Accu 12.2 volt
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Accu 12.2 volt
Vraagje voor de techneuten
Voor de winter heb ik de originele DL1000/2007 accu vervangen door een splinternieuwe gel accu.
Nu valt me na het druppelladen op dat dat ding telkens stabiliseert op 12.20 volt.
De optimate 3+ (geschikt voor gel accus) doet na de initiele check zijn pulserend ding in 30 minuten intervals
ttz 30 minuten laden @ 13.37a13.42 volt, en dan 30 minuten niets en terug laden.
Wanneer ik nu tijdens de laadcyclus de lader afkoppen, heb ik instant 13.40 volt op de accu.
Dit zakt dit relatief snel en stabiliseert na pakweg 12 uur op 12.20 volt (12.17a12.22)
Aangezien een goede volle accu 12.5a12.6 volt moet geven onbelast, kan ik 3 dingen concluderen.
Op de vstrom zitten geen verbruikers andere dan het dashboardklokje.
ofwel is de accu ruk.
ofwel is mijn voltmeter een beetje de tel kwijt. 'T is nochthans een goeie dure.
ofwel heb ik op de motor een "mee-eter" ofte een kaduuke kabel of verbinding die constant 0.4 volt "op eet"
Twee verse duracell C alkaline batterij geven met de multimeter elk 1.603 volt. Geen idee of dat correct is.
Ik heb geen 2e voltmeter om te crosschecken, en ook geen gestabiliseerde voeding om de voltmeter tegen te ijken.
Mijn auto accu geeft nu 12.57 volt na een verse rit. Dus even laten overnachten en dan nogges meten.
Heeft iemand een (ander?) idee waarom die accu stabiliseert op 12.20 volt?
Ja de motor start prima.
Thanks
Voor de winter heb ik de originele DL1000/2007 accu vervangen door een splinternieuwe gel accu.
Nu valt me na het druppelladen op dat dat ding telkens stabiliseert op 12.20 volt.
De optimate 3+ (geschikt voor gel accus) doet na de initiele check zijn pulserend ding in 30 minuten intervals
ttz 30 minuten laden @ 13.37a13.42 volt, en dan 30 minuten niets en terug laden.
Wanneer ik nu tijdens de laadcyclus de lader afkoppen, heb ik instant 13.40 volt op de accu.
Dit zakt dit relatief snel en stabiliseert na pakweg 12 uur op 12.20 volt (12.17a12.22)
Aangezien een goede volle accu 12.5a12.6 volt moet geven onbelast, kan ik 3 dingen concluderen.
Op de vstrom zitten geen verbruikers andere dan het dashboardklokje.
ofwel is de accu ruk.
ofwel is mijn voltmeter een beetje de tel kwijt. 'T is nochthans een goeie dure.
ofwel heb ik op de motor een "mee-eter" ofte een kaduuke kabel of verbinding die constant 0.4 volt "op eet"
Twee verse duracell C alkaline batterij geven met de multimeter elk 1.603 volt. Geen idee of dat correct is.
Ik heb geen 2e voltmeter om te crosschecken, en ook geen gestabiliseerde voeding om de voltmeter tegen te ijken.
Mijn auto accu geeft nu 12.57 volt na een verse rit. Dus even laten overnachten en dan nogges meten.
Heeft iemand een (ander?) idee waarom die accu stabiliseert op 12.20 volt?
Ja de motor start prima.
Thanks
Spooky Action At A Distance !
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4868
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700
Re: Accu 12.2 volt
Omdat dit heel normaal accugedrag is misschien ?
Tijdens het laden en vlak daarna meet je altijd meer.
12.2V lijkt me heel erg mooi voor een gel accu.
Tijdens het laden en vlak daarna meet je altijd meer.
12.2V lijkt me heel erg mooi voor een gel accu.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Accu 12.2 volt
grmpfff
autoaccu na nachtje meet nog altijd 12.55 volt, ergo de voltmeter is goed.
de motoraccu uitgebouwd, nachtje op de werkbank opgeladen met druppelaar
paar uur na afkoppelen zakt hij naar en blijft stabiel op 12.21 volt
ding is naar zen mallemoer vermoed ik,
een gesloten gel lood batterij hoort 12.9 volt te meten in rusttoestand?
12.2 is volgens de literatuur goed voor slechts 40% geladen en minder ...
autoaccu na nachtje meet nog altijd 12.55 volt, ergo de voltmeter is goed.
de motoraccu uitgebouwd, nachtje op de werkbank opgeladen met druppelaar
paar uur na afkoppelen zakt hij naar en blijft stabiel op 12.21 volt
ding is naar zen mallemoer vermoed ik,
een gesloten gel lood batterij hoort 12.9 volt te meten in rusttoestand?
12.2 is volgens de literatuur goed voor slechts 40% geladen en minder ...
Spooky Action At A Distance !
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Accu 12.2 volt
Nounou
Accu ff meegenomen naar een elektrieker.
Voltmeter is ruk: 12.20 moet zijn 12.37, ding meet dus 0.17 te weinig.
Tot daar aan toe.
Verklaart nog niet waarom de accu niet beter kan dan een echte 12.37
Dat zou toch een eind boven de 12.8 moeten zijn voor een zo goed als nieuwe gel accu, merk Nitro HTV-8 (12Ah)
De VStrom "eet" niets op, want afgekoppeld op de werkbank doet de accu exact hetzelfde.
Blijven 2 mogelijkheden over om te verklaren waarom die accu blijft steken op 12.37V
Ofwel is de accu naar z'n grootje (een gel van een half jaar oud?)
Ofwel is mijn Optimate 3sp druppelaar (die wel degelijk geschikt is voor gel accu's) om zeep?
De accu is nu binnen bij een professional om op te laden en te testen.
Maandag uitsluitsel.
Accu ff meegenomen naar een elektrieker.
Voltmeter is ruk: 12.20 moet zijn 12.37, ding meet dus 0.17 te weinig.
Tot daar aan toe.
Verklaart nog niet waarom de accu niet beter kan dan een echte 12.37
Dat zou toch een eind boven de 12.8 moeten zijn voor een zo goed als nieuwe gel accu, merk Nitro HTV-8 (12Ah)
De VStrom "eet" niets op, want afgekoppeld op de werkbank doet de accu exact hetzelfde.
Blijven 2 mogelijkheden over om te verklaren waarom die accu blijft steken op 12.37V
Ofwel is de accu naar z'n grootje (een gel van een half jaar oud?)
Ofwel is mijn Optimate 3sp druppelaar (die wel degelijk geschikt is voor gel accu's) om zeep?
De accu is nu binnen bij een professional om op te laden en te testen.
Maandag uitsluitsel.
Spooky Action At A Distance !
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7823
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Accu 12.2 volt
Niet al te druk om maken. Motor start wel of start niet.
Als die niet meer start dan een nieuwe accu.
Zo doe ik het al meer dan 30 jaar.
Als die niet meer start dan een nieuwe accu.
Zo doe ik het al meer dan 30 jaar.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Accu 12.2 volt
Ik maak me niet druk: hij start of hij start niet.
Maar ik ben nu eenmaal een nieuwsgierig baasje, en wil perse weten waarom dat ding niet echt doet wat ie moet.
Maar ik ben nu eenmaal een nieuwsgierig baasje, en wil perse weten waarom dat ding niet echt doet wat ie moet.
Spooky Action At A Distance !
