Vering DL-650: wat wérkt?

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Leville

Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Hallo,

Zoals iedereen hier al wel weet is de DL-650 een geweldige budget-machine. Maar bij alles wat budget is, zijn compromissen gesloten. Eén van de punten waar Suzuki bij de ontwikkeling van onze strom misschien net wat te veel op beknibbelt heeft, is de vering. Die voldoet bij gezapig toeren, maar eens je met wat meer "schwung" wil rijden, bereik je snel de grenzen.
OK, de vering (en de framegeometrie) van de L2 is door Suzuki zelf al wat opgewaardeerd. Er zijn echter nog genoeg strommers die met een <L2 rijden, en die de budget-vering eens willen aanpassen. Om nog meer plezier van hun machine te hebben. Zoiets hoeft geen arm en een been te kosten. Enkel een arm is genoeg. Want alleen door de verende elementen van de vork en demper aan te passen, en de olie van de vork te vervangen, kan je al geweldige resultaten bereiken.

Maar waar begin je? Hier op het forum zijn gelukkig al heel wat nuttige topics te vinden. Maar welke keuzes maak je? Als leek is het niet altijd gemakkelijk om door bomen het bos te zien.
Of vertrouw je op een "tuner", iemand die er iets van kent. Of toch minstens beweert er iets van te kennen. En waar kent die persoon dan wat van? Van de afstelling van een wedstrijdracer, een wedstrijdcrosser? Of (ook) wat van machines voor straatgebruik, al dan niet met wat meer veerweg. Zoals onze strom, dus. En hoe weet je dat? Trail and error? Hoe vaak moet je machine dan binnen? En kwanta kosta aan het eind van de rit?

Wel, ik heb de vering van mijn K9 al een aantal keren aangepast en laten aanpassen in het afgelopen jaar. En na de laatste aanpassingen vind ik dat mijn strom bijzonder goed rijdt. Traag en snel. Op vlakke wegen en op zwaar geaccidenteerde wegen, al dan niet met verkeersdrempels. Terwijl ik aardig kieskeurig kan genoemd worden.

Dus waarom jullie niet mee laten profiteren van al mijn geëxperimenteer? Zodat jullie misschien de kosten en de moeite bespaard blijven om een soortgelijk traject te doorlopen. En toch al een idee hebben van wat - althans volgens mij - werkt.

Voor alle duidelijkheid: Ik weeg een kleine 80 kilo en rijd steeds met een kleine, lichte topkoffer. Af en toe gaan de zijkoffers erop.

Voor de volledigheid moet ik toevoegen dat bij mijn vering de oliedoorstroming ook is aangepast. Dat neemt niet weg dat de basis van elke goede vering hetzelfde is: een geschikt veerelement.

Hier is mijn huidige setup:

Voorvork

Over de veerspanning van de standaard spiraalveren in de voorvork verschilt "het internet" wat van mening. Misschien omdat er ook verschillende vorken schijnen te zijn gebruikt doorheen de modeljaren (Marzocchi versus Kayaba?)

- K4 DL-650 stock fork springs rate 0.70kg/mm measured
- K8 DL-650 Stock fork springs 0.73kg/mm measured
- K4-K9 DL-650 Stock front spring Rate 0.65 kg/mm

In ieder geval zitten in de DL-650 progressieve veren die snel doorslaan.

Over de standaard olie is gelukkig iedereen het eens: SAE 10

Na experimenteren met 4 spiraalveren en oliecombinaties, geef ik persoonlijk de voorkeur aan onderstaande configuratie, met progressieve vorkveren. Deze setup zorgt voor comfort bij kleine oneffenheden én voldoende soepelheid om heel stevige schokken te absorberen. Zónder dat de vork te veel duikt bij het remmen. De voorspanning van de vork staat momenteel laag, dus er is nog genoeg marge om veel bagage en/of een passagier te compenseren.

Wilbers: 0,65 – 0,95 kg/mm
Olie: SAE 7,5 met 140-150mm luchtkamer


Achtervering

De website van RaceTech meldt dat de standaard spiraalveer van de achterdemper een veerspanning heeft van 8.2 kg/mm.

