Slijtage ketting.
Slijtage ketting.
Ik ben wel eens benieuwd met hoeveel km de gemiddelde V-Strom gebruiker een ketting verslijt......!
Let me know.....! S.v.p. ieders reactie.....!
M.v.g. Stormke
Let me know.....! S.v.p. ieders reactie.....!
M.v.g. Stormke
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik ben er nog lang niet aan toe. Maar voor de mensen die (erg) veel kilometers rijden is misschien de tandriemaandrijvingeen optie. Kost een paar (Euro)centen, maar het is onderhoudsvrij en je verdient het mogelijk op de lange termijn toch weer terug.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Slijtage ketting.
ik kon die van mij na 13500 km naar de schroot hoop brengen hij was bij 10000 km geknkt en om de 300 km smeer ik hem dus een keer in de twee weken
Ik heb nu bijna 11000 km op de teller met een V-Strom DL 1000 van 2005, en de O-ringen komen er letterlijk uit. Ik heb dit doorgegeven aan de dealer, en deze heeft contact opgenomen met de Suzuki importeur van Nederland. De importeur geeft aan dat dit door slijtage komt, en dat de gemiddelde kettingslijtage bij 2 cilinders tussen de 10.000 en 15.000km is. Deze wilde me niet tegen moet komen, want slijtage valt niet onder garantie. Dit is naar mij mening géén slijtage maar een fabrieksfout! Leven de garantie en service....!
De tandwielen en ketting e.d. zijn helemaal nog niet versleten, want ik gebruik het pro-oiler systeem, en dit werkt 100%. Ik heb nooit agressieve middelen gebruikt om de ketting schoon te maken en/of te onderhouden! Ik hoef nooit meer de ketting te spannen, dat wil zeggen dat hij goed gesmeerd is! Zie foto t.a.v. de O-ringen http://www.mijnalbum.nl/Album=OLGYFXKZ
P.s. Is er iemand die weet, of je dit toch nog op een of andere manier vergoed krijgt, want ik vind het schandalig!
M.v.g. Stormke.
De tandwielen en ketting e.d. zijn helemaal nog niet versleten, want ik gebruik het pro-oiler systeem, en dit werkt 100%. Ik heb nooit agressieve middelen gebruikt om de ketting schoon te maken en/of te onderhouden! Ik hoef nooit meer de ketting te spannen, dat wil zeggen dat hij goed gesmeerd is! Zie foto t.a.v. de O-ringen http://www.mijnalbum.nl/Album=OLGYFXKZ
P.s. Is er iemand die weet, of je dit toch nog op een of andere manier vergoed krijgt, want ik vind het schandalig!
M.v.g. Stormke.
Laatst gewijzigd door tatanka op ma 26-09-2005, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn ketting van mijn dl650 was met 20.000 ook echt helemaal op...er zat speling tussen de schakels...rijdt er avontuurlijk moet ik wel zeggen. ik vind dat de origenele ketting veel te matig van kwaliteit is. (dit zei mijn dealer ook) meestal doe ik zeker 35000km met een ketting en tandwielen set. en dat waren allemaal 2 cylinders. en ik smeer ze alleen maar 1 keer per 500km met s-100.
ik denk niet dat je geld terug hoeft te verwachten van suzuki, maar je kunt het proberen het op een akkoordje te gooien met je dealer...bv korting op een nieuwe set. ik zou dan voor de X-ringen gaan. volgens mijn dealer hebben die een langere levensduur. ik heb nu een X-ring van DID en JT tandwielen. maar eens kijken hoe lang die meegaan. ze liggen er nu 12000km op en ik kan er nog niet veel bijzonders aan zien. wat mij wel opvalt is dat deze ketting veel minder uitrekt dan die originele...die moest ik steeds bijstellen, deze nog maar 1 keer gedaan.
een vraagje.....het moeten spannen vd ketting heeft toch niets met de smering ervan te maken. maar toch met het uitrekken van het metaal, of zit ik ernaast...
groeten Erik
ik denk niet dat je geld terug hoeft te verwachten van suzuki, maar je kunt het proberen het op een akkoordje te gooien met je dealer...bv korting op een nieuwe set. ik zou dan voor de X-ringen gaan. volgens mijn dealer hebben die een langere levensduur. ik heb nu een X-ring van DID en JT tandwielen. maar eens kijken hoe lang die meegaan. ze liggen er nu 12000km op en ik kan er nog niet veel bijzonders aan zien. wat mij wel opvalt is dat deze ketting veel minder uitrekt dan die originele...die moest ik steeds bijstellen, deze nog maar 1 keer gedaan.
een vraagje.....het moeten spannen vd ketting heeft toch niets met de smering ervan te maken. maar toch met het uitrekken van het metaal, of zit ik ernaast...
groeten Erik
Laatst gewijzigd door Erik Hofstee op ma 07-11-2005, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Stroom2
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
- Woonplaats: Lunteren
Deze info kwam ik toevallig eerder de week tegen bij het 'surfen' naar ketting-sets..... Dit omdat ik meende dat de ketting van de fiets van Stroompje aan zijn eind begon te raken. Overigens toen we even bij de dealer kangs gingen om e.e.a. te controleren was men van mening dat de ketting enigszins te strak stond afgesteld. Het boekje spreekt over 20 tot 30 mm, doch in de praktijk mag dat best 30-40 mm zijn vanwege een wat langere veerweg bij de all-road's. Maar dit verder terzijde.
Bij m'n zoektocht kwam ik dus de info van DID tegen waarover Erik sprak.......................Voor de liefhebbers (wel in engels maar met plaatjes ) onder ons een mogelijke verduidelijking van de o-ring/x-ring termen.......
In PDF:
uitleg verschillende soorten kettingen
Bij m'n zoektocht kwam ik dus de info van DID tegen waarover Erik sprak.......................Voor de liefhebbers (wel in engels maar met plaatjes ) onder ons een mogelijke verduidelijking van de o-ring/x-ring termen.......
In PDF:
uitleg verschillende soorten kettingen
Groeten Barry/Stroom2.
Ja de DID X-Ring (525 ZVM) ketting lijkt me een goed alternatief t.a.v. de vervanging voor de orginele, adviesprijs 188 euro, en in Duitsland rond de 153 euro exclusief montage.
Fijn om te weten is dat het een ketting is, die geniet moet worden, maar dat hoef ik er eigenlijk niet bij te zetten!
Ik heb hem er nu nieuw opzitten, en benieuwd wat het resultaat wordt t.a.v. levensduur!
M.v.g. Stormke
Fijn om te weten is dat het een ketting is, die geniet moet worden, maar dat hoef ik er eigenlijk niet bij te zetten!
Ik heb hem er nu nieuw opzitten, en benieuwd wat het resultaat wordt t.a.v. levensduur!
M.v.g. Stormke
ketting
moge frommers
mijn ketting vond het bij 22.500 genoeg geweest
het was een beetje mijn eigen fout
mijn daar sta je op de m 25 onder londen
na 2 uur de Engelse anwb en bij een motor shop een nieuw setje
geplaatst moest een dag op een leen fiets CB 500 rijden
maar perfect geholpen door wimbledon motorcycles
moest er 210 pond ( €300.--) neer lege incl rem blokken en huur fiets
mijn ketting vond het bij 22.500 genoeg geweest
het was een beetje mijn eigen fout
mijn daar sta je op de m 25 onder londen
na 2 uur de Engelse anwb en bij een motor shop een nieuw setje
geplaatst moest een dag op een leen fiets CB 500 rijden
maar perfect geholpen door wimbledon motorcycles
moest er 210 pond ( €300.--) neer lege incl rem blokken en huur fiets
Eerder dit jaar in Ierland knalde de ketting van maat eraf, toen hij vlak voor me reed. V-strom DL1000 met weinig kilometers. Rond de 10.000 geloof ik.
Eerder op de dag had hij nog een harde tik gehoord en was daarom van plan de ketting te spannen, maar dat was er nog niet van gekomen. Niemand werd geraakt door de rondspattende ketting, maar het hele blok was aan gort.
Dus de waarschuwing van de dealer zou ik zeker serieus nemen. Doorrijden met een versleten ketting is een verkeerd soort zuinigheid.
Eerder op de dag had hij nog een harde tik gehoord en was daarom van plan de ketting te spannen, maar dat was er nog niet van gekomen. Niemand werd geraakt door de rondspattende ketting, maar het hele blok was aan gort.
Dus de waarschuwing van de dealer zou ik zeker serieus nemen. Doorrijden met een versleten ketting is een verkeerd soort zuinigheid.
Niet het motorblok hoop ik ??????Jean Panique schreef:Niemand werd geraakt door de rondspattende ketting, maar het hele blok was aan gort.
Mijn zoon rijd op het circuit, daar gebeurd het met enige regelmaat dat er bij die of geen een ketting breekt, maar naar ik mij kan herinneren nog niet mee gemaat dat er daarbij een motorblok gesneuveld is.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
I.v.m. het eventueel kunnen breken van een ketting is het daarom ook verstandiger er een stevige stalen of RVS "kettingkast" of wat er voor doorgaat op te hebben gemonteerd dan de aluminium versies die je ook veel aangeboden ziet. De eerste soort overleeft het al niet zonder schade, maar de alu uitvoeringen bieden absoluut geen bescherming en dan is een ketting in je rug geen pretje. (Heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt.)
