Balhoofd/stuur problemen

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Balhoofd/stuur problemen

Bericht door AVC »

Hallo beste Strommers,
IK heb mijn V-strom verleden week op 42 000 onderhoud gestuurd. De olie had ik reeds zelf vervangen, dus in feite heeft de garagist enkel de luchtfilter vervangen en alles nagekeken. Dat zei hij toch alleszins. Nu valt het me op dat hij minder goed stuurt en het lijkt me duidelijk dat het aan het balhoofd ligt. Het stuur heeft namelijk de neiging om in het midden te blijven staan, en als je het stuur heen en weer beweegt dan voel je dat hij in het midden in een 'gootje' valt. Ik herken dit van mij mijn fietsen, dit komt dan voor bij afgesleten kogellagers/ te hard aanspannen van het balhoofd. Zou dit ook zo kunnen zijn bij mijn Strom? En waarom zou die gararist mijn balhoofd aandraaien? (Als hij dat gedaan heeft). Het jeukt wat op de boel uiteen te halen maar helaas heb ik weinig ervaring met moto's en om er alleen in een duistere garage aan te beginnnen...
Suggesties iemand?
Dank u!
Gebruikersavatar
Roba
DL650 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 27-10-2012, 23:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 Touring 2012 (zwart)
Woonplaats: Almere

Re: Balhoofd/stuur problemen

Bericht door Roba »

Waarschijnlijk heeft hij bij controle bemerkt dat er ruimte op het balhoofdlager zat. Vaak is aandraaien maar een zeer tijdelijke oplossing als slijtage is opgetreden. Vervangen van het lager is je enige optie vrees ik.
Groeten,
Rob
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Balhoofd/stuur problemen

Bericht door Iron Horse »

Kijk even hier op het forum. Om de onderdelen in de juiste volgorde te zien kijk je even hier.
En als je het werkplaatshandboek hier van het forum download kun je vanaf blz. 7-26 precies zien hoe je ze moet vervangen. De lagers kosten ca. 35 euro per stuk.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Balhoofd/stuur problemen

Bericht door Tulipan »

Toevallig twee weken geleden besteld bij Japparts ( de betere versie ) 43.00 voor de set incl. versturen :D
http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... ts_id=5215
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Balhoofd/stuur problemen

Bericht door Iron Horse »

Dat scheelt aanzienlijk. :duim:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Balhoofd/stuur problemen

Bericht door Peterzeeland »

Je zegt het zelf af: de symptomen zijn overduidelijk!

Snel vervangen, en weer lekker sturen !!! (originele zijn kogellagers ipv kegellagers, en dus niet eens echt af te stellen)

En het is niet moeilijk, maar als je geen sleutelervaring hebt.... zou ik er niet aan beginnen (hoewel, zelf ook zo begonnen..)

Maak in ieder geval licht in die garage van je :mrgreen:
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Drummer
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
Woonplaats: Schilde

Re: Balhoofd/stuur problemen

Bericht door Drummer »

8) 8) 8)



Ik zit met net hetzelfde probleem, mijn Balhoofd lagers zijn naar de kl.......en ;-)

Onderdelen zijn besteld, als alles binnen is kunnen we eraan beginnen.

Meteen ook gebruik van maken om een groot onderhoud te doen.

Remblokjes zijn ook aan vervanging toe.

En dan ben ik weer gerust voor een tijdje.
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct

http://denoordkaap2016.blogspot.be/

http://corsica2018.blogspot.com
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Balhoofd/stuur problemen

Bericht door Peterzeeland »

Het afstellen van de nieuwe lagers was ook nog een langdurig klusje...

rijden, afstellen, rijden, afstellen.

Moest daarvoor ook een ringsleutel 32 mm kopen, maar allee, zo kom je aan je gereedschappen!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Balhoofd/stuur problemen

Bericht door AVC »

Dank jullie wel voor al de tips en de goede raad. Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk maar matig vind van de garagist dat hij enkel het balhoofd wat aan heeft gedraaid. Het stuurt als een boot en het lost in feite niet veel op. Zou het kwaad kunnen om met versleten lagers rond te rijden? Ik denk dat ik toch ga proberen om het zelf te doen. Dan heb ik weer eens een excuus om een goede moersleutel bij te kopen O:-) .
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Balhoofd/stuur problemen

Bericht door Iron Horse »

AVC schreef:Zou het kwaad kunnen om met versleten lagers rond te rijden?
Het hoeft maar 1 keer fout te gaan in bijvoorbeeld een bocht omdat hij niet stuurt zoals jij wilt of verwacht had ......... :roll: Hangt natuurlijk wel af van de mate waarin ze zijn versleten. Maar hier zou ik niet op bezuinigen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Balhoofd/stuur problemen

Bericht door Bozobin † »

Kom kom, niet al te dramatisch, zo erg is het nou ook weer niet.
Als je niet echt op de grens rijdt, en dat doen de meesten niet, blijft het beperkt tot niet lekker sturen.

Ik heb ooit eens een vakantie rondgereden met een GSX met rotte balhoofdlagers en nog maar 1 voordemper met olie, de achterdemper en 1 voorpoot zat geen druppel meer in wegens verrotte keerringen.
Het houdt je wakker, zeker als er nog wat oneffenheden in de bochten zitten :-).
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Plaats reactie