Standaard accu wel of niet onderhoudsvrij?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7555
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Standaard accu wel of niet onderhoudsvrij?

Bericht door Iron Horse »

Ik heb eens zitten snuffelen in het werkplaatshandboek en dan krijg ik de indruk dat de accu toch zo nu en dan moet worden gecontroleerd. Al staat het er niet expliciet geschreven. Men beschrijft wel de installatie van een nieuwe en de controles van spanning en accuzuur (S.G.) Maar in de gebruikershandleiding staat niets en ook in het periodieke onderhoudsschema wordt er niet over gerept. Dat vind ik toch een beetje vreemd aangezien het toch een gewone loodaccu betreft. Op de accu zelf staat ook nog eens op de afsluiting "Do not open".

Iemand ervaringen of ideeën hierover?

Verder hoor ik vaak mensen die hun motor aan een acculader/druppelaar hebben hangen. Hoe doen jullie dat. Ik heb het nog nooit gedaan en ondanks dat nog nooit startproblemen gehad. Behalve dan toen ik het parkeerlicht had laten aanstaan :roll: (Ook niet met andere motoren). En ze staan soms best wel een (veels te lange) tijd stil in de winter.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Beta2

Bericht door Beta2 »

Mijn vorige motor heb ik nooit aan een lader gehad. Er waren periodes dat 'ie langere tijd stil stond, na die tijd was het toch weer starten & lopen.
Dit was trouwens geen onderhoudsvrije accu.
Ik ken ook wel motorrijders die de accu zelfs in het voorjaar en najaar aan de druppellader hebben hangen. Als ze dat niet doen wil de brommert niet starten na een week of 2.
Het lijkt er wel op dat de accu door het constante druppelladen juist zwakker wordt, zeg maar net als de oude gsm batterijen. Ik weet niet of dit uberhaupt kan maar je zou het zowat gaan denken.

Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de kwaliteit van de accu, ik heb nooit gekozen voor de goedkoopste, ben wel uitgegaan / laten adviseren van een betrouwbaar ding.

Ik ben in ieder geval niet van plan om de accu van de strom constact aan een infuus te hangen.
Random Hero

Re: Standaard accu wel of niet onderhoudsvrij?

Bericht door Random Hero »

Iron Horse schreef:Ik heb eens zitten snuffelen in het werkplaatshandboek en dan krijg ik de indruk dat de accu toch zo nu en dan moet worden gecontroleerd. Al staat het er niet expliciet geschreven. Men beschrijft wel de installatie van een nieuwe en de controles van spanning en accuzuur (S.G.) Maar in de gebruikershandleiding staat niets en ook in het periodieke onderhoudsschema wordt er niet over gerept. Dat vind ik toch een beetje vreemd aangezien het toch een gewone loodaccu betreft. Op de accu zelf staat ook nog eens op de afsluiting "Do not open".
Dit zal wel eerder als een algemene tip bedoelt zijn mocht iemand niet een onderhoudsvrije accu hebben.
Verder hoor ik vaak mensen die hun motor aan een acculader/druppelaar hebben hangen. Hoe doen jullie dat. Ik heb het nog nooit gedaan en ondanks dat nog nooit startproblemen gehad. Behalve dan toen ik het parkeerlicht had laten aanstaan :roll: (Ook niet met andere motoren). En ze staan soms best wel een (veels te lange) tijd stil in de winter.
Ik gebruikte zelf bij m'n vorige motor wel een druppellader omdat die altijd slecht starte als ie een lange tijd stil had gestaan. Ik gebruikte zelf een optimate 3 en die heeft een los kabeltje die je op je accu kan zetten(deze kan je dus laten zitten) en op de andere kant van dat kabeltje zit een stekker die je op de optimate aansluit. Dat ding doet ook wat onderhoud en checks. Meer info kan je vinden op: http://www.optimate3.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Bandit

Re: Standaard accu wel of niet onderhoudsvrij?

Bericht door Bandit »

RANDOM HERO schreef: Ik gebruikte zelf bij m'n vorige motor wel een druppellader omdat die altijd slecht starte als ie een lange tijd stil had gestaan. Ik gebruikte zelf een optimate 3 en die heeft een los kabeltje die je op je accu kan zetten(deze kan je dus laten zitten) en op de andere kant van dat kabeltje zit een stekker die je op de optimate aansluit. Dat ding doet ook wat onderhoud en checks. Meer info kan je vinden op: http://www.optimate3.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier nog een.... Ook ik heb de batterij in de wintermaanden (temperaturen onder nul graden celcius) aan de optimate 3 hangen. Het voordeel is i.d.d. dat de batterij wordt onderhouden (dus eigenlijk continu in gebruik) en volgens de kenneers is dit altijd beter dan een winterslaap voor de batterij.
En nooit een probleem gehad. (zoonlief doet een dergelijk onderhouds programma nu al een jaar of negen en heeft dat vorig jaar verzaakt :shock: Nu vorige week was hij wel ineens aan de beurd voor een nieuw "spanningsbakje" :lol:
Ik weet nu wel wat hij de komende wintermaanden gaat doen :wink:

8)
Titoturbo

Bericht door Titoturbo »

Misschien mosterd na de maaltijd...maar volgens het handboek van de DL1000 die ik via een tip hier op het forum heb kunnen downloaden, staat dat de Accu (MF Accu?!?) Maintenace free is....
Zie hoofdstuk 7 pagina 7.3
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7555
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Geeft niet, ik was daar inmiddels ook al achter gekomen. Het staat trouwens ook op de originele accu geschrevn..... De mijne staat al enige tijd lekker aan het "infuus" om in conditie te worden gehouden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

Mijn accu zit er nu 4 jaar onder en staat vrijwel nooit aan het infuus. Na 70.000 km heb ik er geen moment naar omgekeken. Volgens mij kun je dan wel spreken van onderhoudsvrij.
Plaats reactie