SLINGEREN TIJDENS STAPVOETSRIJDEN

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
M-Strom

SLINGEREN TIJDENS STAPVOETSRIJDEN

Bericht door M-Strom »

Met de V-Strom vind ik het erg moeilijk om stapvoets te rijden.
Vooral met iemand achterop (en de topkoffer).

Je bent de hele tijd aan het zoeken naar je evenwicht, wat resulteert in slingerende stuurbewegingen.

Wie vindt dit ook, of heeft er een optie voor?

Mijn voorvork staat in de middenste stand (stand 3)
achter voorspanning op stand 4
en mijn voorband 2.5 achterband 2.8 (orginele banden)

Verder vind ik dat het stuur ook erg licht aanvoelt onder alle omstandigheden.
swintie

Bericht door swintie »

De rijschool ?? :lol:
Toontje

Bericht door Toontje »

Hoe hoger het zwaartepunt ligt, hoe lastiger het is om stapvoets te rijden.

De truc:
- natuurlijk de knieën aan de tank en kijken in de rijrichting (niet te kort voor de fiets)
- licht gas vasthouden (iets verhoogd stationair toerental)
- koppeling niet meer dan een paar millimeter regelen (altijd aandrijving houden!)
- de armen ontspannen (niet corrigeren met het stuur!)
- evenwicht houden met de schouders
- zonodig de achterrem licht slepend houden (alsof er een skater aan je fiets hangt)

Pies of keek :P

De passagier moet natuurlijk niet ondertussen zitten swingen met een MP3-speler in het oor 8)

NB:
Als je het gas dichtdraait, gaat-ie juist harder!
Ra-ra-ra, hoe kan dat?!
Kermit

Bericht door Kermit »

Toontje schreef:Hoe hoger het zwaartepunt ligt, hoe lastiger het is om stapvoets te rijden.

De truc:
- natuurlijk de knieën aan de tank en kijken in de rijrichting (niet te kort voor de fiets)
- licht gas vasthouden (iets verhoogd stationair toerental)
- koppeling niet meer dan een paar millimeter regelen (altijd aandrijving houden!)
- de armen ontspannen (niet corrigeren met het stuur!)
- evenwicht houden met de schouders
- zonodig de achterrem licht slepend houden (alsof er een skater aan je fiets hangt)

Pies of keek :P

De passagier moet natuurlijk niet ondertussen zitten swingen met een MP3-speler in het oor 8)

NB:
Als je het gas dichtdraait, gaat-ie juist harder!
Ra-ra-ra, hoe kan dat?!
oké Anton, zeg het maar..... :mrgreen:
Biker

Bericht door Biker »

:idea: Zijwieltjes :?: :!:
Biker

Bericht door Biker »

oké Anton, zeg het maar..... :mrgreen:[/quote]

Heeft dit iets met het geslacht te maken.................?
Strommie

Bericht door Strommie »

..... misschien met 'geslachtsdrift' :?: :lol:
Toontje

Bericht door Toontje »

Als het toerenverschil in de koppeling groter is, is het beter te controleren. Door het loslaten van het gas, wordt dat verschil kleiner, waardoor de koppeling wil aangrijpen. Aangezien de motor niet lager wil draaien dan stationair toerental, zal het toerental van de versnellingsbak omhoog worden getrokken. Je gaat dan dus harder.

Gewoon uitproberen:
- Gas op 2000 toeren
- Stapvoets rijden
- Gas dichtdraaien (koppeling in dezelfde stand houden).
pimoclapi

Bericht door pimoclapi »

dat slingeren kan ook veroorzaakt worden door een te strak afgesteld balhoofdlager,kleine moeite om te corrigeren veel resultaat als het dat is!
MarcT

Bericht door MarcT »

...of versleten banden...
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Bericht door ABo »

Nou, ik rij ook regelmatig in en tussen files :cry: :lol:
En als het zover is dat je bijna stil sta en je een 'sur place' moet gaan maken. Wat best moeilijk is... :x . Ja, vlak daarvoor bij een paar km is ie best moeilijk in de hand houden.
En ik mag toch bijna dagelijks oefenen. :wink:
Maar ik denk dat de hoogte van de V er ook wel mee te maken heeft.
Op de Bandit van mijn vrouw is het gewoon makkelijker
snarf

Bericht door snarf »

Vergelijken met een andere motor is lastig. Balhoofd hoek en andere geometrie zaken kunnen dit beïnvloeden. Mijn vorige motor was een BMW F650GS Dakar en daarvan ligt het zwaartepunt nog hoger en toch goed stapvoets te rijden. Balhoofdhoek was idd wat minder stijl bij die BMW. Ik moet ook even wennen aan de Soes, maar zo langzamerhand kan ik weer heel recht stapvoets rijden... gaat de ene dag wel beter dan de ander.
Plaats reactie