Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Flesdop

Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Flesdop »

Vandaag stuurde de Zumo mij een stukje over de snelweg, geen probleem want ik kom daar wel vaker. Maar dit keer zat ik toch niet lekker op mijn zadel.
Bij een wat hogere snelheid voelt de voorkant heel licht aan, en dan heb ik het over 130, maar bij 100 komt het ook voor. Als ik dan mijn kont wat heen en weer bewoog schrok ik van de reactie van de motor omdat deze de neiging had om te gaan "tankslappen", althans, zo voelde het. Maar dit trok ook weer snel weg.

Nu heb ik sinds kort een nieuw balhoofdlager en 2 nieuwe Anakee2's, dit was eerst een wat ingeslagen lager en vierkante BW's. Dus ik begrijp dat ze motor zoiezo wat anders rijdt, maar dit vond ik wel een beetje te anders. Hebben jullie deze ervaring ook of zit er bij mij iets niet goed? Moet ik misschien het balhoofdlager wat strakker aandraaien?

Ik hoor graag jullie tips en ideeën wat ik hier tegen kan doen, want dit voelt gewoon niet prettig.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door RedStrom »

Uit ervaring weet ik dat er wel eens een boutje los zit, maar dat zal dit wel niet zijn.
Heel vervelend. Vooral als je net wat veranderd hebt wat het alleen maar beter zou moeten maken.
Banden zulllen wel in de goede richting gemonteerd zijn, neem ik aan.
Ik denk dat kenners nog willen weten of koffers oid er op had.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Flesdop

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Flesdop »

Oja, met topkoffer, zal nog eens zonder proberen. Boutje zal het niet zijn, die heb ik zelf vastgezet :X
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Tulipan »

Ik verwacht dat je niets aan je voorvering afstelling hebt gedaan.
Maar hoe staat de achtervering afgesteld, slapjes: minder druk op voorwiel, meer wiebelen.
En inderdaad, die topkoffer niet te vergeten, geeft meer druk achter en voorwiel gaat "zweven"
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Flesdop

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Flesdop »

Poten zijn eraf geweest, maar zelf nooit open gehad, zit progressieve veren in. Achterkant staat vrij hard.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door RvGS »

Flesdop schreef:Poten zijn eraf geweest,...
Tip: let ajb heel goed op bij het terug plaatsen van je voorvorkpoten, dit is een secuur werkje om ze weer "recht" (waterpas) in de kroonplaat te monteren, wordt te vaak te licht/makkelijk over gedacht en gedaan.

Niet alleen de doorsteek (hoogte) links en rechts moeten gelijk staan in de vorkbrug(gen), maar ook de richting.
Zorg dat de vorkpoten in beide vorkbrug(gen) in de zelfde richting staan en dat deze t.o.v je stuur, perfect rechtuit is.

Het risico zit in het feit dat je de vorkpoten iets getwist in de vorkbrug(gen) zet en dan lijkt het of je steeds links of rechts af wil :shock:


Afbeelding
Groet, Robert |
Flesdop

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Flesdop »

Oke, dit is iets nieuws. Dat over die hoogte kan ik nog wel begrijpen, ik heb ze er 1mm doorgestoken. Niet precies gemeten maar doe alles op gevoel zeg maar. Dit staat zo omschreven op pagina 293.

Alleen ik snap niet wat je bedoelt met de richting, de binnen en buitenpoot kun je los van elkaar draaien, dus dat lijkt me niet wat je bedoelt. Ook in het boek staat niks over de richting bij monteren. Verder niks verandert aan de afstelling.

Nog even bij de troubleshooting gekeken:
Symptom, possible causes and remedy
• Distorted wheel rim. Replace. <> Is in orde.
• Worn front wheel bearings. Replace. <> Vorig jaar vervangen.
• Defective or incorrect tire. Replace. <> Vervangen.
• Loose axle or axle pinch bolt. Retighten. <> Vast.
• Incorrect front fork oil level. Adjust. <> Ik vetrouw de garage.
• Incorrect front wheel weight balance. Adjust. <> Netjes in balans.

Deze lijken mij allemaal niet van toepassing aangezien dit is of vervangen of gecontroleerd.

