Weet iemand welke kleur ik dan moet hebben?
Beter 1 motor in bezit dan 10 bij de dealer!

Beta2

Bericht door Beta2 » wo 14 jun 2006, 22:13

@biker

** verwijderd, zie verhaal Backdraught **

Als je de digitale versie van de servicemanual (eerste pagina = US versie)wilt hebben dan kan je deze halen vanaf
http://www.connexs.nl/dl1000/files/Suzu ... l_2002.pdf
Laatst gewijzigd door Beta2 op vr 16 jun 2006, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Locatie: Veldhoven

Bericht door Biker » wo 14 jun 2006, 22:55

Oké, allen die download is "slechts" 38 MB :cry: Heb je enig idee welke kleur O is en W/B (wit blauw)???
Beter 1 motor in bezit dan 10 bij de dealer!

Backdraught

Bericht door Backdraught » do 15 jun 2006, 01:17

Wel even oppassen: In de link van Beta2 is de eerste pagina direct al een tekening. Helaas, maar dat is de amerikaanse versie (ook op pagina 450). Op pagina 449 staat de europeese versie met de positie- c.q. parkeerlichten. In de amerikaanse versie zou je kunnen denken dat je ook bruin zou kunnen nemen, maar hier werkt die alleen in de parkeer-stand.

De remlichtschakelaars zitten in de plus-leidingen. Dat betekent dat als de rem niet bediend wordt het deel van het circuit ACHTER de schakelaar wel spanning kan trekken, maar dan VIA de plus van het normale achterlicht, door het achterlicht en het remlicht heen. Gevolg is dat je dan permanent remlicht hebt of niet genoeg spanning om de intercom in werking te houden (serie-geschakelde verbruikers). Als je dus van die draden af moet halen, dan moet je dat doen VOOR de draad de schakelaar bereikt.

Als je de tekeningen bekijkt, let dan goed op dat kleuren vaak veranderen bij de stekkers. De door Beta2 opgegeven kleuren zijn NA de stekkers (tussen stekker en schakelaar). Over het algemeen zitten die stekkers kort op de schakelaars. Je moet dan na het aftakken wel weer terug om montage onder het zadel mogelijk te maken. Bovendien zou dat storend kunnen zijn bij onderhouden van, meten aan en/of reparatie van de schakelaars. Op zich kan de stekker voor de remlicht-schakelaar voor de achterrem best wel eens de dichtst bijzijnde zijn. Je kunt daar dus wel aftakken, maar dan is het aan te raden om het stekkerdeel te gebruiken dat aan de kabelboom zit en niet het deel dat aan de schakelaar zit.

Voor overige opties op de tekeningen van de K2:

Oranje (O) gaat na het contactslot met de aangeleverde plus van zwart/rood naar de zekeringen, de schakelaars voor de koplampen (groot/dim) en de toeter - Deze heeft de meeste capaciteit (gelijk aan zwart/rood), maar is nog alleen primair 30 Amp gezekerd. Als je deze wilt gebruiken (kan) moet je zelf een zwevende zekering van beperkte capaciteit in je zelfbouw draden monteren. Je bent dan niet bezig om bestaande secundaire zekeringen extra (over) te belasten. Haal tijdens montage wel de hoofdzekering eruit (als bescherming) en meet goed op kortsluiting voor je die er weer in zet. Als het eenmaal zit en je intercom maakt kortsluiting, dan raak je alleen die intercom kwijt en niet ook nog eens je achterlicht, knipperlichten en dashboardverlichting.

Oranje loopt ook de zekeringkast in en voedt drie uitgaande (afgezekerde) draden:

Oranje/Geel (O/Y) voor het ontstekingssysteem 10 Amp
Oranje/Groen (O/G) voor het "signal" systeem 15 Amp
Oranje/Blauw (O/Bl) voor de koeling 15 Amp

Tevens loopt oranje naar de schakelaars voor het voorlicht (groot/dim), alarm/passeerlicht en voor de toeter. Grootlicht en dimlicht gaan vervolgens respectievelijk via zekering 1 en 2 naar de lampen. Toeter gaat zonder verdere zekering retour accu ( :shock: ).

Als voorbeeld van opties wordt de handvatverwarming getekend. Hiervoor wordt vanaf de O/G (signal-system / zekering 5) een draad getrokken. Dit is inderdaad ook de plus voor de rem-schakelaars voordat zij bij de schakelaars aankomen. Er staat al een stekker getekend met O/G als plus en B/W als min rechtstreeks retour naar de accu. Deze stekker is afgetakt bij de hoofdschakelaar voor de verlichting en zit dus waarschijnlijk ook te ver voor in de cockpit.


De oplossing met zwevende zekering en rechtstreeks bij het contactslot met een dubbele draad aftakken lijkt mij overigens de meest zekere. Neem de oranje voor plus en de zwart/witte voor de min. Dubbele draad naar achteren en daar de zwevende zekering in de plus-draad solderen. Vervolgens kun je een waterdichte stekker gebruiken voor de aansluiting van de intercom om eventueel makkelijke demontage mogelijk te maken.

Zoals al door anderen aangegeven moet je wel een beetje opletten dat je niet te veel accessoires op het systeem zet op deze manier. Te veel van dit soort zaken en je hoofdzekering gaat er toch nog uit door optellen van veel kleine stroomtrekkers.

Succes,
Leo

Beta2

Bericht door Beta2 » vr 16 jun 2006, 09:12

Ik had zelf niet gezien dat het een US versie was. Dit document heb ik zelf een keer gedownload omdat ik bezig was met het remlicht. De tekening klopte in mijn geval wel.
Ik zal de post ff editen zodat men weet dat het een US versie is.

Het verhaal van Backdraught is compleet en duidelijk. Ik zal het stukje van mij verwijderen om misverstanden te voorkomen.

Gebruikersavatar
Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Locatie: Veldhoven

Bericht door Biker » ma 26 jun 2006, 11:49

Inmiddels heb ik de intercom erop gebouwd. De plus heb ik gepakt bij het stekkertje van de draadjes die naar het rempedaal gaan. De oranje draad is de door het contact geschakelde plus en daarop heb ik de plus van de intercom gesoldeerd. Ik zit nu te wacten totdat de regen weg is zodat ik hem rijdend kan testen. Stilstaand zijn de resultaten positief maar na alle ellende met mijn autocom ben ik gematigd positief. Wordt vervolg.
Beter 1 motor in bezit dan 10 bij de dealer!

Gebruikersavatar
DL650
DL650 berijder
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:16
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650
Locatie: Maasdam

Waar zat je autocom

Bericht door DL650 » ma 26 jun 2006, 12:38

Biker,

Op welke draad zat je autocom aangesloten ?
Autocom heeft toch ook voeding nodig ?En zij adviseren niet rechtsstreeks op de accu aan te sluiten. Of had jij dit wel gedaan ?


Peter,

Gebruikersavatar
Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Locatie: Veldhoven

Re: Waar zat je autocom

Bericht door Biker » ma 26 jun 2006, 13:08

DL650 schreef:Biker,

Op welke draad zat je autocom aangesloten ?
Autocom heeft toch ook voeding nodig ?En zij adviseren niet rechtsstreeks op de accu aan te sluiten. Of had jij dit wel gedaan ?


Peter,
De autocom zat op dezelfde draad als de Baehr nu zit echter dat wist ik niet want die had ik niet zelf aangesloten. Rechtstreeks op de accu is inderdaad niet aan te bevelen.
Beter 1 motor in bezit dan 10 bij de dealer!

Plaats reactie