accu loopt leeg. door Xenon?
Geplaatst: ma 11-06-2018, 19:20
Ha beste mensen, denk asjeblieft even met me mee.
Gisteravond, aan het einde van een rit van 80 km, begonnen mijn xenon koplampen te flikkeren.
Bij thuiskomst motor uitgedaan en weer geprobeerd te starten. Accu bijna dood. Niet kunnen starten
Vannacht opgeladen en zonet de motor gestart om de storing te zoeken.
Heb daarbij het werkplaatshandboek gevolgd: pagina 8-7, trouble shooting charging system.
Stap 1 accessoires losgekoppeld.
Stap 2 lekstroom gecontroleerd: was ca 0,9 mA dus ruim binnen de norm van 3 mA
stap 3 laadspanning gecontroleerd bij 5000 toeren: was 14,22V dus binnen de marge van 14-15,5 V
De tabel zegt dan 'faulty battery': de accu moet worden vervangen.
Echter: ondanks dat de accu op dat moment vol was en de laadspanning boven de 14V bleven beide Xenon lampen uit.
Mijn vragen: hoe kan deze lampen uit blijven anders dan dat er iets kapot is?
En kan het zijn dat de xenon lampen of ballasten ervoor hebben gezorgd dat de accu leegloopt?
Ik hoop dat iemand van jullie licht op deze zaak kan werpen.
alvast bedankt
Jeen
O ja: het blauwe lampje van het groot licht blijft aan, ongeacht de stand van de schakelaar. Het wordt iets helderder wanneer de schakelaar in grootlicht-positie staat.
Gisteravond, aan het einde van een rit van 80 km, begonnen mijn xenon koplampen te flikkeren.
Bij thuiskomst motor uitgedaan en weer geprobeerd te starten. Accu bijna dood. Niet kunnen starten
Vannacht opgeladen en zonet de motor gestart om de storing te zoeken.
Heb daarbij het werkplaatshandboek gevolgd: pagina 8-7, trouble shooting charging system.
Stap 1 accessoires losgekoppeld.
Stap 2 lekstroom gecontroleerd: was ca 0,9 mA dus ruim binnen de norm van 3 mA
stap 3 laadspanning gecontroleerd bij 5000 toeren: was 14,22V dus binnen de marge van 14-15,5 V
De tabel zegt dan 'faulty battery': de accu moet worden vervangen.
Echter: ondanks dat de accu op dat moment vol was en de laadspanning boven de 14V bleven beide Xenon lampen uit.
Mijn vragen: hoe kan deze lampen uit blijven anders dan dat er iets kapot is?
En kan het zijn dat de xenon lampen of ballasten ervoor hebben gezorgd dat de accu leegloopt?
Ik hoop dat iemand van jullie licht op deze zaak kan werpen.
alvast bedankt
Jeen
O ja: het blauwe lampje van het groot licht blijft aan, ongeacht de stand van de schakelaar. Het wordt iets helderder wanneer de schakelaar in grootlicht-positie staat.