11-05-'12 middagje Hyperpro

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The DanMan
Berichten: 57
Lid geworden op: za 23-07-2011, 19:35
Mijn motor is een: KTM Adv 950S
Woonplaats: Vlaardingen

11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door The DanMan »

Afgelopen vrijdag moest ik er ook aan geloven: progressieve veren van Hyperpro op mijn V-Strom.

Alles is wel in een stroomversnelling terecht gekomen nadat ik 1,5 week geleden mijn vorkkeerring lek reed.
Gelukkig zag Paul de noodzaak in van het vervangen van de keerring, en ja als ik er dan toch ben meteen maar ook de veertjes aanpakken!

Zo gezegt zo gedaan.
Vrijdagmiddag met goede moed naar Werkendam gereden en me door Paul laten voorlichten over de te verwachten verbeteringen.
Hij demonsteerde door hard op het zadel te drukken dat de vering vóór en achter niet in balans is. Wat heet, de voorkant ging eerder en sneller/dieper naar beneden dan achter.
De voorkant was duidelijk te soft. Achter was redelijk, maar niet optimaal. Wat zeker niet optimaal was, was de uitgaande demping achter, die had ik dus helemaal níet.
Door mijn Bos uitlaten (- 6kg) kwam de motor achter meer omhoog dan met de standaard exemplaren.
Voor wie dit ongeloofwaarding is de oren klinkt, mijn vader was mee op zijn V-Strom (met orginele uitlaat) en hij had wél voldoende uitgaande demping.

Na krap 2 uurtjes sleutelen zaten de 2 nieuwe vorkkeerringen, veren vóór en achter erin.
Tijd voor een proefritje.

En wat iedereen al schreef: je krijgt er een compleet andere motor voor terug. Niet meer het hobbelpaard van voorheen.
Zonder aarzelen een bocht insturen, strak op lijn.
Verkeersdrempels zijn een klein feestje, niks meer nadeinen of onrust in het rijwielgedeelte.
Wat mij opviel (misschien meer herkenbaar voor DL1000 rijders?) is dat het uit- en inverende effect ook grotendeels verdwenen is bij gas open/gas dicht.

Tenslotte wil ik Paul alle credits geven, hij nam alle tijd om alles wat onduidelijk is rustig uit te leggen.
Voor mijn gevoel geven ze je daar bij Hyperpro een eerlijk advies, niet enkel denkend aan de cash.
Ik was ook erg onder de indruk van hun emulsie shock, deze raade hij me pas aan als de orginele schokbreker aan vervanging toe is (deze is namelijk niet te reviseren, vandaar).
Ook wilde ik de Strom graag verhogen dmv dogbones, ook dit raadde hij me af. Goed onderbouwd over het 'hoe en waarom' dit niet te doen.

De Eifel en Luxemburg worden een groot feest, daar ben ik zeker van :D
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Ebrostrom »

Wat heeft dat eigenlijk gekost (als ik vragen mag)?
Kriebelt wel, nu ik dit soort verhalen lees.
En waar is t eigenlijk?
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
The DanMan
Berichten: 57
Lid geworden op: za 23-07-2011, 19:35
Mijn motor is een: KTM Adv 950S
Woonplaats: Vlaardingen

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door The DanMan »

Dat mag jij vragen, €385 inclusief bakkie koffie.

Werkendam, dat ligt een kilometer of 15-20 boven Breda.
Leville

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Leville »

The DanMan schreef:Werkendam, dat ligt een kilometer of 15-20 boven Breda.
En nog geen vliegtuigongelukken gebeurd? Straf!
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Sparkle Black Peter »

:schater: :schater: :schater: Scherp :!:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Iron Horse »

Ik heb net maar een setje online besteld voor € 205,30 inclusief verzendkosten. Nu maar even afwachten wanneer ze binnenkomen. Scheelt een aardige slok op een borrel als ik zo al die bedragen van rond de 400 euro zie langskomen. Moet ik ze er uiteraard wel zelf op monteren, maar dat is niet zo'n probleem, alleen wat tijd. Maar die is bij mezelf toch gratis.

Voor wie interesse heeft waar ze vandaan komen. Klik.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door John007 »

Iron Horse schreef:Ik heb net maar een setje online besteld voor € 205,30 inclusief verzendkosten. Nu maar even afwachten wanneer ze binnenkomen. Scheelt een aardige slok op een borrel als ik zo al die bedragen van rond de 400 euro zie langskomen. Moet ik ze er uiteraard wel zelf op monteren, maar dat is niet zo'n probleem, alleen wat tijd. Maar die is bij mezelf toch gratis.

Voor wie interesse heeft waar ze vandaan komen. Klik.
IK heb er ook eens even naar geinformeerd maar als je het laat doen dan kan het ook uitgebreid dus met nieuwe keerringen, polijsten, speciaal vet etc.
En als je het toch allemaal los hebt, dan meteen maar goed toch?
Ook heb je soms de mogelijkheid om de losse poten aan te leveren of ter plekke de boel zelf demonteren en monteren en dat scheelt je dan weer in de prijs.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Iron Horse »

Zo ver heb ik er niet naar geïnformeerd. Maar eerlijk is eerlijk; voor niks gaat de zon op. Die mensen moeten natuurlijk wel wat verdienen. Maar in mijn geval is het hobby en neem ik er de tijd voor. En indien nodig zal ik uiteraard meteen de keerringen e.d. vervangen, het is dan toch allemaal al los. Maar het zit niet alleen maar in het arbeidsloon. Ik kwam op een website ook een prijs tegen van 278 euro voor de set en de meeste rekenen 258 euro excl. verzenden. Dus in dat opzicht is waar ik het besteld heb sowieso al goedkoop.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Willem »

Iron Horse schreef:Ik heb net maar een setje online besteld voor € 205,30 inclusief verzendkosten. Nu maar even afwachten wanneer ze binnenkomen. Scheelt een aardige slok op een borrel als ik zo al die bedragen van rond de 400 euro zie langskomen. Moet ik ze er uiteraard wel zelf op monteren, maar dat is niet zo'n probleem, alleen wat tijd. Maar die is bij mezelf toch gratis.

Voor wie interesse heeft waar ze vandaan komen. Klik.
Hallo Rob,
Bedankt voor de tip, echt niet duur. Ook ik heb zojuist besteld.

Groet,
Willem
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door TT-Strom »

Leville schreef:Wie zou dit zijn?
Geen NL-er i.i.g.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Silverstorm »

Dat is Tootall zijn motor maar die rijdt tegenwoordig met een super teneré
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Iron Horse »

Ze zijn binnen, nu nog even tijd vinden om ze erop te zetten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Iron Horse »

Zoals elders al geschreven heb ik geen (de)montage apparaat voor de veer. Dus eventjes langs Werkendam gereden. Het omzetten van de veer is maar een paar minuten werk. Alleen het borgschroefje (piepklein imbusje van een cm lang, zat zo ontiegelijk vast dat daar 20 minuten extra werk in zat. Uiteindelijk door het warm te stoken kwam hij los. En de olie voor de voorspanning werd nog even bijgevuld, en dat allemaal als service voor helemaal noppes. Petje af voor Hyperpro. En met een kwartiertje werk zat hij er alweer onder. Nu de voorpoten nog.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 23-07-2012, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Tulipan »

Da´s het verschil met grote bedrijven waar je als nummer ( of nog niet eens ) behandeld wordt :oops:
Vriendelijkheid en service kost weinig meer, maar de klant gaat met een vol gevoel de deur uit en
preekt er later over, en daar kan geen marketingbureau tegenop :D
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Iron Horse »

Klopt helemaal. En het ging mij er niet om dat ik er niet voor wilde betalen, arbeid kost nu eenmaal geld en anders had ik toch kosten moeten maken om er een apparaat voor te fabrieken. Mond op mond reclame is nog altijd het meest effectief. Ik heb eigenlijk ook nergens op internet ook maar één negatief bericht over deze firma gelezen. Alles wat je leest is positief. Toch wel aardig dat zo'n bedrijf dat over de hele wereld z'n spullen afzet en toch nog vrij jong is dan in Nederland zijn roots heeft.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Iron Horse »

Nou, de voorpootveren zitten erin. Dat is op zich een klusje van een uurtje, uitbouwen, controleren, uitgieten, ingieten enz en weer opbouwen.

Maar ja, dan moet er niet weer eens een ongelooflijk weerbarstige spatbordschroef weigeren eruit te worden gedraaid. :frusty: Nadat hij met alle middelen nog steeds geen krimp gaf en inmiddels de zeskant (imbus) rond gedraaid was en er geen waterpomptang grip op kon krijgen was de enige oplossing nog uitboren. Klein beginnen en dan naar groter, maar waar die schroeven van gemaakt zijn weet ik niet, maar de (kobalt) boren hadden er aardig moeite mee. Vervolgens wordt de handel zo heet dat het plastic van het spatbord dreigt te smelten. Na een kwartier uiteindelijk de kop eraf en de boel uit elkaar. Toch maar eerst "even" dat restant van die bout eruit halen voordat ik hem weer monteer denk ik nog. Dat had je gedacht. :evil: Na enige tijd een gat erin geboord en met een linkse boutuitdraaier trachten het restant eruit te halen. Dat had je gedacht, die breekt dus af. :frusty: Dan zit er dus gehard staal in het midden en probeer dan nog maar eens de rest eruit te halen zonder de zaak te verkloten. :evil: Vervolgens weer met boorolie nog wat getracht verder te boren maar ondanks dat toch nog 2 kobalt boren naar z'n grootje geholpen. Met heel veel geklooi anderhalf uur later het restant eruit en kon de opbouw weer beginnen. Er zit nu dus een ander soort (RVS) bout met contra moer door en door, maar de poot is gered. Voor het evenwicht aan de andere zijde maar eenzelfde type bout gemonteerd.

Wat me nog wel opviel is dat er op de afstandsbussen uit beide poten een aardige hoeveelheid roest zat en dat ondanks de olie waarin ze zich bevinden en de afgesloten ruimte. Maar misschien teveel stilgestaan? Ze zitten natuurlijk wel bovenin en staan niet continu in contact met olie. En condens kan in bijna elke ruimte ontstaan, wat weer roest tot gevolg kan hebben.

Verder viel me op dat je 1 liter olie meegeleverd krijgt. Als je aan het vullen bent lijkt het erop dat je te kort komt, maar uiteindelijk hou je circa 50 ml over. Het is natuurlijk gezien de andere veren niet conform de originele vulling. Origineel is meer dan een halve liter per poot vereist. Maar dit kwam goed uit.

Dus het stelt op zich niet zoveel voor, zolang je geen tegenslagen hebt.

Een aardig filmpje over hoe je de veren vervangt is hieronder te zien en daarbij zie je dus ook dat het op zich niet zoveel voorstelt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Cj-cb12BCRw[/youtube]

Dit is geen V-Strom, maar komt voor 99% overeen met de V-Strom. Het duurt 10 minuten, maar dr. V-Strom zou hier nog eens iets van kunnen leren :wink: Oeps, geef ik er weer een mening over, Laat maar....... :schater:

Gezien al het geneuzel nog geen tijd gehad ermee te rijden :-)} :-)} , maar dat komt nog wel goed.

Al met al dus zo'n 200 euro bespaard aan arbeidsloon. Wat waarschijnlijk door dit soort ongein nog wel meer was geworden, maar ook weer voor 200 euro sleutel-LOL ervoor terug gehad. Ook al waren het wat tegenslagen, het is uiteindelijk wel gelukt. En dat maakt het altijd weer leuk om het zelf te doen. Al zal niet iedereen daar zo over denken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Tulipan »

Hier staan foto´s hoe gemaakt ( verder naar onder scrollen )
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,1686.0.html
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 11-05-'12 middagje Hyperpro

Bericht door Iron Horse »

Is inderdaad een inventief gemaakt tooltje. En dat met een paar planken. Ik dacht alleen in metaal, dit is zeker niet verkeerd. Moet je wel een autokrik hebben en die heb ik wel, maar zal ook niet iedereen in de schuur hebben staan. De oplossing met die ring is ook wel aardig, maar daar verander je alleen de pre-load mee. Dus je zit gewoon eerder op het eind. Ik denk dat die oplossing meer tussen de oren zit omdat het alleen het slappe gevoel van het eerste stukje opheft. De veer blijft verder hetzelfde en is ook nog eens lineair, dus daar heb je ook niets van te verwachten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie