Welk merk kettingspray

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Welk merk kettingspray

Bericht door Tulipan »

Hoi allen,

Mijn huidige spray is van Motul, en die begint op te raken. Spuit nogal in het rond waardoor bok
alles daaromheen ook vol zit.
Nu ik toch een nieuwe bus moet halen ben ik benieuwd welk merk jullie gebruiken ?

Heb wel een uitgebreide test gevonden:

http://www.solexverhuurgriendtsveen.nl/ ... ttest.html

Bedankt alvast voor het delen van de info :roll:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door Soesko »

Ik heb ook jaren Motul gebruikt en was er erg over te spreken. Onlangs van mijn Gixxer bij 30.000 km de ketting laten vervangen en die was toen nog niet helemaal op. De smeereigenschappen van Motul zijn, in mijn ogen, dus goed.
In MotoPlus heeft onlangs een test gestaan van kettingsprays en daar kwam S100 goed uit (er waren er nog meer). Ik heb op de beurs daarom een bus S100 gekocht en ben die nu aan het proberen. In ieder geval heb ik de indruk dat er minder van mijn ketting vliegt, maar helaas heb ik ook de indruk dat hij minder smeert. Het voordeel van S100 is in ieder geval dat je er een klein busje voor onderweg bij kunt kopen en die kleine bus kun je vullen door hem in te pluggen op de grote bus. Daar is echt over nagedacht.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door Tulipan »

Ik heb nog een uitgebreide test uit promotor 2002 gevonden:

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/145649
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door RedStrom »

Getest in Motoplus 23 eind 2010:
Afbeelding
Je hebt PB.
Ik gebruik zelf de S100. Geen ervaring met andere spul. Iedere 500km. Zo opgebracht en ketting en tandwielen gaan al lang mee.
:-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door Wullebolle »

Mijn eerste ketting was met Motorex chainlube 622 ... en goed voor 18.000km, a rato van 1 smeer beurt/~500km
Benieuwd wat de 2e kettingset gaat doen met de Procycle wit.
Spooky Action At A Distance !
FastLoe

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door FastLoe »

Mijn noname ketting zit er nu ook 18.000 Km op enne.....nog nooit gesmeerd, wordt de brommer ook niet zo vies
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door Wullebolle »

FastLoe schreef:Mijn noname ketting zit er nu ook 18.000 Km op enne.....nog nooit gesmeerd, wordt de brommer ook niet zo vies
mmm dat is ook een filosofie ...
ik heb het toch liever wat vettiger :mrgreen:
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 14-04-2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Woonplaats: Nieuwenhagen-Landgraaf

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door Madmath »

FastLoe schreef:Mijn noname ketting zit er nu ook 18.000 Km op enne.....nog nooit gesmeerd, wordt de brommer ook niet zo vies
Ook niet met blubber??? :wink:

Math.
FastLoe

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door FastLoe »

madmath schreef:Ook niet met blubber???
Blubber zat maar, door het ontbreken van vet op de ketting blijft het nooit lang zitten
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door Tulipan »

Kom toch weer steeds de S100 tegen en ook nog een makkelijk verpakking )

" Het voordeel van S100 is in ieder geval dat je er een klein busje voor onderweg bij kunt kopen en die kleine bus kun je vullen door hem in te pluggen op de grote bus. "

En ik kan weer vooruit. Komende weken eens kijken of ik verschil met Motul merk.

O, en Fastloe, ik smeer omdat ik de ketting niet wil horen. Ik kom bij het wegrijden thuis langs een
blinde muur, en als ik de ketting kan horen heeft ie smering nodig :bye:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
FastLoe

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door FastLoe »

Tulipan schreef:O, en Fastloe, ik smeer omdat ik de ketting niet wil horen. Ik kom bij het wegrijden thuis langs een
blinde muur, en als ik de ketting kan horen heeft ie smering nodig
1. Ga ik ervan uit dat dat ding geen smering nodig heeft, had tie maar geen ketting moeten worden.
2. Kom ik niet langs een blinde muur en tja, blinden horen nou eenmaal beter
3. Heb ik sinds mijn Shoei helmpje toch altijd oordoppen in
Robert_vd_B

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door Robert_vd_B »

Ik gebruik al een hele tijd HKS Extrem kettingspray (http://www.hks-czech.de/hks-extrem.html). Bevalt mij prima en laat niet zoals de meeste "witte" sprays zo'n laagje achter dat er vanzelf "goor" uit gaat zien. Mijn eerste ketting zit er bijna 20.000 km op en ziet er nog niet uit alsof 'ie vervangen moet worden. Ik smeer om de andere tankbeurt, dus elke 700 km zo ongeveer.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door Wullebolle »

FastLoe schreef:[...
1. Ga ik ervan uit dat dat ding geen smering nodig heeft, had tie maar geen ketting moeten worden.
...
Ik raak zo langzamerhand wel nieuwsgierig ...
Smeer jij nu echt waar helemaal nooit je ketting?
Of is het een running gag van je ... een beetje controverse is tenslotte niet fout?
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door John007 »

Robert_vd_B schreef:Ik gebruik al een hele tijd HKS Extrem kettingspray (http://www.hks-czech.de/hks-extrem.html). Bevalt mij prima en laat niet zoals de meeste "witte" sprays zo'n laagje achter dat er vanzelf "goor" uit gaat zien. Mijn eerste ketting zit er bijna 20.000 km op en ziet er nog niet uit alsof 'ie vervangen moet worden. Ik smeer om de andere tankbeurt, dus elke 700 km zo ongeveer.
Moet wel goed spul zijn. Smeringinterval van 2500 km volgens de site.
Dit kwam ik tegen wat een ander er voor ervaring mee heeft:

Daar heb ik dus de spuitbus van. Alleen een waarschuwing: wanneer je overstapt op HKS, eerst de ketting *grondig* reinigen met een reiniger, anders plakt het dus niet zo goed.

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
FastLoe

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door FastLoe »

Wullebolle schreef:Ik raak zo langzamerhand wel nieuwsgierig ...
Smeer jij nu echt waar helemaal nooit je ketting?
Of is het een running gag van je ... een beetje controverse is tenslotte niet fout?
Even serieus dan.
Nee ik smeer mijn ketting nooit, tenminste, deze heb ik nog nooit gesmeerd en hij zit er nu een kleine 20.000Km op, compleet met de kettingwieltjes.
Het voordeel is dat er geen vuil, en zand aan de ketting blijft plakken waardoor de ketting dus ook minder slijt. Trouwens wel eens een versleten ketting gezien? Ik niet, wel een opgerekte ketting waardoor je tanden van je kettingwielen gaan slijten en scheef staan. Kettingen rekken namelijk sneller op dan dat ze slijten.
Bij de dealer bepalen ze de "slijtage" van je ketting ook door een vast aantal schakels te nemen en de lengte op te meten. Boven een bepaalde lengte is die dan dus "versleten".
Dus niet, hij is dan te ver opgerekt waardoor je kettinwieltjes eraan gaan. De rollen van je ketting worden gesmeerd door vet wat opgesloten zit in de ketting zelf.
Wat valt er te smeren aan die buitenste plaatjes staal? Daar scharniert niks. Wel kan er kettingvet tussen de plaatjes komen waardoor er vuil tussen blijft ziten. Voorlopig blijf ik dit setje op dezelfde manier behandelen, af en toe een staalborstel erover heen en verder nix. Ik rij ermee door het water en zand, bospaden, gravel en ook snelweg.
En dat doe ik nu dus gewoon al 20.000Km :bye:
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door Chopperbiker »

Ik gebruik steevast de S100.
Ketting reinigen met een doek, gewoon de doek om de ketting houden en het wiel draaien. Op de tandwielkant van de ketting de kettingspray spuiten nadat je een ritje gemaakt hebt, dan is je ketting nog warm en dan vloeit het mooi tussen alle kieren.
Niet teveel, want dat geeft alleen maar bende op je velg.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door RedStrom »

John007 schreef:
Robert_vd_B schreef:Ik gebruik al een hele tijd HKS Extrem kettingspray (http://www.hks-czech.de/hks-extrem.html). Bevalt mij prima en laat niet zoals de meeste "witte" sprays zo'n laagje achter dat er vanzelf "goor" uit gaat zien. Mijn eerste ketting zit er bijna 20.000 km op en ziet er nog niet uit alsof 'ie vervangen moet worden. Ik smeer om de andere tankbeurt, dus elke 700 km zo ongeveer.
Moet wel goed spul zijn. Smeringinterval van 2500 km volgens de site.
Dit kwam ik tegen wat een ander er voor ervaring mee heeft:

Daar heb ik dus de spuitbus van. Alleen een waarschuwing: wanneer je overstapt op HKS, eerst de ketting *grondig* reinigen met een reiniger, anders plakt het dus niet zo goed.

