O, X of Z ring ketting?

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

O, X of Z ring ketting?

Bericht door V-Stoom »

Wie kan mij het verschil tussen een O, X of Z ring ketting uitleggen en wat het beste is voor een DL650. Wat is het verschil in werking, prijs, onderhoud en levensduur? En wat is de zin of onzin rondom de verschillen? :roll:

Ik hoor graag van jullie :idea: .

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Remko

Re: O, X of Z ring ketting?

Bericht door Remko »

De O, Z en X zeggen iets over de vorm van het rubberen ringetje wat het vet tussen de schalmen in moet houden. In principe is je ketting inwendig voor het leven gesmeerd!
Meestal kies ik voor een ketting van D.I.D. of TSUBAKI. Dat zijn bijna altijd x ring kettingen.

Een Z en X ring ketting dichten de schalmen wat beter af en hebben minder wrijving tussen de schalmen.


Leuk detail is je ketting smeert, maar dat het voornamelijk gaat om de O, X of Z gesmeerd te houden. Als die stroef worden gaan ze stuk en loopt het vet tussen de schalmen vandaan, met zware punten in de ketting tot gevolg.

Kies een goed merk ketting en bij voorkeur een X of Z ring.

O ring is ouderwets, qua onderhoud en dergelijke lopen X en Z elkaar niet veel uiteen.

Kijk hier naar de kosten. Jos Smit is, voor zover mij bekend, een van de goedkopere leveranciers!
Laatst gewijzigd door Gast op ma 20-06-2011, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: O, X of Z ring ketting?

Bericht door V-Stoom »

Hé Remco, bedankt voor je reactie, hier heb ik wel iets aan.

Het smeren is bij mij het probeem niet. Ik smeer al jaren mijn kettingen met een pot universel vet van "DUCKHAMS Grease Keenol" dat extreem goed beschermd bij regen en pekel en een oude tandenborstel na iedere tankbeurt (ong. 350 km). De ketting die er nu omligt (origineel Suzuki) gaat al 30.000 km mee maar is natuurlijk langzamerhand wel aan vervanging toe alhoewel een paar duizend km gaat hij nog wel mee.
Ik ben niet echt een rustige rijder dus ik doe daar ergens iets goed.

De techniek gaat natuurlijk wel door dus als een X of Z ring ketting slijtvaster is dan wordt dat hem natuurlijk.

Andere ervaringen zijn overigens welkom.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: O, X of Z ring ketting?

Bericht door Soesko »

V-Stoom schreef:De ketting die er nu omligt (origineel Suzuki) gaat al 30.000 km mee maar is natuurlijk langzamerhand wel aan vervanging toe alhoewel een paar duizend km gaat hij nog wel mee.
Dat is heel netjes, want mijn ervaring met de kettingen van de budget-Suzuki's is dat ze van mindere kwaliteit zijn. Bij de Bandit van mijn vrouw was destijds de ketting na 13.000km helemaal op. Volgens de motorzaak was dat geen uitzondering. De originele ketting van de V-strom ziet er niet echt uit als een kwalitatief goed product. Van de duurdere Suzuki's is de kwaliteit van de originele kettingen beter. Tsja het moet ergens vandaan komen natuurlijk.
Als vervanging zou ik trouwens kiezen voor een A-merk vervangingsketting, D.I.D. of Tsubaki of iets dergelijks.
Robert_vd_B

Re: O, X of Z ring ketting?

Bericht door Robert_vd_B »

Soesko schreef:De originele ketting van de V-strom ziet er niet echt uit als een kwalitatief goed product.
Mee eens. Ondanks regelmatig smeren, spanning controleren en een normaal tot vlotte rijstijl is mijn originele ketting na 21000 km aan het einde van zijn latijn. Slijtage valt (op het oog) nog wel mee, maar de ketting is zodanig uitgerekt dat hij net voorbij zijn limiet is (319,4 mm voor 20 tussenruimtes ofwel de afstand tussen 21 pennen)
Plaats reactie