LED, Halogeen of Xenon koplampen

draadjes, lampjes
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

Geen intelligent artikel van mijzelf, maar gekopieerd van Xenonlamp.nl :worship:

Wat is het verschil tussen Halogeen, Xenon en LED koplampen?
De lampen die gebruikt worden in de koplampen van auto's hebben de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. 10 jaar geleden hadden auto's standaard halogeen verlichting. Nog bijna niemand had destijds van Xenon verlichting gehoord, en nu zien we dat Xenon langzaam maar zeker wordt ingehaald door LED verlichting.

In dit artikel willen we de voor -en nadelen van de 3 soorten verlichting geven. Deze zullen niet voor iedereen gelden, maar we proberen hier wel een zo algemeen mogelijk beeld te geven van de verschillen tussen halogeen, Xenon en LED verlichting

De voor-en nadelen van Halogeen koplampen

Halogeen-lamp:
Halogeen verlichting is nog steeds de meest gevoerde verlichting in voertuigen zoals auto's en motoren. En dit is terug te brengen naar het grootste voordeel: ze zijn eenvoudig te installeren en niet al te duur. Vooral op het eerste gezicht als je ze vergelijkt met de Xenon en LED verlichting die te krijgen is. Al klopt deze stelling niet altijd, maar later in dit artikel meer hierover.

Over het algemeen, bij normale condities en gebruik, hebben halogeen lampen ongeveer een levensduur van 1000 uur. En dan spreken we in dit geval over lampen van fabrikanten zoals Philips. Als ze vervangen moeten worden, dan kost dit gemiddeld € 30,- per set.

Doordat ze geen ballasten of extra bekabeling nodig hebben, zijn ze redelijk eenvoudig te vervangen.

We zien echter steeds vaker dat mensen deze lampen vervangen door een andere variant zoals Xenon en LED lampen. Een van de redenen hiervoor is, is dat de lampen niet efficiënt genoeg zijn. Het grootste probleem hier is dat de lampen, wanneer ze aan staan, warmte opleveren. Dit staat gelijk aan verloren energie; een lamp hoeft geen warmte op te brengen, het moet licht opbrengen.

Een ander groot probleem met halogeen lampen is dat ze reageren op bv aanraking met de vingers. Wanneer je een lamp wilt vervangen, en je raakt het glas aan met je vingers, dan zal het vet van je vingers op de lamp blijven plakken. Hierdoor wordt het glas oneven verwarmd, wat de levensduur van de lamp bijzonder zal verkorten. Mocht je dus per ongeluk met je vingers aan de lamp komen, maak deze dan altijd schoon met een doekje en een op alcohol gebaseerd reinigingsmiddel.

Toch heeft halogeen verlichting genoeg voordelen om het blijven gebruiken. In de meeste auto's worden daarom nog steeds halogeen lampen gemonteerd. Ze geven een redelijke lichtopbrengst, ze zijn beschikbaar in erg veel maten, waardoor ze in bijna elk type voertuig te gebruiken zijn.

De voordelen van halogeen lampen:

Ze zijn eenvoudig te vervangen
Geen extra onderdelen zoals ballasten of extra kabels
Verkrijgbaar in ontzettend veel maten
Een set halogeen lampen is redelijk goedkoop, in vergelijking met Xenon en LED

De nadelen van halogeen lampen:
Ze verspillen erg veel energie aan warmte
Wees voorzichtig met monteren; als ze je met je vingers aanraakt, beïnvloed je de levensduur van de lamp


De voor- en nadelen van Xenon verlichting
Xenon lampen, over het algemeen bekend als HiD lampen (High Intensity Discharge), worden meestal aangedragen als alternatief van halogeen verlichting. Voornamelijk door de kleurtemperatuur (k-waarde) en de lichtopbrengst van deze Xenon lamp.

De eerste Xenon lamp werd gebruikt voor de BMW 7-serie in 1991. Langzaam maar zeker begon het marktaandeel te groeien en steeds meer autofabrikanten begonnen de voordelen van Xenon verlichting te zien en ze te gebruiken in verschillende modellen. Ze zijn echter niet de standaard verlichting geworden.

