Kortsluiting knipperlichten

draadjes, lampjes
Plaats reactie
HRV

Kortsluiting knipperlichten

Bericht door HRV »

Hoi allemaal.

Ik heb weer eens wat geks met mijn strom.
Eergisteren de motor ff snel afgespoeld en een lekker ritje gemaakt en gaanderweg gezien dat mijn linkerknipperlichten niets aangaven op de instrumenten.
Bleek linksvoor niet te knipperen en linksachter op dubbele snelheid. Rechts werkte alles naar behoren.

Ok, lampje kapot.... even vervangen.
Nou niet dus. Lampje linksvoor is prima, probleem is dat alles het nu helemaal niet meer doet.

Dus ik ben wat gaan testen, sprayen en schoonmaken.
  • Relais eruit en contacten schoon
  • Schakelunit van het stuur gehaald
  • Noodschakelaar schoongemaakt
  • Knipperlicht schakelaar schoon gemaakt
Mocht allemaal niet baten.
Wat blijkt, er zit sluiting / verbinding tussen de zwarte en lichtgroene draad. Volgens schema is dat de Plus van Rechts (lichtgroen) en de Plus van Links (zwart)
Ik heb de "connector" waar de draden aan gesoldeerd zitten los van de schakelaar, dus de schakelaar kan het niet zijn.

Wie weet waar deze draden (lichtgroen voor R, lichtblauw voor massa en zwart voor L) naar toe gaan? Wil graag aan de andere kant ook meten en kijken of het de kabelboom is of dat het verderop in het systeem zit.
Ergens voor het relais wordt het hele zaakje (noodknippers en normale knippers) soort van samengevoegd, aangezien het relais maar twee draden heeft voor de knipperlichtfunctie.


Nu ik er verder over nadenk is het ook heel vreemd. Ondanks die sluiting zou ik verwachten dat de knippers het doen. Als ik de schakelaar op Links of rechts zou zetten, zou je verwachten dat alle 4 de knippers het zouden doen. De sluiting zit immers tussen de plussen.... Dus hoe ik ook schakel, er zou iets of alles moeten branden.

:roll: Ik weet het niet meer.....
HRV

Re: Kortsluiting knipperlichten

Bericht door HRV »

Niemand een idee?
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Kortsluiting knipperlichten

Bericht door Tulipan »

86 hits en nog geen reactie......moeilijk gevalletje dus :shock:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
HRV

Re: Kortsluiting knipperlichten

Bericht door HRV »

Ja, daar was ik al bang voor. :frusty:

Vandaag alles er maar weer vanaf en kijken of ik bij alle kabels kan komen. Heel vreemd dit.
En anders gaat de Valkenier maar weer geld verdienen.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Kortsluiting knipperlichten

Bericht door Eikie »

is de fitting van het nieuwe lampje wel in orde? juiste lampje gekocht?
Tis maar een idee. Er zijn ook duplo lampjes met een dubbele aansluiting aan de onderkant van de fitting.
Je zal niet de eerste zijn die hierdoor sluiting maakt.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
HRV

Re: Kortsluiting knipperlichten

Bericht door HRV »

Nee, dat is het niet. Lampje linksvoor is prima.

Ben druk bezig alle kabels door te meten.
Heb wel wat rotte verbindingen (corrosie) gevonden, dus loop alles van voor naar achter na.
HRV

Re: Kortsluiting knipperlichten

Bericht door HRV »

Nou alles lijkt het weer te doen.

Dat van die sluiting lijkt niet helemaal te kloppen. Als de lampen in de sockets zitten heb je immers een gesloten kring. Dus alles wordt zo'n beetje met elkaar doorverbonden. Moeilijk testen dus.

Ik heb alles maar uit elkaar gehaald en meerder problemen gevonden die allemaal de oorzaak kunnen zijn.
  • Gele stekker onder de tank en luchtfilter met gecorrodeerde contacten
  • Slechte verbinding tussen stekker knipperlicht linksvoor en stekker in de kuip linksvoor (hoofdstekker om voorkant van de motor los te kunnen koppelen)
  • Corrosie bij contacten van het relais
Na alles goed schoon te hebben gemaakt (contactspray en een paar maal koppelen/loshalen en weer contactspray) doet alles het nu weer. Nu maar hopen dat het na deze behandeling voorlopig zo blijft en dat het niet stiekem toch ergens een draadbreuk is.

Ik kan in ieder geval weer :-)} en daar gaat het om :bye:
Plaats reactie