DL650A K8 verlichting ed gaat aan zonder sleutel..
Geplaatst: vr 29-12-2017, 14:04
Goedemiddag allen,
Een van onze Stroms heeft een vreemde elektrische storing. Inmiddels zijn we nu tijdje aan het zoeken en ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Op zich ben ik redelijk handig, alleen electra is niet mijn sterkste punt en we weten even niet meer in welke richting we het nu moeten zoeken / wat we moeten testen.
Even het hele verhaal:
We zijn bezig geweest met het inspuiten van de 1 van de 2 stroms (DL650A K8) met ACF-50 als voorbereiding op de winter. Na het wassen de kuipen tank zadel etc. losgemaakt om de ACF zo goed mogelijk met een doek te kunnen verdelen.
Na het verdelen van de ACF ook maar direct wat vuil rond het voortandwiel weggehaald. Terwijl mijn vrouw daarmee bezig was kwam er ineens een wit pluimpje rook / stoom omhoog in het gebied rond de accu. Het was geurloos. Aangezien mijn vrouw rook en een afgekoppelde benzinetank een enge combi vond is ze mij gaan halen en heeft ze dus niet gezien waar het pluimpje exact vandaan kwam. Toen we weer bij de motor terugkwamen zagen we dat de lampen en dashboard verlichting aan waren gegaan. Ook hoorde je een aantal onderdelen rondom het brandstofcircuit even geluid maken. Kortom het leek alsof je de sleutel omdraaide om hem aan te zitten, echter zat er helemaal geen sleutel in. Rode knop omzetten had geen effect. Ik heb toen de minpool van de accu losgehaald en toen was het probleem voorbij, zodra ik de min pool weer aansluit begint het riedeltje opnieuw, zonder pluimpje rook, maar de verlichting gaat aan en de wijzers van de toerenteller en snelheidsmeter slaan even uit ook het ABS lampje gaat branden. Toeter doet het ook, knipperlichten gaan niet mee (dus ook niet als je de alarmlichten aan wilt zetten).
Heel vreemd dus dat er van alles aan gaat terwijl de sleutel er niet in zit. Als je vervolgens de sleutel er wel in doet start hij gewoon en lijkt alles normaal te draaien. Alleen krijg je de verlichting dus niet uit zonder de accu af te koppelen.
Daarna heb ik de diverse stekkers onder de tank los gehaald om het contactslot en de start knop ed uit te sluiten. Echter blijft het probleem bestaan terwijl de stekkers los liggen. Ook het verwijderen van de (kleine) zekeringen helpt niet. Alleen het verwijderen van de hoofdzekering zorgt ervoor dat de lampen ed uit gaan.
Zekeringen zijn ook niet kapot gegaan.
Na wat rommelen aan de knoppen op het stuur leek het probleem even weg te zijn, wij dachten, misschien zat er ergens vocht door het wassen en is dat nu verdampt. Motor gestart, kuipen erop en het probleem kwam weer terug…
Inmiddels heb ik de motor bijna helemaal uit elkaar liggen om overal goed bij te kunnen komen. Op advies van een technische vriend hebben we eerst alle stekkers losgehaald die we konden vinden. Het probleem blijft dan bestaan alleen de wijzers van de tellers staan nu op een vast punt.
Vervolgens zijn we (met de stekkers nog allemaal los en de accu eraf) de draden volgens het schema met de multimeter gaan doormeten om te kijken of blauw in stekker a alleen piept op blauw in stekker b en niet ook nog op andere draden omdat dat dan een aanwijzing zou kunnen zijn dat er draden aan elkaar zijn gesmolten. We zijn halverwege met deze klus en nog geen rare dingen tegengekomen.
Op enig moment hebben we de accu er weer aangehangen om te kijken of de storing er nog steeds zat en niet door ons gerommel inmiddels is ‘opgelost’. Met accu eraan ook nog even wat draden gemeten om te zien wat dat doet. Het eerste wat mij nu opvalt is dat de dikke stekker die langs je radiator naar je topkuip gaat op 1 van de draden (de oranje groen die naar Fuse nr 5 loopt) 12v afgeeft. Dat hoort volgens mij al niet. De zekering zit er overigens niet in! De overige draden in deze stekker geven geen spanning af. Ik weet niet of het een indicatie is maar het viel me wel op. Die oranjegroene draad hadden we al zonder spanning nagemeten met die piepfunctie van de multimeter en daarop kregen we geen aanwijzing dat hij ergens contact maakt met andere draden.
We gaan vandaag weer verder zoeken, ik hoop dat jullie misschien nog een idee hebben waar we kunnen kijken / wat we kunnen testen voordat we de hele draadboom open gaan maken/vervangen.
Beetje lang verhaal maar we hopen dat jullie zo voldoende details hebben om zoektips te geven. We hebben nu een beetje het gevoel maar in het wilde weg wat te meten zonder te weten wat we precies zoeken…
Ps, heb het schema even toegevoegd voor de liefhebber.
