Pagina 1 van 1

speedometer sensordraad

Geplaatst: do 27-10-2005, 09:46
door Leipo
Ik ben nieuw hier en kom meteen met de deur in huis vallen ;)

ik heb een V-strom 650 touring 2005 besteld welke ik deze week nog zou moeten kunnen ophalen en ik wil graag mijn Pro-oiler op mijn nieuwe motor gaan zetten. Nu moet de Pro-oiler ook een signaal krijgen van de speedometer sensor (of snelheidsensor, in ieder geval het draadje dat doorgeeft dat het wiel draait :P ) en dus moet ik deze af gaan tappen.

mijn vraag is dus: waar zit dit draadje en waar kan ik hem het beste aftappen: voor of na de ECU?

Geplaatst: do 27-10-2005, 19:41
door Iron Horse
Ik heb even in het werkplaatshandboek gesnuffeld. De sensor zelf zit aan de linkerkant van de naaf. De signaalkabel loopt door naar boven, maar ik kan niet goed uit de foto opmaken waar de stekkerverbinding precies zit, maar ik neem aan ergens onder je snelheidsmeter. De speed sensor gaat direct naar je snelheidsmeter. Het zijn 3 draden met de kleuren; roze, oranje met witte tracer en eentje zwart met een witte tracer. Voor zover ik het kan zien gaat hij dus niet direct maar indirect naar de ECU! De draden die vanaf de sneheidsmeter naar de ECU gaan zijn bruin met zwarte tracer en een zwarte met groene tracer. Welke draden je waar op je Pro-oiler moet aansluiten durf ik zo niet te zeggen. Het aftakken kun je doen met van die aftakklemmen. Volgens de gebruiksaanwijzing worden die ook meegeleverd met de Pro-oiler.

Geplaatst: do 27-10-2005, 22:32
door Leipo
dank je voor het snuffelen :P

ik heb al een bestaande installatie van de Pro-oiler op mijn oude motor zitten met de zogenaamde reedswitch met magneet en heb dus niet de spullen voor de speedometer, maar goed: dat soort kleine spulletjes zijn zo te kopen natuurlijk.

de Pro-oiler kan elk draadje aan wat maar een signaal geeft over hoe vaak het wiel ronddraait. misschien dat het ene draadje wat meer pulsen geeft dan een ander maar dat maakt de Pro-oiler niet uit: deze is in te stellen zodat hij precies weet hoeveel pulsen 1 rondwenteling van het wiel is :)

punt is dan wel dat ik geen multimeter heb om te meten welke draad pulsen geeft :?

Geplaatst: do 27-10-2005, 22:37
door Iron Horse
Een simpele multimeter koop je al voor minder dan 10 Euro. Duurder kan ook maar is voor hobby-gebruik niet direct nodig. Belangrijk is natuurlijk wel dat je weet hoe je hem moet ge bruiken/aansluiten om hem niet op te blazen.

Geplaatst: di 15-11-2005, 21:15
door Leipo
nog even een vraagje: ik heb mijn dealer de draad af laten tappen bij de 1000km beurt, maar nu ben ik bang dat ze de verkeerde draad hebben gepakt. de draad die ze afgetapt hebben geeft een redelijk constante spanning van 10.4v (gemeten met digitale multimeter)

ik ben dus bang dat ze de plus-draad hebben afgetapt in plaats van de signaal-draad.

wie weet er welke spanning er normaal gesproken over zo'n signaal-draad gaat?

Geplaatst: di 15-11-2005, 22:42
door Iron Horse
Afbeelding

Geplaatst: di 15-11-2005, 22:48
door Leipo
een duidelijker antwoord kan ik volgens mij niet krijgen: zeer hartelijk dank! :)

Geplaatst: ma 21-11-2005, 11:41
door Leipo
nou de dealer heeft afgelopen zaterdag het juiste draadje opgezocht en nu werkt het ;)
alleen jammer dat ik nog wel last heb van EMI, dus ik zal het draadje van de week even moeten verleggen en testen of ik die EMI kan verhelpen

(EMI = ElectroMagnetic Interference)

Geplaatst: ma 21-11-2005, 19:50
door Iron Horse
Je zou het draadje misschien ook met metaalomvlechting of alufolie kunnen afschermen tegen EMI. (Kooi van Faraday).

Geplaatst: ma 21-11-2005, 23:27
door Leipo
dat werkt alleen als je het die kooi van Faraday aard: de kooi vangt de straling/inteferentie op maar moet dit wel weer kwijt kunnen anders geeft hij het alsnog af aan mijn sensordraad. dus dan zou ik dat aluminiumfolie aan mijn accu aan moeten sluiten: dat ga ik dus niet doen ;)

volgens de maker van de Pro-oiler is dit een bekend probleem en helpt afschermen bijna nooit, het beste kun je de draad wat verplaatsen net zo lang tot je een plek gevonden hebt waar geen storing meer voorkomt. een paar mm zouden al het verschil kunnen maken :)

Geplaatst: ma 21-11-2005, 23:40
door Iron Horse
Zolang die maar aan massa, cq de minpool van de accu ligt is er niks aan de hand. Met de plus is spelen met vuur****** :wink: