Flippende teller

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Flippende teller

Bericht door PDvD »

Mijn Strom (DL 1000 uit 20014) heeft een kleine elektrische storing die geheel anders begonnen is.

Bij vochtig weer (dacht ik) viel de strom steeds uit. Ik had het gevoel dat de Strom zich verslikte. Echter starten hielp wel gelijk. Ik wilde van dit probleem af en verwijderde de Dajiro Box die ik geïnstalleerd had. Hierdoor denkt de motor in z'n 4 te staan en is in alle versnellingen daardoor onbegrensd. Weg ermee dus met dat ding want dat kan dus voor een verkeerde brandstoftoevoer zorgen waardoor de STrom zich verslikt. Daarnaast heb ik de tank er af gehaald (en een berg kappen) om zo een berg stekkertjes (waar ik bij kon komen) los te halen, schoon te spuiten met remreiniger en vervolgens goed droog te blazen met de compressor. De stekkertjes werden aan de buitenkant voorzien van een likje vet zodat vocht hier uit zou blijven.

Na dit gedaan te hebben is de Strom nog maar 1 x voor een stoplicht uitgevallen en afgelopen zondag geen 1 keer tijdens een rit van zo'n 700 kilometer!

Wat afgelopen zondag wel gebeurde was dat ik de teller steeds opnieuw zag opstarten. De klok staat dan ineens weer op 1 uur. De wijzers van de km- en toerenteller flippen even op en neer en het olielampje licht even op net zoals bij het starten van de motor. Echter de motor zelf liep gewoon erg netjes door. Echter dit gebeurde op een gegeven moment wel een keer of 5 a 6 achter elkaar in nog geen 5 minuten tijd. Vervolgens 4 uur netjes doorgereden en daarna weer een keer. De strom bleef echter heerlijk doorrijden. Toch is het vreemd. Rarara... ik verdenk de stekker die achter in de tellerunit zit ervan. Maar dat is best een klusje om daar bij te kunnen komen. Contact kan het niet zijn want dan zou de strom ook uitvallen.
Of is het de tellerunit zelf? De boven en onderplaat hiervan zijn immers al een keer vervangen geweest na een ongeluk en het binnenwerk niet. Maar dat heeft waarschijnlijk toen ook wel een klap gehad.

Iemand bekend met deze storing?
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Flippende teller

Bericht door Calimero »

Ik heb de storing niet eerder gehoord, maar het lijkt erop als de boordspanning heel even onderbroken wordt alsof de contactsleutel heel snel uit en aangezet wordt.

Voordat je veel werk gaat verrichten om achter de tellerunit te kunnen komen zou ik eerst die zaken controleren die de stroom zouden kunnen onderbreken.
  • Zitten alle zekeringen goed vast?
  • staat de dodemansknop helemaal ingedrukt op de run-stand?
  • Komt de microswitch van de zijstandaard helemaal terug in de beginstand
Mogelijk zijn er nog meer eenvoudige zaken die de stroom kunnen onderbreken die je ook eerst nog kunt controleren.

Succes!
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Flippende teller

Bericht door PDvD »

Thnx ik ga van de week de boel controleren.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Flippende teller

Bericht door PDvD »

Het heeft even geduurd maar het probleem is opgelost. Nadat ik gisteren sinds veel te lang mijn strom weer eens aangeraakt heb de zijkap er af gehaald en ook de grote stekker achter de linker zijkap schoongemaakt. Een van de pinnekes had inderdaad wat oxidatie. Na een flinke Remreiniger, WD40 en wederom remreingerdouche en een föhn van de compressor was de stekker weer schoon. De zijkantjes een beetje ingevet om vocht buiten te houden en (na een jumpstart mbv een autoaccu) was er weer leven in de strom. Toch stom dat na een half jaar de accu plots op 11,4 V staat ;) (nee geen druppellader). De eerste 40 km waren in ieder geval geheel probleemloos.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Plaats reactie