Speling achterbruglagers

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Heltio

Speling achterbruglagers

Bericht door Heltio »

Vanochtend heb ik motor voor een beurt naar de garage gebracht. De monteur constateerde dat er speling op de achterbruglagers zat. Om deze te vervangen zal zo'n beetje het hele rijwielgedeelte en uitlaatsysteem moeten worden gedemonteerd, dat wordt dus een duur geintje.

Mijn motor heeft nog maar 37.000 km gelopen. Is het gebruikelijk dat deze lagers dan al vervangen moeten worden?
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Speling achterbruglagers

Bericht door John007 »

Volgens mij hangt het uilaatsysteem niet aan de achterbrug vast, dit is in iedergeval zo bij een DL 650, dus hoeft dan niet los.
Wat je eens zo moeten controleren is, als je een stuk hebt gereden of dan de speling ook weg is.
Dus de motor moet op de middenbok en dan gaan controleren bij een koude en warme motor.
De gedachtegang hier achter is dat er zogenaamde C3 lagers in zitten en die zetten uit bij belasting / warmte.
Dus als er na een rit geen speling meer voelbaar is dan zo ik mij niet zo druk maken.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Speling achterbruglagers

Bericht door Iron Horse »

Als de uitlaat aan de achterbrug zou zitten dan zou hij of een beweegbaar tussenstuk moeten hebben of hij zou afbreken bij de eerste de beste hobbel die je neemt. Volgens mij is het niet zo'n heel heftige klus aangezien als je een doorlopende ketting wilt monteren de achterbrug ook los moet. Staat trouwens een pdf how-to van op de website van Louis.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Speling achterbruglagers

Bericht door Hunter6 »

De uitlaat moet verwijderd worden omdat anders de achterbrug niet goed gedemonteerd kan worden. Het lijkt veel werk maar iemand die dit vaker doet heeft er niet veel tijd voor nodig.
37.000 km is niet veel voor een lager, maar niemand weet hoeveel klappen hij al te verduren heeft gehad.
Zorg er in ieder geval voor dat het nieuwe lager gevuld wordt met een vet met "EP " als toevoeging.
Dit vet is geschikt voor lagers die niet draaien maar pendelen.
Heltio

Re: Speling achterbruglagers

Bericht door Heltio »

Het uitlaatsysteem moet er inderdaad af om de achterbrug te kunnen demonteren. De naaldlagers + bussen zijn samen al door de 100 euro. Ik zal laten weten wat het arbeidsloon is geworden...
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Speling achterbruglagers

Bericht door John007 »

Even onderzoeken of het wel echt nodig is.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Speling achterbruglagers

Bericht door Tulipan »

¿¿ Second opinion......andere dealer....??
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Speling achterbruglagers

Bericht door Iron Horse »

Voor wie het interesseert, dit is een bron van enorm veel informatie over lagers en alles wat erbij komt kijken. Je moet natuurlijk niet alle 170 pagina's gaan doorlezen, maar er staat goede informatie over waarom lagers de geest geven, de juiste montage en hoe ze correct en waarmee te smeren. Beetje scrollen en je komt de interessante dingen vanzelf tegen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Speling achterbruglagers

Bericht door ABo »

deze grap is ook bij mijn 650 gebeurd.
Ik heb er 70.000 opzitten.
Kostte me een kleine 400 euries...
:cry:
Volg mij niet, ik rijd ook verloren
Plaats reactie