Stabiliteit bij lage snelheid
Stabiliteit bij lage snelheid
Hallo allemaal,
Ik rij alweer bijna een jaar op een DL650a 7k. Het is een heerlijke motor en ik kan er goed mee omgaan. Toch heb ik altijd het gevoel dat er iets niet helemaal klopt. Bij lage snelheden (onder stapvoets) heb ik heel veel moeite om mijn stuur recht te houden. Dat was al zo bij m'n oude banden en nieuwe banden hebben het 'probleem' niet opgelost. Het is vooral vervelend als ik langzaam door het verkeer heen laveer en bijvoorbeeld bij een vrachtwagen of bus moet passeren. Dat zijn nogal wat meters die je rechtdoor wilt overbruggen. Overigens heb ik een topkoffer waar m'n tas en een kettingslot in zijn opgeborgen. Deze plaats ik zoveel mogelijk in het midden in de koffer. Mijn oude GSX-F750 was vee stabieler, ook omdat je daar voorover op de motor hangt. Bij de V-strom ligt het gewicht natuurlijk veel meer naar achteren toe. Anybody have any suggestions? Alvast bedankt.
Groetjes,
Bart(emans)
PS: Ik heb dit bericht bij 'rijwielgedeelte' geplaatst, omdat ik denk dat het mogelijk te maken kan hebben met frame/balhoofd?
Ik rij alweer bijna een jaar op een DL650a 7k. Het is een heerlijke motor en ik kan er goed mee omgaan. Toch heb ik altijd het gevoel dat er iets niet helemaal klopt. Bij lage snelheden (onder stapvoets) heb ik heel veel moeite om mijn stuur recht te houden. Dat was al zo bij m'n oude banden en nieuwe banden hebben het 'probleem' niet opgelost. Het is vooral vervelend als ik langzaam door het verkeer heen laveer en bijvoorbeeld bij een vrachtwagen of bus moet passeren. Dat zijn nogal wat meters die je rechtdoor wilt overbruggen. Overigens heb ik een topkoffer waar m'n tas en een kettingslot in zijn opgeborgen. Deze plaats ik zoveel mogelijk in het midden in de koffer. Mijn oude GSX-F750 was vee stabieler, ook omdat je daar voorover op de motor hangt. Bij de V-strom ligt het gewicht natuurlijk veel meer naar achteren toe. Anybody have any suggestions? Alvast bedankt.
Groetjes,
Bart(emans)
PS: Ik heb dit bericht bij 'rijwielgedeelte' geplaatst, omdat ik denk dat het mogelijk te maken kan hebben met frame/balhoofd?
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Stabiliteit bij lage snelheid
Topkoffers veroorzaken erg veel onstabiliteit... ga maar eens zonder rijden... ook op de snelweg bij hogere snelheden.. .eerst met en daarna zonder... verschil van dag en nacht.
- Framomile
- DL1000 berijder
- Berichten: 926
- Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
- Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
- Woonplaats: Purmerend
Re: Stabiliteit bij lage snelheid
Probeer eens pompend te remmen met je achterrem, als ik dat doe kan ik zeer langzaan rijden.
Gebruik overigens altijd mijn achterrem met dit soort omstandigheden (lage snelheden), geeft net even wat meer controle.
Rijd dagelijks ww en laveer daarbij ook altijd door de file en herken jouw probleem niet. Heb alleen een topkoffer.
Hopelijk heb je er wat aan,
Groet,
Franc
Gebruik overigens altijd mijn achterrem met dit soort omstandigheden (lage snelheden), geeft net even wat meer controle.
Rijd dagelijks ww en laveer daarbij ook altijd door de file en herken jouw probleem niet. Heb alleen een topkoffer.
Hopelijk heb je er wat aan,
Groet,
Franc
- Madmath
- DL650 berijder
- Berichten: 60
- Lid geworden op: do 14-04-2011, 18:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
- Woonplaats: Nieuwenhagen-Landgraaf
Re: Stabiliteit bij lage snelheid
Stapvoets, 15 kmh dus, is erg langzaam. Een motorfiets perfect recht houden is dan niet gemakkelijk. Misschien moet je eens proberen, als je dat al niet doet, je lichaam stil houden en alleen je fiets te balanceren.
Dat het aan de soort banden ligt kan ik me bij deze lage snelheid nauwelijks voorstellen.
Je balhoofd kun je controleren door bij los van de grond staand voorwiel, je vork naar voor en achter te trekken, je mag dan geen speling voelen. Ook zou je stuur als je voorwiel van de grond is, vanuit de middenstand vanzelf naar links of naar rechts moeten vallen, het mag niet te strak staan. Als je een middenbok hebt en iemand die de achterkant van de motor naar beneden duwt, is dit gemakkelijk te controleren.
Je bandenspanning zou je ook nog even kunnen checken, 2,5 voor en 2,8 achter.
Je kettingslot zou je ook onder je zadel kunnen bewaren, beetje lastiger met topkoffer maar scheelt in gewicht achterop natuurlijk.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Math.
Dat het aan de soort banden ligt kan ik me bij deze lage snelheid nauwelijks voorstellen.
Je balhoofd kun je controleren door bij los van de grond staand voorwiel, je vork naar voor en achter te trekken, je mag dan geen speling voelen. Ook zou je stuur als je voorwiel van de grond is, vanuit de middenstand vanzelf naar links of naar rechts moeten vallen, het mag niet te strak staan. Als je een middenbok hebt en iemand die de achterkant van de motor naar beneden duwt, is dit gemakkelijk te controleren.
Je bandenspanning zou je ook nog even kunnen checken, 2,5 voor en 2,8 achter.
Je kettingslot zou je ook onder je zadel kunnen bewaren, beetje lastiger met topkoffer maar scheelt in gewicht achterop natuurlijk.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Math.
Re: Stabiliteit bij lage snelheid
Ik begrijp wat jij bedoeld, dit ligt aan de motor zelf.
Ten 1ste vrij licht blokje, smal en hoog geplaatst.
Ten 2e forse tank en hoog geplaatst.
Motor op zich is dus al niet echt stabiel, probeer het verschil maar eens met een lege (bijna lege) tank en een volle tank.
Zwaarte punt ligt gewoon vrij hoog.
En daar is dus weinig aan te veranderen.
Ten 1ste vrij licht blokje, smal en hoog geplaatst.
Ten 2e forse tank en hoog geplaatst.
Motor op zich is dus al niet echt stabiel, probeer het verschil maar eens met een lege (bijna lege) tank en een volle tank.
Zwaarte punt ligt gewoon vrij hoog.
En daar is dus weinig aan te veranderen.
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: Stabiliteit bij lage snelheid
Hoewel ik ook denk dat de oorzaak eerder te zoeken is in de voorgaande reacties is er een ding dat de moeite waard is te onderzoeken en dat is het balhoofd. Staat die niet te strak of zijn de lagers niet beschadigd. Dit is te contoleren door het voorwiel vrij van de grond te zetten en te kijken hoe soepel het stuur van links naar rechts is te bewegen zonder hapering. Waarom ik dit zeg is omdat de balhoofdlagers kogellagers zijn en die kunnen bij het opvangen van een (vlinke) klap nogal eens beschadigen met alle gevolgen van dien. Bij vevanging zeker kegellagers monteren.
Groet, Allard.
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Re: Stabiliteit bij lage snelheid
Hey Strommers,
Bedankt voor de nuttige reacties. Bijremmen met achterrem gebruik ik uiteraard ook vaker. Wellicht moet ik weer eens proberen zonder topkoffer te rijden, want dat ding zit er bijna altijd op. Ook het verschil tussen volle tank en lege(re) tank klinkt als een mogelijke optie (nooit op gelet). En als laatste zal ik toch weer eens kijken hoe het balhoofd, danwel de uitlijning van de voorvork er aan toe is. Kortom, leuk testweekend (mits minder regenachtig dan vandaag - iets wat niet is voorspeld) voor de boeg.
Groetjes,
Bart(emans)
Bedankt voor de nuttige reacties. Bijremmen met achterrem gebruik ik uiteraard ook vaker. Wellicht moet ik weer eens proberen zonder topkoffer te rijden, want dat ding zit er bijna altijd op. Ook het verschil tussen volle tank en lege(re) tank klinkt als een mogelijke optie (nooit op gelet). En als laatste zal ik toch weer eens kijken hoe het balhoofd, danwel de uitlijning van de voorvork er aan toe is. Kortom, leuk testweekend (mits minder regenachtig dan vandaag - iets wat niet is voorspeld) voor de boeg.
