progressieve veren voor

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Udo van Dongen

progressieve veren voor

Bericht door Udo van Dongen »

Volgende week moet moet onze brommer weg voor zijn 18.000 km beurt en omdat we dan toch in de buidel moeten tasten omdat de banden ook vervangen moeten worden (Metzeler Tourance EXP of Anakee2), zat ik te denken om voor een setje progressieve veren erin te laten zetten. Nou zijn er aardig wat verschillende merken (Hyperpro, Wilbers etc.) en ik vroeg me af of er iemand het verschil in rijeigenschappen tussen de verschillende merken weet. Volgens mij doen ze er bij mijn garage standaard Wilbers progressieve veren en daar word ik ongetwijfeld erg gelukkig van. Maar ik lees ook goede dingen over Hyperpro in Werkendam en weet niet goed wat te doen. Zijn er mensen die verschillende typen progressieve veren hebben getest?

gr, Udo
Graafie68

Re: progressieve veren voor

Bericht door Graafie68 »

Psssst, ik luister stiekum, uh nee, ik luister gewoon ff mee.
Zit ook te denken om een paars setje te laten monteren in alphen of werkendan. :wink:
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: progressieve veren voor

Bericht door Tulipan »

Ik raad je aan voor en achter tegelijk te doen. Je zult er later spijt van krijgen, lees ik zo.....
Ik heb hyperpro en het stuurt strakker, veert strakker en je houd meer veerweg over als je duo rijdt.
En dat was mijn primaire reden. Maar dat strakker sturen is een errug prettige bijkomstigheid. En omdat
ik misschien 5 % offroad rijdt neem ik dat stuggere graag voor lief. En zeker niet storend off road,
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Leville

Re: progressieve veren voor

Bericht door Leville »

Lees misschien dit even.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: progressieve veren voor

Bericht door Soesko »

Persoonlijk vind ik de vering aan de achterzijde een groter probleem dan de wat slappe voorkant. De suggestie van Tulipan zou ik daarom zeker in overweging nemen. Als je de voorkant aan laat passen, doe dan ook direct de achterzijde.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: progressieve veren voor

Bericht door PDvD »

Achter kun je 'm strakker draaien. Voor heb ik er Wilbers inzitten en die bevallen super! Niks geen duiken meer, en als ze moeten verend an doen ze het. Verkeersdrempels zijn strak met 140 te nemen!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: progressieve veren voor

Bericht door V-TWim »

Standaard zitten er al progressieve veren in de vork van de Strom. Alleen niet van al te beste kwaliteit. Ik ben zelf voor lineaire veren van Öhlins gegaan icm dikkere olie. Lineaire veren omdat -en nu praat ik Rooske de veringboer na- daarbij de dempingskaraktaristiek gelijk blijft. Verschil tussen goede progressieve veren en lineaire kan ik niets over zeggen. Wel dat het een flinke verbetering was. Zeker die dikke € 100,- waard.
Only dead fish go with the flow.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: progressieve veren voor

Bericht door Xavier »

Kan me haast niet voorstellen dat er progressieve veren standaard op een strom zitten. Mijne is van eind 2007 en daar kwamen toch echt lineaire veren uit, heb ze nog liggen in de schuur.

Qua verschillen tussen de merken: denk dat er weinig mensen zijn die zich hebben kunnen permitteren (of gek genoeg zijn geweest, in positieve zin) de verschillende merken uit te proberen. Is toch best een werkje om e.e.a. te vervangen, laat staan het kostenplaatje. Ben zelf voor Hyperpro gegaan, voor en achter, die leken te weten waar ze over praten. Heb op hun advies de vorkpoten iets door de kroonplaat laten steken, 1 cm ofzo, zou die wat directer van sturen. Achter is opgehoogd vanwege m'n lengte. Al met al nog geen moment spijt van gehad!
GSA1200
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: progressieve veren voor

Bericht door Tulipan »

Mag ik vragen hoeveel hoger die staat en met welke maat dogbones ?
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: progressieve veren voor

Bericht door Xavier »

kan van de week wel ff kijken, wil je o.a. de lengte van de botjes weten? zal wel ff fotootje maken, volgens mij hebben ze bij hyperpro ter plekke nog iets staan draaien uit alu maar weet niet zeker meer of ze dat nu wel of niet geplaatst hebben.
GSA1200
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: progressieve veren voor

Bericht door Ebrostrom »

Ben ik ook in geïnteresseerd.

Ik ben 192 cm en als ik plaatsneem zijn mijn benen met de voeten op de grond wel heel erg gebogen (natuurlijk moet je de voeten niet aan de grond houden maar gewoon rijden......... :? ). Bij stoplichten enz. niet echt fijn omdat t net te diep om goed kracht te zetten en stabiel aan te voelen.

Wat kan de voorveerspanning (draaiknop rechts) en demping (schroefje links) hier nog aan veranderen?
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: progressieve veren voor

Bericht door PDvD »

Standaard zit er niets progressiefs in een strom hoor!

Bovenste op de foto is een standaard veer, onderste is progressieve veer. Originele kwam uit mijn Strom, de onderste (Wilbers) is er in gegaan.

Afbeelding
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: progressieve veren voor

Bericht door Soesko »

Aan die originele veer is inderdaad weinig progressief.
Leville

Re: progressieve veren voor

Bericht door Leville »

Effe reactie: in de DL-650 zit standaard wel progressieve veren (toch in mijn K9), zij het nogal slappe.
Graafie68

Re: progressieve veren voor

Bericht door Graafie68 »

En udo ? Heb je er nog andere veren in late zetten tijdens het beurtje van de strom.
Zo ja, welke en wat zijn je bevindingen qua wegligging en rijgedrag.

Ik heb voor 28 september een afspraak gemaakt in werkendam bij hyperpro om voor en achter veren te laten vervangen voor een paars setje. Ben benieuwd.
Plaats reactie