Frequentie toerenteller

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Frequentie toerenteller

Bericht door Bibaboeba »

Beste strommers,

Zoals jullie in mijn andere thread misschien al gelezen hadden ben ik bezig met het bouwen van de zogenaamde fuelbot.
De fuelbot is een apparaatje wat informatie over je brandstofverbruik, beschikbare brandstof, afstand tot stilvallen etc. laat zien.
De fuelbot laat deze data zien op de toerenteller en hier komt gelijk mijn probleem om de hoek kijken.
De chip die het apparaatje aanstuurt is namelijk geprogrammeerd voor de SV650 en niet voor de DL1000.
Om hem dus op een DL1000 toe te kunnen passen moet ik weten of de toerenteller van de DL1000 met dezelfde frequenties werkt als die van de SV650.

De eerste vraag is dan ook of iemand weet of de toerenteller van de SV650 en DL1000 gebruik maken van dezelfde frequenties?

Ik ben echter bang dat niemand dit weet en dan wil ik hier zelf achter proberen te komen d.m.v. een functiegenerator of frequentieteller.
Helaas heb ik beide apparaten niet in mijn bezit.

De tweede vraag is dus of er iemand is met de beschikking over een functiegenerator en/of frequentieteller?


Mocht er iemand in de omgeving van Utrecht zijn met de beschikking over een van deze apparaten dan kan ik met mijn eigen strom eens langskomen.
Mocht dit ook niet het geval zijn dan hoop ik dat de bezitter van het apparaat ook een DL1000 in zijn bezit heeft en dat hij/zij zo lief wil zijn hem eens op zijn eigen toerenteller aan te sluiten om de frequenties te bepalen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Frequentie toerenteller

Bericht door Iron Horse »

Heb je enig idee in welk bereik de frequentie zit? Je zou er ook zelf eentje kunnen bouwen. Er staan legio voorbeelden van op internet, zowel met display als met een LED combinatie. Maar dan is het wel van belang dat je hem bouwt voor het juiste bereik.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: Frequentie toerenteller

Bericht door Bibaboeba »

De frequentie zit bij de sv650 tussen de 15Hz en 200 Hz. Ik vermoed dat dit hier ook het geval zal zijn.
Ik weet dat er ook multimeters (vooral van fluke) zijn die dit kunnen meten. Ook goedkopere multimeters kunnen wel frequentie meten maar ze kunnen dit alleen op wisselspanningen dus hier zal ik niks aan hebben. Dus toevallig iemand met een (fluke) multi-meter met frequentiemeting?(ook op gelijkspanning)
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: Frequentie toerenteller

Bericht door Bibaboeba »

Ik weet inmiddels dat het om een blokgolf van 5 volt door de nullijn gaat en dat hij tussen de 15 en 200 Hz ligt.

Iemand met een functiegenerator die dit kan produceren??
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Frequentie toerenteller

Bericht door Rene »

Functiegenerator kan je downloaden op:
http://www.sillanumsoft.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

(visual analyser, zitten veel audio tools bij, ook generator, handige sweepfuctie!)

Mogelijk wel buffertje nodig na geluidsuitgang voor de juiste ampitude / AC koppeling. Maar als je met deze materie bezig bent, dan weet je toch wel wat ik bedoel :)
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: Frequentie toerenteller

Bericht door Bibaboeba »

Ben inderdaad al wat met een functiegenerator op de computer bezig geweest maar die gaat er geen 5V uit pompen jammer genoeg..
Zou met een versterkertje kunnen werken maar hoe accuraat dat dan nog is....
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Frequentie toerenteller

Bericht door Rene »

Gewoon versterkertje achter zetten (bv. LM386) en AC koppelen.

Ik heb geen idee hoe het in de klokkenunit werkt, maar ik neem aan dat het cpu gedeelte van jouw project (leuk!) alleen geïnteresseerd is in het deel boven de 0V, dus iets met een serie weerstandje, condensatortje naar massa (LP filter) en een HEF40106 (op de voedingsspanning van de cpu) zou een prima ingangssignaal maken.

Ik neem aan dat de pickup een spoeltje is? Nooit naar gekeken eigenlijk..
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: Frequentie toerenteller

Bericht door Bibaboeba »

Dat is inderdaad een mogelijkheid maar als er iemand met een functiegenerator is is dat makkelijker en waarschijnlijk accurater. Ik weet ook niet hoe de tellerunit het signaal precies verwerkt en de ecm pakt het signaal denk ik gewoon van de krukas-sensor... (is een hall sensor denk ik..)
Plaats reactie