Na enkele veerhardheden geprobeert te hebben, deel ik de mening van rijders op andere fora dat een veer met een spanning van 10.5 - 11 kg/mm ongeveer ideaal is.

Rijd je met een grote/zware topkoffer of vaak duo of met veel bagage, dan zou ik zeker voor een veer van 11 kg/mm opteren. Heb je een tailrizer en/of steken je vorkpoten wat door de kroonplaat, en heb je geen zware topkoffer, dan zou ik eerder voor 10,5 kg/mm opteren. Omdat er zo al wat minder gewicht op de achterkant komt te liggen, en kortere dogbones de hefboom op de demper toch wat wijzigen.
Misschien hebben jullie er wat aan...
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Spurm »

ik heb mijn vering laten afstellen bij Mile Pajic, afstellen, rijden. nogmaals afstellen, rijden. na de derde keer afstellen en rijden was ik tevreden! kosten= 30 euro :duim:
(dit is geen reclame voor Mile) is gewoon een vakman :mrgreen: volgende afspraak is alweer gemaakt, kettingsetje monteren... maar das off-topic
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Clau
DL650 berijder
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18-05-2011, 19:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Black Rhino
Woonplaats: Zevenaar

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Clau »

Ik leg dit ff bij mijn monteur neer ;-)

Thx!
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

*** schrap ***

Toch juist gelezen. Even vergist wegens Kg/mm en N/mm. Alles OK dus. :oops:
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Patrick8888 »

Ik ben ook heel blij met mijn nieuwe progessieve veren (en olie) die er nu in zitten. Waar ik vooral veel last van had is van zijwind gevoeligheid. (rij ook met een flinke topkoffer, 48l.) Maar dat is nu een heel stuk minder en de motor stuurt ook strakker. Veer spanning achter heb ik ook verhoogd en mijn vork poten steken 2cm door de kroonplaat heen.

Wel wil ik ook nog een forkbrace gaan proberen.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Tulipan »

Met die combinatie ligt ie als een huis op de weg, ook met duo en bepakking.
Heb hier regelmatig harde tot zeer harde windvlagen, het enige wat een klap krijgt
is mijn hoofd ( helm ), mijn partner schrikt ervan ( die windvlagen ) maar ik weet dat
de brommer geen krimp geeft :-)}
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

En de vering is weer wat geëvolueerd. Vandaag hebben we de compressiegaten van de vork wat vergroot.

Want ik was het beu dat plotse schokken nog zo fel door kwamen. Een typisch euvel van de simpele "damper rod" vorken waarmee de V-Strom 650 is uitgerust.
Bij impact die de vork snel indrukt, kan er niet genoeg olie doorstromen. Waardoor je een zogenaamd "hydrolic lock" krijgt. En de vork de slag niet goed kan verteren.

Om dat te verhelpen wou ik dat de olie beter kon doorstromen. Nadeel bij onze simpele vorken is wel dat je riskeert dat het langzaam indrukken te weinig af te remmen. (bvb. bij opbouwend remmen met de voorrem)
Nu, ik heb voldoende stevige progressieve vorkveren, dus die gaan sowieso al overmatig duiken tegen.

Omdat de terugslag van de vork goed was, wou ik niet zomaar lichtere vorkolie gebruiken.

Vandaar dus het experiment met de compressiegaten.
Dat was niet zonder risico. Als we ze te veel vergrootten, kon het wel eens zijn dat ik geen compressiedemping meer had. En dus nieuwe damper rods moest kopen.

Ik wist ook niet hoe groot de originele gaten waren. Geen informatie over gevonden op het internet. Enkel van de L2 is geweten dat de 4 gaten 7mm groot zijn.
Na demontage bleken de originele gaten van mijn K9 ook 7mm.

We hebben een beetje risico genomen. Nu zit er in elke vorkpoot een compressiegat van 7,5mm en een van 8mm.
Dat lijkt na een eerste testrit zeker niet te veel vergroot te zijn.

En het resultaat: een vork die al veel vriendelijk is bij oneffen betonplaten, richels en drempels. Zonder te veel te duiken bij het remmen.

Afhankelijk van verdere proefritten, zou het kunnen dat we de vier gaten 8mm groot maken.

Wordt vervolgd. Of niet.

Geen slechte investering voor 2 uur werk. En 0 euro materiaalkosten; aangezien we de vorkolie hebben gerecupereerd.
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Yes. Dik 350 km gereden vandaag. Eindelijk een vork die overweg kan met het meeste wat je op straat tegenkomt.
Veel minder harde schokken in het stuur. Veel stabielere voorkant. Dus meer comfort, controle en dus veiligheid.

Van harte aanbevolen:

- Wilbers progressieve vorkveren
- SAE 7,5 olie (ter info: ik heb Ohlins olie. Want die SAE waarden worden met de natte vinger toegekend)
- In elke damper rod één compressiegat van 7,5mm en één gat van 8mm.

Je hoeft de vork zelfs niet volledig uit elkaar te halen om de gaten te boren. De onderpoten verwijderen volstaat.

(Jaja, het blijft een beetje foefelare met veringprincipes. Maar dat doe je sowieso met progressieve veren. Damper rod vorken zijn nu eenmaal eenvoudige dingen.)
lange Kees

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door lange Kees »

Je vorkpoten een centimetertje of wat laten zakken in de bovenplaat doet wonderen wat sturen betreft!
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Dag lange Kees,

Dat klopt. Dat is evenwel geometrie en heeft in wezen weinig met de vering zelf te maken. Al bepaalt de geometrie natuurlijk wel de gewichtsverdeling van de fiets. En daarmee ook de krachten die op de vering terecht komen.
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Het is gebeurd. Na lang wikken en wegen en rekenen, verleden week de knoop doorgehakt. En vandaag de compressiegaten verder uitgeboord. En een beetje een risico genomen. Het veilige plan was in elke vorkpoot een compressiegat van 7,75mm en één van 8,25mm. Maar wie niet waagt, blijft maagd. Dus in elke vorkpoot zit nu een compressiegat van 8mm en één van 8,25mm.

De rest van de setup vooraan is ongewijzigd: progressieve Wilbers spiraalveren en Ohlins SAE 7.5 vorkolie.

Maar meteen 180km gaan proefrijden, over een beetje vanalles qua wegdek. Persoonlijk denk ik dat dit de limiet is met deze setup. Een veel beter compromis ga ik niet krijgen voor mijn gewicht. Vooral omdat het uiteindelijk een simpele "damper rod" vork blijft.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Tulipan »

Klinkt goed, we hebben hier op de doorgaande wegen steeds meer gaten in het asfalt.
Alhoewel hij achter verhoogd is en voor weer normaal in de kroonplaat steekt, het ik
de Hyperpro's slap afgeveerd staan, juist om die gaten op te vangen.
Dat werkt redelijk, maar ben wel het effect van het ophogen kwijt.
Met grotere gaten in de voorvork kun je de veren dus strakker zetten.
Dan kan ik de motor weer hoger op de poten krijgen en toch soepel door die gaten heen rijden....

Klopt mijn redenering Leville ??
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Los van het progressieve-veren verhaal:

- De juiste veren zijn belangrijk om de juiste SAG te kunnen instellen. (Daarnaast zetten de sterkte van de veren ook de basis waartegen de demping werkt.)
- Met de juiste SAG heb je in principe voldoende negatieve veerweg om je vork te laten "verlengen" bij een put zodat het wiel tegen de grond gedrukt blijft.
- De ingaande demping via de oliecircuits bepaalt in hoeverre de ingaande beweging (samendrukken/compressie vork) afgeremd wordt.
- De uitgaande demping via oliecircuits bepaalt in hoeverre de reactiekracht van de samengedrukte spiraalveren afgeremd wordt (uitveren vork/rebound damping). Die afremming is bij felle schokken nodig om te vorkomen dat de vork even fel terug uitveert, en je wiel doet opspringen als een pogo-stick. Je vork moet natuurlijk wel voldoende snel blijven uitveren om klaar te zijn voor de volgende schok.

Het is dus een samenspel van alle elementen. De truuk is de juiste balans te vinden.

Nu, klassiek heeft de V-strom <L2 te zwakke veren. Westerse rijders moeten ze al heel hard opspannen om een juiste SAG te krijgen. Vandaar dat velen opteren voor aftermarket zwaardere veren.

Klassiek vragen die aftermarket om dikkere olie. Vooral om de terugslag van die "krachtiger" veren voldoende te vertragen.
Nu, af-fabriek heeft Suzuki de ingaande demping hard afgeremd, om het induiken van die zachte veren proberen te compenseren. Die afremming gebeurde door de compressiegaten klein te houden. Als je nu dikkere olie gebruikt, dan stroomt de olie nog moeizamer door die compressiegaten.

Wat betekent dat de vork moeilijker kan inveren bij obstakels. En problemen heeft bij het neerkomen in putten.

Door de compressiegaten te vergroten kan je zorgen dat de olie beter kan doorstromen. En de vork beter haar werk kan doen. Eerder dan "blokkeren" en de schokken doorgeven aan de rest van de motorfiets en de berijder.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door RedStrom »

Dus: zwaardere veer betekent dikkere olie beteknt grotere gaten.

Welk effect mis je of wordt versterkt, en wil je niet, als je dunnere olie gebruikt en de gaten kunt laten voor wat ze zijn?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Mooie samenvatting.
RedStrom schreef:Welk effect mis je of wordt versterkt, en wil je niet, als je dunnere olie gebruikt en de gaten kunt laten voor wat ze zijn?
Te weinig rebounddemping (demping uitveren vork). Want dan kan je vork overdreven uitveren. In het slechtste geval springt je wiel dan letterlijk op. In het minder erge geval zal de vork naveren of nadeinen (*). Je fiets wordt minder stabiel. En de vork is niet volledig klaar voor een volgende impact.


-------------

(*) Het overdreven uitveren maakt dat de vork terug moet naar de normale (SAG)positie. Die "val" veroorzaakt opnieuw induiken. Waarna de vork terug licht overdreven zal uitveren. En weer lichtjes zal vallen. Etc.
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Nog even ter info:

door de bocht heeft het totale doorstroomvolume een impact op de low speed compression. De diameter van de gaten is bepalend voor de high speed compression. Natuurlijk kan je geen grote graten maken zonder het volume te vergroten. Daar zit dus de moeilijkheid.

Het verschil in diamter tussen de twee gaten in elke vorkpoot is niet enkel gedaan om in kleine stapjes te kunnen werken. Door het verschil treedt "hydraulic lock" niet bij de twee gaten tegelijkertijd op. Zodat je de lock minder plots voelt optreden.
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Belangrijk voor wie zelf aan de slag wil: Persoonlijk zou ik dit enkel doen als je progressieve spiraalveren hebt. Want door de gaten uit te boren, zorg je er ook voor dat de low speed compression damping afneemt. Progressieve spiraalveren vangen dit door hun karakter in zekere mate op. Zodat de vork niet te hard begint te duiden bij het remmen.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door RedStrom »

Dat was de voorkant.
Nu de achterkant.

Heeft het zin de voorkant te doen (HP, WP, Wilbers, ...) en de achterveer te laten voor wat ie is ?

Mijn voorpoten steken 15 mm door. Ik heb een fork brace. Dwz de motor. Hij loopt wijd bij (gas geven in) snelle bochten. En zijwind is een crime (gisteren ook weer gemerkt helaas).
Wel vaak het idee op een chopper te zitten als de bocht wat sneller moet. Het gevoel dat je voorwiel wat later stuurt dan jij, net of je voorvork langer wordt.
De voorvorkolie is nog zoals ik hem kocht (73k km).

Hyperpro (schijnt echt progressief te zijn tegenover meer traps lineair van of WP las ik op MF) voor met bijbehorende olie, en alles is opgelost?
Of verdient het voorkeur ook de achterveer te veranderen?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Cplegt »

Enkel al de olie vervangen in de voorvork moet al verbetering brengen. Afgelopen lente de olie in mijn voor ork vervangen en kreeg al een hele andere fiets terug. Het vervangen van de veren moet nog veel meer verbetering brengen.

Zelf heb ik ook nog wat veringswensen ..
Aankomende lente wil ik nog wat veranderen aan de voorvork, zo staat de voorveerspanning nu op maximaal, door een grote afstandsbus te plaatsen hoop ik meer te kunnen verstellen. Ook ben ik van plan om de compressie gaten op te boren. Deze week krijg ik de forkbrace binnen, eens zien of dit nog iets gaat toevoegen :).
Gr. Chiel
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Héhé, weer wat leuke vragen.

Eerst en vooral: je vorkolie had al meer dan 23K km eerder vervangen moeten zijn ;-)

Los daarvan: als je iets doet, moet je eerst de vork aanpakken. Vind ik toch. Want anders weet je op den duur niet meer wat de oorzaak van slecht veergedrag is. (been there, done that)

Nu, het is al door meerdere forumleden gezegd: eens je de voorkant gedaan hebt, begint eens te meer op te vallen hoe slecht de achterkant wel is. De demping is wel OK, maar de veer zelf is veel te zacht. Waardoor de vering snel doorzakt onder druk. Dus ook in bochten. Wat maakt dat je balhoofdhoek vlakker wordt en de wielbasis vergroot. Kortom, het kan je fiets slechter doen sturen.

Je kan de voorspanning verder opdraaien, maar dan gaat de kwaliteit van je veergedrag danig achteruit. Kleine obstakels komen te fel door én er is te weinig negatieve veerweg om putten mooi op te vangen.

De spiraalveer van de achterdemper vervangen kan al aardig wat verbetering opleveren.

Wat de keuze van (progressieve) veren betreft: zelf ben ik eerder voorstander van bvb. Wilbers dan van HyperPro. Toch als je niet altijd mooie vlakke straten voor je wielen krijgt. Omdat de HyperPro veren steeds een veel grotere eindsterkte hebben. Waardoor je hoogstwaarschijnlijk veel potentiële veerweg laat liggen. Laat ik dat zonde vinden, zeker op een allroad. Vering heeft namelijk een functie. Zelfs als er geen oneffenheden zijn. In bochten bvb. Om de banden wat te ontlasten.
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Cplegt schreef:Aankomende lente wil ik nog wat veranderen aan de voorvork, zo staat de voorveerspanning nu op maximaal, door een grote afstandsbus te plaatsen hoop ik meer te kunnen verstellen.
Mmm, volgens mij klopt hier iets niet. Oftewel ben je geen vering gewoon. Of zijn je veren te slap. De voorspanning nog verder opdrijven zorgt er enkel voor dat je je beschikbare veerweg inkort. En amper nog negatieve veerweg overhoudt om putten op te vangen.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Ebrostrom »

Cplegt schreef:Deze week krijg ik de forkbrace binnen, eens zien of dit nog iets gaat toevoegen :).
daar ga je plezier aan beleven.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Leville schreef:Oftewel ben je geen vering gewoon.
Even verduidelijken: vering mag werken, vering MOET werken. Zolang ze niet buitensporig beweegt. Er is veel grijs tussen beenhard en zwalpen. En ergens in dat grijs zit een afstelling die goed is voor je gewicht en rijstijl. Als het enkel maar beenhard moet zijn, kan je beter die zware onderdelen van je fiets gooien. Maar zonder deftige vering laat je ook veel prestaties liggen.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door RedStrom »

Hyperpro eens gevraagd wat een setje all-in kost: 399,- (nog steeds).
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Iron Horse »

Voor € 201,90 heb je ze, de voorveren plus achterveer(!) plus vorkolie thuis als je ze hier bestelt en ze er zelf onderzet. Heb ik ook (met een beetje hulp van Hyperpro wegens een vastzittende imbus) gedaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

RedStrom schreef:Hyperpro eens gevraagd wat een setje all-in kost: 399,- (nog steeds).
Ideetje:

Vorkvork kan je gemakkelijk zelf doen. De spiraalveren heb je voor 90-110 euro. Reken daar nog ewat vorkolie bij. En vanaf 320 euro hebt je een budget Wilbers demper die je zelf kan plaatsen. Een betere Wilbers demper heb je al vanaf 400 euro. Alle Wilbers dempers worden ook op maat afgesteld.

Lees: dan heb je voor hetzelfde geld of iets meer echt wel het materiaal. Je originele achterdemper kan je bijhouden als reserve.
Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 604
Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Woonplaats: Huissen

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door R.Vanmeegen »

Ik probeer hieronder mijn opinie te geven over de vering van de V-strom. Ik heb dan wel een 1000, echter maakt dat niet zo veel uit.

Eigenlijk praten we niet over vering, maar over demping. De demping bepaald in grote mate het rij comfort. Kijk naar Amerikaanse auto's - Europese auto's...

Voor:
Naar mijn mening worden jouw klachten vooral bepaald door de kwaliteit van de olie. Je zult merken dat nu de temperatuur lager is, je demping minder prettig is dan in de zomer. Een teken dat de olie op is. De dikte van de olie wordt te veel bepaald door de temperatuur wat aangeeft dat de cokes in de olie (de toevoegingen) er uit zijn of niet meer werken.

Achter is een ander verhaal.
Hier is een kleine korte slag demper aan het werk. De veer is er om de klappen op te vangen. De mate waarin dit gebeurt kan worden aangepast door een progressieve veer te laten monteren. Deze veer zal minder snel doorslaan omdat de veer is opgebouwd uit verschillende windingen. Bij geringe belasting zal de veer minder in veren (bv bij optrekken) waardoor er geen vergroting optreed van je wielbasis (Liville reeds aangegeven). Dit los je niet op met een andere demper.
Een bijkomend punt is dat de achter demper van de V-strom van prima kwaliteit is.
Advies hier: Gooi er een progressieve veer op. Het werkt echt!
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door RedStrom »

Dus olie en een achterveer.
Ik hoor dan iemand al zeggen: als je toch die olie doet, doe er dan meteen andere veren in.
Oftewel een compleet setje van Hyperpro of Wilbers of ... . Zelf doen scheelt zo'n 100 euri overigens.
De achterdemper heb ik geen klachten over. De veer heb ik wel weer iets strakker gezet en voor een streepje losser.
Achter te los zorgt ook voor wijd gaan. Staan nu beide op 3.

Ik heb geen haast. Ik zoek nog een balhoofdlagerdeskundige. Standaard valt er weinig aan af te stellen geloof ik, maar een goede controle is gewenst.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Een strakkere achterzijde gaat de slappe voorzijde extra doen voelen. Als je toch die olie doet, doe er dan meteen andere veren in.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7823
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Eikie »

Iemand HK suspension in Tiel wel eens bezocht.
Scheelt een hoop in de duiten in vergelijk met Hyperpro !

Die gasten van HK werkten op de suspension afdeling van KTM en zijn voor zichzelf begonnen.

Je kan ter plekke zelf je handen uit de mouwen steken en onder hun toezicht eigenlijk weinig fout doen.

Mijn zoon was voor zijn SV €115 kwijt voor de veren en olie.
Ook hebben ze de vering voor hem verder afgesteld.

http://www.hksuspension.nl/
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Oussie »

Na wat ongecontroleerde noodstops met nat weer ook maar besloten wat te gaan doen aan die zachte voorkant.
Het lijkt wel een duikboot in paniek als ik flink rem! Ik krijg het remmen niet lekker gedoseerd (ben wel beginnend rijder) en
hoop dat de ombouw naar wilbers met 7,5sae olie verbetering gaat brengen.

Vorkpoten inmiddels uitgebouwd, en ga zo de wilbers monteren.
HK in Tiel is wel relaxed. Gisteren gebeld met ze, positief advies over de wilbers en ze hebben gelijk verzonden.
Kwam vanmorgen al binnen met faktuur bijgeleverd. Das goed van vertrouwen!!
Aanrader die mannen.

Gr
Arjan
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Hé Arjan, als je dan toch bezig bent: hoeveel weeg je? Als dat niet meer dan 85-90kg is: doe meteen de mod met de compressiegaten.
In elke vorkpoot een compressiegat van 7,5mm en een van 8mm. Wel goed bramen wegwerken en alle vijlsel uitblazen.

Ben je meteen ook (grotendeels) van die vervelende schokken in het stuur bij dwarsrichels af.
Zachter aanspreken en toch strak sturen ;-)
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Oussie »

Hoi Leville,

Ik zit net aan boven de 90...
Was het wel van plan om die conversie gelijk te doen, echter las ik dat je het eenvoudig van onderaf kan doen, met alleen de onderpoten verwijderen.
Wil het eerst zo even beleven :) Kies voor het stap voor stap principe, om goed te voelen wat er gebeurt!

Nu tref ik het alleen dat in 1 vork een andere kleur olie zit, en de ring tussen de veer en afstandsbus ontbreekt. Zal wel vergeten zijn na vervangen lekke keerring door vorige eigenaar.
Heb het nu nog niet afgerond. Poten zijn gevuld en ontlucht, luchtkamer gemeten en olie op hoogte.
Wil alleen morgen die andere ring halen, en dan proefrijden. Kan niet wachten


Gr
arjan
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Oussie »

Iemand op de hoogte van de demonteren van de onderpoten?

Volgens het wph heb je voor losmaken onderpoot speciaal gereedschap nodig.
Heb jij dit ook moeten gebruiken?
Een soort van hele lange inbussleutel die je van bovenaf in de veerpoot zet.

Gr
arjan
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Nope, je moet enkel de buitenpoot verwijderen. Dat kan gewoon langs onder. Wel opletten dat je de preload van je vork vooraf op minimum zet.
Enkel voor de bovenste glijbussen ("bushings") terug op hun plaats te zetten hebben we een speciaal tool gebruikt. Al kan het ook wel zonder, als je voorzichtig bent.
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Oussie »

Operatie geslaagd.
Even een rondje variee gedaan van 100 km.
Wat een verschil zeg...
Van een rubberen voorkant naar een straksturende machine.
Op alle gebieden een flinke vooruitgang. Comfort, handling, duiken, trillingen/kleine oneffenheden.
En idd alleen nog wat felle reaktie op randen, maar toch al stukken minder.
Achtervering valt wel door de mand. Deze kan de voorkant niet goed meer volgen.
Genieten met hoofdletter! Dit was echt mn beste investering voor de strom.

Oude en nieuwe vorkolie
Afbeelding

Wilbers naast de strom veer
Afbeelding

Het smaakt wel naar meer. Heb een hoop gelezen over de Intiminators van Ricor.
Denk dat ik die op mn lijstje zet samen met een andere achterdemper.
Voorlopig eerst even bezig met het "SAG" verhaal.

Iig tnx voor de goede tips!


Gr
Arjan
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

Bespaar je het geld voor de intiminators. Doe gewoon de compression hole mod. In elke vorkpoot een compressiegat van 7,5mm en een van 8mm.
Ricor biedt je niet veel meer. En je kan die intiminators ook niet extern verstellen. Dus veel geld en trial and error. Om in verhouding niet zo gek veel meer te winnen.

;-)

(P.S.: Mooie schokbreker te koop.)
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Cplegt »

Zou het vergroten van de compressie gaten in de voorpoten bij een dl1000 ook helpen?
Ik rij momenteel met hyperpro voorveren, voorvork doorgestoken, en een forkbrace. Maar om een beetje lekker te rijden, is de voorveer spanning voor maximaal, waardoor hij behoorlijk stug reageert op kort veerwerk.
Aan de achterkant zit een volledig instelbare hyperpro demper met een zwaardere achterveer.
En daar ben ik zeer tevreden over, alleen de voorkant zou mijn inziens wat suptieler mogen opereren.
Gr. Chiel
Leville

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Leville »

@Cplegt: heb je de juiste SAG? Da's het eerste wat je bij vering moet nagaan. Pas als je de juiste sag hebt, kan je beginnen denken in termen van compressie- en rebounddemping. Nu, de DL-1000 heeft een cartridge-vork, als ik me niet vergis. Dus die heeft een "shim-stack" in plaats van compressiegaten.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Cplegt »

Al een tijdje niet meer naar de SAG gekeken, de laatste keer was begin vorig jaar door een vering specialist die mn achterveer heeft vervangen en opnieuw afgegast.
Toendertijd ook gepraat over de voorvork, maar ik weet eigenlijk niet meer wat ie zei :oops:. Daarna wel de voorvorkolie vervangen, en vervolgens de oude setting aangehouden.
Zal binnenkort nog eens langsgaan, staat nog op mn wensen lijstje, naast een kofferrekversteviging (morgen) en een nieuwe dynorun.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Vering DL-650: wat wérkt?

Bericht door Oussie »

@leville,

Staat op mn short list!
Moet alleen ff sparen :)

gr
arjan
Plaats reactie