Pagina 1 van 1

Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Geplaatst: zo 02-07-2017, 15:08
door Martijn76
Ik heb een v strom 1000 uit 2004.
Laatst ging ik rijden en is de stekker die van mijn dynamo komt naar de spanningsregelaar gesmolten.
Ik heb toen de 3 draden vanaf mijn dynamo doorgemeten en die gaven ieder zo'n 55 volt bij 5000 toeren.
Toen alles weer aangesloten op de spanningsregelaar en de accu gemeten, die gaf toen bij 5000 toeren max 14.3 volt. Volgens mij is dat goed.
Vanmiddag weer een rondje gereden en bij thuiskomst de accu helemaal leeg.
Moet ik het nu gaan zoeken bij mijn dynamo, spanningsregelaar of accu?

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Geplaatst: zo 02-07-2017, 15:26
door Voogie
De spanning zou maximaal 13,4 Volt moeten bedragen. Ik verdenk de spanningsregelaar.
Bij een te hoge spanning kookt je accu droog. Je zou het vloeistof nivo van je accu eens kunnen bekijken. Als die laag of helmaal weg is weet je dat je spanningsregelaar kapot is.

Verstuurd vanaf mijn Sony experia met Tapatalk


Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Geplaatst: zo 02-07-2017, 17:41
door Martijn76
Dank je, hij staat nu onder een acculader.
Ga morgen weer even verder speuren...

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Geplaatst: zo 02-07-2017, 17:43
door Voogie
Nog wel goed nivo in de accu?

Verstuurd vanaf mijn Sony experia met Tapatalk


Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Geplaatst: zo 02-07-2017, 21:45
door John007
Voogie schreef: zo 02-07-2017, 15:26 De spanning zou maximaal 13,4 Volt moeten bedragen.
De maximale laadspanning bij een 12 volt accu is 14,4 volt.
Het is namelijk 2,4 volt per cel maal 6 is dus 14,4

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Geplaatst: ma 03-07-2017, 18:15
door Voogie
John, je hebt helemaal gelijk. Al haal ik die waarde niet bij mijn strommetje. (volgens de geplaatste board meter). Zal eens een keer meten met een goede multimeter.

Neemt niet weg dat een accu na een rit niet helemaal leeg hoort te zijn als er een laagspanning van 14,3V op staat.
Zal dan toch een defecte accu zijn.

Verstuurd vanaf mijn Sony experia met Tapatalk

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Geplaatst: ma 03-07-2017, 19:50
door Piet Zahut
Voogie schreef: zo 02-07-2017, 15:26 De spanning zou maximaal 13,4 Volt moeten bedragen. Ik verdenk de spanningsregelaar.
Bij een te hoge spanning kookt je accu droog. Je zou het vloeistof nivo van je accu eens kunnen bekijken. Als die laag of helmaal weg is weet je dat je spanningsregelaar kapot is.

Verstuurd vanaf mijn Sony experia met Tapatalk
Het is een 'gesloten' accu (YTX14-BS), daarvan kan je het niveau niet controleren. Als iedereen de spanningsregelaar gaat vervangen als de accu droog staat dan ga ik aandelen bij een spanningsregelaarfabrikant kopen....

Accu eruit halen, opladen en even laten controleren bij een motorzaak. Zij hebben een tester die de accu doormeet alsof hij belast wordt zoals bij het starten. Deze meet naast de spanning ook de CCA's (koude start capaciteit) Dan nog is niet te meten of hij de spanning vast houdt over langere tijd. Dat kan wel als je een week lag iedere dag meet wat de spanning is van de accu maar dat kan je zelf doen met een doorsnee multimeter.

Je laadspanning moet tussen de 13,5 en de 14 volt zijn, dit gemeten terwijl de motor zo'n 4000 t/min draait.

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Geplaatst: di 04-07-2017, 07:41
door Martijn76
Ik heb inderdaad mijn accu een nachtje onder de lader gehad en heb deze laten testen, de accu heeft de test helaas niet doorstaan. Gelijk een nieuwe accu meegenomen, ook voor de zekerheid (voor weinig) een spanningsregelaar besteld. Als deze binnen is kan ik weer gaan meten. Hoop dat alles weer goed is, want wil toch weer graag gaan rijden!

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Geplaatst: za 15-07-2017, 09:55
door Martijn76
Tot nu toe opgelost, accu en spanningsregelaar vervangen en de V twin kan weer kilometers maken.
Bedankt voor de tips

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Geplaatst: wo 23-08-2017, 17:36
door Jop
mooi :-)
hier nu 2x spanningsregelaar kapot. vreemde zaak.

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Geplaatst: za 30-09-2017, 22:50
door Mattijsw
even aanhakend bij dit topic: vergelijkbaar probleem. Zie mn intro-tje in het introductietopic. Komt dit vaak voor?

http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=14&t=14133