Aansluiten Optimate 3

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camino
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
Woonplaats: Eindhoven

Aansluiten Optimate 3

Bericht door Camino »

Zal vast wel weer een domme vraag zijn maar ik ben echt een achterlijke als het gaat om elektriciteit.
Ten eerste: Bij mijn vorige model Strom zat aan de zijkant een aansluiting voor de Optimate 3 druppellader.
Dit zit er niet bij mijn nieuwe 1000 echter er zit natuurlijk wel een aansluiting op zeg maar het dashboard. (Die rubber dop).
Kan ik daar de Optimate 3 gewoon inprikken? Werkt het twee kanten op? Of moet de accu er uit? Komende tijd 2 a 3 maanden staat ie toch stil en ik heb geen zin in een platte of kapotte accu.

Verder: In mijn garage, die niet aan huis ligt, zit geen stroom. Is er een apparaat wat ik dan in huis kan laden en vervolgens in de garage kan zetten waaraan ik de Optimate kan aansluiten en vervolgens de lader aan de accu kan hangen. Zo ja, wat voor apparaat is dat dan?
Je hoort het, ik heb 0,0 verstand van dit soort zaken dus graag advies.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Sander_strom
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 03-08-2014, 11:45
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Eindhoven

Re: Aansluiten Optimate 3

Bericht door Sander_strom »

Zit er geen aansluitkabel met oogjes voor op de accu bij je optimate?
't gas zit toch rechts he?
Gebruikersavatar
Camino
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
Woonplaats: Eindhoven

Re: Aansluiten Optimate 3

Bericht door Camino »

Jawel en dit kan ook natuurlijk maar als ik hem voorin gewoon kan in pluggen zou dat heel makkelijk zijn.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Aansluiten Optimate 3

Bericht door Voogie »

Als je in de garage geen stopcontact hebt zou je er voor kunnen kiezen om de accu eruit te halen en in huis (of in de schuur) je accu op peil te houden.
Maar persoonlijk zou ik de motor wegzetten en na de winterstop voor de eerste rit de accu weer te laden met de lader. Een accu die in orde is moet daar tegen kunnen.

Verstuurd vanaf mijn Sony Experia met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Aansluiten Optimate 3

Bericht door Bozobin † »

Camino schreef: Dit zit er niet bij mijn nieuwe 1000 echter er zit natuurlijk wel een aansluiting op zeg maar het dashboard. (Die rubber dop).
Kan ik daar de Optimate 3 gewoon inprikken?
Yep. Doe ik al jaren.
Camino schreef:Verder: In mijn garage, die niet aan huis ligt, zit geen stroom. Is er een apparaat wat ik dan in huis kan laden en vervolgens in de garage kan zetten waaraan ik de Optimate kan aansluiten en vervolgens de lader aan de accu kan hangen. Zo ja, wat voor apparaat is dat dan?
Je hoort het, ik heb 0,0 verstand van dit soort zaken dus graag advies.
Kun je de motor niet af en toe een (paar) daagjes voor de deur kwijt om op te laden ?
Misschien met een zonnepaneel gaan werken ?
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Aansluiten Optimate 3

Bericht door Margon »

Effe oftopic hoor,
Als je accu goed is hoef deze toch niet aan een druppellader ?
Heb nu 8 jaar een v-strom en pas 1 keer een accu vervangen , geef de accu alleen voor een vacantie een een oplaad boost met een optimate. en dit is alleen denk ik omdit tussen mijn oren zit.

Back ontopic,
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Aansluiten Optimate 3

Bericht door Eikie »

Rijd motor sinds 1979 en nog nooit een motor aan de lader gehad. Geloof in die periode ooit een keer een 8 jaar oude accu moeten vervangen. Nee ben geen doorrijder. In de winter staat die meer stil dan dat die rijd. OK, back on topic
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Plaats reactie