Symptom, possible causes and remedy
• Loss of balance between right and left front forks. Adjust. <> Zal ik laten doen bij de dealer.
• Distorted front fork.Repair or replace. <> Heb ik gecontroleerd, zijn recht.
• Distorted front axle or crooked tire. Replace. <> Gecontroleerd/Vervangen.
• Loose steering stem nut. Adjust. <> Ga ik nog proberen
• Worn or incorrect tire or wrong tire pressure. Adjust or replace. <> Anakee2 op 2.8 bar
• Worn bearing/race in steering stem. Replace. <> Splinternieuw
Laatst gewijzigd door Gast op di 16-08-2011, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door RedStrom »

Ik volg dit met interesse.
Ik heb zelf de voorpoten 10mm laten doorsteken. Maar wel met de schuifmaat er bij.
Een paar tiende verschil is in zo'n geval best veel.
Gauw weer het woord aan Blackstrom. Uitleg over richting en zo.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Leville

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Leville »

Iets heel anders: heb je zelf je voorwiel terug gemonteerd? Zo ja, heb je dan voor het wiel helemaal vast te zetten enkele keren de voorvering doen pompen? Zo zet het wiel zich namelijk correct in de vork.
Flesdop

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Flesdop »

Leville schreef:Iets heel anders: heb je zelf je voorwiel terug gemonteerd? Zo ja, heb je dan voor het wiel helemaal vast te zetten enkele keren de voorvering doen pompen? Zo zet het wiel zich namelijk correct in de vork.
Niet gedaan, stond op de bok. Kan ik ook nog proberen, is kleine moeite natuurlijk.


Edit:

Moesten jullie zich nou afvragen waarom alles los is geweest:
http://tweakers.net/ext/f/nFeDaKY4A1vM4 ... c/full.jpg
Leville

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Leville »

O jee, ziet er niet goed uit. Je frame is niet geraakt, he?
Flesdop

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Flesdop »

Leville schreef:O jee, ziet er niet goed uit. Je frame is niet geraakt, he?
Nee dat niet, de beugel waar de bouten mee loskomen was een beetje ontzet, maar dit was 5 minuten werk om weer netjes te maken. Frame is verder ook niet beschadigd, kon er nog mee naar huis rijden.

En nu ga ik naar bed, om 4:51 gaat dat kutding ook weer laweit maken!
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door RvGS »

Flesdop schreef:
BlackstromNL <--> RvGS schreef:Zorg dat de vorkpoten in beide vorkbrug(gen) in de zelfde richting staan en dat deze t.o.v je stuur, perfect rechtuit is.
Alleen ik snap niet wat je bedoelt met de richting, de binnen en buitenpoot kun je los van elkaar draaien, dus dat lijkt me niet wat je bedoelt.
Klopt idd, de 'richting' maakt niets uit, zoals je al schrijft "binnen en buitenpoot kun je los van elkaar draaien" ... sorry, zat in de verkeerde denk hoek :oops:

btw;
- Distorted wheel rim. Replace. <> Is in orde. ==-> een heel kleine (zijdelings óf hoogte) slag vd velg?
- Incorrect front fork oil level. Adjust. <> Ik vetrouw de garage. ===> meten is weten !
- Defective or incorrect tire. Replace. <> Vervangen. ===> zal niet de eerste band zijn die onbalans of ander probleem heeft, alhoewel dit niet vaak voorkomt.
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Redhead »

Banden zijn pas gemonteerd? Zoek het dan in de nieuwe banden zou ik zo zeggen.

Bandenspanning?
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door OllieX »

Je had de Anakee 2 op 2.8 staan schreef je, toch niet allebei?
En dat balhoofdlager, dat moet precies goed staan, niet te los, niet te strak.
Ben benieuwd of het op te lossen is.
Flesdop

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Flesdop »

Ben vandaag bij de dealer geweest, die controleerde gelijk me balhoofdlager: te strak dus. Aangezien het ver sluitingstijd was ga ik het vanavond zelf even doen. Heb instructies gekregen hoe het beste en dan nog maar eens proberen.
Wat betreft bandenspanning, boek geeft 2.3 voor en 2.8 achter. De voorste dus een beetje aflaten.
En ik doe lekker meer dingen tegelijk zodat we nog steeds niet weten wat het nou precies geweest kan zijn :P
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door John007 »

Flesdop schreef: En ik doe lekker meer dingen tegelijk zodat we nog steeds niet weten wat het nou precies geweest kan zijn :P
Maar..... of dat nou handig is ???
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Vstromrijder
DL1000 berijder
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 21-05-2008, 22:48
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Monster

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Vstromrijder »

Je hebt nieuwe banden laten monteren, dan kan je eventueel even kijken of de wang van de band goed en sterk genoeg is. motor op de middenbok en vanaf de zeikant de band naar je toe halen en wegduwen. ben namelijk al is tegengekomen dat deze te veel heen en weer gimg. geeft en dat geeft ook zo'n effect
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd! ;)
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Bozobin † »

Zie nog geen rsultaten, maar 10 tegen 1 dat het weer gewoon dat balhoofd is. Afstellen die hap. Als het voorwiel los van de grond is moet het wiel vanuit middenstand met een heel klein tikje naar links of rechts vallen. Bij afstellen moet je dus uitgaan van te strak anders kan het te los staan.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Redhead »

Hallo Flesdop, laat eens wat van je horen :wink:
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door PDvD »

Toevallig net voor ac nederweert komende vanuit eindhoven? Daar zitten namelijk (op de rechterbaan) een gekke hobbeling in het asfvalt.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
S-stam
DL650 berijder
Berichten: 39
Lid geworden op: do 09-07-2009, 09:32
Mijn motor is een: Witte Suzuki V-strom DL 650A Adventure.
Woonplaats: Baarlo (Lb.)

