Scottoiler eSystem

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Diekstra

Scottoiler eSystem

Bericht door Diekstra »

Ik zit er aan te denken om een automatisch kettingsmeersysteem te monteren, scheelt een hoop geklungel met spuitbusjes en lijkt me met langere reizen en ritten een verademing. Ik heb geruime tijd zitten speuren op het alwetende internet en kom eigenlijk tot de conclusie dat de Scottoiler eSystem voldoet aan mijn eisen / verwachtingen. Wat deze dan zijn?

- Montage op niet al te goed zichtbare locatie
- goed weg te werken slangen
- smering aan de binnenzijde van de ketting
- zo min mogelijk integratie met motorblok / injectie / bedrading
- betrouwbare oplossing met wat goede referenties

De prijs van het geheel vind ik niet zo heel erg van belang.

Ik heb gezien dat er een groot aantal OSCO gebruikers zijn, mooie oplossing, maar ik zie het niet zo zitten om het reservoir op een zichtbare plaats te moeten monteren om dan tijdens het rijden (met handschoenen aan) ergens aan te moeten gaan trekken en 100m stapvoets te moeten rijden. Eigenlijk ben ik meer op zoek naar een "set it and forget it" oplossing.

Hetzelfde geldt voor de diverse zelfbouw oplossingen.
De pro-oiler vind ik te duur en moet verbonden worden met teveel draden van de motor, snelheid-puls ed zijn allemaal nodig voor een goede werking.

Voordeel van de nieuwe eSystem tov de vSystem zijn oa de druppelvrije stationair optie en het elektronisch dashboardje, op zich best handig lijkt me, al zit er ik niet direct op te wachten die ook een plek te moeten geven...

Voor diegene die het niet kennen: http://www.scottoiler.com/uk/esystem/esystem.html voor ca € 280,- te koop bij oa Louis.de

Mis ik iets? heb ik iets over het hoofd gezien? andere adviezen?
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Joskestiller »

Ik heb 3 jaar geleden een gewone scottoiler laten installeren door mijn dealer. Ze hebben alles mooi weggewerkt achter de zijkap aan de rechtse kant van de motor. Ook de leiding is goed weggewerkt zodat mijn bijna niet ziet dat het systeem erop staat.
Ben trouwens tevreden over de werking.
Honi soit qui mal y pense!!
Pink

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Pink »

Probleem van zo'n volautomatisch systeem is dat je er niets mee hoeft te doen en er ook niet meer naar om hoeft te kijken. Dan signaleer je dus ook niet zo gauw een storing. Pas als je ketting aan gort is kom je er achter dat er een slangetje verstopt zit oid.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Silverstorm »

Je zal toch wel zien dat je ketting droog staat denk ik,dus zo een vaart zal het wel niet lopen.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Diekstra

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Diekstra »

Geen enkel automatisch systeem mag er natuurlijk voor zorgen dat je er zelf nooit meer naar om kijkt, maar ik kan me voorstellen dat het erin sluipt om het minder te controleren als het automatische "altijd" goed gaat...
Maar verder niemand met eigen ervaringen of andere tips?
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door OllieX »

Ik heb 4 jaar lang een gewone Scottoiler op mijn SV650 gehad. Het beviel goed, maar inderdaad kon er wel eens vuil in het slangetje komen. Na het starten van de motor keek ik of er stationair draaiend wat olie uitkwam. Na een minuutje of zo wist ik het wel. Heel af en toe haalde ik zo'n tandenragertje door het druppelgedeelte van het slangetje als die verstopt zat. En wat bijstellen af en toe van de druppelsnelheid ivm de buitentemperatuur. Alles was aardig weggewerkt, reservoir onder de buddy. Verder goede ervaringen.

Maar je hebt het over de e-uitvoering, en ik denk dat dat meer probleemloos zal zijn. Het zou met niet verbazen dat je op het display kunt zien hoeveel olie er continue uitloopt. Dus mocht het verstopt zijn, dan zou je dat moeten zien.
Mogelijk zijn er mensen op dit forum, die er zo een hebben. Staat misschien bij onderhoud of zo.

