Slingerende achterkant!

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Slingerende achterkant!

Bericht door Voogie »

De laatste tijd heb ik veel last van een slingerende achterkant! Dit gebeurd alleen bij het rijden over de belijning op de wegen (bij het wisselen van rijstrook), bij het rijden in spoorvorming en zelfs bij het rijden over de lussen in het asvalt bij stoplichten. Moet ik het zoeken in mijn achterband? Verkeerde banden spanning (is nu 2,5 bar) of versleten achterband?
Lijkt soms alsof ik op een tramrail rijd en je er maar niet af kan komen.........de voorkant wil wel, maar achter gaat het van links naar rechts. Verder heb ik geen problemen en voel ik totaal geen problemen bij het nemen van bochten, bij het optrekken of flink remmen.

Iemand met ervaring?

:?: :?:
Blije DL1000 rijder!
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Slingerende achterkant!

Bericht door Soesko »

De klachten die je beschrijft wijzen inderdaad op problemen met de banden. Versleten of verkeerd afgestelde lagers zouden altijd voor problemen moeten zorgen en niet slechts bij het rijden over strepen of door spoorvorming.
Whisper

Re: Slingerende achterkant!

Bericht door Whisper »

op naar een dealer/garage

wat kan:

*versleten voorband
*versleten achterband
*bandenspaninning
*wiellager achter
*balhoofd lager
*lekke voorvorkkeering
*verouderde voorvork olie
*versleten lagers in het Linksysteem
*versleten ketting(!)
*te strakke ketting
*versleten lagers in de achterbrug
*verrotte achterschokdemper


Een paar punten kan je wellicht (makkelijk) zelf controleren

*banden spanning, voor 2.3~2.5 achter 2.7~2.9
*ketting spanning, 3~5 cm speling
*Ketting controleren op vaste punten -> motor op de middenbok(als je die hebt) en de ketting aan de onderkant om hoog drukken. wiel een stukje draaien, weer drukken. etc. heb je een punt dat hij minder hoog kan, of zelfs zwaar draait(door een strakke ketting dan dus) is je ketting versleten
*banden profiel
*voorvorkkeering, -> natte onderpoten, vettig op de stofkapjes van de voorvorken
*demping controleren, -> even een poppetje je motor rechtop laten houden. de achterkant krachtig indrukken, komt hij omhoog en weer naar beneden en weer om hoog. niet goed. moet in 1keer stil gaan staan. Zelfde geld voor de voorkant, kan wat lastiger zijn.
*balhoofd -> motor op de middenbok, op de achterkant laten drukken door een poppetje, zodat het voorwiel vrij komt, dan de voorkant gaan sturen. niet met het stuur sturen, maar via het wiel, dan is de kracht x arm minder groot. en voel je veel meer

Succes, lukt het niet, of durf je het allemaal niet aan. of denk je dat dit allemaal goed is, ga dan naar de dealer/garage voor de andere punten.

:bye:
MartijnR

Re: Slingerende achterkant!

Bericht door MartijnR »

ik denk idd ook : of een versleten achterband, maar dan zou hij het altijd moeten hebben.
of speling op je achterwiellager
en dan zou hij het niet altijd hebbem,
zet je motor eens op middenbok en draai het wiel even rond of laat m ff draaien in ze versnelling maar zorg dat het wiel de grond niet raakt,
als je een bromment/zoemend geluid hoort licht je lager eruit,
je kan het ook voelen
pak het wiel aan buitenkant vast en beweeg het heen en weer, Speling groter als >1mm is niet goed.

suc6 en we horen graag wat de oorzaak prcies was.
groetjes
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Slingerende achterkant!

Bericht door RedStrom »

Merk band? Profiel (mm)?
Sommige rijden nogal vierkant op en 2,5 bar lijkt wat laag dan.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Pink

Re: Slingerende achterkant!

Bericht door Pink »

Zonder lullig te doen, het kan ook tussen de oren zitten. Dat is bij mij namelijk ook het geval. Als ik heel zorgvuldig ga kijken waar ik rij dan rij ik ook onzeker. En dan denk ik ook aan banden, balhoofdlager, vering, wegdek, zand op de weg, bitumen, stuurdemper, voorvork en dat soort zaken. Maar als ik mijn blik op het groene gras achter de horizon richt dan rijdt mijn motor probleemloos.

:D
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Slingerende achterkant!

Bericht door Wullebolle »

Kans is reeel dat het het gevolg is van een vierkante achterband icm te lage bandenspanning. 2.5 is weinig ...
Spooky Action At A Distance !
Fred

Re: Slingerende achterkant!

Bericht door Fred »

Sluit mij aan bij Wulle, vierkante achterband. Ga niet onmiddelijk te ver zoeken.
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Slingerende achterkant!

Bericht door Voogie »

Whisper schreef:op naar een dealer/garage

wat kan:

*versleten voorband
*versleten achterband
*bandenspaninning
*wiellager achter
*balhoofd lager
*lekke voorvorkkeering
*verouderde voorvork olie
*versleten lagers in het Linksysteem
*versleten ketting(!)
*te strakke ketting
*versleten lagers in de achterbrug
*verrotte achterschokdemper


Een paar punten kan je wellicht (makkelijk) zelf controleren

*banden spanning, voor 2.3~2.5 achter 2.7~2.9
*ketting spanning, 3~5 cm speling
*Ketting controleren op vaste punten -> motor op de middenbok(als je die hebt) en de ketting aan de onderkant om hoog drukken. wiel een stukje draaien, weer drukken. etc. heb je een punt dat hij minder hoog kan, of zelfs zwaar draait(door een strakke ketting dan dus) is je ketting versleten
*banden profiel
*voorvorkkeering, -> natte onderpoten, vettig op de stofkapjes van de voorvorken
*demping controleren, -> even een poppetje je motor rechtop laten houden. de achterkant krachtig indrukken, komt hij omhoog en weer naar beneden en weer om hoog. niet goed. moet in 1keer stil gaan staan. Zelfde geld voor de voorkant, kan wat lastiger zijn.
*balhoofd -> motor op de middenbok, op de achterkant laten drukken door een poppetje, zodat het voorwiel vrij komt, dan de voorkant gaan sturen. niet met het stuur sturen, maar via het wiel, dan is de kracht x arm minder groot. en voel je veel meer

Succes, lukt het niet, of durf je het allemaal niet aan. of denk je dat dit allemaal goed is, ga dan naar de dealer/garage voor de andere punten.

:bye:
Een hoop dingen heb ik al bekeken Whisper, zoals speling op de lagers van de wielen achterbrug en zo. Dit lijkt allemaal wel in orde. Nu noem jij ook een versleten ketting. Nou heeft mijn ketting idd een aantal vaste schakels en staat het al in de planning om hem te vervangen compleet met nieuwe tandwielen. Maar ik snap niet goed hoe een versleten ketting dat vreemde rijgedrag kan geven.

Gr Arie
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Slingerende achterkant!

Bericht door Voogie »

En na het lezen van de mogelijke oorzaken ga ik uit van een vierkante achterband. Ben niet zo'n hele sportieve rijder dus het loopvlak zal in het midden zeker meer versleten zijn dan de zijkanten :cry:

Thanks voor alle feedback. Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Slingerende achterkant!

Bericht door Voogie »

Hier even een update. Het slingeren is nu zo goed als verdwenen. Heb de ketting compleet met tandwielen vervangen. Nooit gedacht dat een versleten ketting dit zou veroorzaken. Whisper had het al genoemd als een mogelijke oorzaak, en hij had gelijk.
Ik voel nu alleen de wegmarkeringen op de weg heel goed, maar dat kan ook mijn enigszins vierkante band liggen. Maar hier kan ik mee leven. Een kwestie van de wegmarkeringen ontwijken :-)}

Groet Arie
Blije DL1000 rijder!
Plaats reactie