Uitval dashboard, knipperlichten, achterlicht en remlicht (D

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sparks
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 07-11-2011, 21:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Hoofddorp

Uitval dashboard, knipperlichten, achterlicht en remlicht (D

Bericht door Sparks »

Ter lering en vermaak, omdat ik in geen enkel forum op deze site dit specifieke probleem heb kunnen vinden.

Er deed zich van het ene op het andere moment een elektrisch probleem voor bij mijn DL650 uit 2004 met 57.000 km.
Tijdens mijn dagelijkse woon-werk rit zag ik dat het dashboard was uitgevallen, tevens de knipperlichten, achterlicht en remlicht.
De mini steekzekering (15A) was doorgebrand. Deze vervangen en alles werkt weer. Maar na een paar kilometer weer hetzelfde.
Op het werk aangekomen de Wegenwacht er naar laten kijken, bedrading gecontroleerd op doorslijtplekken, kabelbomen heen en weer gejutterd, etc maar alles blijft het doen.
De storing was niet te reproduceren. Van de wegenwacht een handvol zekeringen meegekregen met het advies om te kijken of er een specifieke situatie is waaronder de storing optreedt en de motor naar de dealer te brengen. Op het moment dat ik ’s middags wil wegrijden klapt gelijk de zekering er uit, ja hoor dan wel. Heel wat zekeringen verder constateerde ik dat de zekering doorbrand op het moment dat de rem gebruikt wordt. Het maakte niet uit of dit de voor- dan wel achterrem betrof. Niet bij elke keer remmen, soms wel, soms niet, maar bij elke rit treedt het wel op.
Zelf aan het zoeken geweest met multimeter op de zekeringdoos en massa en de kabelboom vanaf het achterlicht volgend maar kwam er niet uit.
De kabel verdwijnt uit het zicht en dan moet je flink aan het demonteren dus de Strom maar weggebracht naar mijn garage, Horeon in Zwanenburg. Die hebben na uitgebreid zoeken en veel demonteren uiteindelijk een vonkende kabelboom aangetroffen onder de luchtfilterbak. De kabel lag tegen het frame aan te schuren en maakte daar massa. Er zijn zes draden vervangen op de betreffende plek omdat deze door de vonkvorming beschadigt waren. Tevens is de kabelboom iets omgelegd.
Ik voeg een drietal foto’s toe die door Horeon gemaakt zijn. Wellicht kan iemand er z’n voordeel mee doen in de toekomst.

Groet, Sparks
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Glimmende kant boven
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Uitval dashboard, knipperlichten, achterlicht en remlich

Bericht door Rene »

Een mooi verslag waar mogelijk sommigen hun voordeel mee kunnen doen. Misschien ik wel ooit - mijn K9 heeft ongeveer de zelfde Km stand :o)

Toch een tip: als er intermitterende kabelboom sluiting vermoed wordt, vervang dan de zekering door een "dummy" zekering met een auto koplamp (H4) er overheen.
Bij jutteren van de kabel klapt er dan geen zekering meer uit, maar krijg je een lichtsignaal. Dat maakt zoeken net wat makkelijker.
Bovendien zorgt de lamp voor een stroombegrenzing. Met een unimeter in stroombereik heb je dat niet.
Tegelijkertijd heeft een koplamp een voldoende lage weerstand om het meeste normaal te laten functioneren als er geen kortsluiting is. Evt. dim een grootlicht aansluiting in parallel zetten (goed voor ~ 10A stroombegrenzing) :duim:
Laatst gewijzigd door Rene op ma 20-06-2016, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Uitval dashboard, knipperlichten, achterlicht en remlich

Bericht door Margon »

Fijn dat het gevonden is.
Bedankt voor het delen.
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Erwin

Re: Uitval dashboard, knipperlichten, achterlicht en remlich

Bericht door Erwin »

Dit zijn van die verhalen , problemen waar iedereen wel iets kan van leren.
Allemaal hebben we wel ooit eens iets wat de wenkbrauwen doet fronsen en het éne probleem( pje ) is wat moeilijk te vinden dan het andere.
De omschrijving van het probleem was duidelijk en zeker met foto's erbij zodat iedereen kan zien wat er aan de hand was en op welke plaats het defect zich situeerde.
Tips kunnen ons altijd in een bepaalde richting sturen en zo zijn we allemaal een beetje mechanieker.
Plaats reactie