Succes
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Eikie »

Wat is er mis met een handmatige Osco ?
Gewoon na elke tankbeurt even het plunjertje omhoog trekken voordat je het pompstation afrijd, en klaar.
Tanken gaat ook niet automatisch toch. Kan je net zo goed even je ketting smeren.
Minder storingen en super eenvoudig. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Iron Horse »

Als je het eerste bericht leest staan daar de bezwaren van de TS in beschreven m.b.t. een OSCO.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Eikie »

Klopt Rob. Had ik overheen gelezen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Karelber

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Karelber »

mijn ervaringen met het mechanische systeem zijn uitstekend. Inderdaad niets meer aan doen. Een vol reservoir gaat minstens 10000 km mee. Het esysteem betekent weer een "ding" op het stuur (naast de aanschafprijs). Reservoir op linker framebuis nagenoeg onzichtbaar.
Diekstra

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Diekstra »

Prijs is inderdaad fors, maar denk wel de moeite waard. Zo'n ding aan het stuur zit ik niet persé te wachten, maar de buiten thermometer is dan wel weer handig..,
Denk dat ik er uit ben, nog wel even een nachtje over slapen :)
Diekstra

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Diekstra »

Heb er een nachtje over geslapen, en zojuist toch maar de bestelling geplaatst. Heb hem direct bij Scottoiler besteld, scheelde (incl. via google gevonden coupon-code voor 10% korting) een aanzienlijk bedrag tov Louis.de. Heb er gelijk wat extra olie bij besteld.
Ben heel erg benieuwd, zal jullie op de hoogte houden van de montage en mijn ervaringen. :)
Diekstra

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Diekstra »

Ondertussen zit de Scottoiler al op de plek en heb ik er afgelopen week al 2x mee gereden, de eerste rit was kort (op en neer naar Apeldoorn voor de HyperPro montage), maar gisteren een flinke rit gemaakt, ca. 200km door de achterhoek.

De montage van het systeem is redelijk eenvoudig, maar dit soort dingen duren altijd langer dan de fabrikant je wil laten geloven. Je moet immers een goede plek vinden voor het display, beugeltje aanpassen, kabels wegwerken, reservoir plaatsen (waarbij kofferdragers, kapen ed aan de kant moeten) en het leidingwerk naar de achterbrug in orde maken. Over het algemeen zeker niet moeilijk, maar wel tijdrovend.

Alle instellingen heb ik in eerste instantie standaard gelaten, maar gisteren tijdens het rijden de "oiling threshold" verlaagd. Volgens de handleiding:
The eSystem has an internal threshold that corresponds roughly to speed that is used to switch the unit into ‘oiling’ mode. The eSystem should switch to this mode between 20 – 30mph. On smooth motorcycles the unit might not switch mode until higher speed. In this case the oiling threshold speed can be altered from this menu.
Nou had ik zelf nooit verwacht dat de V-Strom als "smooth" bekend stond, maar de unit ging pas smeren bij 70-80 kmh, dus de threshold naar beneden gebracht en nu smeert hij zoals het hoort. Elke 60 seconden wordt er via het achtertandwiel een druppel olie op de ketting gebracht.

Vooralsnog zeer tevreden en de temperatuur welke op het display wordt weergegeven is daadwerkelijk heel handig, prettig om te weten waarom ik het zo koud had gisteren, maar om 11.00 was het pas 9 graden, in de schaduw van de bossen, met een t-shirtje en een motorjack zonder binnenvoering was toch wel frisjes... :o)
Harry_D

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Harry_D »

Je bent nu een paar maand verder met het Scottoiler eSystem: hoe bevalt 't nou? 8)

Ik heb - na 30 jaar cardan - nu dus m'n eerste ketting-tuf en ik ben op zoek naar een goede methode voor die smering... M'n motor-rijdende collega's hebben b.v. ook goede ervaringen met PTFE ketting-spray, maar dan loop je op langere tochten toch weer al die spullen mee te sjouwen. Het schoonmaken & inspuiten is 't werk niet, als ik de you-tube filmpjes zo bekijk, maar die spullen mee zeulen doe ik liever niet, als ik 't vermijden kan. O:-)

Hoe zit dat bij deze Scottoiler unit? Als 't inderdaad "fit & forget" is, bel ik er van de week gelijk achter aan. Kost 'n paar cent, maar dan heb je 't ook netjes. :worship:
Diekstra

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Diekstra »

Hij bevalt prima, echt set 'n' forget. Het goed plaatsen en wegwerken van alle leidingen en bedrading kost even wat tijd, maar sindsdien heb ik ruim 9000km gereden zonder me ook maar 1x druk te maken over het smeren van de ketting. Het display geeft duidelijk aan hoeveel olie er nog in het reservoir zit en de thermometer is eigenlijk ook erg handig. Kost inderdaad een paar cent, maar ben er erg blij mee.

Enige is dat hij wel wat spat op de achterkant van de koffers en kentekenplaat. Maar niet zo erg dat ik me daar druk om maak.
Ben nog steeds erg tevreden met m'n keuze voor deze oplossing, de handmatige of vacuum gestuurde oplossingen lijken me, maar dat is mijn mening, echt een stuk minder handig.
Harry_D

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Harry_D »

Dat klinkt heel goed, moet ik zeggen - bedankt voor je update! :duim:

Eigenlijk *spat* die olie niet, hé...? De ketting voert gewoon *die* olie af, die hij niet meer nodig is. Da's 'n verschil. :schater:

Maar goed: dat de koffers wat ondergespat worden is wat jammer, maar misschien dat afstelling daar nog iets kan verbeteren. Waar 't om gaat, is natuurlijk dat je op langere tochten de ketting & tandwielen niet aan gort rijdt, vooral in regen, hagel & sneeuwstormen. :roll:
Een pakje van die vochtige doekjes heb ik toch al mee: eventueel doe ik daar de koffers dan wel even mee, voordat ik ze mee de hotelkamer(*) in neem. Ik ga er n's even mee aan de slag van de week!

* = (Mijn liefste-van-de-wereld heeft n.l. laten weten nu dan wel op de tuf mee te gaan, maar nog steeds niet in mijn motor-tentje te willen kruipen: er zijn grenzen). :schater:
Diekstra

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Diekstra »

Afstelling doet inderdaad een hoop, ben ook al teruggegaan in frequentie van smeren, maar blijft iets van de ketting af "vliegen" te onbelangrijk om verder naar te kijken, als ik eerlijk ben.

Als je iets wilt weten over mijn install, of foto's wilt, dan geef maar een gil.
Succes!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Iron Horse »

Volgens mij heb je bij elk oliesysteem dat er iets olie wordt afgeslingerd. Vet is uiteraard veel plakkeriger en blijft beter zitten, maar dat werkt nu eenmaal niet met een automatisch doseersysteem. Ik moet wel zeggen dat wanneer ik met de OSCO de ketting heb geolied vlak voor ik hem op stal zet (laatste paar meter voor thuiskomst) er de volgende keer minder afspettert dan wanneer ik dat vlak voor een rit doe, dan zitten er veel meer spetters op de achterbrug enz.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Harry_D

Re: Scottoiler eSystem

Bericht door Harry_D »

Even 'n update m.b.t. mijn Schottoiler progressie: 8)

Aangezien mijn motor (door Motoport Hengelo) nog geleverd moest worden, heb ik de scottoiler ook door hen laten plaatsen, samen met de rest van de gevraagde accessoires. Hij is ook achter het rechter-zijpaneel ingebouwd, je ziet er niks van terug. :duim:

Ik heb inmiddels de eerste ritjes met de scottoiler erop zitten, zeg zo'n 700-800 km, en 't lijkt goed. De ketting is licht vettig, maar het afspatten merk ik nog niet veel van. Ik merk wel, dat je na een nacht van regenbuien* dus even bij wilt smeren: bij vertrek stel ik dan even een kortere druppel-interval in & breng dit later terug naar 50-60.

* = De motoren staan nu even buiten - we vervangen de tegel-vloer in de schuur voor een betonnen - lekker vlak & strak, veel makkelijker manoeuvreren met de movers. 8)

Je opmerking m.b.t. de threshold is 'n goeie - ik zal n's kijken bij welke snelheid de mijne begint. Maar dit zijn inderdaad de settings waar je gewoon even mee moet spelen: wanneer te starten, hoeveel druppels per minuut. En 't kan allemaal vanaf je stuur. Lekker makkelijk: bij gebrek aan 'n cardan, het beste alternatief. :D

De Strom is trouwens wel 'n tuf met de nodige torque-reserves in huis, hij komt echt goed van z'n plek. Wát 'n koppel. :lol:

Komt helemaal goed. :-)} :bye:
Plaats reactie