12V zekeringdoos installeren: hoe verder?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Odyon
Berichten: 53
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Locatie: Den Haag

12V zekeringdoos installeren: hoe verder?

Bericht door Odyon » di 19 apr 2016, 21:31

Hi, ik zit met een soort-van-issue. Ik heb sinds ik mijn K6 heb (juli vorig jaar) meteen een mooie Blue Sea Systems zekeringdoos gekocht, met het plan om deze netjes te installeren (geschakelde draad gebruiken icm 12V relais) om zo mijn TT400 van prik te voorzien. Tevens wil ik een 12V plug op mijn stuur erbij plaatsen (in het beugeltje van mijn gaskabel, past precies :) ), en later mogelijk nog mistlampen, en wie weet wat nog meer :roll: .

De afgelopen maanden heb ik e.e.a. verzameld van wat ik denk nodig te hebben om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Het laatste wat ik binnenkreeg was een paar meter (voor de zekerheid :wink:) Flexo Clean Cut 3/8" (9,5mm) om mijn kabels netjes te kunnen bundelen (http://www.techflex.nl/general-purpose- ... 41_47.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Een aantal dingen heb ik op de foto getoond.

Een punt waar ik het meest over twijfel, zijn de krimpschoenen/ogen/etc. Ik heb bij Radio Twenthe in Den Haag een krimptang gekocht voor geïsoleerde kabelschoenen (dubbel), incl een paar setjes (Velleman) kabelogen/schoenen. Deze werken allemaal prima (beetje mee gespeeld), maar na online wat voorbeelden gezien te hebben/fora gelezen te hebben, en ook de voorbeelden in "The essential guide to motorcycle travel" door Dale Cayner (leuk boek, aanrader), twijfel ik of dit materiaal wel geschikt is voor motortoepassingen. Het materiaal van de kabelogen is hard plastic, en ik weet niet of het koper geleiding is. Vaak zie je echter dat mensen ongeïsoleerde schoenen/ogen gebruiken en dan er een doorzichtige bescherming (PVC?) er overheen schuiven. Of kabelschoenen met krimpkous om het waterdicht te maken.

Heeft er iemand tips /suggesties wat ik nu het beste kan doen? Gewoon doorgaan met wat ik heb, of toch wat meer investeren en het écht goed aanpakken. Of een tussen oplossing? Dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8074
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: 12V zekeringdoos installeren: hoe verder?

Bericht door Iron Horse » di 19 apr 2016, 22:26

Volgens mij zijn die dingen kopervernikkeld, dus koperen kern met een nikkel beschermlaagje. Maar ik kan me vergissen. Hard plastic of niet? Tja ik zie het probleem niet, bij mij werken ze prima. Onbeschermd eigenlijk nooit, dat is vragen om moeilijkheden. En waterdicht maken is afhankelijk van de plek waar ze zitten. Kan op diverse aanvullende manieren, siliconen, krimpkous of een combinatie. Ik zou bij voorkeur echter wel ogen gebruiken. Die kunnen alleen lostrillen als de schroef waarmee hij bevestigd is er helemaal uit is getrild. Gebruik in ieder geval draaddiameters en bijbehorende klemmen die voldoende dik zijn om de maximale stromen aan te kunnen. Voor de rest gewoon van start gaan lijkt me. Soms kun je ook te ver willen doordenken voor wat misschien ooit eens mogelijk fout zou kunnen gaan, maar nog nooit gebeurd is ...... :o)

Succes en we zien de resultaten wel tegemoet in de vorm van wat plaatjes neem ik aan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 okt 2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Locatie: Salland natuurlijk !

Re: 12V zekeringdoos installeren: hoe verder?

Bericht door De Graaf van Salland » wo 20 apr 2016, 17:33

De kleur van de krimpschoenen/ogen geeft aan voor welke dikte draad deze gebruikt moet worden. Ik meen me te herinneren dat rood gebruikt moet worden voor draad van 0,75 mm2.
Verder zijn een paar rolletjes krimpkous (van diverse maten) ook erg handig. Daarmee krijg je elke stroom verbinding waterdicht.
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8074
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: 12V zekeringdoos installeren: hoe verder?

Bericht door Iron Horse » wo 20 apr 2016, 19:52

Kleurcodering kabelschoenen:

Grijs 0,14 + 0,75 + 4 mm2
Geel 0,25 + 6 + 25 mm2
Turquoise 0,34 mm2
Wit 0,5 mm2
Rood 1 + 10 + 35 mm2
Zwart 1,5 mm2
Blauw 2,5 + 16 + 50 mm2

Een kleur kan dus meerdere draaddiktes aanduiden, maar omdat het verschil onderling groot genoeg is kan er geen verwarring ontstaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Odyon
Berichten: 53
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Locatie: Den Haag

Re: 12V zekeringdoos installeren: hoe verder?

Bericht door Odyon » vr 22 apr 2016, 08:51

Ok, bedankt allemaal. Ik ga er snel mee aan de slag en houd jullie op de hoogte! :)

Cxhorters
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 20:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: 12V zekeringdoos installeren: hoe verder?

Bericht door Cxhorters » vr 22 apr 2016, 13:07

Je hebt in ieder geval een goede kwaliteit krimptang gekocht, ik zie vaak mensen tobben met die flut tangen uit zo'n alles in een doos.
Al genoemd, gebruik de juiste code voor de juiste diameter.
Nog een tip uit de "oldtimer wereld" doop je net gestripte blank koper even in (zuurvrije) Vaseline voordat je de krimpschoen erop krimpt.
Dat voorkomt corrosie.

Foexie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 23:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)

Re: 12V zekeringdoos installeren: hoe verder?

Bericht door Foexie » di 14 jun 2016, 22:41

Nu ben ik toch wel benieuwd of een en ander gelukt is bij topic starter? Kan hij hier een reactie geven of het al op gebouwd is en of het werkt?

Odyon
Berichten: 53
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Locatie: Den Haag

Re: 12V zekeringdoos installeren: hoe verder?

Bericht door Odyon » di 14 jun 2016, 22:44

Hi Foexie, eerlijk gezegd: nee, nog niet afgerond, noch aan begonnen. Maar, het gaat sowieso binnenkort gebeuren, ik denk binnen nu en een maand (ik word een beetje moe van altijd mijn accupack mee te nemen voor TomTom ;)). En dan zal ik de foto's van het eindresultaat hier wel posten.

Foexie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 23:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)

Re: 12V zekeringdoos installeren: hoe verder?

Bericht door Foexie » do 16 jun 2016, 22:46

Ik ben benieuwd. Ik had zelf iets soortgelijks in gedachten. Maar ik wou een los electrokastje kopen om hier alle componenten zelf in te bouwen. Maar jou alternatief met de zekeringkast is ook heel mooi. Ik hou dit topic in de gaten. Succes met het opbouwen

Odyon
Berichten: 53
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Locatie: Den Haag

Re: 12V zekeringdoos installeren: hoe verder?

Bericht door Odyon » zo 04 jun 2017, 16:24

Ok, om dit topic toch netjes af te kunnen sluiten: het heeft even geduurd (ruim een jaar zie ik nu :roll:), maar ik ben wel tevreden met het resultaat. Ik weet het, het kan allemaal nog veel beter / netter, maar ik vermoed ook veel slechter :mrgreen: Mocht er iemand vragen hebben, of meer willen weten, val me maar lastig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4619
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: 12V zekeringdoos installeren: hoe verder?

Bericht door RedStrom » zo 04 jun 2017, 18:27

Ik doe het je niet na. :duim:
eerst rijden, dan oordelen

Plaats reactie