Xenon-lampXenon verlichting werkt in principe als een een TL-buis. Je hebt een lamp waar gas in zit, een elektrode aan elke kant en hier wordt elektriciteit door gevoerd. In voertuigen wordt quartz glas gebruikt, en een mix van gassen die worden gevoed door de elektrische pulsen tussen de elektroden in de lamp. Hiermee hebben we meteen een van de nadelen van Xenon te pakken: het duurt altijd even voordat de gassen in de lamp opgewarmd zijn en het sterke licht afgeven waar ze bekend om staan. Vandaar dat je Xenon bv nooit in knipperlicht ziet; het duurt eenvoudigweg te lang voor de lampen om 'op te starten'.

Maar Xenon verlichting is vele malen efficiënter in lichtopbrengst dan halogeen verlichting. Dit kan als een nadeel beschouwd worden, bv voor tegemoetkomend verkeer wanneer het lichtbeeld niet goed is afgesteld. Vaak hebben auto's reflector koplampen, maar hiervoor bestaand de zogenoemde R-lampen, die speciaal voor dit type koplamp ontwikkeld zijn.

Als we de statistieken erop naslaan, dan produceert een Xenon lamp 3000 lumen, terwijl een halogeen lamp 1400 lumen produceert. Onder normale omstandigheden is de levensduur van Xenon lampen ook aanzienlijk langer dan de Halogeen variant. Gemiddeld gaat een Xenon lamp 2000 uur mee.

De efficiëntie van de lamp speelt ook een rol als je kiest voor een Xenon lamp. Ze hebben weliswaar meer energie nodig wanneer ze opgestart worden, maar wanneer ze hun ideale temperatuur bereikt hebben, gebruiken ze minder energie dan de halogeen lampen.

De nadelen van Xenon zijn op de eerste plaats de kosten. Ze kosten namelijk meer dan een halogeen lamp, al kunnen er grote verschillen zitten tussen een Xenon vervangingslamp voor een ombouwset en af-fabriek Xenon. Daarnaast heb je te maken met een ballast, een apparaatje die het hoge voltage creëert en reguleert dat nodig is om de Xenon lamp te voeden. En de Xenon lampen hebben te maken met een opstart tijd. Als groot licht zijn ze dan ook iets minder geschikt, maar daarvoor adviseren we de halogeen lampen van GP Thunder. Zij hebben een mooie kleur, en geven meer licht dan de standaard halogeen lampen. H4 Bi-Xenon lampen zijn echter wel geschikt voor het grootlicht.

De voordelen van Xenon verlichting:
Langere levensduur dan Halogeen
Efficiënter dan Halogeen, doordat ze minder energie verbruiken en meer licht geven
Betere zichtbaarheid voor de bestuurder, en daardoor een stuk veiliger


De nadelen van Xenon verlichting:
Slecht afgestelde Xenon verlichting kan verblindend zijn voor tegenliggers
Hogere kosten
Complexer dan Halogeen
Ze hebben enkele seconden nodig om op volledige sterkte te komen


De voor- en nadelen van LED verlichting
LED-koplamp:
Zoals eerder gezegd, de ontwikkelingen op verlichtingsgebied gaan erg hard. Naast Halogeen en Xenon is er nu een derde mogelijkheid om te gebruiken: LED verlichting. LED verlichting is al langer beschikbaar, maar voornamelijk voor 'kleinere' verlichting, zoals knipperlichten, stadslichten en kenteken verlichting. De lichtopbrengst was nog niet hoog genoeg om het ook voor het dimlicht te gebruiken.

Maar sinds kort is hier verandering in gekomen. We hebben als een van de eersten een LED lamp die uitermate geschikt is als dimlicht, in H4 en H7 maten en 5 verschillende kleuren.

Het grootste voordeel van LED verlichting is dat het ontzettend zuinig is als je het vergelijkt met de traditionele halogeen lamp. Vandaar dat de LED verlichting voornamelijk in hybride auto's wordt gebruikt. En een ander voordeel van LED verlichting is dat LED verlichting weinig plaats inneemt, waardoor het voor ontzettend veel doeleinden gebruikt kan worden. Denk bv aan de LED strips die Audi gebruikt in haar koplampen.

Een nadeel van LED is dat het warmte genereert, die afgevoerd zal moeten worden. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van een koel systeem aan de achterkant van de lamp. Dit is echter alleen van toepassing voor de grote LED lamp zoals het dim- grootlicht.

Na het lezen ben ik op zoek gegaan naar een voordelige variant en vond deze op Aliexpress:
http://nl.aliexpress.com/item/32W-3000L ... eb201560_1

Inmiddels heb ik deze ontvangen en gemonteerd.

20 Watt dimlicht (2 vlakken verlicht) en 32 Watt grootlicht.
Lichtopbrengst is 3000 lumen, dat is net zo fel als Xenon alleen direct 12 volt op de lamp, geen ballast meer, ook in kleur 6000K
Direct licht, geen opstarttijd meer, direct grootlicht. Geen aanpassingen aan de kabelboom van de motor. "Plug and play"

Uit de verpakking :
Afbeelding
.
Afdichtingsrubber moest iets aangepast worden.
Binnenstebuiten keren en ca 7 mm van de kraag snijden.
Afbeelding
.
Klaar om geplaatst te worden
Afbeelding
.
Ra ra welke LED is ?
Afbeelding
.
Vanaf de buitenkant gezien
Afbeelding
.
Beide units voorzien van LED
Afbeelding

Nu nog even op zoek naar LED stadslichtjes. Die zijn nu wel erg geel in vergelijk met het LED licht.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Woonplaats: Tilburg

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Phony123 »

Hoi René,

Een leuk en informatief stukje.

Heb je er ook als in het donker mee gereden? Als ik namelijk aan LED verlichting denk, heb ik vaak het idee dat je veel lichtopbrengst hebt maar geen bundel zoals bij conventionele verlichting. Zeg maar meer spreiding ipv een bundel.
Is dat probleem ook zo met deze generatie LED lampen?

Mvg, Frank.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

Nog niet in het donker mee gereden, wel zojuist even een foto gemaakt.
Het geeft een enorme bak licht maar dient nog wel bijgesteld te worden. Ben bang dat de tegenliggers er niet blij van worden :oops:

Afbeelding
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Aad900 »

Dat heb je weer netjes gedaan mate :duim: Wat een bak licht. Wel nog ff goed afstellen :worship:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Margon »

mooi stukje geleend en geplaatst om dit met ons te delen. :worship:
Wat een bak licht , je led strips op voor kant zijn haast niet meer te zien.
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Woonplaats: Tilburg

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Phony123 »

Wat een bak licht!!!!!super. Hou ons ff op de hoogte wat betreft het afstellen. Ik neem aan dat dat moet lukken. Bij halogeen zie je echt een lijn/streep aan de bovenkant van het gebied. Gaat dit met LED ook zo werken ?
Zo ja en het is goed af te stellen..dan bestel ik binnenkort ook een LED koplamp. Het resultaat is super!
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

De koplampen inmiddels flink naar onder gesteld, echter die 'lijn' die je bij Halogeen ziet krijg je bij LED niet zo makkelijk in beeld. De H4 heeft voor dimlicht een kleine reflector in de lamp die daarmee het licht naar de bovenkant van de unit stuurt en hierdoor het licht bundelt en op de weg schijnt.

De LED lampen hebben geen ingebouwde reflector en projecteren de lichtbundel direct via de unit naar voren.

Binnenkort maar eens proefrijden.

Mochten de tegenliggers problemen hebben dan kan ik zonder veel problemen terug naar H4. Geen man overboord. Het LED avontuur kostte slechts €18
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Woonplaats: Tilburg

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Phony123 »

Terug naar halogeen zou jammer zijn..want het resultaat met LED ziet er goed uit. Een mooie pilot al met al, thanks voor het uitzoeken.
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Weerman »

Mooi stuk licht maar denk niet dat ik je graag tegen wil komen als ik de 2e foto zie met de gewone h4 en
aan andere kant de led-lampen dan kun je al wel zien dat het geen dimlicht is.
Dat komt inderdaad door het ontbreken van het afscherm plaatje wat in de H4 lamp zit die voor het dimlicht is.
Denk dan ook als je de koplampen afsteld met een koplampafstelapperaat je 1 grote lichtvlek hebt zonder licht/donker
lijn wat hoort bij een dimlicht.

Wim.
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Margon »

Het kapje erop monteren ?? Lijm
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Rene »

Er bestaan "echte" led H4 lampen met een goede cut off en de lichtbron exact op de goede plek. Deze hebben een apart koelsysteem en kosten heel wat meer. H4's met meerdere ledjes rondom zijn een slechte oplossing omdat de scherpe cutoff ontbreekt.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

De set die ik geplaatst heb heeft 2 dimlicht 'vlakjes' van elk 10 Watt en één grootlicht 'vlak' van 32 Watt.
Deze twee dimlicht 'vlakjes' projecteren hun lichtbundel naar de bovenkant van de reflector in de unit. Daardoor wordt de lichtreflectie uit de lamp naar de grond vóór de motor gestuurd.

Achter op de lamp zit een koeler met hierin een klein ventilatortje.

Heb jij een linkje naar die 'H4 Ledlampen' René ?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Ebrostrom »

Heb ook even gezocht. Bij xenonlamp.nl het eea tegengekomen op het gebied v led koplampen (dim/groot) met spiegeltje en cutoff. Prijs is idd wat hoger.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Rene »

@Eikie:
Ik heb jouw foto's nu eens op de laptop bekeken ipv op de mobiel, en nu pas zie ik dat de H4 lampen die jij gebruikt er in essentie best goed uitzien. Ik moet dus beter opletten volgende keer.
Ik heb ook H4 lampen gezien die gewoon rondom zijn volgestopt met kleine ledjes - en dat werkt niet qua bundeling. Ik dacht dat "jouw" lamp van dat type was.
Op grond van de foto van de lamp zou ik een beter gedefinieerde lichtbundel verwachten - ik ben benieuwd of dat nog op te lossen is, want het lijkt me voor het overige een interessante oplossing.
Bedankt voor de review!
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Patrick8888 »

Ik denk ook dat het een interessante oplossing is. Ben ook wel erg benieuwd naar de reacties van de medeweg gebruiker in het donker. :) Ik heb er ook al eens naar gekeken maar dan voor in de auto om in de koplamp LED toe te passen. Ik had het idee dat de licht opbrengst matig zou zijn en dat ik ook te veel strooilicht zou hebben omdat het brandpunt niet meer juist zou zijn. In de auto heb ik ook een reflector. Overgens denk ik dat het met een lenslamp (projectorlamp??) de LED veel beter tot zijn recht komt.

Maar ik blijf dit wel volgen, zeker nu er geen voorschakelapparaat meer nodig is. :duim:
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Jeen »

Waar ik zeer benieuwd naar ben is of een led-lamp die een goed afgesteld beeld laat zien (en dus niet meer verblind) ook nog enigermate strooilicht heeft.
Hét grote nadeel van Xenon staat hierboven namelijk niet genoemd en dat is dat strooilicht volstrekt ontbreekt. Het gevolg is dat in de bocht het verlichte deel van de weg ineens sterk wordt bekort door het simpele feit dat je schuin ligt.
Als automobilist op vier wielen heb je daar uiteraard geen last van.
Dat is me al een paar keer op mooie stuurweggetjes in het donker opgebroken.
Je kunt er wel weer feestverlichting naast zetten maar dat was natuurlijk niet de bedoeling.
Als ik opnieuw de keuze zou mogen makenmaken, zou ik geen xenon gemonteerd hebben maar een goede philips pit.
Ben dus zeer benieuwd hoe het strooilicht van de led er uit ziet.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

M'n zoon is weer terug van vakantie dus de GoPro is ook weer beschikbaar.
Als het weer het toelaat zal ik proberen er een filmpje van te maken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Jeen »

zou mooi zijn in het donker op een onverlicht bochtig weggetje in het bos! Ik ben heel benieuwd!
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Ebrostrom »

Jeen, dat strooilicht bij xenon ontbreekt natuurlijk alleen maar als de lamp in n projector zit. Kijk maar eens naar al die 'johnie' auto's op de snelweg met dat blauwe licht. Daar word je aardig door verblind.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Jeen »

Ja dat klopt Erik, ze zitten ook in een projector...
Ik zit wel eens te denken: als je nou je xenon netjes zou afstellen zodat je geen tegenliggers mee verblindt en er dan tegelijk een klein lensje voor plakt om voor wat strooilicht te zorgen, zou je dan een goede combinatie hebben?
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

Geen idee of mijn €18 setje het zelfde beeld geeft als bij dit filmpje want de gebruikte set Cyclops Adventure Sports H4 LED zijn beduidend duurder.

Ter lering en vermaak :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-NExXkgm790[/youtube]
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Ebrostrom »

Ongeveer $ 70 per stuk (en we hebben er 2 nodig :-() maar wat n bak licht :duim:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Cplegt »

Betreft het ontbreken van strooilicht met projecten, dat valt in de praktijk wel mee. Op mn 650 zit normale xenon en op mn 1000 projectoren met xenon.
Ik rij veel snachts/in het donker en vind de projectoren prettiger licht geven dan de normale xenon. Heb nog niet meegemaakt dat ik een bocht niet goed kon overzien met de projectoren.
Wil opzich wel eens een led projector proberen. Denk dat dit wel wat aansluitwerk scheelt tov xenon.
Gr. Chiel
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Jeen »

Helaas nog geen bochtje te zien op het filmpje.....
Het bekorten van de bundel doet zich uiteraard voor wanneer je schuin ligt en dat is vooral bij kortere bochten. Op de grote weg zul je er niet heel snel last van hebben en in de stad is meestal ruim voldoende licht. Het zijn vooral de kronkelige landweggetjes en in bijvoorbeeld berggebied. Voor potentiele overstappers naar Xenon wel iets om eens even bij een collega motorrijder te ervaren. Zoals gezegd: ik zou niet nog een keer doen.
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Rene »

Nu m'n DL650 toch uit elkaar ligt (vreemde valpartij, zie elders), er direct maar Xenon in geprutst.

Ik heb er nog niet mee gereden (eerst moet de brommer weer in elkaar), maar het lijkt aardig te werken.
Zo te zien een redelijke cutoff, veel meer licht, en niet te gek veel strooilicht.

Er is minder plek in de kuip als dat ik verwachtte - de draaibeweging van de vork neemt veel ruimte in beslag.
Maar het is goed te doen. Mijn set heeft dim/grootlicht, vanwege de controlemotortjes hiervoor moest ik ook de rubbers wat verbouwen.

Voornaamste voordeel wat ik verwacht is meer opvallendheid tussen de file.

Foto: 1 unit verbouwd, dimlicht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

Heel wat meer lichtopbrengst dan de originele lamp. Straks kijken hoe het lichtbeeld op de weg is. Ben benieuwd.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Rene »

Ben ook benieuwd hoe het uitpakt. Door lamp voor lamp te doen kon ik de xenon lichtbundel iets lager zetten dan de halogeen bundel.
Daar was overigens niet veel herinstelling voor nodig.

Foto is van boven de cutoff van de bundel, dit gaan de tegenliggers zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Margon »

Op het auto panda forum kom ik tegen dat deze het juiste brandpunt hebben als een hallogeen lamp.

https://www.xenonlamp.nl/led-dimlicht-h4-bi-led" onclick="window.open(this.href);return false;
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
SweetlakeJ
DL650 berijder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27-07-2014, 12:16
Mijn motor is een: 2008 Yamaha FJR 1300 (Midnight Black)
Woonplaats: Zoetermeer

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door SweetlakeJ »

Eikie schreef:De koplampen inmiddels flink naar onder gesteld, echter die 'lijn' die je bij Halogeen ziet krijg je bij LED niet zo makkelijk in beeld. De H4 heeft voor dimlicht een kleine reflector in de lamp die daarmee het licht naar de bovenkant van de unit stuurt en hierdoor het licht bundelt en op de weg schijnt.

De LED lampen hebben geen ingebouwde reflector en projecteren de lichtbundel direct via de unit naar voren.

Binnenkort maar eens proefrijden.

Mochten de tegenliggers problemen hebben dan kan ik zonder veel problemen terug naar H4. Geen man overboord. Het LED avontuur kostte slechts €18
Ben toch benieuwd of de LED lampen er nog in zitten, of dat ondertussen de originele lampen weer teruggeplaatst zijn.
Ik ben niet chagrijnig, zo zit mijn gezicht gewoon het lekkerst.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

Ze zitten er nog steeds in Johan.
Ik zal binnenkort eens proberen een filmpje oid te maken.
Tot op heden nog niet één keer er 's avonds mee gereden.

Wordt vervolgd.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Ebrostrom »

Ja maar dat was ook maar beter ook, René. Je had toch geen licht...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

Ha ha dat klopt. Een draadbreuk ergens in de boom onder de airbox. Ook sluiting in de lichtschakelaar op het stuur. Heeft gelukkig niks met de montage van de ledlampen te maken. Wordt nu aangewerkt. Helaas nieuwe schakelaar nergens op voorraad en is in bestelling.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

Gisteren voor het eerst een ritje gemaakt met de led-koplampen. Overdag volgens de andere rijders in de groep erg goed zichtbaar en niet storend.
Op de terugreis uit Duitsland even een kort stukje over het industrieterrein gereden. De filmpjes zijn gemaakt met de iPhone in de linkerhand :oops: .
Niet echt professioneel beeld maar je krijgt een indruk van het geheel. Mogelijk toch de units wat hoger stellen. Lichtbundel nu iets te dicht voor de motor. Ook bij inschakelen van groot-licht is de bundel op de straat voor het voorwiel hel verlicht.

eerste filmpje op het industrieterrein.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ygR5cMFw ... e=youtu.be[/youtube]
.
tweede filmpje op de provinciale-weg. Led licht reflecteert goed op de aanwezige borden.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sn0x-aGt ... e=youtu.be[/youtube]
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

Foto gemaakt op een volledig onverlicht grasveld. Dit is dus dim-licht

Afbeelding
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Aad900 »

Het is een prima bak licht René, niet verblindend in mijn spiegels. Lichtbeeld op de weg ziet er ook mooi uit :duim:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Rene »

Als de foto dimlicht laat zien, dan meen ik de "cut off" te missen.
Dwz de scherpe begrenzing aan de bovenkant van het lichtbeeld.

(foto van internet geplukt, maar mijn bundel ziet er ongeveer net zo uit)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Ebrostrom »

Bij mijn xenon ook, maar die cut off zie je eigenlijk alleen maar zo goed als je t op n muur doet (zoals jouw plaatje ook laat zien). Dus René, nieuw plaatje schieten vanavond ;-).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
SweetlakeJ
DL650 berijder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27-07-2014, 12:16
Mijn motor is een: 2008 Yamaha FJR 1300 (Midnight Black)
Woonplaats: Zoetermeer

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door SweetlakeJ »

Toch een beetje enthousiast geworden en zelf ook led lampen besteld.
Heb voor deze gekozen "2015 4th Gen 30W 4000LM H4/HB2/9003 Motorcycle Bike Hi/Lo ETI LED Headlight KIT" ( Klik voor ebay advertentie ) . De reden dat ik voor deze lampen gekozen heb is de metalen kap die er op zit waardoor je dus, volgens de verkoper, dezelfde 'cut off' hebt als de normale H4 lampen. Er zitten aan beide zijde van de lamp 2 ledjes met daaromheen een glazen(?) behuizing. Die behuizing moet er voor zorgen dat het licht alle kanten op verspreidt wordt (dus niet alleen de kant op waar de ledjes bevestigd zijn).

Ik heb ze 27 maart besteld en afgelopen donderdag kon ik ze in ontvangst nemen.
AfbeeldingAfbeelding
Vanmorgen maar even aan de slag gegaan en de lampen geïnstalleerd. Eerst maar even ,niet al te wetenschappelijk, het lichtbeeld/cut off bepaald van de oude lampen door met de tenen tegen de voorband te gaan staan en zo bepaald hoe hoog de cut off was.
Daarna de led lampen bevestigd. Is een klein klusje maar ik heb wel het metalen hendeltje, wat de lampen op zijn plaats houdt, iets moeten verbuigen aangezien het elke keer los schoot omdat de koelvinnen het weg drukten. Daarna het afdichtingsrubber aangepast (een paar centimeter afgeknipt) en deze ook weer bevestigd. De lamp sluit je daarna gewoon weer aan op de originele stekker.
Afbeelding
Lampen aan en op dezelfde, niet wetenschappelijke manier het nieuwe lichtbeeld en cut off bepaald. Zaten op dezelfde hoogte met een mooie cut off.
Afbeelding hier nog met maar 1 led lamp geplaatst om het verschil te zienAfbeelding
Nu nog een keer in het donker rijden en een onverlichte weg zien te vinden om zodoende de lampen te testen.
Ik heb al wel een filmpje op internet gezien van iemand die, op het eerste gezicht, hetzelfde type lampen in zijn motor heeft geplaats. Hij was niet tevreden over de hoeveelheid licht en het lichtbeeld en na een mail naar de verkoper heeft hij te horen gekregen dat de metalen 'kap' er af gehaald diende te worden. Daarna veel meer lichtopbrengst maar ook meer strooilicht en geen cut off meer. Hij heeft ze om die reden teruggestuurd.
Ik heb ervoor gekozen om de kap te laten zitten en eerst te kijken hoe de lichtopbrengst en het lichtbeeld nu zijn. Kan ik altijd nog kiezen om het zonder te proberen en mocht dat ook niet bevallen kan ik ze binnen een maand nog retour sturen.
Ik ben niet chagrijnig, zo zit mijn gezicht gewoon het lekkerst.
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Rene »

