Kabelboom voor accessoires

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4771
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Kabelboom voor accessoires

Bericht door RedStrom » vr 02 feb 2018, 22:53

We kopen een motor.
We kopen accessoires. Die moeten aangesloten worden.
Geschakeld of juist niet. Gezekerd meestal wel.
HVV, GPS, DRL, led strips, noem maar op.
Voor sommigen onder ons een stukje koek (piece of cake), voor anderen abacadabra.

Bestaat er zoiets als een standaard ''kabelboom'', of is die te maken?
En waar je dan al je accessoires op aansluit. 1x op de accu, een zekeringbox oid, 1x een geschakelde aansluiting maken.
En daarna alles 'simpel' aansluiten. Plug en play voor dummies.

Misschien kunnen de kenners hier voorstellen doen en schematisch laten zien wat de oplossing kan zijn.
Misschien bestaat er al zoiets. Misschien kan iemand het maken.
Plug en play, en zo over te zetten op de volgende motor.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6654
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Sparkle Black Peter » vr 02 feb 2018, 23:17

Dat is er al JW. Ik heb er foto's van gezien. Iemand had onder zijn zadel een box gemaakt waar hij alles zo op aan kon sluiten. Ik zal eens kijken of ik dat nog ergens terug kan vinden. :idea:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4771
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door RedStrom » vr 02 feb 2018, 23:34

Chiel heeft een zekeringbox geloof ik. Misschien bedoel je die?
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8183
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Eikie » za 03 feb 2018, 00:17

Geweldig JW. Je was er zelfs van onder de indruk en hebt indertijd de laatste post geplaatst :schater:

https://forum.v-strom.nl/viewtopic.php? ... st#p188221
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2805
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Tulipan » za 03 feb 2018, 01:31

RedStrom schreef:
zo 04 jun 2017, 18:27
Ik doe het je niet na. :duim:
Waarschijnlijk omdat hij weet dat hij het toch weer vergeet :mrgreen:
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4771
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door RedStrom » za 03 feb 2018, 09:14

Ik heb het inderdaad niet nagedaan.
Het is ook niet iets wat je elke dag nodig hebt. Maar als je het hebt lijkt het me handig.
Maar het begin is er zo te zien. Experts, kom maar met reacties, aanvullingen, etc.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 340
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Locatie: Kampen

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Supermuis » za 03 feb 2018, 09:17

Bij de Griek op de site.
Www.cosmo-accessories.com of zo iets.
Box onder je zadel waarop verschillende aansluitingen gedaan kunnen worden.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4771
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door RedStrom » za 03 feb 2018, 09:43

Dat is een goeie Supermuis. Dat lijkt erg op wat ik bedoel.
http://www.cosmo-accessories.com/online ... -info.html
Ik snap hoe die werkt.
Waar tap je dan het headlight draadje af als mainswitch?
Echt bij de headlight of ergens uit de kabels die van accu naar voren of achter gaan.
Mbv ene Ate alhier heb ik dat eens gedaan op de 650. Vlakbij de accu een draadje naar het achterlicht afgetapt.

7,5 Amp zekeringen lijkt me voor de meeste toepassingen voldoende. Tot 90 W.
Zouden die zekeringen te wisselen zijn?
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1284
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Dyrck » za 03 feb 2018, 10:07

Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8183
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Iron Horse » za 03 feb 2018, 11:12

Voor die 35 euro die de Griek vraagt ga je niet veel winst behalen als je het zelf in elkaar wilt gaan zetten. Komt alleen nog wel verzendkosten bij. Maar voor een enkel accessoire is een autorelais en een zwevende zekering natuurlijk ook al voldoende. En dat relais is eigenlijk alleen nodig als je zwaardere toepassingen wilt schakelen. Wil je een kant en klare oplossing dan zijn de eerdere 2 genoemde, denk ik, prima toe te passen voor een redelijke prijs waar weinig winst in valt te behalen door thuis geknutsel.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4771
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door RedStrom » za 03 feb 2018, 14:52

Inclusief verzending 45,-. Hmm.
De manual met schema's. Duidelijk.
4 Relay Board english.pdf
Zonder die headlight IGN draad werkt het niet.
Waar kan ik die het beste aftappen?

---
Nog wat antwoorden uit Griekenland op mijn vragen of het ding past in mijn 1000 en of de zekeringen te wisselen/vervangen zijn:
Yes the pcb fits all bikes. The fuses are replaceable. Yes you can make them 10A.