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door S-stam »

PDvD schreef:Toevallig net voor ac nederweert komende vanuit eindhoven? Daar zitten namelijk (op de rechterbaan) een gekke hobbeling in het asfvalt.
Daar kom ik ook nog wel eens! En inderdaad, geregeld denk ik daar dat 't aan de motor/auto ligt! :wink:

Maar zou het misschien ook aan het statisch of dynamisch balanceren van de band kunnen liggen? Zit er veel lood aan alleen de linker of rechter kant van de velg? (Ik roep ook maar wat hè. O:-) ) Meestal is dit te verwaarlozen bij een smalle motorband, maar bij een grote hoeveelheid lood kan ik me wel voorstellen dat dit rare trillingen veroorzaakt.

Succes met de reparatie!
Groeten, Sander.
Flesdop

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Flesdop »

Redhead schreef:Hallo Flesdop, laat eens wat van je horen :wink:
Heb een nieuwe gekocht :X Maar deze heeft het ook een beetje dus zal wel een eigenschap van de motor zijn.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door OllieX »

Hee Flesdop,

Welke "nieuwe" bandjes had je op je vorige fiets en welke zitten er op je nieuwe? Gewoon nieuwsgierig of dat nog een factor kan/kon zijn. Na de laatste test van Allroad banden werd er helaas niet over rechtuit stabiliteit gesproken, behalve dat de Battle Wing van Bridgestone overtuigde met een goede rechtuit stabiliteit. Ik vroeg me af of dat wat uitmaakte voor dat gewiebel.
Flesdop

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Flesdop »

Op de vorige zaten Anakee2's, op deze heb ik ook gelijk Anakee2's laten leggen.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Hunter6 »

Heren,,, het ligt echt niet aan de bandjes :lol: :lol:
Leville

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Leville »

Goed dit vraagt om zijkoffers te monteren (ik heb al een kleine topcase) en om even asociaal te doen.

Nu, mijn V-35's steken al niet aan beide zijden even breed uit . Dus da's al geen goeie start.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Iron Horse »

Mijn ervaring is: met topkoffer boven de 160 (op de teller) bepaald niet prettig meer sturen en vrij onstabiel. Met zijkoffers erbij helemaal een drama. Met de huidige Strom alleen een topkoffer gemonteerd, ik zal meestal toch niet boven die 160 uitkomen en zijkoffers wil ik er al helemaal niet meer op hebben. Recente test met de L2 geeft trouwens ook aan dat die behoorlijk onstabiel is met de kofferset. Staat daar als een 4 "sterren" minpunt genoteerd. (Promotor september)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door OllieX »

Hunter6 schreef:Heren,,, het ligt echt niet aan de bandjes :lol: :lol:
Waar kan het volgens jou aan liggen? Je zal het op het forum vast al eens gezegd hebben, maar dan hoef ik niet te zoeken. :|
RobD

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door RobD »

Voorvorkstabilisator monteren.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Redhead »

Wiebelen komt ook vaak door te zware belasting. (te volle koffers bv) :oops:
Leville

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Leville »

Redhead schreef:Wiebelen komt ook vaak door te zware belasting. (te volle koffers bv) :oops:
In dezelfde lijn: als je achtervering te slap staat, verliest je voorband ook contact met de weg naarmate de snelheid toeneemt.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Redhead »

Mijn probleem was bij 50Km/uur en teveel bagage.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Wiebel op de snelweg (en overige wegen).

Bericht door Hunter6 »

OllieX schreef:Waar kan het volgens jou aan liggen? Je zal het op het forum vast al eens gezegd hebben, maar dan hoef ik niet te zoeken. :|
Het frame en de veer karakteristiek van de DL is hoofdzakelijk verantwoordelijk voor de onstabiliteit bij hogere snelheden. De ene band kan deze tekortkoming wat beter verbloemen dan de andere.
Ook kan turbulentie indirect de motor doen laten wiebelen. De turbulentie laat je schouders ligt heen en weer gaan waardoor jezelf onbewust aan het stuur gaat wiebelen.
Dit kun je makkelijk nagaan door het stuur heel losjes vast te houden zodra de motor ligt begint te schommelen (dus het stuur bijna loslaten en er geen enkele kracht op uit te oefenen). Een licht schommelende motor zal dan vrijwel meteen weer neutraal worden.
Plaats reactie