Ziet er mooi uit, mooie techniek! ..maar zit er geen aparte lichtbron in voor grootlicht? Bij mijn xenon is er een solenoid die de lichtbron in dim (met kapje ) of grootlicht positie beweegt.
Gebruikersavatar
SweetlakeJ
DL650 berijder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27-07-2014, 12:16
Mijn motor is een: 2008 Yamaha FJR 1300 (Midnight Black)
Woonplaats: Zoetermeer

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door SweetlakeJ »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal vergeten ben het grootlicht te testen :oops: . Ik denk dat er dan ipv 2 ledjes, 4 ledjes gaan branden. Moet ik nog even uitzoeken.
Ik heb morgen een tourtochtje van de rijschool, als ik het niet vergeet zal ik eens kijken.
Ik ben niet chagrijnig, zo zit mijn gezicht gewoon het lekkerst.
Gebruikersavatar
SweetlakeJ
DL650 berijder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27-07-2014, 12:16
Mijn motor is een: 2008 Yamaha FJR 1300 (Midnight Black)
Woonplaats: Zoetermeer

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door SweetlakeJ »

Net nog even gekeken.
Bij dimlicht branden de voorste 2 ledjes, bij grootlicht de achterste 2. Er branden bij mij dus nooit 4 ledjes tegelijkertijd.
Ik ben niet chagrijnig, zo zit mijn gezicht gewoon het lekkerst.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

Rene schreef:Als de foto dimlicht laat zien, dan meen ik de "cut off" te missen.
Dwz de scherpe begrenzing aan de bovenkant van het lichtbeeld.
Maak jij eens een foto van jouw lichtbeeld.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
SweetlakeJ
DL650 berijder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27-07-2014, 12:16
Mijn motor is een: 2008 Yamaha FJR 1300 (Midnight Black)
Woonplaats: Zoetermeer

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door SweetlakeJ »

Als ik een keer 's avonds tijd heb en een donkere weg/parkeerplaats kan vinden dan zal ik een foto en een filmpje maken.

Verstuurd met mijn mini-tv
Ik ben niet chagrijnig, zo zit mijn gezicht gewoon het lekkerst.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

Dat is mooi Johan, maar ik ben ook benieuwd naar het lichtbeeld van de Xenon van Rene.
Het plaatje van het internet lijkt mij een beetje te rooskleurig. Ook (aftermarket) Xenon kent behoorlijk wat strooilicht
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Rene »

Ik zal bij gelegenheid een fotootje maken van de xenon. Het lichtbeeld is niet veel anders dan met halogeen. In het verkeer zie ik de lichtvlek abrupt afgesneden zijn ruim onder de achterruit van m'n koekblik voorliggers.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Ebrostrom »

Bij mij zie ik ook n zeer scherpe cut off bij mijn xenon.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Rene »

Dim.jpg
Ik heb geprobeerd een paar foto's te schieten, helaas overdag in de zon - dus niet echt een topresultaat.
Maar in grote lijnen is wel te zien wat het doet. Foto van Dimlicht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Rene »

...en eentje van grootlicht. Het is wel veelmeer licht dan halogeen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door Eikie »

Ziet er idd niet verkeerd uit. Straks nog eens proberen als het wat donkerder wordt.

Welk setje Xenon heb je er in gezet? Misschien een link?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
SweetlakeJ
DL650 berijder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27-07-2014, 12:16
Mijn motor is een: 2008 Yamaha FJR 1300 (Midnight Black)
Woonplaats: Zoetermeer

Re: LED, Halogeen of Xenon koplampen

Bericht door SweetlakeJ »

SweetlakeJ schreef:Als ik een keer 's avonds tijd heb en een donkere weg/parkeerplaats kan vinden dan zal ik een foto en een filmpje maken.

Verstuurd met mijn mini-tv
Het is misschien niet onder de beste omstandigheden gefilmd. Hopelijk geeft het een idee hoe het er uit ziet met mijn nieuwe led lampen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2z01KzGH ... e=youtu.be[/youtube]

"Memo to self : volgende keer de foto's wat beter op volgorde monteren :oops:
Ik ben niet chagrijnig, zo zit mijn gezicht gewoon het lekkerst.
Plaats reactie