Wiebelige voorkant 650

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Pink

Wiebelige voorkant 650

Bericht door Pink »

Ik ben net terug van twee weekjes zuid-Frankrijk. Voor het eerst met de V-strom 650. De motor is erg goed bevallen.
Enige minpuntje is het wiebelige gevoel in het stuur. Dit treed vooral op als je het gas los laat of rustig rijdt. Meestal in een bocht, maar ook op rechte stukken komt dit voor. Ook op goed asfalt. Het lijkt alsof de voorband zijn weg niet kan vinden (sorry voor de simplistiese uitdrukking)

Ik rijdt (solo) met een set zijkoffers, plunjezak en tanktas. Het gewicht lijkt me goed verdeeld. De banden zijn de originele trailwings en de vering is origineel. De voorspanning van de voovork heb ik van 3 naar 1 gedraaid maar dit had niet veel effect.

Ik lees veel goede reacties over de hyperpro combiset. Hiermee wordt voor en achtervering verbeterd. Zou dit de oplossing zijn voor het wiebelige stuur?
Strommie

Bericht door Strommie »

Hoi Pink,

Hoe is het, als je zonder bagage rijdt?
Ik (her-)ken dit namelijk totaal niet, en heb zelf ook helemaal géén behoefte aan een (dure) aanpassing, want die van mij rijdt onder 'alle' omstandigheden (mét duo, tanktas en bijv. topkoffer) gewoon goed.
Pink

Bericht door Pink »

Strommie schreef:Hoi Pink,

Hoe is het, als je zonder bagage rijdt?
Ik (her-)ken dit namelijk totaal niet, en heb zelf ook helemaal géén behoefte aan een (dure) aanpassing, want die van mij rijdt onder 'alle' omstandigheden (mét duo, tanktas en bijv. topkoffer) gewoon goed.
Hoi Strommie.
Zonder bagage is er niets aan de hand. Maar ik kan nou niet zeggen dat ik met een overbeladen motor rond heb gereden. In de koffers alleen kleding. In de plunjezak de slaapzak ed. In de tanktas zoveel mogelijk compact spul. En het kettingslot lag achter mij op de buddy.

Het leek een beetje op shimmien maar dat zou dan aan het frame te wijten zijn.

Wie o wie herkent dit?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik herken het maar al te goed. In januari hadden we een meeting in Utrecht. Voor die gelegenheid had ik een 50 stuks Louis-catalogussen meegenomen in mijn 3 koffers. Vrij riskante rit geweest. Hij was daarmee wel zwaar overbeladen. In een bocht van de A12 richting Amsterdam was hij nauwelijks te houden en kon ik slechts met heel lage snelheid rijden. Het gevoel of mijn voorwiel er zo onderuit zou glijden. Zonder koffers geen problemen.

Ik hou mijn hart vast als ik jou zo hoor, want eigenlijk zou ik met een vergelijkbare bagage deze week op pad gaan. Ik heb er nog niet mee proefgereden. Maar duidelijk is wel dat het aan de belasting achter ligt. Mogelijk dat die toch teveel achter de achteras ligt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Vynka

Bericht door Vynka »

Ik merk het ook in de bochten maar ook bij hogere snelheden wordt het wat gevoeliger op zelfs maar een hele kleine beweging...
Iets voorover zitten en de voorspanning van de achtervering bijstellen helpen goed mee.. Wellicht dat je daar wat mee kan spelen...
Biker

Bericht door Biker »

Ook de instelling van je achtervering is erg belangrijk ook voor het stuurgedrag. Hoe staat het met de slijtage van de banden en is je bandenspanning wel goed??
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Hoi,

Ik ben net terug van een kleine drie weken vakantie in Denemarken. Continue met bepakking gereden van ongeveer 20 kilo plus de koffers en de tanktas zelf (volledig zelfstandig kamperen). De motor is afgezien van de koffers volledig standaard. Bijna 4000 kilometer en geen last van de bij jou bovenkomende problemen. Misschien staan bij mij de veren wat anders, maar het zou geen standaard probleem voor een DL650 moeten zijn.


Leo
Pink

Bericht door Pink »

biker schreef:Ook de instelling van je achtervering is erg belangrijk ook voor het stuurgedrag. Hoe staat het met de slijtage van de banden en is je bandenspanning wel goed??
Banden hebben er 4000km op zitten, net als de motor, en vertonen nog nauwelijks slijtage. Bandenspanning volgens het boekje. Verstelling van voorvering en achtervering hadden nauwelijks resultaat.

Het vreemde was juist dat het weibelen optrad bij constante snelheid, bij goed wegdek, veelal bergafwaarts. Dan laat je het gas iets los. Het "wiebelen" was niet echt buitensporig of gevaarlijk maar het was wel vreemd. Ik heb het idee dat de stuurgeometrie hier iets mee van doen heeft. De voorvork staat bij de 650 iets steiler dan bij de 1000, maar het is giswerk.
Pink

Bericht door Pink »

Twee weken geleden heb ik een setje Hyperpro voorvorkveren laten monteren. Mijn dealer meldde dat ik daar mee een andere motor terug zou krijgen. Dat is een tikje overdreven maar het is wel een wereld van verschil. Wat me het meest opviel was de verminderde gevoeligheid voor richels en met name zijwind. Het voorwiel is gewoonweg veel koersvaster dan voorheen. Maar ik was vooral nieuwsgierig naar het rijgedrag met bagage. Vanochtend heb ik mijn koffers volgeladen en een proefrit gemaakt. Van het zwabberen was niets meer terug te vinden. Ik kan niet anders zeggen dan hiep hiep Hyperpro.

Ik heb het setje door mijn dealer laten monteren en was € 250,- kwijt. Als je het zelf kunt betaal je ongeveer de helft.

Nou nog de standaard Trailwings vervangen door een set Battlewings of Pilot Roads en het komt weer helemaal goed. Maar helaas slijten die Trailwings zo langzaam.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

bandenspanning volgens boekje is toch 2,2 voor en 2,5 bar achter?? Dit is zeker te laag. doe voor gerust maar 2,5 bar en achter 2,8 of 2,9. dit is volgens bridgestone de goede spanning. suzuki zit er een beetje naast. vraag me ook niet waarom.
Plaats reactie