Instellen spanning voorvork

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Fred

Instellen spanning voorvork

Bericht door Fred »

Er zijn 5 standen voor het instellen van de voorvork. O is de hardste en 5 het zachtst. Standaard staat de vering op 3 bij de 1000. Nu zou ik eens willen weten wie de spanning heeft veranderd bij de 1000, hoe men de spanning heeft veranderd (zachter of harder) en wat het gevolg is. Persoonlijk vind ik dat stand drie bij geen belasting (alleen bestuurder) iets te hard is, alle trillingen komen door-bandspanning 2.3 KG
Strommie

Bericht door Strommie »

Dat 'te hard' bij solo-rijden, vind ik ook bij de 650 met standaard-instelling.
Mét duo perfect.
MacB

Bericht door MacB »

Ik heb de mijne op 2 gezet vooraan (1000) en ik heb hem net 2 toeren terug gedraaid omdat dit op kasseien niet te doen was. Ik werd helemaal door elkaar "gerammeld". Moet nu deze afstelling nog eens testen.
Ik vond 3 net iets te zacht :wink:

Breng morgen verslag uit :P
Strommie

Bericht door Strommie »

Ja, graag verslag MacB, want wáár kan je beter testen dan op kasseien :lol:
MacB

Bericht door MacB »

Ik heb de indruk dat deze instelling beter is, nu zondag nog even de duurtest doen :P
Strommie

Bericht door Strommie »

Ik heb de voorvering nu ook zachter gedempt; er zijn nu 3 en een half (nét geen 4) streepjes zichtbaar.
Achter heb ik de demper ook 1 klikje 'softer' gezet.
Het geheel voelt nu veel comfortabeler voor solo-gebruik.

Laat nú de kasseien maar komen :lol:
Yippy

Bericht door Yippy »

Het is al even geleden maar ik heb inderdaad ook voor zachter maar ook achter harder gezet. Dat laatste zal wel iets te maken hebben met de standaard hoge belading van de fiets (altijd plm 150 kg). Het geheel is er een stuk minder hobbelig op geworden.
Harry

Bericht door Harry »

Daar zijn we op het forum al eens een beetje mee aan de slag geweest>
Hieronder staat een goed verhaal om mee te starten:
http://www.katanaclub.nl/artikels/vering.html

We willen natuurlijk wel weten hoe het gaat........
Paarse_olifant

Voorvering

Bericht door Paarse_olifant »

Ik heb pas een V-strom 650 (2007 ABS). De vering staat op de standaard middenstand (3 streepjes) en 'voelt' wel goed. Alleen bij verkeersdrempeltjes (vooral die akelige steile) klapt de voorvering wanneer ik ook maar iets sneller dan 15 km rijd.
Iemand ervaring hiermee? Vering stugger afstellen?
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Ik geef de voorkeur voor een strakke veer. Weliswaar gaat het comfoor er door achteruit maar bij een sportieve rijstijl zal de voorvork minder ver induiken bij hard remmen wat de stabiliteit aanzienijk verhoogt.
Wil je het allebei: geen last van trillingen bij normaal gebruik en bij sportief gebruik een strakkere veer, moet je de voorveren vervangen door een progressieve veer. Dit kan o.a bij Technoflex, bij SO racing en ook bij je eigen dealer zijn daar voldoende mogelijkheden voor. :P
Remko

Bericht door Remko »

Hunter6 schreef:Ik geef de voorkeur voor een strakke veer. Weliswaar gaat het comfoor er door achteruit maar bij een sportieve rijstijl zal de voorvork minder ver induiken bij hard remmen wat de stabiliteit aanzienijk verhoogt.
Wil je het allebei: geen last van trillingen bij normaal gebruik en bij sportief gebruik een strakkere veer, moet je de voorveren vervangen door een progressieve veer. Dit kan o.a bij Technoflex, bij SO racing en ook bij je eigen dealer zijn daar voldoende mogelijkheden voor. :P


Vergeet Hyperpro niet!!!

16 mei is mijn brommert aan de beurt!!!!



:D :D :D :D :D :D
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Inderdaad, ook Hyperpro levert leuke dingen :oops:
Lucky Luck

Bericht door Lucky Luck »

Ik heb het gevoel soms toch wat contact met het asfalt te verliezen bij een beetje sportief sturen. nu weet ik weinig van het afstelen van vering af.
Ik heb het dus niet aangedurft om iets te veranderen alles staat voor nog standaard.
Moet het nu wat strakker of wat losser, heeft iemand hier wat ervaring mee.
Hij geeft ook wat klappen in het stuur op slechte hobbelige wegen. :?
Calliope

Bericht door Calliope »

Ik merk dat m'n voorwiel soms wat aan het "zoeken" is. Het kan vast geen kwaad, maar ik hou van strak sturen. Kan ik dat zoeken ook wat verminderen met een stuggere voorvorkinstelling?

Ik zal het ook nog even navragen bij de dealer. Daar moet-ie straks toch heen voor de 1000 km-beurt.
MacB

Bericht door MacB »

Vrees dat dit eerder te maken heeft met de trailwing die erop ligt. :wink:
Calliope

Bericht door Calliope »

Is dat zo? Dit is geheel nieuwe materie voor me, hoor. Maar is dat in het algemeen de ervaring met die banden?

Ik kreeg van iemand het advies om er Pilot Roads om te leggen: makkelijker voor in de bochten. En is dat zweverige dan ook weg?

Ik houd niet zo van zweverig :(
Suuz

Bericht door Suuz »

Ik heb de Trailwings die onder mijn nieuwe DL zaten direct laten verwijderen. Mijn vorige DL had ook TW's en bij koud/nat weer vind ik ze maar bar weinig grip hebben.
MacB

Bericht door MacB »

vervangen door Battle wings :wink:
Calliope

Bericht door Calliope »

Dat zal wel weer wat kosten. Enfin, bedankt voor de tip :D
Suuz

Bericht door Suuz »

MacB schreef:vervangen door Battle wings :wink:
Ik heb er BT onder laten leggen (wegbanden).
MacB

Bericht door MacB »

Gaan we hier wel effe off topic :oops: Heb ik ook gehad maar BW veel beter :wink:
Calliope

Bericht door Calliope »

Ja's mijn schuld dat we off topic gaan, sorry!
Remko

Bericht door Remko »

Nog 2 weken en dan zitten er Hyperpro's onder!!!!


Dat gaat een lekkere zomer worden!!!!






:P :P :P :P :P :P
Plaats reactie