abs uitschakelen

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
de Limburger

abs uitschakelen

Bericht door de Limburger »

Hoi mede strommers
loop al een tijd met het idee voor de abs afschakelbaar te maken.
reden :
als je op gravelwegen / zandpaadje rijd is deze zelf zeer vervelend,
Nevenbij zijn de Belgische wegen van zo een hoog niveau dat het overbodig is :D ... op de eindeloos opgelapte stukje na natuurlijk.
heb mij meer dan eens lazarus geschrokken op die wasbord stukken...je kietelt aan je voorrem en de abs slaat al aan.
kan natuurlijk de zekering eruit trekken...maar dan heb je een F fout erop staan..maar als er werkelijk iets mis is zie je het niet.
heb deze link gelezen http://www.stromtrooper.com/v-strom-mod ... witch.html
wie heeft er al iets geprobeerd in deze richting ?
Gebruikersavatar
Eric66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 188
Lid geworden op: vr 13-05-2011, 08:58
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Westland

Re: abs uitschakelen

Bericht door Eric66 »

Al lange tijd geen reacties op deze vraag van jou, is dit nu omdat dit niet leeft bij anderen.
Ik wil een V-Strom aan gaan schaffen en wil niet zonder ABS omdat dit ook zit op de motor waar ik op les.
Ik vind het dus jammer dat hier reacties uitblijven op jou vraag, ik vraag mij af is ABS dan wel of niet een aanrader.
ben benieuwd, greetz Eric.
V-Strom, The great compromiser !!
Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 14-04-2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Woonplaats: Nieuwenhagen-Landgraaf

Re: abs uitschakelen

Bericht door Madmath »

ABS is zeker een aanrader en een groot voordeel.
Op normale wegen en andere verharde ondergronden is de ABS van groot voordeel.
Op gravel weggetjes en andere paden met veel los spul heeft de ABS de neiging om bij remmen snel in te schakelen. Zonder ABS hoef je ook maar in verhouding weinig te remmen op zulke losse ondergronden om je wielen te blokkeren.
Juist om de controle op blokkeren zelf in de hand te kunnen hebben en naar keuze de wielen ook daadwerkelijk te blokkeren op zulke weggetjes wordt de ABS uitschakelbaar gemaakt. De ABS begint eerder te werken dan vergelijkbaar bij remmen zonder ABS, het fijngevoelige remwerk wordt door de ABS dan teniet gedaan omdat de ABS dan al in werking treedt en dat is dan niet gewenst.
Sommige allroad motoren hebben hiervoor een schakelaar maar de V-strom niet.

De meesten rijden zelden op zulke weggetjes en dan is het minder interessant om de ABS uitschakelbaar te hebben.

Math.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: abs uitschakelen

Bericht door Wullebolle »

@ eric66

Soms verdwijnt een topic ongezien naar de achtergrond zonder dat iemand het uberhaupt heeft opgemerkt.
Spijtig maar het komt af en toe voor.
Soms komt er maanden later, zoals nu dus, na een kick weer wat leven in ...


Het leeft idd niet zo dat uitschakelen, omdat de strom niet echt off road machine en hier in europa al zeker niet. In Amerika heb je nog heel veel lange gravel en dust wegen, waar het uitschakelen van abs wel zinvol is. Op de vstrom international site vind je een hoop info ivm abs op de strom: zoals deze hier:

http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,8792.0.html

Moest ik een 650 met abs hebben zou ik gewoon een knopje schakelen na de zekering. Voor de weinige kilometers offroad die het afzetten van de abs verantwoord maken kan de F melding dan niet veel geen kwaad.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Eric66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 188
Lid geworden op: vr 13-05-2011, 08:58
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Westland

Re: abs uitschakelen

Bericht door Eric66 »

Leuk dat deze reacties zo snel kwamen op een slapende topic.
Bedankt voor de reacties en adviezen.
Gr. Eric
V-Strom, The great compromiser !!
JanFillemJansen

Re: abs uitschakelen

Bericht door JanFillemJansen »

Schakelaar na de zekering monteren heeft geen zin. Die heeft het zelfde resultaat als het verwijderen van de zekering namelijk, foutcode.
FastLoe

Re: abs uitschakelen

Bericht door FastLoe »

Zo'n foutcode is niet zo heel erg hoor. Herrinerd je er keurig aan dat het ABS systeemuitgeschakeld is als je weer de gewone weg op gaat. Hoef je ook niet weer een apart waarschuwingslampje te installeren.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: abs uitschakelen

Bericht door Framomile »

Ik zou zeggen schakelaar, kan je tijdens het ritje uitschakelen, anders moet je eerst stoppen, zadel eraf etc...

En idd die melding herinnerd je er aan dat je op de verharde weg weer inschakelt, mooi toch!