Een van onze Stroms heeft een vreemde elektrische storing. Inmiddels zijn we nu tijdje aan het zoeken en ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Op zich ben ik redelijk handig, alleen electra is niet mijn sterkste punt en we weten even niet meer in welke richting we het nu moeten zoeken / wat we moeten testen.
Even het hele verhaal:
We zijn bezig geweest met het inspuiten van de 1 van de 2 stroms (DL650A K8) met ACF-50 als voorbereiding op de winter. Na het wassen de kuipen tank zadel etc. losgemaakt om de ACF zo goed mogelijk met een doek te kunnen verdelen.
Na het verdelen van de ACF ook maar direct wat vuil rond het voortandwiel weggehaald. Terwijl mijn vrouw daarmee bezig was kwam er ineens een wit pluimpje rook / stoom omhoog in het gebied rond de accu. Het was geurloos. Aangezien mijn vrouw rook en een afgekoppelde benzinetank een enge combi vond is ze mij gaan halen en heeft ze dus niet gezien waar het pluimpje exact vandaan kwam. Toen we weer bij de motor terugkwamen zagen we dat de lampen en dashboard verlichting aan waren gegaan. Ook hoorde je een aantal onderdelen rondom het brandstofcircuit even geluid maken. Kortom het leek alsof je de sleutel omdraaide om hem aan te zitten, echter zat er helemaal geen sleutel in. Rode knop omzetten had geen effect. Ik heb toen de minpool van de accu losgehaald en toen was het probleem voorbij, zodra ik de min pool weer aansluit begint het riedeltje opnieuw, zonder pluimpje rook, maar de verlichting gaat aan en de wijzers van de toerenteller en snelheidsmeter slaan even uit ook het ABS lampje gaat branden. Toeter doet het ook, knipperlichten gaan niet mee (dus ook niet als je de alarmlichten aan wilt zetten).
Heel vreemd dus dat er van alles aan gaat terwijl de sleutel er niet in zit. Als je vervolgens de sleutel er wel in doet start hij gewoon en lijkt alles normaal te draaien. Alleen krijg je de verlichting dus niet uit zonder de accu af te koppelen.
Daarna heb ik de diverse stekkers onder de tank los gehaald om het contactslot en de start knop ed uit te sluiten. Echter blijft het probleem bestaan terwijl de stekkers los liggen. Ook het verwijderen van de (kleine) zekeringen helpt niet. Alleen het verwijderen van de hoofdzekering zorgt ervoor dat de lampen ed uit gaan.
Zekeringen zijn ook niet kapot gegaan.
Na wat rommelen aan de knoppen op het stuur leek het probleem even weg te zijn, wij dachten, misschien zat er ergens vocht door het wassen en is dat nu verdampt. Motor gestart, kuipen erop en het probleem kwam weer terug…
Inmiddels heb ik de motor bijna helemaal uit elkaar liggen om overal goed bij te kunnen komen. Op advies van een technische vriend hebben we eerst alle stekkers losgehaald die we konden vinden. Het probleem blijft dan bestaan alleen de wijzers van de tellers staan nu op een vast punt.
Vervolgens zijn we (met de stekkers nog allemaal los en de accu eraf) de draden volgens het schema met de multimeter gaan doormeten om te kijken of blauw in stekker a alleen piept op blauw in stekker b en niet ook nog op andere draden omdat dat dan een aanwijzing zou kunnen zijn dat er draden aan elkaar zijn gesmolten. We zijn halverwege met deze klus en nog geen rare dingen tegengekomen.
Op enig moment hebben we de accu er weer aangehangen om te kijken of de storing er nog steeds zat en niet door ons gerommel inmiddels is ‘opgelost’. Met accu eraan ook nog even wat draden gemeten om te zien wat dat doet. Het eerste wat mij nu opvalt is dat de dikke stekker die langs je radiator naar je topkuip gaat op 1 van de draden (de oranje groen die naar Fuse nr 5 loopt) 12v afgeeft. Dat hoort volgens mij al niet. De zekering zit er overigens niet in! De overige draden in deze stekker geven geen spanning af. Ik weet niet of het een indicatie is maar het viel me wel op. Die oranjegroene draad hadden we al zonder spanning nagemeten met die piepfunctie van de multimeter en daarop kregen we geen aanwijzing dat hij ergens contact maakt met andere draden.
We gaan vandaag weer verder zoeken, ik hoop dat jullie misschien nog een idee hebben waar we kunnen kijken / wat we kunnen testen voordat we de hele draadboom open gaan maken/vervangen.
Beetje lang verhaal maar we hopen dat jullie zo voldoende details hebben om zoektips te geven. We hebben nu een beetje het gevoel maar in het wilde weg wat te meten zonder te weten wat we precies zoeken…
Ps, heb het schema even toegevoegd voor de liefhebber.