Regards
vasilis
CosmoMotoAccessories
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door RedStrom op za 03 feb 2018, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8183
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Iron Horse » za 03 feb 2018, 15:28

Zoals er in de beschrijving staat.
+IGN +12V from a power line after
the bike’s main switch (e.g. main lights)
Dus het plusdraadje van je koplamp. Ik zou dit echter niet doen want hij vergeet dan dat op het moment dat je van dimlicht naar grootlicht schakelt e.e.a. niet meer werkt. Dus pak je daarvoor liever je achterlicht want dat brandt altijd en die draad zit ook nog eens lekker dichtbij de plaatsing van de relaisbox. Die loopt ergens aan de zijkant onder je zadel. Als ik het goed heb is dat een groene draad. In ieder geval dezelfde als die aan je nummerplaatverlichting zit. De zwarte met witte streep is de min.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1284
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Dyrck » za 03 feb 2018, 21:41

Ik zou de hoofdaansluiting van de relaisbox niet aftakken van een lampdraadje.
Er zou dan theoretisch 90W + 2x 5W van het achterlicht = 100W (Ruim 8A) door de zekering van het achterlicht gaan.

Zo'n relaisbox kun je dan beter op een extra 12V aansluiting in je zekeringbox aansluiten.
Ik heb voor m'n xenonlampen een extra aansluiting in de zekeringbox gemaakt.
Van een geschakelde draad afkomstig van het contactslot heb ik een aftakking gemaakt en die gezekerd met 10A.
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8183
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Iron Horse » za 03 feb 2018, 22:32

Natuurlijk moet je dat niet doen. Maar uit je reactie begrijp ik dat je de gebruiksaanwijzing dus niet hebt gelezen (of begrepen). Er staat zelfs ook als alternatief het achterlicht als aansluiting genoemd zoals ik al voorstelde. De werkelijke voeding komt van de accu, de aansluiting van de koplamp of achterlicht is de "schakelaar" om het relaisboard aan te zetten.
IGN
The IGN terminal enables the pcb board. Two different operations can be achieved depending on the connection of the IGN.
If you wish the pcb board to be enabled only when the main motorcycle switch is turned to the ON position the IGN should be connected to a power line (+12V) that is after the main switch. For example the main head lights or the position lights or the tail lights of the motorcycle.
If you wish the pcb board to be enabled all times (even when the engine is off) then the IGN should be connected to the Positive input (+12V) of the pcb board.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4771
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door RedStrom » zo 04 feb 2018, 23:37

Gevonden in the USA: Basic V-Strom Wiring 101
Niet voor dummies, maar best te snappen.
De stekker en de horn cable komen ook aan bod.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4771
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door RedStrom » ma 05 feb 2018, 11:42

Het is wel redelijk duidelijk relais, zekering en PCB board van de Griek. Ook waar voeding vandaan te halen en hoe iets geschakeld te maken.
1 ding zou ik nog wel willen horen.
Tap de IGN draad van het stadslicht, of van het achterlicht wordt vaak gezegd.
Maar als je niet kunt/wil solderen, wat is dan de beste methode?
In bovenstaande link wordt verwezen naar Posi-Lock of Tap. Schijnt motorrijders goed te bevallen.
Zonder knippen, weer los te maken, waterdicht. En in NL ook verkrijgbaar. Iemand ervaring?

Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken


Scoth-Lok schijnt uit den boze te zijn, maar hoe zit het met lasdoppen, krimpconnectors, kabelschoenen met aftakkingen, etc?

Hoe tappen jullie je draadjes af?
:-)}

EDIT: nog een link via Stromtrooper gevonden met allerlei oplossingen. Boxje inclusief de bekabeling. En geen aftappen, maar stekker verbindingen gelijk aan de originele. http://www.easternbeaver.com/Main/Bike_ ... strom.html
Laatst gewijzigd door RedStrom op ma 05 feb 2018, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8183
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Iron Horse » ma 05 feb 2018, 12:27

Ik ken ze (posi lock) wel, maar heb ze nog nooit gebruikt. Voor een plek als het aftappen voor het relaisboard van de draad van je achterlicht zou ik simpel zo'n aftakklemmetje gebruiken. Zou die draad ooit toch op die plek kapot gaan dan is hij zo weer gerepareerd. Ik heb de aftakklemmetjes vaak gebruikt in auto's en motoren en eigenlijk nog nooit daardoor een gebroken draad gehad.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4771
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door RedStrom » ma 05 feb 2018, 13:48

