Pagina 1 van 1

knipperlicht schakelaar

Geplaatst: ma 12-03-2018, 21:37
door Hessel
Er viel me vandaag iets op aan mijn 2016 vstrom1000.

Als ik de knipperlichtschakelaar naar links of rechts doe met het kontakt op off dan knippert er uiteraard niks maar zodra ik hem dan op kontakt zet knippert hij alsnog naar de kant waar ik de schakelaar heen heb bewogen toen het kontakt uit stond.
Dit heb ik volgens mij nog niet eerder gezien bij andere motoren en vraag me af of dit normaal is.
Het owners manual geeft geen uitsluitsel.
Ansich is het geen thema maar ik kwam er bij toeval achter en vraag me af waarom het zo geschakeld is dat de schakelaar wel doorschakeld buiten het kontakt om.
Voor de duidelijkheid,de richtingaanwijzers werken dan niet buiten het kontakt om maar hij "onthoud" waar de schakelaar heen is bewogen.
Overigens heeft het geen invloed op de accu,die trekt niet leeg.
Iemand een idee?

Re: knipperlicht schakelaar

Geplaatst: ma 12-03-2018, 22:54
door Iron Horse
Als ik het zo lees vergeet je gewoon om na het naar links of rechts duwen de knop weer in te drukken om de knipper uit te zetten. (Zo werken tenminste veel knipperlichtschakelaars.) En dan staat de schakelaar uiteraard nog steeds in de stand waarin je hem liet staan toen je het contact uit had staan.

Re: knipperlicht schakelaar

Geplaatst: ma 12-03-2018, 23:02
door RedStrom
Getest en inderdaad wordt de laatste stand onthouden.
Stonden zo nog aan bij het uitzetten van de motor, dan gaan ze weer aan bij het aanzetten.
Net als bij de auto.

Re: knipperlicht schakelaar

Geplaatst: di 13-03-2018, 20:27
door Hessel
Klopt idd, ik heb het ook nog even gechecked bij mijn cbr maar daar werkt het anders.
schakelaar bedienen buiten kontakt om is geen knipperlichten als je hem op kontakt zet.
Vandaar mijn verwarring.
Bedankt voor het checken heren...:)

Re: knipperlicht schakelaar

Geplaatst: wo 14-03-2018, 15:35
door Dyrck
De schakelaar is een mechanisch schuifje, dat of de linkerkant van stroom voorziet, of de rechterkant (alarm is aparte schakelaar).
Als het schuifje een bepaalde stand op staat gaat ie niet spontaan terug, maar moet je dmv een druk op de knop het schuifje weer terugzetten.
De stand van je contactslot heeft hier geen invloed op, vandaar bovenstaand verschijnsel.

(Mijn Yam.FJ1200 had overigens in 1988 al een modus dat automatisch het knipperlicht uitging)