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7555
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Accu 12.2 volt
Soms zit er weleens een net iets mindere cel tussen en dan haalt je accu niet het maximum voltage. Eigenlijk is de accu dan dus betreffende die ene cel een beetje kapot. Ik heb het al meerdere keren meegemaakt. Met de auto en met de motoraccu. De ene keer dan blijft de accu verder prima presteren en gaat jaren mee, de andere keer dan geeft de accu uiteindelijk toch na een jaar of zo de geest. 2 jaar gelden nog een accu in de V-Strom om die reden moeten vervangen die er anderhalf jaar inzat, wel korting gekregen op de nieuwe accu. De minimale spanning na 24 uur na het opladen van een (gel) accu is 12,6 volt. Lager betekent dus gewoon een (klein) defect in de accu. Maar inderdaad, het valt of staat met de betrouwbaarheid van je voltmeter. Soms hebben die accu's ook de neiging om er dagen over te doen voor ze in onderhoudslading gaan aan de Multimate.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Accu 12.2 volt
Update:
door prof nagezien: ding gaat niet echt niet hoger dan 12.37 volt
kan ook maar maximum 63 ampere leveren als startstroom (had over de 200 moeten zijn)
tis ne wonder dat de vstrom daar nog mee kon starten (wsch omdat ie telkens van de druppelaar afkwam)
kzal nen andere moeten steken vrees ik
door prof nagezien: ding gaat niet echt niet hoger dan 12.37 volt
kan ook maar maximum 63 ampere leveren als startstroom (had over de 200 moeten zijn)
tis ne wonder dat de vstrom daar nog mee kon starten (wsch omdat ie telkens van de druppelaar afkwam)
kzal nen andere moeten steken vrees ik
Spooky Action At A Distance !
- Frimeur
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
- Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
- Woonplaats: Limburg
Re: Accu 12.2 volt
Ik zou de accu eens aan een gewone lader hangen. Dus geen lader die omschakelt naar druppelladen. Als er een mindere cel in de accu zit zou het best zo kunnen zijn dat de lader te snel op druppelladen overgaat. Door een simpele lader worden alle cellen weer eens goed vol geperst en klopt vervolgens de laadcurve van de druppellader weer beter bij die die de accu vertoont.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Accu 12.2 volt
Dat had die andere man ook gedaan, de accu aan een goede standaard lader, snellader, alle soorten laders gehangen.
Ding is ziekjes.
Ding is ziekjes.
Spooky Action At A Distance !
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Accu 12.2 volt
Last but not least:
Nieuwe standaard Yuasa EN nieuwe ctek druppelaar: in ruste netjes 12.76 echte volts en stabiel.
Blijkt dat men 15 jaar oude Optimate dement was, en deed wat ie niet moest doen: een accu langzaam vermoorden.
Es zien of ik de "ouwe" gel accu nog kan reanimeren met de nieuwe druppelaar ... die kan ook gewoon laden aan 5 amps. We'll see.
End of story.
Nieuwe standaard Yuasa EN nieuwe ctek druppelaar: in ruste netjes 12.76 echte volts en stabiel.
Blijkt dat men 15 jaar oude Optimate dement was, en deed wat ie niet moest doen: een accu langzaam vermoorden.
Es zien of ik de "ouwe" gel accu nog kan reanimeren met de nieuwe druppelaar ... die kan ook gewoon laden aan 5 amps. We'll see.
End of story.
Spooky Action At A Distance !
Re: Accu 12.2 volt
Als je motor uitgevoerd is met het z.g. can-bus systeem, is een optimate 3 ongeschikt !!
- Ballie
- DL650 berijder
- Berichten: 546
- Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
- Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
- Contacteer:
Re: Accu 12.2 volt
Optimate 3 kan ingesteld worden voor het can-bus systeem, maar dat zit zover ik weet niet op de V-Strom...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Re: Accu 12.2 volt
Ik weet verder niet of een DL1000 uit 2007 voorzien is (of nadien voorzien) van het Can-bus systeem.
Wat ik wel weet is dat een Optimate 3 + niet geschikt is voor motoren met het Can-bus systeem.
Hierbij word na een paar minuten softwarematig de stroom toevoer automatisch afgesloten.
Wat ik wel weet is dat een Optimate 3 + niet geschikt is voor motoren met het Can-bus systeem.
Hierbij word na een paar minuten softwarematig de stroom toevoer automatisch afgesloten.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 24-03-2016, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie op een voorgaand bericht is ongewenst!
Reden: Volledig quoten in een directe reactie op een voorgaand bericht is ongewenst!
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Accu 12.2 volt
De DL1000-K8 heeft old school elektriek en geen canbus.
Kheb de verdachte optimate 3 aan een stok oude maar nog goede accu gehangen en gemeten.
Hij levert nooit meer dan 13.3 volt, terwijl ie in normale en in pulse modus (onderhoudslading) tot aan 14.7 moet geraken
zelfs in float mode moet ie 13.6 halen, en dat doet ie niet.
Bij het inschakelen start en blijft ie pulseren 30 minuten om en om tussen niets en 13.3 volt.
De nieuwe ctek haalt wel wat ie moet: 14.7 en 13.7 volt
Het programma vd optimate is om zeep en daardoor ook de gelaccu, die ook met de nieuwe ctek niet boven de 12.21 volt in ruste geraakt
De nieuwe accu zit nu al een paar dagen stabiel op 12.76 echte volts.
Tis jammer, maarja, zo heb ik nu een nieuwe druppelaar, die als het moet ook aan 5ampere een autoaccu kan bijvullen, en een motoraccu die ik kan betrouwen.
Kheb de verdachte optimate 3 aan een stok oude maar nog goede accu gehangen en gemeten.
Hij levert nooit meer dan 13.3 volt, terwijl ie in normale en in pulse modus (onderhoudslading) tot aan 14.7 moet geraken
zelfs in float mode moet ie 13.6 halen, en dat doet ie niet.
Bij het inschakelen start en blijft ie pulseren 30 minuten om en om tussen niets en 13.3 volt.
De nieuwe ctek haalt wel wat ie moet: 14.7 en 13.7 volt
Het programma vd optimate is om zeep en daardoor ook de gelaccu, die ook met de nieuwe ctek niet boven de 12.21 volt in ruste geraakt
De nieuwe accu zit nu al een paar dagen stabiel op 12.76 echte volts.
Tis jammer, maarja, zo heb ik nu een nieuwe druppelaar, die als het moet ook aan 5ampere een autoaccu kan bijvullen, en een motoraccu die ik kan betrouwen.
Spooky Action At A Distance !
-
- DL650 berijder
- Berichten: 247
- Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
- Woonplaats: Leuven
Re: Accu 12.2 volt
Interessant wel allemaal. Ik kan bevestigen dat mijn V strom niet wou starten met een batterijvoltage van 12.2 Volt. Soms heb je pech bij accu's. Mijn vorige ging ook krap een jaar mee, en hij was op sterven na dood. Voor mijn oldtimer heb ik een dure batterij gekocht en die gaf na 2 maanden in de garage nog een spanning van 12.8 volt aan. Vond ik wel knap. Het is een lithium gel batterij. Altijd het overwegen waard dus, zo'n duurdere batterij.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Accu 12.2 volt
Hoeveel spanning moet een 12v accu halen volgens jou?
200 cca is geen continustroom, maar een zeer korte piekstroom.
Wat je kan doen is de spanning op de accupolen meten tijdens het starten.
Laadspanning is hoger zodat er ook bijgeladen word, 13,8 is normaal op de accupolen bij zo'n 2500 á 3000 rpm.
De strom is volgens mij erg gevoelig voor een te zwakke accu en zal dan niet starten. 1 dag na aanschaf heb ik ook accuproblemen gehad met een accu die ik in vergelijking de auto nog zo had goedgekeurd.
Ondervind je problemen met starten? Hoor je de startmotor moeite hebben of gaat een paar keer kort achter elkaar starten steeds moeizamer?
Zo niet vooral geen zorgen over maken, en de zoektocht naar kennis is voor mij ook altijd leuk dus ik zou hetzelfde hebben gedaan ;D
200 cca is geen continustroom, maar een zeer korte piekstroom.
Wat je kan doen is de spanning op de accupolen meten tijdens het starten.
Laadspanning is hoger zodat er ook bijgeladen word, 13,8 is normaal op de accupolen bij zo'n 2500 á 3000 rpm.
De strom is volgens mij erg gevoelig voor een te zwakke accu en zal dan niet starten. 1 dag na aanschaf heb ik ook accuproblemen gehad met een accu die ik in vergelijking de auto nog zo had goedgekeurd.
Ondervind je problemen met starten? Hoor je de startmotor moeite hebben of gaat een paar keer kort achter elkaar starten steeds moeizamer?
Zo niet vooral geen zorgen over maken, en de zoektocht naar kennis is voor mij ook altijd leuk dus ik zou hetzelfde hebben gedaan ;D
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Accu 12.2 volt
Na wat extra info opvragen op het elektronicaforum circuitsonline.net ben ik ook weer wat wijzer.