Gr. John
Alhoewel ik tevreden ben met S100 is een goed alternatief nooit weg. Maar waar in Nederland koop je dat?
Ik kan met niet herinneren dit bij een motorzaak hier in de buurt gezien te hebben.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door John007 »

FastLoe schreef:
Wullebolle schreef:Ik raak zo langzamerhand wel nieuwsgierig ...
Smeer jij nu echt waar helemaal nooit je ketting?
Of is het een running gag van je ... een beetje controverse is tenslotte niet fout?
Even serieus dan.
Nee ik smeer mijn ketting nooit, tenminste, deze heb ik nog nooit gesmeerd en hij zit er nu een kleine 20.000Km op, compleet met de kettingwieltjes.
Het voordeel is dat er geen vuil, en zand aan de ketting blijft plakken waardoor de ketting dus ook minder slijt. Trouwens wel eens een versleten ketting gezien? Ik niet, wel een opgerekte ketting waardoor je tanden van je kettingwielen gaan slijten en scheef staan. Kettingen rekken namelijk sneller op dan dat ze slijten.
Bij de dealer bepalen ze de "slijtage" van je ketting ook door een vast aantal schakels te nemen en de lengte op te meten. Boven een bepaalde lengte is die dan dus "versleten".
Dus niet, hij is dan te ver opgerekt waardoor je kettinwieltjes eraan gaan. De rollen van je ketting worden gesmeerd door vet wat opgesloten zit in de ketting zelf.
Wat valt er te smeren aan die buitenste plaatjes staal? Daar scharniert niks. Wel kan er kettingvet tussen de plaatjes komen waardoor er vuil tussen blijft ziten. Voorlopig blijf ik dit setje op dezelfde manier behandelen, af en toe een staalborstel erover heen en verder nix. Ik rij ermee door het water en zand, bospaden, gravel en ook snelweg.
En dat doe ik nu dus gewoon al 20.000Km :bye:
Gaat jou ketting dan niet ongelooflijk veel roesten?????
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door John007 »

RedStrom schreef:
John007 schreef:
Robert_vd_B schreef:Ik gebruik al een hele tijd HKS Extrem kettingspray (http://www.hks-czech.de/hks-extrem.html). Bevalt mij prima en laat niet zoals de meeste "witte" sprays zo'n laagje achter dat er vanzelf "goor" uit gaat zien. Mijn eerste ketting zit er bijna 20.000 km op en ziet er nog niet uit alsof 'ie vervangen moet worden. Ik smeer om de andere tankbeurt, dus elke 700 km zo ongeveer.
Moet wel goed spul zijn. Smeringinterval van 2500 km volgens de site.
Dit kwam ik tegen wat een ander er voor ervaring mee heeft:

Daar heb ik dus de spuitbus van. Alleen een waarschuwing: wanneer je overstapt op HKS, eerst de ketting *grondig* reinigen met een reiniger, anders plakt het dus niet zo goed.

Gr. John
Alhoewel ik tevreden ben met S100 is een goed alternatief nooit weg. Maar waar in Nederland koop je dat?Ik kan met niet herinneren dit bij een motorzaak hier in de buurt gezien te hebben.
:bye:

Even op google zoeken naar HKS kettingspray en je vindt er vast wel eentje in de buurt.
Succes
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door RedStrom »

Had ik gedaan, maar dat viel een beetje tegen.
Voorlopig is de S100 nog niet op. Dus heeft ook geen haast.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Robert_vd_B

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door Robert_vd_B »

RedStrom schreef:
John007 schreef:
Robert_vd_B schreef:Ik gebruik al een hele tijd HKS Extrem kettingspray (http://www.hks-czech.de/hks-extrem.html). Bevalt mij prima en laat niet zoals de meeste "witte" sprays zo'n laagje achter dat er vanzelf "goor" uit gaat zien. Mijn eerste ketting zit er bijna 20.000 km op en ziet er nog niet uit alsof 'ie vervangen moet worden. Ik smeer om de andere tankbeurt, dus elke 700 km zo ongeveer.
Moet wel goed spul zijn. Smeringinterval van 2500 km volgens de site.
Dit kwam ik tegen wat een ander er voor ervaring mee heeft:

Daar heb ik dus de spuitbus van. Alleen een waarschuwing: wanneer je overstapt op HKS, eerst de ketting *grondig* reinigen met een reiniger, anders plakt het dus niet zo goed.

Gr. John
Alhoewel ik tevreden ben met S100 is een goed alternatief nooit weg. Maar waar in Nederland koop je dat?
Ik kan met niet herinneren dit bij een motorzaak hier in de buurt gezien te hebben.
:bye:
Tot voor kort verkocht mijn eigen motorzaak (van de Kuinder in Hilversum) het, maar ik heb laatst hun laatste bus gekocht. Zij zijn integraal op S100 overgestapt. Niet omdat HKS niet goed is, maar omdat ze van HKS (dacht ik) niet veel verkochten. Zoiets... Als mijn huidige busje leeg is moet ik ook op zoek naar een ander adresje :-(
Robert_vd_B

Re: Welk merk kettingspray

Bericht door Robert_vd_B »

Zojuist een mailtje gekregen van Czech: De Valkenier in Barneveld schijnt ook HKS Extrem te verkopen.
Plaats reactie