Diagnose stekker - F1 - foutcodes

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door RedStrom »

De zgn diagnose stand of dealerstand waarbij je de foutcode achter de F1 melding en het rode lampje kunt lezen kan helpen de exacte oorzaak te vinden.
Op het WSRI forum kun je lezen hoe dat moet en wat de codes betekenen.
Een paperclip kan je al helpen.
De witte stekker zit in een zwarte plastic beschermkap onder je zadel aan de linkerkant. Misschien moet je linkerachterkap er even af.
Bij de K2 en K3 1000 zijn er 4 pinnen, en bij de K4 en verder en de 650 zijn er 6 (waarvan 2 niet gebruikt). Die diagonaal tegenover elkaar zitten verbind je.
De rood-witte en zwarte-witte draad.
Je kunt dan uitlezen daar waar de tijd staat wat de C-code is.

Alleen wat mij niet duidelijk is, is of die codes bewaard worden. Spanning is er niet af geweest.
Ik begreep dat dealers de codes die geweest zijn kunnen uitlezen. Die worden gelogd totdat ze gereset worden, of de spanning van de ECU gaat.
Ik heb in december 3x een F1 gehad, maar kan id die terug zien, of in ieder geval de laatste? Of zie je de code alleen als er daadwerkelijk een storing is?

Waarom test je dat niet even? Nou dat heb ik gedaan.
Paperclip geplaatst en sleutel omgedraaid. Ik denk de verkeerde volgorde. Rood lampje, geen klokje, alleen check.
Geen geluiden die je anders hoort bij het starten. Helemaal stil. De wijzers in de klokken gaan wel helemaal rechtsom en terug.
Er is wel verlichting en claxon.
Paperclip weg, check koppelingssensor, killswitch en jiffysensor. Allen OK. Maar hij doet niks meer.

Heb ik wat opgeblazen? :oops:
Welke zekering moet ik controleren?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door Eikie »

JW.... :oops:

heb je blaren op je lippen :schater: :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door RedStrom »

Brandstof niveau geeft ie gewoon aan. Koelwatertempblokjes alle 5 zwart.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door Eikie »

johnofchar
Former VSRI Administrator
Former Member

waarom zou hij geen lid en administrator meer zijn...


sorry JW ik zit je maar te dollen. Werkelijk geen idee wat er met je brommer aan de hand is.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
MartijnR

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door MartijnR »

hey JW
check eerst even alle zekeringen, ( led spanningzoeker )
haal de minpool even los van de accu en wacht een kwartiertje, zodat ook alle spanningsbronnen stroomloos zijn geweest,

- check ook alle zekeringen
-meet je wel spanning op de kill switch,

:cry: :cry:
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door RedStrom »

HIJ DOET HET WEER. :duim:
Mbv werkplaatshandboek en denken, denken, denken. Meteen de eerste zekering was de goeie.
De 10A van de inginition had het begeven. In de fusebox dus. De spare die ook in de box zit er in gezet en :P ... .

Back on topic:
- worden foutcodes niet zichtbaar/onthouden als er geen actuele storing is?
- wanneer verbind je de 2 middels een paperclip?
Niet voordat je de sleutel omdraait in ieder geval, maar ik ga even niks anders proberen. Ik ben door mijn zekeringen heen.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door Dyrck »

Ik ben nniet zo'n held met elektronica, dus durf ik zowiezo geen contacten in stekkers zomaar door te verbinden, maar er schoot me wel een gedachte binnen.

Is er nou niemand in de wereld die genoeg kennis van elektronica, computers en programmeren heeft, die wat kan bedenken om zelf die codes uit te lezen op een laptop?
Als de dealer het kan moet het toch mogelijk zijn om dat na te maken?
Of denk ik er in al mijn naïviteit te simpel over?
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door Iron Horse »

Dyrck schreef:Is er nou niemand in de wereld die genoeg kennis van elektronica, computers en programmeren heeft, die wat kan bedenken om zelf die codes uit te lezen op een laptop?
Als de dealer het kan moet het toch mogelijk zijn om dat na te maken?
Of denk ik er in al mijn naïviteit te simpel over?
Je denkt veel te moeilijk. Je hebt helemaal geen laptop nodig om de codes uit te lezen. Die verschijnen gewoon in de clock display (K4 en hoger).
johnofchar schreef:Once the jumper is in place dealer mode is entered. The FI error code(s) will be displayed in the odometer readout (k2 & K3) & clock readout (for all K4 & up) area of the LCD panel when the ignition is on, engine running or not. If more than one error is in place it will change every 2 seconds to display all codes. -C00 is the normal readout as shown below. The jumper can be inserted with ignition on or off.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door Oussie »

Ik heb de f1 code redlight nu een keer of 4 gehad.
Allemaal op de snelweg, en bij snelheden boven de 120..
1e instantie dacht ik dampig kouder en vochtiger weer, echter gisteren middag weer een keer.
Ik ga nu even kijken wat de dealermode zegt.

@Redstrom
Bij de K2 en K3 1000 zijn er 4 pinnen, en bij de K4 en verder en de 650 zijn er 6 (waarvan 2 niet gebruikt). Die diagonaal tegenover elkaar zitten verbind je.
De rood-witte en zwarte-witte draad.
Hier even oppassen!!
The 04 & up DL1000 & all DL650 have a 6 pin plug with four wires. In all cases, the White/Red & Black/White wires are the ones you will jumper to enable dealer mode. In the 6 pin plug they are the ones on the end. Use a paper clip, a piece of wire or everything that is conductive that will fit.

Bij de 6polige stekker zitten ze naast elkaar!
Wellicht ging het daar mis?!

C00 geeft mijn display met draaiende en zonder draaiende motor.
Is dus zaak om met reservesleutel rond te rijden als het weer optreedt
Wordt er nu niets wijzer van.


Grz
Arjan
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door Wullebolle »

Oussie schreef:....
Is dus zaak om met reservesleutel rond te rijden als het weer optreedt
JA.
Je kan de foutcode enkel uitlezen als het contact niet is afgezet.
FI fout treedt op, stop ff maar laat motor draaien, zadel eraf met reservesleutel, paperclipje .. en foutcode aflezen.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door Oussie »

Gisteravond weer een rode lamp.
Thuis gekomen de reservesleutels erbij gepakt en gelijk de foutcode bekeken.

C44 heated oxygen sensor, ofwel lambda.
Storing treed alleen op als ik snelweg rijdt, voor een paar minuten boven de 120 en dan ga versnellen in 6e versnelling.
Krijg de storing ook werkelijk op geen andere manier.

Nu vond ik bij het allroad forum een berichtje van iemand met dezelfde storing, waar bleek dat het slangetje tussen drukregelaar en brandstofpomp deel los zat..
Hmm,

Ga eerst een lang weekend toeren in de eiffel, en anders is er nog de adac :)
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door Gjvdree »

In mijn geval hielp het schoonmaken van de lambda sonde, die zat dichtgekakt met roet
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door Oussie »

Heb m dr uit geschroefd, ff googlen hoe ik deze schoon maak..
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door Dyrck »

'k Heb de FI melding nu regelmatig als ik lange tijd met een zelfde toerental rijdt.
Motorisch merk ik er niks van, maar het ledjes is wel irritant.
Even met de killswitch spelen en dat irritante lampje is uit, maar wil uiteindelijk wel weten wat er aan de

Ik weet niet of ie hier al eens voorbij is gekomen, maar heb een handige app gevonden om de foutcodes onderweg te checken:
https://play.google.com/store/apps/deta ... omrescueen" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Diagnose stekker - F1 - foutcodes

Bericht door RedStrom »

Goeie tip Dyrck :duim:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Plaats reactie