Plaatje Rob?
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8183
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Iron Horse » ma 05 feb 2018, 17:22

Aftakklem kun je googlen. Van een gemonteerde heb ik helaas even geen plaatje meer. De huidige fiets is niets meer aan verbouwd en gaat eruit en verder heb ik nog niks in de planning staan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Prom
Berichten: 64
Lid geworden op: za 22 okt 2016, 11:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2007)

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Prom » di 06 feb 2018, 20:16

Ik had deze op mijn Strom zitten (door de vorige eigenaar geinstalleerd). Op het Engelse zusterforum is iemand die ze zelf maakt: http://www.v-strom.co.uk/smf/index.php?topic=24607.0
Geen idee hoe deze vergelijkt met die van Cosmo, maar kan de moeite waard zijn.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4771
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door RedStrom » wo 07 feb 2018, 11:44

Goeie tip Prom :duim:

Simpel en uitvoering en past op alle V-Stroms. Een paar honderd zijn er al verkocht.
Aansturing relais zit er al bij, net als bij de Eastern Beaver versies.
UK gebruikt een ''brake connector'' en in de USA pakken ze stekker bij het achterlicht.
Bij Cosmo moet je zelf bedenken en maken hoe je dat wilt doen.
Wat Cosmo wel heeft en de andere 2 niet is de mogelijkheid een schakelaar aan te sluiten.
Nu weet ik niet of er veel losse schakelaars meegeleverd worden. Bij LED lampen misschien. Bij mijn HVV niet.

Zou zoiets in Nederland dit ook ergens gemaakt worden? Er zijn hier ook wel deskundigen die dit zouden kunnen.
En misschien nog wat verbeteren ook :wink:
Fusebox UK.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
ACJonker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 14:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000, 2016
Locatie: Nieuwegein

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door ACJonker » vr 16 feb 2018, 19:22

http://www.easternbeaver.com/Main/Bike_ ... strom.html

Is echt de meest nette manier zonder ook maar een kabel te hoeven beschadigen (doorknippen). Tis misschien niet goedkoop maar wel super netjes. En mocht je je fiets ooit nog is willen verkopen is alles te verwijderen zonder sporen na te laten. En dan heb ik het niet eens gehad over het brandgevaar van een slecht gebeunde elektra verbinding.
Laatst gewijzigd door ACJonker op vr 16 feb 2018, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8183
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Eikie » ma 19 feb 2018, 07:50

Kijk eens 4 posten terug Peter. Prom had deze ook al gevonden
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6654
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Sparkle Black Peter » ma 19 feb 2018, 23:21

Leeftijd hé !! :mrgreen:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4771
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door RedStrom » di 20 feb 2018, 00:00

RedStrom schreef:
wo 07 feb 2018, 11:44

UK gebruikt een ''brake connector'' ...

Fusebox UK.jpg
http://www.easternbeaver.com/Main/Elec_ ... rs.html#MT
Ik denk deze. Iemand die dit kan bevestigen en een NL-adres heeft?
Dan heb ik alle componenten en ga ik er zelf eentje maken. Misschien.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8183
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door Iron Horse » di 20 feb 2018, 09:35

Japparts Roukema.

Carmo

Bij Louis heb ik ze ook wel gezien, maar kan ze zo even niet vinden op hun website.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4771
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kabelboom voor accessoires

Bericht door RedStrom » di 20 feb 2018, 15:25

Dank je Rob.
Ik heb zelf deze site nog gevonden. Rick Donkers Auto Electric.
Ook van alles voor motoren natuurlijk. En voor wat ik kan beoordelen hele redelijke prijzen en ook kleine aantallen.
Relaisvoet: https://www.rdae.nl/relf-1-rel-zek-voet.html
Stekker: https://www.rdae.nl/hon2-stekker-2-polig.html
Die stekkers passen op de brake switch. Ze heten Honda, Hitachi maar zijn allemaal hetzelfde. Voor alle type V-Stroms naar het schijnt.
Dit is wat op het UK-forum gebruikt wordt.

De bovenste in deze link is de stekker van de zg ''accessoire plug'', de heatgrip connector, dat ding dat ergens bij de radiator zit.
De geschakelde aansluiting voor de Soes HVV. Ik heb hem op mijn 1000 nog niet gevonden.
http://www.easternbeaver.com/Main/Elec_ ... rs.html#MT
Te vinden op ebay/amazon/ali.
eerst rijden, dan oordelen

Plaats reactie