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ik heb ooit op de Autobahn met 240 op de klok een ketting doormidden getrokken. Die sloeg naar achteren om de kentekenplaat naar boven tot in het achterlicht. Dus geluk gehad.
Als je echt pech hebt, slaat je achterwiel vast. Of je hebt een gat in het motorblok.
Ik kon met die snelheid wel kiezen uit 3 praatpalen
Als je echt pech hebt, slaat je achterwiel vast. Of je hebt een gat in het motorblok.
Ik kon met die snelheid wel kiezen uit 3 praatpalen
Sinds die memorabeledag, rijd Toontje zeker met een "variomaticriem"als aandrijf mediumToontje schreef:Ik heb ooit op de Autobahn met 240 op de klok een ketting doormidden getrokken. Die sloeg naar achteren om de kentekenplaat naar boven tot in het achterlicht. Dus geluk gehad.
Als je echt pech hebt, slaat je achterwiel vast. Of je hebt een gat in het motorblok.
Ik kon met die snelheid wel kiezen uit 3 praatpalen
Kan ik mij wel iets bij voorstellen hoor, ik ben nog steedsstik jaloers.
Hoi Toontje, hoelang gaan die polies en riem respektievelijk mee?Toontje schreef:Ik heb ooit op de Autobahn met 240 op de klok een ketting doormidden getrokken. Die sloeg naar achteren om de kentekenplaat naar boven tot in het achterlicht. Dus geluk gehad.
Als je echt pech hebt, slaat je achterwiel vast. Of je hebt een gat in het motorblok.
Ik kon met die snelheid wel kiezen uit 3 praatpalen
De eerste set is ooit na 26000 km vervangen voor gemodificeerd spul. Die set zit nu zo'n 50000 km onder 2 fietsen (na inruil overgebouwd). Ik ga binnenkort eens denken over vernieuwing (in ieder geval een verse set klaarleggen). Het is 2x zo duur als een kettingset (zelf opbouwen).fred schreef:Hoi Toontje, hoelang gaan die polies en riem respektievelijk mee?
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
2 keer zo duur is wel erg kort door de bocht, of je moet je connecties hebben. Voor zelf opbouw ligt de prijs net iets onder de 1000 Euro, maar daar koop je toch wel een kettingsetje of 3 voor. Dat maal 20.000 km per set en je rijdt voor hetzelfde bedrag 60.000 km. Bij het bedrag inclusief montage (tandriem) zit je al snel op 4 a 5 kettingsets. Voordeel is natuurlijk dat de tandriem zo goed als onderhoudsvrij is. Kostenbesparend is het naar mijn idee in ieder geval (nog) niet.
joachims-motorradhandel schreef:Unser Zahnriemenumbau ist
für folgende Modelle möglich:
Modell Typ
Suzuki SV 650/S AV/WVBY
Suzuki Marauder 800 AF
Suzuki DL 650 V-Strom WVB1
Suzuki DL 1000 V-Strom AG
Suzuki GSX 1400 WVBN
Honda Hornet 600/S
PC34/36
Honda Seven-Fifty RC42
Honda VTR 1000 SC36
Modell Typ
Kawasaki VN 800 VN800A
Kawasaki Z 750 Z750J
Kawasaki KLV 1000 alle
Yamaha TDM 850 3VD/4CM/4TX
Yamaha Fazer 1000 RN06
Yamaha XJR 1200 4PU
Yamaha XJR 1300 RP02/06/10
Yamaha MT-01 alle*
Der Preis für alle Modelle* ist 1.240,- Euro incl. Montage und TÜV bei uns im Hause. Wir bieten als Option das Polish&Paint-Packet an. Dieses beinhaltet einen polierten Zahnriemenschutz, ein poliertes Zahnriemenrad aussen sowie den Innenkranz in Fahrzeugfarbe lackiert. Der Preis für das Polish-Packet liegt bei 169,- Euro, bei Sonderfarben etwas mehr.
*Ausnahme ist hier die MT 01, da ein Schloss in den Unterzug eingearbeitet werden muss, kostet dieser Umbau 1490,- € inkl. TÜV.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: nieuw
VH-MotorradtechnikDL650 schreef:Toon, is dit voor de 650 ook beschikbaar ?
Als dat zo is wil ik het er ook onder zetten , als mijn ketting en tandwielen versleten zijn.
Peter,