mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ike360x
Berichten: 250
Lid geworden op: za 22-03-2014, 12:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Utrecht

mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Ike360x »

Ik heb een en ander aan elektronica hier liggen die wil ik op mijn motor gaan zetten. Nu lees ik her en der verhalen over een connectortje die extra zou zijn en ergens onder de tank zou zitten. Ik moet de tank nog eens liften onder andere voor een setje nieuwe bougies, schoon luchtfilter en dan ook maar gelijk alle bovengenoemde elektronica inbouwen.

Nu zit er al handvatverwarming op maar heb geen idee hoe dat verder is weggewerkt. hopelijk kom ik hieruit wanneer de tank eraf is. Wat er nu op zit is de linker defect. dus moet toch maar eens vervangen denk ik.

betreft een 2007 model. ps ramp met electronica
Burn rubber, not your soul
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Iron Horse »

Daarvoor hoeft je tank er niet vanaf. Voor dat stekkertje van de handvatverwarming dus.

Afbeelding

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door AVC »

Die foto is exact wat je zoekt! Ik heb zelf recent hantvatverwarming geplaatst, en je hoeft de tank er helemaal niet af te nemen. Ik heb wel de radiator los gedraaid om wat meer plaats te maken. Da's geen groot werk hoor.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Iron Horse »

Kabeltje zit vaak wel ingepakt en moet je voorzichtig de tape van lossnijden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Leon

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Leon »

als je toch bezig bent, monteer gelijk een voltmeter(tje)

Je hebt misschien 75(?)Wattt over (bij 3,500), dus kijk even hoeveel je mistlampen, handvatverwarming en de spullen die je op je usb wilt aansluiten bij elkaar verbruiken. Je willt niet landuring "meer" verbuiken want dan trek je je accu leeg.
Het voordeel van veel verbruik is dat je spanningsregelaar dan minder overtollige watts hoeft om te zetten in warmte....


De dynamo van een pre-2008 produceert iets van 360watt bij 3500 toeren (volgens specificatie)

Table 2 – Common Operating Loads

High Beam 55 watts
Low Beam 55 watts
Number Plate 5 watts
Brake/Tail 21 watts
Instrument Panel 2 watts
Computer 25 watts
Fuel Pump 60 watts
Cooling Fan 60 watts
Electronic Ignition 50 watts
A common operating load for a standard fuel injected bike is about 285 watts.
Gebruikersavatar
Ike360x
Berichten: 250
Lid geworden op: za 22-03-2014, 12:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Utrecht

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Ike360x »

De fan, groot en dimlicht staan niet altijd aan. De lampen verbruiken 55watt per stuk dus 110. Handvatverwaming weet ik niet precies maar staat niet altijd aan. USB alleen tijdens lange ritten.


Kan dat kabeltje voorzien in alle 3 of verbruikt dan te veel?
Burn rubber, not your soul
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Iron Horse »

Als ik het goed zie op het schema dan zit de handvatverwarming gezekerd door zekering 5 die ook voor de knipperlichten is. 15 Amp. Dus even de verbruikers optellen. Als je het buiten de bestaande circuits om wilt doen en apart zekeren dan kun je de aansluiting direct van de accu halen met een relais geschakeld en gezekerd met een aparte zekering. Je schakelt het relais dan met een contactslot geschakelde spanning, bijvoorbeeld die van de handvatverwarming en zet een zekering in de secondaire stroomkring waar je verbruikers opzitten.

Je kunt dus ook je handvatverwarming op de daarvoor bedoelde stekker laten zitten en voor de overige verbruikers onderstaand schema toepassen.

Hierbij is in de schets hieronder de 12 volt van de handvatverwarming die van aansluiting 85 en is de schakelaar in die 12 volt leiding je contactslot. Aansluiting 86 is de nul/massa van je primaire (schakel) stroomkring. Aansluiting 30 komt met een zekering in de leiding direct van je accu. Op aansluiting 87 zitten je verbruikers waarvan de andere zijde(s) op de nul/massa aangesloten zit(ten). Kind kan de was doen. Je kunt hiervoor een standaard (auto)relais gebruiken dat in iedere auto-/motorzaak te koop is.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Ike360x
Berichten: 250
Lid geworden op: za 22-03-2014, 12:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Utrecht

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Ike360x »

Oh ja makkelijk (sarcasme)
Burn rubber, not your soul
Gebruikersavatar
Ike360x
Berichten: 250
Lid geworden op: za 22-03-2014, 12:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Utrecht

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Ike360x »

Ow nu snap ik het.

Vandaag bezig geweest en heb mn handvat verwarming direct op de accu aangesloten. Zit een low volt beveiliging in. Heb nu stekker over van de hvv. Kan ik die gebruiken voor de extra lampen of beter om wat anders te pakken? Waar zou jij het vandaan halen?
Burn rubber, not your soul
YellowWee

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door YellowWee »

Hoi,

Pas op dat je niet langzaam je accu leeg gaat trekken als de motor wat langer stil staat.
Het is vaak beter er een relais tussen te zetten zoals eerder ook aangegeven.
De low voltage beveiliging die jij aangeeft geld vaak alleen als de HV systeem aan staat.

GR
Gebruikersavatar
Ike360x
Berichten: 250
Lid geworden op: za 22-03-2014, 12:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Utrecht

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Ike360x »

Dag allen, verwacht niet dat ik alles te gelijk aan zal zetten. De extra schijnwerpers alleen in het donker en de USB alleen tijdens lange toerritten. Hvv alleen wanneer mn handschoenen nat zijn want heb goede warme handschoenen en handkappen. Ga binnenkort wel langs een garage voor het aansluiten van de lampen/hvv op contact.
Burn rubber, not your soul
Marco007

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Marco007 »

Hoi allemaal,

Ik zie de foto's van het "stekkertje" waar je de accessoires op aan kunt sluiten. Nu ben ik op zoek naar dit stekkertje bij het nieuwe model (2014-2015), maar kan het niet vinden. Volgens de dealer zit daar wel en stekkertje.
Heeft iemand een idee of en waar ik dat stekkertje kan vinden bij het nieuwe model? :?
Ik wil namelijk een 12 V aansluiting maken in de kuip en om deze te schakelen via het contact kan ik dat stekkertje gebruiken, ik heb van de dealer al een contra stekker erbij gekregen.

Bij de gemaakte foto's kan ik de locatie niet goed bepalen (behalve dat het achter de radiateur zit) :wink:

Wie heeft er een suggestie, of beter, een foto hiervan?

Alvast bedankt voor de medewerking.
Marco.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Eikie »

Marco, aardig van de dealer dat hij een contrastekker levert maar wel weer jammer dat hij niet even vermeld waar je de aansluiting kunt vinden.
Ergens achter de radiator zou die moeten zitten maar mijn dealer heeft hem gebruikt voor de handvatverwarming. Geen idee waar die hem gevonden heeft.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Marco007

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Marco007 »

Dat zei de dealer ook: achter de radiator, maar ik heb hem nog niet gevonden... (alleen met kijken, niets gedemonteerd).
Maar daar hebben we dit forum toch voor? :mrgreen: Er is vast wel iemand die het stekkertje al een keer heeft gebruikt en mij kan vertellen of ik veel moeite moet doen om het te vinden, of dat ik gewoon niet goed heb gekeken...

Ik lees het wel, bedankt voor je reactie René.

Marco
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 06-04-2015, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Motormuus »

Stekkertje zit idd achter de radiateur. Bij mij was ie een beetje verstopt omdat hij ingetaped was.
Marco007

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Marco007 »

TOP!
Ik heb hem inmiddels gevonden :D .
Was inderdaad flink ingetaped, maar goed begin is er.

Heeft iemand enig idee hoeveel vermogen ik op die aansluiting kan/mag aansluiten?
Zou dit kunnen?
- handvatverwarming
- led-/mistlampen
- 12 V aansluiting voor in de kuip (opladen telefoon oid)
- Navigatie

Ik ben benieuwd naar de ervaringen en ook op welke zekering deze aansluiting werkt, maar goed, dat kan ik natuurlijk ook zelf even testen (was wel érg gemakzuchtig van mezelf, die laatste vraag :mrgreen: ).

P.S. als we off-topic gaan dan hoor ik het wel neem ik aan :wink:

Groet,
Marco
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Iron Horse »

Als ik het schema volg dan zou het zekering nummer 5 moeten zijn. Daar zitten ook de knipperlichten op. 15 Amp. is die zekering.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Marco007

Re: mistlampen, handvatverwarming en usbpoort

Bericht door Marco007 »

OK. Bedankt voor je reactie.
15 A zou genoeg moeten zijn voor mijn wensen neem ik aan. De handvatverwarming is gezekerd met 5A.

Dat betekent dat ik mijn hand moet gaan uitsteken als er kortsluiting ontstaat bij een accessoire :?
Maar het valt dan wel op!

Marco.
Plaats reactie