Tandwiel voor

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Joost

Tandwiel voor

Bericht door Joost »

Ik zie net dat er hier iemand (Peter Zeeland) met een 16 tands tandwiel voor rijdt op zijn 1000. Worden de versnellingen dan langer? Geen idee hoe veel tanden het standaard tandwiel heeft. :oops: Het zou wel aardig zijn als de eerste versnelling wat langer zou worden. Bij meer dan half gas maak ik nu direct een achterwaartse salto. Kan iemand hier hele zinnen over zeggen?
de Limburger

Re: Tandwiel voor

Bericht door de Limburger »

een origineel is 15T voor een 650,..
heb eens wat experimenteert met voorste tandwieltje,
1tandje minder "verhoogt" het toerental met ongeveer 500-600t/m,je kunt wat schakel lui rijden, hij trek wat vlotter op, je kunt langer blijven rijden in de 6de
1 tandje meer, natuurlijk 500-600t/m omlaag
meer schakelen wil je hem in het middengebied houden, 6de versnelling is in principe alleen nog voor autoweg, je kunt veel langer doortrekken,
niet echt geschikt bij volle bepakking rijden in bergen.
omdat ik tegen de Ardenne woonachtig ben, en daar regelmatig ga fladderen heb ik gekozen voor terug 15T, is voor mij de juiste compromis.
rij gemiddeld 40/60 %...vlakke stukken wegen, en berglandschap
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Tandwiel voor

Bericht door Wullebolle »

@Joost:

Standaard tandwielen:
650: 15/47
1000: 17/41

Als je voor 1 tandje mindert van 17 naar 16, ga je zo'n 6% meer toeren moeten draaien voor dezelfde reele snelheid.. tellersnelheid gaat ook 6% omhoog. De afwijking teller reeel wordt dan nog groter dan ie al is. aangezien de snelheidsteller op de bak staat en niet op het wiel.

Voor wat jij wil: langere versnellingen, moet je een tandje bij steken (eerder achter eentje of twee minder)?

Maar als je zo lichtvoorwielig bent dat je al bij halfgas een eenwieler wordt, dan moet je es proberen wat voorover te leunen, in plats van je te laten achteroverwaaien bij het snelle optrekken ... O:-)
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie