Afstellen vering

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4470
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Afstellen vering

Bericht door RedStrom » zo 24 apr 2011, 15:55

Hoe durf je hier weer een topic over te beginnen? Gewoon, omdat ik na een halve dag puzzelen op het forum geen antwoorden heb gevonden.
Ik heb veel gelezen en verzameld, maar blijf verward. Zal de ouderdom wel zijn.

Ik hoef geen technische uitleg over werking, wel over effect. Wat merk je van een andere instelling?
En ook geen tips over HyperPro cs. Ik begrijp dat ze beter zijn, maar dat is meer voor later als ik groot ben.

Uit het boekje
- voor: - stand 0 voorspanning is hoogst, afsteller is helemaal weggedraait, geen streepjes te zien
- stand 5 voorspanning is laagst, afsteller is maximaal zichtbaar boven de moer, 5 streepjes
standaard instelling, en ook mijn instelling is stand 3, 3 streepjes.

- achter: - stand 0 voorspanning is laagst/zachtst, afsteller is helemaal weggedraait, geen streepjes te zien
- stand 5 voorspanning is hoogst, afsteller is maximaal zichtbaar boven de moer, 5 streepjes
standaard instelling is stand 2, mijn instelling is stand 3, 3 streepjes.

Demper staat in volle slag naar links vanuit maximaal rechtsom gedraaid. Standaard afstelling dus.
De uitveerdempingskracht is dat. Niet hetzelfde als voorspanning.

Afbeelding
Uploaded with ImageShack.us

3 knopjes/schroefjes met heel veel verschillende combinaties. Ik wil ze niet allemaal gaan proberen.
Wat mij opviel tijdens Frieslandrit is dat met bagage (topkoffer + 10-15 kg) het sturen wat minder strak was en op snelwegsnelheid leek het voor wat minder stabiel. Achter nog op 4 gezet (meer voorspanning, motor iets hoger), maar geen merkbaar effect.

Ik heb met de hoogte geen probleem.
Ik weet dat de hoogte voor en achter weer van invloed is op turbulentie en zo, maar dat lossen madstad en ruitje wel op.
Ik wil iets strakker sturen, wel grip houden (ook achter), en geen versnelde bandenslijtage hebben. Beetje compromis wellicht.
Ik heb geen problemen met het duiken tijdens remmen.
Ik rij zonder zonder duo zonder bagage, of zonder duo met max 20-25kg bagage in topkoffer.
Ik zoek een afstelling die het liefst voor beide situaties goed/beter is.
Ik vind het comfort met de huidige instellingen goed genoeg.

Begrijp ik het goed uit alle topics dat ik voor naar 4 of 5 kan (minder voorspanning), achter 3 of 4 (meer voorspanning) en demper helemaal rechtsom.
Motor krijgt zo meer druk voor. Als voor naar 4 of 5 gaat kan achter misschien zelfs ook iets minder voorspanning hebben, standje 2.
Ik roep maar wat.

Tips graag. In je antwoord graag de standen zoals in het boekje staan gebruiken.
Voorkomt verwarring over meer, minder, etc.
Wat is effect van stand 0 of 5 en combinatie daarvan?
:bye: :-)}
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Remko
DL650 berijder
Berichten: 666
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 00:17
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 k7/A
Locatie: Texel

Re: Afstellen vering

Bericht door Remko » ma 25 apr 2011, 01:42

Om strakker te sturen moet je eigenlijk een beetje met de geometrie gaan spelen.
Je wil geen andere veren plaatsen, dus daar valt geen "winst" mee te behalen.

Probeer je vorkpoten eens een mm of 10 door de schetsplaat heen te steken. Onder en boven de kroonplaat bouten lossen en rustig laten zakken.

Daardoor komt je brommer een fractie meer om zijn neus te staan, iets meer gewicht op het voorwiel dus.
Veervoorspanning voor en achter naar eigen smaak inregelen. Zorg in ieder geval dat je negatieve veerweg overhoudt en dat de motor voor en achter gelijk inveerd. Motor dus in normale configuratie (wel of geen koffers en zo), motor recht op houden en op het zadel indrukken (de plek waar je zit). Als de boel voor en achter goed is ingesteld, dan moet hij voor en achter gelijk inveren en niet voor of achter meer of minder.

Als je dat naar wens hebt gedaan je demping gaan inregelen. Is ook een beetje een gevoels kwestie. Helemaal dicht zetten, steeds een 1/4 verder openen en op het moment dat hij achter gaan nadeinen, de demping een fractie verder DICHT draaien. Werk van dicht naar open en niet andersom. Is een klusje wat goed alleen te doen is, maar een extra paar handen maken het wel makkelijker!!

Het grote voordeel van de Strom is dat je alleen de demping achter zo kunt regelen. Bij duurder gedempte motorfietsen is nog veel meer in te stellen. Dan kan iedere top fiets tot een dweil inregelen en terug regelen is dan weer een heel ander puzzeltje!

Bedenk ook dat bijna iedere brommerbestuurder voor jou vraag een ander antwoord heeft. Het bovenstaande is grofweg de manier waarop een veringspecialist het mij geleerd heeft, maar ook bij de specialisten zullen de meningen verschillen. Ook is dat de methode waarop ik al een aantal niet onredelijk sturende motorfietsen tot prima sturende fietsen het "omgebouwd".



Veel plezier met pielen!!

8)
Heerlijke pekelfiets zo'n DL650/A/K7

lang leve de Tectyl!!!!

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4470
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Afstellen vering

Bericht door RedStrom » ma 25 apr 2011, 07:57

Remko, helemaal goed!.
Hier kan ik wat mee. Mooie volgorde.
Vandaag 'toevallig' toch een stukje te rijden. Mag de schroevedraaijer ook mee.
Is het wel zo dat je het verschil tussen 1 streepje meer of minder voorspanning gaat merken, of zit dat meer tussen de oren?

Voorpoten door de schetsplaat heen nog even niet.
Heeft dat trouwens hetzelfde effect als de voorspanning voor verlagen?
Alhoewel 10mm best veel is tov van de streepjes voorspanning voor.

De voorpoten door de schetsplaat laten zakken gaat bij beide gelijk als je dat doet,
of moet je nog goed opletten en iets merken of zo om te zorgen dat beide poten evenveel zakken?

:bye:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Locatie: Nieuwenhagen-Landgraaf

Re: Afstellen vering

Bericht door Madmath » ma 25 apr 2011, 08:59

De hoogte van de vorkpoten heeft geen invloed op de voorspanning. Je kunt een vorkpoot ook in zijn geheel los als eenheid zien.
Draai de schroeven van de schetsplaat niet te los anders kunnen de poten te snel te ver zakken en is het moeilijker ze weer terug te krijgen. Het gewicht van de motor rust erop.
Misschien kun je het gewicht van de motor opvangen met een krik en een houtblok onder het motorblok. Weet echter niet of dit bij de v-strom gaat, heb er namelijk zelf nog geen, bij andere motoren die ik had ging dit best goed.
De 10mm liever met een schuifmaat meten dan met een duimstok.

Onder het rijden merk je de na-deining het makkelijkste als je over drempels rijdt. Tevens zijn dit ook aanwijzingen of je voorspanning goed gelijk staat. Zoek redelijk vlakke drempels zoals op 60kmh weleens voorkomen. Als je die ietwat sneller neemt krijg je een "spring"effect (effe een stukje vliegen) en voel je het verschil tussen voor en achter,vooral bij het neerkomen. "Normale" hoge woonwijk drempels zijn hiervoor niet zo geschikt.
Je vering staat goed als hij gelijk in veert en niet nadeint. De hoeveelheid voorspanning kun je dan nog verhogen of verlagen naar je eigen behoefte.
Zelf zou ik hem afstellen met alleen jezelf erop en daarna kijken of er veel verschil is met belading. Maak bijvoorbeeld een briefje dat je onder je zadel bij het gereedschap stopt met de instellingen voor beladen en onbeladen. Desnoods maak je foto's ervan met je handy, die heb je toch meestal bij de hand.

Succes,

Math.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4470
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Afstellen vering

Bericht door RedStrom » ma 25 apr 2011, 20:52

Remko: bedank voor PB.
Madmath: komt als geroepen. Ik vroeg me al af wanneer de voorspanning nou goed staat.

Inmiddels 1001-bochten in Twente rit verder.
Voorspanning heb nu voor op 4 (1 minder dan standaard) en achter op 2 (standaard instelling).
Het voelt goed zo.
Het precieze verschil tussen 3 en 4 en 2 en 3 weet ik niet goed te duiden. Met hulp van de tips van Madmath volgt dat later deze week.

Wat wel duidelijk te merken is, is de stand van de demping. Die heb ik helemaal rechtsom gedraaid (sterkst).
Deinen is geheel weg. Prettig in lange bochten, maar verder alsof je met te harde banden rijdt.
Iedere keer een kwart teruggedraait. Punt gezocht waarbij comfort en lange doordraaier in evenwicht zijn.
Staat nu in een hele slag naar links. De standaardinstelling dus. Dat is iets sterker dan het was.

Na thuiskomst toch de voorvork maar eens aangepakt.
Ik heb de voorvork 10mm door plaat heen nu. Gaat heel makkelijk. Geen gevaar voor doorzakkken of zo.
Voorzichtig losgedraaid. Motor op de middenbok.
Had ik dit maar voor de 1001-bochten rit gedaan. Ook zonder bagage had ik soms het idee alsof ik op een chopper reed. Overdrijven mag toch.
Dat het voorwiel een ruimere bocht wilde neem dan ik en de rest van de motor. Op rotondes mooi te merken.
Nu met die 10mm zijn we weer in lijn. Met name de korte bochten en het gooien van links naar rechts (en andersom) gaat makkelijker.
Het voelt beter en vertrouwder. Niet dramatisch, maar zeker merkbaar. Went heel snel.
Past nog beter bij de tegenstuurtechniek die ik sinds kort bewust toe pas (tip van Fogel!)
Comfort lijkt wat minder, maar dat kan ook aan mij ligggen. Na 6+ uurtjes sturen vandaag zal het wel aan mij liggen.
Ik ben niet op de snelweg geweest, maar heb wel ergens 140 gereden. Mooi stabiel. Alles zonder bagage overigens.

Bedankt voor de tips. Ik hou jullie op de hoogte.
:-)} :bye:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Remko
DL650 berijder
Berichten: 666
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 00:17
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 k7/A
Locatie: Texel

Re: Afstellen vering

Bericht door Remko » ma 25 apr 2011, 22:17

Mooi beschreven Jan W.!!!

Blijkt goed dat kleine verschillen grote gevolgen hebben.
Het is gepruts op de mm en soms minder, maar het heeft wel degelijk veel effect!!

8)
Heerlijke pekelfiets zo'n DL650/A/K7

lang leve de Tectyl!!!!

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4470
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Afstellen vering

Bericht door RedStrom » zo 01 mei 2011, 23:24

Ik zou nog wat laten weten.
Vandaag een kleine 400km. Met van alles en nog wat behalve off road.
Zoals boven alles ingesteld. En gelaten. Prima zo.

Met name het directe sturen als gevolg van de voorvorken is een verbetering. Al op lage snelheid te merken.
Ik verbeeld me dat ik een paar bekende bochten nu sneller neem.
Het voelt allemaal een stuk stabieler zowel in korte als lange, snelle als langzame bochten. Directer, sneller. Minder onderstuur gevoel.

Ook nog met passagier gereden. Dan mag het achter op 3 of 4. Blijft verder prima sturen.
Ik laat het zo staan en kan het iedereen aanraden om eens te proberen. En dan bedoel ik die voorvorken wat hoger te zetten.
:-)} :bye:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4470
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Afstellen vering

Bericht door RedStrom » ma 02 mei 2011, 21:54

Als iemand ook z'n voorvork hoger gaat zetten, laat even weten hoe het bevalt.

Ben vandaag nog bij de dealer geweest. Ze verlagen wel vaker een V-Strom, voor, achter of beide. 15mm kan zonder meer. Geen enkel probleem.
Is bekend dat ie dan beter gaat sturen.
:bye: :-)}
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03 jun 2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Afstellen vering

Bericht door Fogel » di 03 mei 2011, 07:00

RedStrom schreef:Als iemand ook z'n voorvork hoger gaat zetten, laat even weten hoe het bevalt.

Ben vandaag nog bij de dealer geweest. Ze verlagen wel vaker een V-Strom, voor, achter of beide. 15mm kan zonder meer. Geen enkel probleem.
Is bekend dat ie dan beter gaat sturen.
:bye: :-)}
Jan-Willem,

Ik laat hem volgende beurt bij de dealer (ik heb geen momentsleutel) ook 1 cm door de kroonplaat steken. Ik heb gehoord dat het beter stuurt. Jij bent ook al positief. Dus ik der ook maar an. Je hoort het nog van me.
groeten,
Niels
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4470
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Afstellen vering

Bericht door RedStrom » di 03 mei 2011, 09:58

Ik heb het gedaan met sleutel 10. Strak los en net zo strak weer vast. Gaat prima.
:bye:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03 jun 2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Afstellen vering

Bericht door Fogel » di 03 mei 2011, 18:01

RedStrom schreef:Ik heb het gedaan met sleutel 10. Strak los en net zo strak weer vast. Gaat prima.
:bye:
Ik dacht al zoiets! :-)

Liever met de moment met die kleinere boutjes en zo'n vitaal ding als de voorvork.

Groeten
Niels
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.

RonGrootenboer
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 31 okt 2010, 07:55
Mijn motor is een: V-strom

Re: Afstellen vering

Bericht door RonGrootenboer » zo 22 mei 2011, 10:13

De gedachten achter het verhaal is eenvoudig.
Als je de strom lager in vering afstelt ligt het zwaarte punt van de motor ook lager en is hij
dus beter te besturen.
Ik heb zelf alles op de standaard instelling staan en heb nergens last van,terwijl ik toch wel elke
week een mooie rit door de eifel maak en zo iets bij elke bocht met de steppies aan de grond hang :-)}
Ik moet wel zeggen dat ik voor de strom mijn rijstijl en techniek behoorlijk heb moeten aan passen. 8)

Gr Ron

Gebruikersavatar
Fleurtje
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:31
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2008)
Locatie: Maasland

Re: Afstellen vering

Bericht door Fleurtje » ma 18 mar 2013, 22:32

Wij gaan toch ook maar even alle vering checken en dan waarschijnlijk ook de voorvork door de kroonplaat laten steken.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat sturen...

Bedankt voor deze info mede-strommers :duim:

Plaats reactie