Hoe snel loopt een accu leeg?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Twinkel
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 06-10-2013, 20:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (L3)
Woonplaats: Den Haag

Hoe snel loopt een accu leeg?

Bericht door Twinkel »

Hoe snel loopt een accu leeg? Oftewel: hoeveel weken kan m'n v strom stilstaan zonder dat dat problemen oplevert als ik 'm weer wil starten? Ik heb een alarm op m'n motor zitten, wat natuurlijk een klein beetje van de accu vraagt. Motor staat buiten, maar geen idee of dat nog van invloed is op hoe snel de accu leeg is? M'n motor is uit 2013 en heb er nu 32.000km mee gereden. Normaal gesproken rij ik bijna elke dag (en zo niet, dan heeft ie nooit langer dan een week stil gestaan). Hij staat nu al bijna drie weken stil en hopelijk duurt het max nog een maand.
Groeten,
Evelien
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hoe snel loopt een accu leeg?

Bericht door Iron Horse »

Je moet eerst weten hoeveel je alarm verbruikt. Ook al is het heel weinig het trekt je accu wel langzaam leeg. Daarnaast heb je nog de zelfontlading van de accu, maar die zal in het niet vallen en eventueel de leeftijd van de accu die nog mee kan spelen. En als het koud is zal de accu het eerder begeven dan als het 30 graden is.

Maar uitgaande van een SpyBall/Royal SCMITNO alarm kun je de volgende berekening erop loslaten. Het SpyBall alarm gaat na 5 dagen in een energiebesparende slaapmodus.

Eerste 5 dagen = 5 x 24 uur is 120 uur maal 3,15 mA = 0,378 Ampère/uur.
Stel dat hij daarna nog 1 maand stilstaat dan komt daar 30 x 24 = 720 uur bij. In de slaapmodus verbruikt het alarm 0,4 mA, dus (720 x 0,4) / 1000 = 0,288 Ampère/uur.
In dit geval zal het alarm dus in 35 dagen 0,666 Ampère/uur verbruikt hebben. Dat heeft dus geen invloed op het starten aangezien er een 10 Ampère/uur accu inzit.

Heb je een alarm zonder slaapmodus en die verbruikt bijvoorbeeld 3 mA/uur dan zal je accu na 35 dagen (35 x 24 x 3) / 1000 = 2,52 Ampère/uur minder vol zijn.
Dat is een kwart van de accucapaciteit. Maar een accu verbruik je nooit tot hij leeg is dus heb je in dat geval al aardig wat opgebruikt maar zal hij waarschijnlijk nog zonder moeite starten.

Of theoretisch tot hij helemaal leeg is bij een verbruik van 3 mA/uur; 10 / 0,003 = 3333 / 24 = 138,88 dagen oftewel bijna 20 weken. Maar ruim voor die tijd, waarschijnlijk al na 10+ weken, kun je er niet meer mee starten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Hoe snel loopt een accu leeg?

Bericht door Eikie »

Zo Rob, daar heb je even voor gezeten.
Heb het één op één doorgestuurd naar mijn buurman. Die denkt dat z'n accu na twee weken leeg is met het alarm er op.
Nu gaat hij het proberen (zonder de druppellader erbij) :duim:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hoe snel loopt een accu leeg?

Bericht door Iron Horse »

Valt wel mee hoor, ik heb al eerder dergelijke berekeningen gepost. Je moet gewoon harde gegevens hebben en dan is het simpelweg wat rekenwerk, maar geen hogere wiskunde. Maar graag gedaan en ik hoop dat je buurman weer wat rustiger slaapt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Twinkel
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 06-10-2013, 20:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (L3)
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe snel loopt een accu leeg?

Bericht door Twinkel »

Hoi Rob, bedankt voor je uitgebreide antwoord, erg handig met die berekening erbij, daar kan ik wat mee :)
Groeten,
Evelien
Flipsen

Re: Hoe snel loopt een accu leeg?

Bericht door Flipsen »

Een kameraad van me heeft zijn motor (DL650) een keer 3 maanden niet gebruikt (zat op zee), en de accu ook niet aan een optimate gelegd. Was ook nog eens in de winter.
Bij terugkomst startte de motor wat moeilijk, maar deed het wel. Dus 3 maanden kan te overbruggen zijn.

2 weken laten helaas wel de accu moeten vervangen. Blijkbaar toch zo diep ontladen, dan de accu er schade aan had over gehouden.

Overigens zit mijn accu er al 8 (bijna 9) jaar in, en ik heb nog nooit problemen gehad. Maar gaat ook iedere winter trouw aan de optimate.
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: Hoe snel loopt een accu leeg?

Bericht door Gjvdree »

Als hij wel binnen 2 dagen leeg is, dan is je accu kapot. :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie