Zwabberen

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Morts
Berichten: 23
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 16:26
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A Touring

Zwabberen

Bericht door Morts » wo 21 mar 2012, 10:21

Hallo!

Ik heb er inmiddels bijna 500 kilometer op zitten met mijn Strom. En het zijn heeeerlijke kilometers geweest! :P Er is me wel iets opgevallen en ik wil hier even checken of mensen dit herkennen.

Als je snelheid ergens tussen de 60 en 80 km/h is en ik laat het stuur los dan begint het stuur te zwabberen. Onder de 60 en boven de 80 km/h is dat niet het geval als ik het stuur loslaat. Ik voel het ook lichtjes als ik het stuur vast heb en ik tussen de 60 en 80 km/h rijd. Herkent iemand dit? Waar zou dit door kunnen komen en hoe verhelp je het?

Groeten! :bye:

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8429
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Zwabberen

Bericht door Iron Horse » wo 21 mar 2012, 10:27

Nee, ik herken het niet, maar goed lijkt het me niet. Misschien iets met je voorband?
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Leville

Re: Zwabberen

Bericht door Leville » wo 21 mar 2012, 11:31

Welke banden heb je? Continental TrailAttack?

Gebruikersavatar
Richman
DL1000 berijder
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 13 sep 2010, 09:18
Mijn motor is een: V-strom DL1000 K4
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Zwabberen

Bericht door Richman » wo 21 mar 2012, 12:38

Rij je misschien met een topkoffer?
Don't fuck with gravity

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2846
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Zwabberen

Bericht door Tulipan » wo 21 mar 2012, 13:35

Originele veren en een topkoffer kan inderdaad slingeren opleveren ( wind op topkoffer ) Veervoorspanning verhogen achter
Als de banden vierkant worden ( versleten ) kan dit verschijnsel ook optreden :shock: Bandenspanning verhogen voor.
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Soesko
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 08 feb 2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Zwabberen

Bericht door Soesko » wo 21 mar 2012, 16:11

Ik herken het niet bij de V-strom. Ik heb ooit eens een nieuwe achterband laten monteren op de toenmalige Bandit van mijn vrouw. Met de oude achterband was de motor gewoon strak, niets aan de hand. Met de nieuwe achterband zwabberde de voorkant vanaf 60 km per uur. Ik ben terug gegaan naar de motorzaak en men heeft er een andere achterband opgelegd, maar het probleem bleef. verder was er niets aan de hand en ik heb het erbij laten zitten. vooral omdat het alleen merkbaar was als ik het stuur losliet.
Naast bovengenoemde optiess zou je ook de lagers even kunnen controleren (balhoofd, wiel en achtervork)

Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 2259
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Locatie: Belgische kust

Re: Zwabberen

Bericht door Wullebolle » wo 21 mar 2012, 16:22

is het traag slingeren, pendelen rond de lengteas van de motor ... zoals een schip in zware zee?
of
is het het voorwiel+stuur dat in eerder hoge frequentie heen&weer trilt, terwijl de achterkant wel goed stabiel blijft ?

eerste hebbek bij >130km/u met top+zijkoffers als de luchtstroom op de snelweg al turbulent is van de voorliggers. lijkt me heel normaal gedrag.
tweede ook gehad bij pakweg 70/u, en daarop vertragen ... bleek te lage bandenspanning te zijn (winterrijden = minder banden checken :frusty: ) en was nog met originele banden.
Spooky Action At A Distance !

Gebruikersavatar
MacB
EX- V-Strom berijder
Berichten: 776
Lid geworden op: wo 01 sep 2004, 20:45
Mijn motor is een: Ex-DL 1000 nu Super Tenere
Locatie: Belgie

Re: Zwabberen

Bericht door MacB » wo 21 mar 2012, 17:09

Ik heb dit ook op mijn huidige DL 1000 en op mijn vorige had ik dit ook.
Ik heb de indruk dat dit erger is/wordt als de banden beginnen te verslijten, bij u na 500km zou me verbazen :)
Lijkt in mijn ogen zoiets zoals je "sjimmy" hebt bij een wagen? Hoe omschrijf je dit....
Je laat het stuur los en het begint euh.... moest je het van bovenop bekijken, van voor naar achter te bewegen/kloppen/zwabberen, motor blijft rechtdoor gaan maar je hebt het stuur redelijk snel terug vast :)
Ik rijd met topkoffer en BW's erop. Uiteindelijk niet zo'n probleem want op de motor hou je toch best het stuur vast ;)

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2846
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Zwabberen

Bericht door Tulipan » wo 21 mar 2012, 17:43

Toen ik de originele banden er nog onder had, begon het slingeren bij zo´n 15.000 km
Nieuwe banden waren de uitkomst. Handjes los en weer mooi rechtuit zonder slinger.
De topkoffer gaf bij 120 km/h een rare slinger in het stuur. ( wind tegen koffer ) Hyperpro gaf de uitkomst.
Strak op de weg tot 150 km/h vinger in de neus.
Zo strak dat met volle bepakking en duo in stormachtige ( val) wind alleen mijn nekspieren
moe werden na zo´n 60 km :-)} Verbazend hoe vast de brommer op de weg lag :worship:
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 2259
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Locatie: Belgische kust

Re: Zwabberen

Bericht door Wullebolle » wo 21 mar 2012, 17:50

Tulipan schreef:... Verbazend hoe vast de brommer op de weg lag :worship:
Tsja, assem ligt, kan er idd nie veel meer zwabberen ... :o)




@MacB
'T is Shimmy
Videootje van shimmy op een trapvelo
Spooky Action At A Distance !

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2846
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Zwabberen

Bericht door Tulipan » wo 21 mar 2012, 18:56

nuh nuh nuh, gewoon rechtop te paard, como siempre :-)}
Da´s nu juist dat magische van de brommert, rechtop, armen wijd en recht zo die gaat het bochie om :worship:
Heeerlijk, " King of the Road " gevoel 8)
( zonder zwabberen )


Edit: @ MacB, kwartje is gevallen.......
Laatst gewijzigd door Tulipan op wo 21 mar 2012, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
MacB
EX- V-Strom berijder
Berichten: 776
Lid geworden op: wo 01 sep 2004, 20:45
Mijn motor is een: Ex-DL 1000 nu Super Tenere
Locatie: Belgie

Re: Zwabberen

Bericht door MacB » wo 21 mar 2012, 19:08

Wullebolle schreef: @MacB
'T is Shimmy
Videootje van shimmy op een trapvelo
Merci Wulle :D Zolang dat we nog weten wat er bedoeld wordt zitten we goed! :schater:
Wat die fiets doet, doet de huidige en deed de vorige Strom dus ook, als ik zijn stuur los laat/liet ;)

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 1334
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: Zwabberen

Bericht door Peterzeeland » wo 21 mar 2012, 21:11

heb ik ook gehad, met nieuwere banden is het minder, maar het blijft altijd. Met name als ik vergeten was mijn jas dicht te doen en ik dat al rijdend, met gas los, deed.
Precies tussen 80 en 60 gaat het dan slingeren. En als je mazzel hebt blijf je erop zitten.

Ik raad je aan speling in je lageringen na te laten kijken,
Bij mij ging het pas echt over toen ik een nieuw balhoofdlager erin heb laten zetten, en met nieuwe banden.
maar afwachten of dat zo blijft.

De balhoofdlagers origineel zijn simpele kogellagers, dus laat er dan wel kegellagers inzetten, die zijn nastelbaar.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1920
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zwabberen

Bericht door PDvD » do 22 mar 2012, 10:59

Hoe zwaarder je de motor achter balaadt des te meer kans op zwabberen. Met mijn zzr had ik met zware bepakking bijna accuut een tankslapper als ik 'm achter vol bepakte en de weg wat hobbelig was en het stuur los liet. Beetje met je veer spelen zou ook wel willen helpen.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

OllieX
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 24 sep 2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Locatie: Oegstgeest

Re: Zwabberen

Bericht door OllieX » za 24 mar 2012, 17:54

Ik herken het inderdaad. Ik had het voorheen met mijn 1200 Bandit met topkoffer.
Zonder de topkoffer was het er niet meer.
Maar ik had het vorig jaar ook met mijn V-strom, zowel zonder als met topkoffer. maar dan wel met een set nieuwe banden, Continental Trail Attacks. Gebeurde wel vaker met deze banden, maar ik kreeg een nieuwe voorband op garantie en het is helemaal weg, met of zonder topkoffer. Er kunnen dus verschillende factoren meespelen.

Gebruikersavatar
GertJan
DL650 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 / Honda VFR 800 V-Tec

Re: Zwabberen

Bericht door GertJan » do 30 aug 2012, 08:23

Even een klein schopje.

Vorige week heb ik een nieuwe voorband en nieuwe balhoofdlagers laten plaatsen. Bij het wegrijden voelde de motor een beetje zwabberig aan, alsof het voorwiel niet altijd rechtuit wil gaan. In eerste instantie heb ik het op "even wennen" met de nieuwe lagers gehouden maar nu na 200 km wordt het gevoelsmatig erger. Gisteren ben ik terug gegaan naar de zaak waar de lagers en band gemonteerd zijn en ze hebben gelijk snel even gekeken. Alles zit vast en de monteur vond bij een klein rondje geen eigenaardigheden. Nu heb ik de motor daar gelaten zodat ze vandaag eens goed kunnen kijken (ik kwam eind van de middag aan) maar ik vraag mij af, kent iemand dit? Nieuwigheid met de V-Strom is het niet, daar heb ik meer dan 50k km mee gereden, mag dus wel veronderstellen dat ik weet hoe mijn Strom aan moet voelen.

Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 262
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: Zwabberen

Bericht door Shifty » do 30 aug 2012, 09:03

Mijne heeft precies hetzelfde, vertragen tussen 80 en 60 en het stuur gaat zwabberen.
Balhoofdlagers bij 24000 km zou ik wat vroeg vinden.

Zal de bandenspanning eens gaan checken hoewel ik eerder denk dat het bij mij aan de slijtage van de achterband ligt, die is nogal vierkant gereden door de voriger eigenaar.

Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1033
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 19:42

Re: Zwabberen

Bericht door Hunter6 » do 30 aug 2012, 18:26

Waarscijnlijk staan de lagers iets te strak afgesteld.

Tropical2012
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 06:42
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2016 (Aangeschaft op 1-4-2017)
Locatie: Goeree Overflakkee

Re: Zwabberen

Bericht door Tropical2012 » do 30 aug 2012, 19:36

Heb het zelf ook een gehad op mijn Diversion. Daar bleek toen ik hem wegbracht naar de dealer om in te ruilen dat er te veel spanning stond op de niet orginele houder van mijn topkoffer (moest flink kracht zetten om de koffer vast te krijgen). Het leek er dat het frame lichtelijk gespannen stond. Op mijn vorige Pegaso en nu op de Strom heb ik nergens last van. niet bij lage en ook niet bij hoge snelheden (170).

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 1334
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: Zwabberen

Bericht door Peterzeeland » do 30 aug 2012, 22:58

Pas na 5 jaar heb ik mijn balhoofdlagers vervangen, want al veel langer stuurde het net niet strak, en idd tussen 60 en 80 zwabberen.

SInds de nieuwe lagers nergens meer last van! Platter door de bochten en grotere grijns op de bek !!! Doen hoor!


PS: en ja, te strakke lagers zijn ook een ramp, maar dan heb je met name bij lagere snelheden moeite om hem recht te laten rijden, we maken onbewust altijd kleine beweginkjes om te corrigeren. Hoe lager de snelheid, hoe geringer die correcties, maar hoe sterker dan een te strak lager doorwerkt.

hoe zit dat bij jou?

PS2: mijn lagers waren wel degelijk niet goed vanaf het begin, maar de monteur merkte er niks van tijdens een rondje over de parkeerplaats (!!!) . Tja. Je voelt het zelf het beste, laat je niks wijsmaken.
Overigens, ga je met slechte lagers een haarspeld door, dan merk het wel degelijk!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8429
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Zwabberen

Bericht door Iron Horse » do 30 aug 2012, 23:07

Even het voorwiel omhoog, desnoods door een krik onder het motorblok (op de juiste plek, zover mogelijk naar voren en alleen als je een middenbok hebt!) en je kunt feilloos controleren of er haperingen of een te strak aangetrokken lager in zit door het stuur heen en weer te bewegen. Geen Hightech, gewoon recht-toe-recht-an techniek.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1920
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zwabberen

Bericht door PDvD » zo 30 sep 2012, 21:22

Vandaag ook last van zwabberend achterstel gehad. Volgens achterrijder dwijlde ik over de weg en ging mijn achterwiel van links naar rechts en terug en ik voelde het zelf ook erg goed. Wat is hier aan te doen? Ik reed weliswaar met Trax 37l koffertjes met 230 op het klokje (198 volgens zumo) maar ligt dit aan de koffers (zwabberexperts) bandenkeus of iets met de vering?
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8429
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Zwabberen

Bericht door Iron Horse » zo 30 sep 2012, 21:34

Haal die koffers er maar eens af en probeer het dan nog eens. Op de koffers staat meestal ook een maximale snelheid van 100 of 120 km per uur. In de praktijk flauwekul, maar dat het je rijgedrag bij hogere snelheid sterk beïnvloedt is zeker. Met de mijne (alleen topkoffer) wil ik echt niet sneller dan 160 op de teller met de koffer erop, dan rijdt het niet lekker meer. 99% kans dat als je zonder diezelfde rit rijdt dat je niks merkt. Of je moet met een erg zachte achterband rijden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Leville

Re: Zwabberen

Bericht door Leville » zo 30 sep 2012, 21:42

PDvD schreef:Ik reed weliswaar met Trax 37l koffertjes met 230 op het klokje (198 volgens zumo) maar ligt dit aan de koffers (zwabberexperts) bandenkeus of iets met de vering?
Ik wist niet dat je op circuit met koffers mocht rijden...

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1920
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zwabberen

Bericht door PDvD » zo 30 sep 2012, 22:52

Duitse Autobahn.... daar mag dat wel.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 2259
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Locatie: Belgische kust

Re: Zwabberen

Bericht door Wullebolle » ma 01 okt 2012, 11:14

Iron Horse schreef:Haal die koffers er maar eens af en probeer het dan nog eens. Op de koffers staat meestal ook een maximale snelheid van 100 of 120 km per uur. In de praktijk flauwekul, maar dat het je rijgedrag bij hogere snelheid sterk beïnvloedt is zeker. Met de mijne (alleen topkoffer) wil ik echt niet sneller dan 160 op de teller met de koffer erop, dan rijdt het niet lekker meer. 99% kans dat als je zonder diezelfde rit rijdt dat je niks merkt. Of je moet met een erg zachte achterband rijden.
Zijt maar zeker.
Boven de 160 (givi V46top) voel ik da ding gewoon heen en weer zwabberen (en al helemaal met de V35 zijkoffers er ook aan).
En als je dan nog es in de slipstream van een vrachtwagencaravanbestelwagen geraakt is 't hek helemaal van de dam.
Tot 140 ist nog al goe, daarboven is het wat wennen, en boven de 160 = no go zone met de valies erop.
Zonder valies (met oordoppen in en achter hoger windscherm) = relax zoeven tot 170/u ...
Spooky Action At A Distance !

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1920
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zwabberen

Bericht door PDvD » ma 01 okt 2012, 11:42

Ligt dus niet aanmij of mijn kofferkeuze...
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

OllieX
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 24 sep 2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Locatie: Oegstgeest

Re: Zwabberen

Bericht door OllieX » di 09 okt 2012, 11:46

GertJan schreef:Even een klein schopje.

Vorige week heb ik een nieuwe voorband en nieuwe balhoofdlagers laten plaatsen. Bij het wegrijden voelde de motor een beetje zwabberig aan, alsof het voorwiel niet altijd rechtuit wil gaan. In eerste instantie heb ik het op "even wennen" met de nieuwe lagers gehouden maar nu na 200 km wordt het gevoelsmatig erger. Gisteren ben ik terug gegaan naar de zaak waar de lagers en band gemonteerd zijn en ze hebben gelijk snel even gekeken. Alles zit vast en de monteur vond bij een klein rondje geen eigenaardigheden. Nu heb ik de motor daar gelaten zodat ze vandaag eens goed kunnen kijken (ik kwam eind van de middag aan) maar ik vraag mij af, kent iemand dit? Nieuwigheid met de V-Strom is het niet, daar heb ik meer dan 50k km mee gereden, mag dus wel veronderstellen dat ik weet hoe mijn Strom aan moet voelen.
Ik vermoed dat het in dit geval toch iets te strak afgestelde balhoofdlagers zijn in jouw geval. :) Dus dat alles vast zat volgens de monteurs klopt dan wel.

Is het al opgelost?

Groet
OllieX

Plaats reactie