Groetjes,
Bart(emans)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Stabiliteit bij lage snelheid
Het hoge zwaartepunt maakt hem in dit soort situaties een stuk onstabieler dan een laagliggende motor zoals bijvoorbeeld een Bandit. Die vind ik in verhouding dan prettiger sturen. Maar je kiest op een gegeven moment uit diverse zaken hetgeen je het beste ligt. Alle positieve eigenschappen in 1 fiets zal wel heel moeilijk worden. Aan de andere kant is de V-Strom wel in bijna alle tests de hemel in geprezen, dus zo slecht kan het nu ook weer niet zijn. Ben zelf dus ook weer terug bij de V-Strom, en dat is ook niet voor niets, maar een lagere fiets heeft ook zo z'n voordelen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: Stabiliteit bij lage snelheid
Mijn GSXR kan ik met losse handen bijna tot een volledige stop remmen (achterrem) en de motor blijft dan keurig rechtuit gaan. Met mijn strom lukt het bijna niet om stapvoets te rijden zonder dat het stuur wat gaat pendelen. Dat zit in de geometrie van de motor. Het enige wat je kunt doen is heel goed vooruit blijven kijken, maar dan nog is hij stapvoets amper op een lijn te houden. Zoals hierboven al aangegeven, maak jezelf er niet te druk om, de V-strom heeft genoeg andere kwaliteiten.
Re: Stabiliteit bij lage snelheid
Bedankt voor jullie bijdragen. Ik twijfel tussen Of het aan het ontwerp ligt Of aan een mankement en ik denk nu dat het toch vooral met dat eerste punt te maken heeft. M'n GSXF kon ik ook zonder handen stilzetten. Je mist bij de strom gewoon wat gewicht op het voorwiel. Kwestie van gewenning en erkenning
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Stabiliteit bij lage snelheid
De ene keer kan ik perfect aan 3km/u (aanschuiven in stad) een rechte lijn aanhouden zonder de minste zwalp, en een andere keer lukt het zelfs niet om aan 10/u zonder voeten binnen een lijn van 50cm breed te blijven. Het ligt aan het ventje op de fiets ...
... en aan het gekluts in de benzinetank, de wind, de vermoeidheid & concentratie van de rijder, de belading achteraan, maar vooral: de beweging van andere voertuigen waardoor je evenwichtsgevoel niet meer 100% klopt met wat je ziet en onbewust foutief gaat corrigeren en dus gaat zwalpen ...
... en aan het gekluts in de benzinetank, de wind, de vermoeidheid & concentratie van de rijder, de belading achteraan, maar vooral: de beweging van andere voertuigen waardoor je evenwichtsgevoel niet meer 100% klopt met wat je ziet en onbewust foutief gaat corrigeren en dus gaat zwalpen ...
Spooky Action At A Distance !
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
- Woonplaats: Oegstgeest
Re: Stabiliteit bij lage snelheid
Hoi Bartemans,
Ik weet niet of je het probleem al hebt opgelost, ik heb iets dergelijks ook gehad met een BMWR100R, het balhoofd stond iets te strak afgesteld. Toen dat een maal goed afgesteld was herkende ik die BMW niet meer, hij reed fantastisch. Vstoom had er ook al een suggestie over gedaan. Ben benieuwd of je er uit bent.
Groet,
OllieX
Ik weet niet of je het probleem al hebt opgelost, ik heb iets dergelijks ook gehad met een BMWR100R, het balhoofd stond iets te strak afgesteld. Toen dat een maal goed afgesteld was herkende ik die BMW niet meer, hij reed fantastisch. Vstoom had er ook al een suggestie over gedaan. Ben benieuwd of je er uit bent.
Groet,
OllieX
Re: Stabiliteit bij lage snelheid
Buiten de punten die al zijn vernoemd die leiden bij dit type fiets is er ook nog het 19 inch voorwiel, waardoor het gewicht van de motorfiets nog meer naar achteren komt te liggen. Het ligt volgens mij duidelijk aan de bouw, op mijn vroegere machientjes (meestal strijijzers) kon ik inderdaad ook beter stapvoets rijden.Bartemans schreef:Bedankt voor jullie bijdragen. Ik twijfel tussen Of het aan het ontwerp ligt Of aan een mankement en ik denk nu dat het toch vooral met dat eerste punt te maken heeft. M'n GSXF kon ik ook zonder handen stilzetten. Je mist bij de strom gewoon wat gewicht op het voorwiel. Kwestie van gewenning en erkenning