resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Joske »

Hello; wat ik me afvroeg;

M`n Strom resoneert aardig wanneer ik net iets boven de 5000 toeren rijd, vaak als je het gas loslaat en hem terug laat lopen.
Is uiteraard geen probleem, maar vroeg me af of dit een herkenbaar iets is.

Wellicht de ruit die op een hogere stand gezet is? Of de kuip, daar lijk het meer op.

Hebben jullie dit ook?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Wullebolle »

ik HAD het niet, maar sinds de montage van een zijkofferrek wel ...
Een lichte rrrrrrrrrrrr rond de 4.5krpm eveneens bij gaslos maar niet echt storend.
Mischien es een paar bouten en moeren (frame/kuip/ruit/enz ) ne keertje lossen en weer vastdraaien ?
Eventueel met een ringetje van fietsbandrubber ertusssen ... ?
Spooky Action At A Distance !
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Pierpower »

Knap he, die japanners, 52000 toeren!
DL650A-SE
RobD

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door RobD »

Pierpower schreef:Knap he, die japanners, 52000 toeren!


:) :) :) :)
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Joske »

:schater: ....eeeeehh 5200 :lol:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Wullebolle »

Pierpower schreef:Knap he, die japanners, 52000 toeren!
Joske heeft zen strommeke omgebouwd tot turbine fietsje stijl Y2K :shock:
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Soesko »

Bij mijn DL1000 had ik hetzelfde en bij mij was het de (Givi) valbeugel. Daar zit aan de voorzijde een stalen busje tussen de beide beugeldelen. Dat busje had wat vrije ruimte en resoneerde bij een bepaald toerental verschrikkelijk. Na de montage van twee rubberen ringetjes was het probleem verholpen.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Wullebolle »

Soesko schreef:Bij mijn DL1000 had ik hetzelfde en bij mij was het de (Givi) valbeugel. Daar zit aan de voorzijde een stalen busje tussen de beide beugeldelen. Dat busje had wat vrije ruimte en resoneerde bij een bepaald toerental verschrikkelijk. Na de montage van twee rubberen ringetjes was het probleem verholpen.
interessant, merci.
straks (tis nu buiten zit weer met 28.9°C) namelijk men dees morgen opgehaalde givi crash bars monteren.
:bye:
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Joske »

aha, dat zou beter zijn als dat het is, daar is iets aan te doen...

Maar...

Is dat ook het geval bij dit type beugel?

Afbeelding

Ik zie geen "verbinding" van twee delen (thv de radiator is het één deel).
Wel heb ik links en rechts de bevestiging van de twee delen, zeg maar bij m`n knieën...

ps die rode cirkel slaat op m`n osco (andere topic) :)
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Joske »

Soesko, heb jij enig idee?

heb namelijk idd het idee dat het minder is als ik die buizen even stevig vastgrijp tijdens het rijden en trillen.

Zoals gezegd, ik zie maar één verbinding
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Soesko »

Hallo Joske,

Als ik op de foto jouw valbeugels bekijk, dan zijn die anders dan ik er destijds op had zitten. Ik weet nog dat ik destijds ook lang aan het zoeken ben geweest. Ik kwam er toen, net als jij, achter dat het probleem minder was als ik de valbeugels vastpakte tijdens het rijden. Ik heb vervolgens onder elke bevestiging een rubber ringetje gemonteerd, echter met weinig resultaat. Uiteindelijk kwam ik er dus achter dat het stalen busje resoneerde en nadat ik daar rubbertjes heb gemonteerd was het probleem verholpen.
Als bij jou het probleem ook duidelijk minder is als je de valbeugels vastpakt dan zou ik daar eens verder gaan zoeken.Misschien is het een idee om ze ook te voorzien van rubberen ringetjes.

Succes ermee.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Wullebolle »

Ik heb ondertussen de oorzaak van mijn rrrr gevonden en opgelost.
In het givi zijkofferrek zitten onderaan 2*2 steunbusjes waar de koffers op rusten.
Die busjes zitten met een imbus vijs in het rek vast.
1 van de 4 busjes had wat speling en trilde dus bij sommige rpm.
Paar drupjes velponlijm en weg is de rrrrrrr

Bij de valbeugels heb ik op aangeven van Soesko aan de uiteinden van de connectorbus voor de oliekoeler een eind "rubber krimp tape" (hoe heet dat in feite?) gewikkeld, zodat de bus een beetje spande in de beide beugelbuizen. Eens de sluitbout was aangespannen zat de bus perfect vast > helemaal geen rrrrrrr bij de valbeugels.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Joske »

kijk, dat is een idee...

Ga van de week eea is even loshalen en voorzien van rubber ringen.

Hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: resonatie bij 5000 / 52000 toeren

Bericht door Joske »

zo, even een update...

het betreft idd die tussenstang van de valbeugel.
Heb van de week ff olie + filter vervangen en wilde toen gelijk even de boutjes/moertjes van de beugel aandraaien.
Wat bleek?

De bevestiging van de tussenstang was (AAN BEIDE KANTEN) gescheurd.
De stang zit aan iedere kant middels een stalen plaatje vast, dat plaatje zit dan weer met twee moertjes/boutejes vastgedraaid aan de rest van de beugel.

Dat verklaard een hoop trillingen.

Zit nog ff te twijfelen....wel of niet laten lassen...

Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat ik de Strom mooier vind zonder die beugel.

M`n maatje heeft een AfricaTwin (sorry :oops: ) en daar staat de beugel wel vet, mat aluminium.
Toch vind ik "onze " beugels een stuk minder, maar ja....dat blijft een kwestie van smaak natuurlijk :wink:
Plaats reactie