Gr Franc
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: abs uitschakelen

Bericht door Xavier »

Staat ook een nette beschrijving op het forum van onze Amerikaanse Stormtroopervrienden. Deze hebben wij gevolgd en werkt nu al een jaartje naar grote tevredenheid. Schakelaartje op het stuur, bij ABS uit gaat netjes het lampje branden in het dashboard. Op onverhard is uitschakelbaar ABS eigenlijk onmisbaar.
GSA1200
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: abs uitschakelen

Bericht door Frimeur »

Ik heb het ook al lange tijd. Werkt perfect, on the fly kan ABS aan en uit worden gezet. Het indicatie lampje geeft netjes de status aan. Bij mij wordt overigens het uitzetten via een relais gedaan. Dus bij falen van schakelaar op stuur altijd ABS aan. Het is wel even zoeken naar de signaaldraad bij de ABS unit, je wilt natuurlijk wel de juiste draad doorknippen.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: abs uitschakelen

Bericht door Hunter6 »

Xavier schreef:Op onverhard is uitschakelbaar ABS eigenlijk onmisbaar.
Kan iemand mij eens uitleggen waarom ik op onverhard een blokkerend voorwiel wil hebben?
Leville

Re: abs uitschakelen

Bericht door Leville »

Het gaat vooral om het achterwiel dat je soms wil kunnen blokkeren. Op een steile bergaf bvb.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: abs uitschakelen

Bericht door Xavier »

Staat een leuk filmpje op Youtube van een BMW GS die naar beneden rijdt op een onverharde weg, met ingeschakeld ABS. Koffers vliegen om zijn oren! Effect van ABS is aan-uit-aan-uit, tot het punt dat je helemaal geen remwerking meer hebt. Op onverhard wil je kunnen spelen met een blokkerend achterwiel, bijv. inremmen voor een bocht om je motor 'te zetten'. Tja, het risico is een blokkerend voorwiel, maar zo vaak gebruik je die voorrem niet op onverhard......Correct me if I'm wrong!
GSA1200
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: abs uitschakelen

Bericht door Framomile »

Het wordt toch wel weer interessant dit gesprek. Ik meen me te herinneren dat Hunter ergens ooit een paar filmpjes heeft gepost waarbij hij met Abs beter remt in het onverharde dan zonder.

Volgens mij gaat het om iets anders. De remweg bij rechtdoor of het willen spelen met een blokkerend achterwiel bv. in bochten.


Ik heb zelf alleen een keer een off road dag gedaan dus beschouw mezelf absoluut als leek. Wat ik me wel herinner is dat op deze cursusdag de voorrem eigenlijk niet gebruikt werd.

Nu vraag ik mij af, mijn Abs is (nog) niet uitschakelbaar, hoe moet ik nou remmen op onverhard 8)

Ben benieuwd,

Gr Franc :bye:
Leville

Re: abs uitschakelen

Bericht door Leville »

Als mede-leek zou ik denken: je eigen grenzen en die van de machine niet overschreiden. Dus uitkijken wat je doet, je snelheid aanpassen. En proberen maximale remkracht te halen zonder dat je ABS in werking schiet.

In verband met dat laatste, kan je proberen te moduleren: harder remmen op stukken met hardere ondergrond en wat minder remdruk gebruiken op stukken met losse ondergrond.

(KTM en co zijn bezig met ABS dat ook off-road werkt en kortere remweg oplevert. Enkele weken geleden een filmpje over gepost. Hier zie.)
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: abs uitschakelen

Bericht door Frimeur »

Een ABS gaat meestal de "fout" in als je dat zo mag noemen bij kuilen en bobbels. Dus als het alleen glad is (onverhard) geloof ik zeker dat het goed/beter is. Ingraven op zachte ondergrond dan even niet meegerekend. Als je een paar keer hebt meegemaakt hoe het is om geen remmen te voelen terwijl je weet dat remmen kan. Dan wil je het kunnen uitschakelen. Je moet natuurlijk niet bang zijn om je wielen te blokkeren en de remmen weer los te laten. Ik heb echt liever een slippend wiel dan niet.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: abs uitschakelen

Bericht door Xavier »

Het 'falen' van abs kun je ook wel eens hebben op een verharde weg met een rare kuil of bobbel, bij hard remmen (zonder in werking treden van abs) hikt je abs bij zo'n hobbel/bobbel even. Dat wil je dus niet hebben op een wasbordweg :lol:

Even voor de goede orde: ik beschouw mij ook gewoon als leek, maar ben wel verkennende op het onverharde. Daarom komende week te vinden in Andorra :-)}

Linkje, lukt dat zo? http://youtu.be/SboCAsNUU7Q

Zo wel (Mod aanpassing, IH :wink: )

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SboCAsNU ... e=youtu.be[/youtube]
GSA1200
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: abs uitschakelen

Bericht door Bozobin † »

Kijk, zo'n paadje wil je graag met geblokkeerd achterwiel afzakken. Achter redt het in z'n eentje niet en dan ga je voor bijdoseren.
Zeg niet, dan ga ik wel anders, want ik ben in berggebieden al diverse asfaltpaadjes naar beneden tegengekomen die om de hoek ineens geen asfalt meer hebben.
Ik moet er niet aan denken dat de achterrem dan gaat lossen !
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
MacReal

Re: abs uitschakelen

Bericht door MacReal »

Framomile schreef:Het wordt toch wel weer interessant dit gesprek. Ik meen me te herinneren dat Hunter ergens ooit een paar filmpjes heeft gepost waarbij hij met Abs beter remt in het onverharde dan zonder.

Volgens mij gaat het om iets anders. De remweg bij rechtdoor of het willen spelen met een blokkerend achterwiel bv. in bochten.


Ik heb zelf alleen een keer een off road dag gedaan dus beschouw mezelf absoluut als leek. Wat ik me wel herinner is dat op deze cursusdag de voorrem eigenlijk niet gebruikt werd.

Nu vraag ik mij af, mijn Abs is (nog) niet uitschakelbaar, hoe moet ik nou remmen op onverhard 8)

Ben benieuwd,

Gr Franc :bye:
Dit blijft toch grappig inderdaad, want onverhard rem ik hetzelfde als op de weg ;)

Hoewel je onverhard natuurlijk wat meer "speelt" met de achterrem. :roll:
Plaats reactie