Fork Brace
Fork Brace
De lente is begonnen, de temperatuur is aangenaam, de wegen zijn droog, en ik loop tegen
het volgende probleem(pje) aan.
Ik ben op zoek naar een "goedkoop" adres voor een fork brace o.i.d.
Ik heb het gevoel dat, bij sportiever , de voorkant van de motor onrustig wordt.
Toen ik mijn strommeke kocht was hij verlaagd aan de voorkant (voorpoten doorgestoken) = iets stijver
voor mijn gevoel was de motor rustiger bij snel bochtenwerk.
Ik heb begrepen dat het plaatsen van een fork brace dit onrustige weggedrag tegen kan gaan door
het torderen van de vork tegen te gaan.
Heeft iemand ervaringen met zo'n brace, en/of waar ik zo'n apparaat aanschaffen kan.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
het volgende probleem(pje) aan.
Ik ben op zoek naar een "goedkoop" adres voor een fork brace o.i.d.
Ik heb het gevoel dat, bij sportiever , de voorkant van de motor onrustig wordt.
Toen ik mijn strommeke kocht was hij verlaagd aan de voorkant (voorpoten doorgestoken) = iets stijver
voor mijn gevoel was de motor rustiger bij snel bochtenwerk.
Ik heb begrepen dat het plaatsen van een fork brace dit onrustige weggedrag tegen kan gaan door
het torderen van de vork tegen te gaan.
Heeft iemand ervaringen met zo'n brace, en/of waar ik zo'n apparaat aanschaffen kan.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Re: Fork Brace
Heb je je voorvork nog steeds doorgestoken?
zo niet en zijn daarna je probleempjes begonnen, waarom zet je hem dan niet terug?
zo niet en zijn daarna je probleempjes begonnen, waarom zet je hem dan niet terug?
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2962
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Fork Brace
Dat doorsteken heeft een reden.
Daardoor komt er meer gewicht op de voorkant te rusten, krijg je een motor die
makkelijker de bochten in gaat. Teveel; dan wil ie de bocht invallen.
Mazzel
Tulipan
Daardoor komt er meer gewicht op de voorkant te rusten, krijg je een motor die
makkelijker de bochten in gaat. Teveel; dan wil ie de bocht invallen.
Mazzel
Tulipan
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Fork Brace
Yups heb zo'n brace... het type van Rick Hughes. Bevalt super en is een wereld van verschil! Echt een aanrader voor iedereen eigenlijk. Heb de mijne via een forumlid gekocht.
-
- DL650 berijder
- Berichten: 298
- Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
- Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC
Re: Fork Brace
Ik heb begrepen dat een forkbrace niet is te combineren met 'vorkpoothoezen', dat weerhield mij ervan er 1 te bestellen. Ik heb liever beschermde vorkpoten (ik rijd het hele jaar door) dan zo'n brace, want niet iedereen kan het effect daarvan positief bevestigen. Kan iemand bevestigen/ontzenuwen dat genoemde combinatie niet mogelijk is, want als het wel kan heb ik ook wel interesse.
GSA1200
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Fork Brace
Ik weet niet hoe die hoezen vastzitten, dus kan niet zeggen of het beiden kan... ik kan wel bevestigen dat een brace heel erg veel uitmaakt aan stabiliteit in bochten en bij hogere snelheden.
Als je nou zondag naar de sjokotour komt kunnen we ze naast elkaar zetten en kijken of hoezen mogelijk zouden zijn met brace en andersom....
Als je nou zondag naar de sjokotour komt kunnen we ze naast elkaar zetten en kijken of hoezen mogelijk zouden zijn met brace en andersom....
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Fork Brace
^^
Over de sokken kan ik nix kwijt, maar de forkbrace maakt de boel toch iets stabieler.
Of de brace echt nodig is? Nee, anders zat ie er wel standaard op.
keuzes keuzes ...
Over de sokken kan ik nix kwijt, maar de forkbrace maakt de boel toch iets stabieler.
Of de brace echt nodig is? Nee, anders zat ie er wel standaard op.
keuzes keuzes ...
Spooky Action At A Distance !
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: Fork Brace
Hallo Eddie,
Wellicht heb je hier iets aan http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=2223
Groet, Allard.
Wellicht heb je hier iets aan http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=2223
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Fork Brace
Heb de Murph's Brace gehad, en helaas verkocht toen ik de KLV wilde verkopen.
Later een ander merk gekocht, maar die is duidelijk minder stevig.
En JA: het helpt echt.
Een budgetbike bouw je nou eenmaal niet met Ohlins of WP vering.....
Later een ander merk gekocht, maar die is duidelijk minder stevig.
En JA: het helpt echt.
Een budgetbike bouw je nou eenmaal niet met Ohlins of WP vering.....
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: Fork Brace
Indien er nog strommers zijn die nog adressen/verkooppunten voor de forkbrace hebben, ik hou me aanbevolen.
Ben al een tijdje op zoek naar een adres/leverancier voor de 650 maar kan niet echt wat vinden.
Ben al een tijdje op zoek naar een adres/leverancier voor de 650 maar kan niet echt wat vinden.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: Fork Brace
Thanks, ik ga eens kijken of dat gaat lukken.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
- Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
- Woonplaats: Haarlo
Re: Fork Brace
Die heb ik net op mijn DL1000 geplaatst. Maar helaas nog niet kunnen rijden. Ben nog met mijn remmen aan t stoeien
Bestelling en afhandeling ging heel voorspoedig.
Bestelling en afhandeling ging heel voorspoedig.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Fork Brace
Ik heb de twijfelachtige eer om zowel Murph's Brace als die van Rick (die heb ik nu) te hebben getest.
In mijn beleving -let wel: subjectief!- is die van Murph toch effectiever.
Toen ik die er voor het eerst opzette, was mijn fiets opeens veel rustiger geworden van voren. Beter veren, stabieler bij hard remmen, zekerder platgaan.
Toen ik deze verkocht, miste ik hem al snel.
Dus toen de KLV niet snel verkocht werd, heb ik een andere besteld..... en helaas de Ricks.
Die gaf net niet die Halleluja ervaring als Murph's wel had gedaan.
Je kunt het ook wel zien aan de constructie en dikte van materiaal, M. is echt een flink stuk aluminium in je handen, Ricks is dat net iets minder.
Voor mij persoonlijk geen twijfel: neem vooral de Murph's.
In mijn beleving -let wel: subjectief!- is die van Murph toch effectiever.
Toen ik die er voor het eerst opzette, was mijn fiets opeens veel rustiger geworden van voren. Beter veren, stabieler bij hard remmen, zekerder platgaan.
Toen ik deze verkocht, miste ik hem al snel.
Dus toen de KLV niet snel verkocht werd, heb ik een andere besteld..... en helaas de Ricks.
Die gaf net niet die Halleluja ervaring als Murph's wel had gedaan.
Je kunt het ook wel zien aan de constructie en dikte van materiaal, M. is echt een flink stuk aluminium in je handen, Ricks is dat net iets minder.
Voor mij persoonlijk geen twijfel: neem vooral de Murph's.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: Fork Brace
Ik overweeg een forkbrace aan te schaffen en twijfelde nog tussen een Murphy's of een Rick. Welnu na navraag blijkt het volgende een Riks kost 80 dollar plus 15 dolar Schipping Costs (67 Euro) en een Murphy's is 138 dolar plus 40 dolar Schipping Costs (125 euro). De keuze is nu niet moelijk meer.
Groet, Allard.
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Re: Fork Brace
Zit het"forkbrace syndroom" niet tussen je oren? Het zal toch niet zo zijn dat die voorvork in de bochten alle kanten op buigt? Dat ding is toch niet van karton gemaakt Mijn bakkie stuurt met Hyperpro's als een mes dacht ik. Nu wordt mij dus kommer en kwel weer een forkbrace op de mouw gespeld. Zijn er harde bewijzen dat deze prothese een zinvolle toevoeging is of is het gewoon iets waar je zelf opgewonden van raakt? Dat vind ik ook prima trouwens
Re: Fork Brace
Wat ik me nou afvraag mbt zo'n forkbrace: wat als je vorkpoten niet perfect evenwijdig staan, maar heel licht toelopen. Als je buitenpoten wat meegeven, kan dat "perfect" opgevangen worden. Als een forkbrace de buitenpoten fixeert, heb je dan gen kans op:
- meer wrijving
- voortijdig inslijten binnenpoten
Waar zitten hier de poot-guru's?
- meer wrijving
- voortijdig inslijten binnenpoten
Waar zitten hier de poot-guru's?
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Fork Brace
@Leville: een waarlijk nieuw gezichtspunt !!! Volgens jouw theorie zou het alleen maar goed zijn als de poten ten opzichte van elkaar kunnen bewegen, want dan 'wordt er meer opgevangen'?
Waarom BMW dan zo'n moeite doet om met die paralever het nadeel van telescoopvorken op te heffen (stickslip e.d. dankzij verbuigen van die pijpjes onder zware belasting)?
Als je poten niet parallel lopen, merk je dat sowieso aan het aanspreken van je vork.
Toen ik de Murph's brace erop deed, merkte ik dat vooral doordat de vork beter en gevoeliger veerde. Nou had ik al hyperpro erop zitten, wat al een verbetering was, maar met die brace kreeg ik ook onder 'plat door de bocht' meer vertrouwen aan de voorkant. En vertrouwen is -voor mij- alles
Je klemt je poten wel, maar je klemt ze niet af! Je moet je voorstellen dat tussen je balhoofd en je vooras, de hele vork kan torderen. Met een brace wordt die afstand ongeveer gehalveerd. En wordt de hele vork stijver > soepeler in-/uitveren.
Vooral voor zo'n vork met lange veerweg kan dat echt uitmaken.
De Murph's brace pakt de vork over een groter oppervlak want hij is dikker/hoger, daarmee klemt hij beter dan de Rick's.
Overigens, denk dat er betere piloten zijn dan ik, die dit allemaal helemaal niet nodig hebben
Waarom BMW dan zo'n moeite doet om met die paralever het nadeel van telescoopvorken op te heffen (stickslip e.d. dankzij verbuigen van die pijpjes onder zware belasting)?
Als je poten niet parallel lopen, merk je dat sowieso aan het aanspreken van je vork.
Toen ik de Murph's brace erop deed, merkte ik dat vooral doordat de vork beter en gevoeliger veerde. Nou had ik al hyperpro erop zitten, wat al een verbetering was, maar met die brace kreeg ik ook onder 'plat door de bocht' meer vertrouwen aan de voorkant. En vertrouwen is -voor mij- alles
Je klemt je poten wel, maar je klemt ze niet af! Je moet je voorstellen dat tussen je balhoofd en je vooras, de hele vork kan torderen. Met een brace wordt die afstand ongeveer gehalveerd. En wordt de hele vork stijver > soepeler in-/uitveren.
Vooral voor zo'n vork met lange veerweg kan dat echt uitmaken.
De Murph's brace pakt de vork over een groter oppervlak want hij is dikker/hoger, daarmee klemt hij beter dan de Rick's.
Overigens, denk dat er betere piloten zijn dan ik, die dit allemaal helemaal niet nodig hebben
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: Fork Brace
Joost schreef:Zit het"forkbrace syndroom" niet tussen je oren? Het zal toch niet zo zijn dat die voorvork in de bochten alle kanten op buigt? Dat ding is toch niet van karton gemaakt Mijn bakkie stuurt met Hyperpro's als een mes dacht ik. Nu wordt mij dus kommer en kwel weer een forkbrace op de mouw gespeld. Zijn er harde bewijzen dat deze prothese een zinvolle toevoeging is of is het gewoon iets waar je zelf opgewonden van raakt? Dat vind ik ook prima trouwens
Kijk zo'n reactie kan ik wel waarderen. Ik word van het vooruitzicht op zo'n Fork Brace wel een beetje G^&L. Of het tot een bevredigend resultaat zal leiden 'tsja..................
Ik ga hem bestellen en ik zal mijn bevindingen met jullie delen .
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: Fork Brace
Ik heb de Brace binnen. Als het weer het toelaat (ahum) ga ik hem morgen monteren. Ik ben zelf erg benieuwd. Op het forum van V-Strom Riders International zijn er alleen maar lovende berichten. Nu zijn Americanen vaak nogal uitgesproken over hun mening en zijn wij vaak iets nuchterder. We zullen zien, wordt vervolgd.
Groet, Allard.
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
- Woonplaats: Maasbree
Re: Fork Brace
Hier tijdens mijn vakantie met de post gekomen (evenals mirrow extenders en footpeg & control lowering kit). Na terugkomst gisteren alles gemonteerd. Nu even wachten op t mooie weer en zoeken naar de tijd (kleine kinderen ) om het eens uit te proberen. Ben erg benieuwd.V-Stoom schreef:Ik heb de Brace binnen. Als het weer het toelaat (ahum) ga ik hem morgen monteren. Ik ben zelf erg benieuwd. Op het forum van V-Strom Riders International zijn er alleen maar lovende berichten. Nu zijn Americanen vaak nogal uitgesproken over hun mening en zijn wij vaak iets nuchterder. We zullen zien, wordt vervolgd.
Groet, Allard.
Erik
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: Fork Brace
Nou, Bij mij zit hij er op. Ik heb een vaste route die ik rij als ik weer eens "iets nieuws" heb, een soort testcirquit dus. Ik heb vanavond eerst het stuk gereden zonder de brace toen de brace gemonteerd en daarna nogmaals hetzelfde stuk. Ik moet zeggen dat ik het een verrassend goede aanvulling vind op het rijwielgedeelte. De motor voelt duidelijk massiever aan, is stabieler in lange bochten, reageert minder op lengteriggels en bij een rukje aan het stuur is er duidelijk minder beweging in het frame. Op een voor mij heel bekende rotonde rechts, links, rechts stuurt de motor veel sneller. Ik zet de stuurbeweging duidelijk later in. Het chroscopiche effect op het voorwiel wordt duidelijk gereduceert. Ik vind het zijn 70 euro zeker waard. Over een paar weken (hopelijk) op vakantie in de bergen en ik ben dan ook erg benieuwd hoeveel meerwaarde de brace dan heeft op het stuurpezier.
Groet, Allard.
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
- Woonplaats: Maasbree
Re: Fork Brace
Nadat ik vandaag voor de eerste keer mét fork brace (rick's versie) heb gereden sluit ik mij volledig aan bij V-StoomV-Stoom schreef:Nou, Bij mij zit hij er op. Ik heb een vaste route die ik rij als ik weer eens "iets nieuws" heb, een soort testcirquit dus. Ik heb vanavond eerst het stuk gereden zonder de brace toen de brace gemonteerd en daarna nogmaals hetzelfde stuk. Ik moet zeggen dat ik het een verrassend goede aanvulling vind op het rijwielgedeelte. De motor voelt duidelijk massiever aan, is stabieler in lange bochten, reageert minder op lengteriggels en bij een rukje aan het stuur is er duidelijk minder beweging in het frame. Op een voor mij heel bekende rotonde rechts, links, rechts stuurt de motor veel sneller. Ik zet de stuurbeweging duidelijk later in. Het chroscopiche effect op het voorwiel wordt duidelijk gereduceert. Ik vind het zijn 70 euro zeker waard. Over een paar weken (hopelijk) op vakantie in de bergen en ik ben dan ook erg benieuwd hoeveel meerwaarde de brace dan heeft op het stuurpezier.
Groet, Allard.
Idd massiever, stabieler en sneller sturen. De drempels en kuilen (ook in bochten ) bij ons op de bouwwegen zijn nu met meer vertrouwen te nemen. I.c.m. de verlaagde steppies heb ik lekkere ritjes gemaakt vandaag.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: Fork Brace
Ha, Erik. Goed te lezen dat je tussen de kleine kinderen door (herkenning van mijn kant) de tijd hebt gevonden de Brace te monteren. Leuk om te lezen dat je dezelde bevindingen hebt.
Groet, Allard.
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
- Woonplaats: Maasbree
Re: Fork Brace
Bij monteren mocht de oudste (3 jr) (natuurlijk) erbij zijn en soms helpen met dingen aangeven, maar ook veelvuldig in de schommel zitten en daardoor minder in de weg te lopen Zijn aanwezigheid was soms niet bevorderlijk voor zijn vocabulaire .. .. het wilde in het begin niet helemaal lukken met de bevestiging van het dikke gedeelteV-Stoom schreef:Ha, Erik. Goed te lezen dat je tussen de kleine kinderen door (herkenning van mijn kant) de tijd hebt gevonden de Brace te monteren. Leuk om te lezen dat je dezelde bevindingen hebt.
Groet, Allard.
Vandaag moesten we toch op visite dus kids en vrouw in de auto en papa een toeristische route op de motor. Heerlijk om, na bijna een maand niet te hebben gereden vanwege vakantie, weer eens op dat ding te zitten en dan ook nog eens een geheel onder je kont te voelen. Soms t idee dat ie naar een kant trok vanwege t massieve karakter maar met lichtelijk handen los bleef hij toch rechtdoor gaan. Hij leek ook iets zwaarder te sturen. Ik denk dat t een kwestie van wennen is.
Ook verrassend was het afwezig zijn van 'trillende' handvatten. Soms begonnen de handjes te tintelen maar nu totaal niet. En idd rotondes worden nu ook fijner, strakker en met meer vertrouwen genomen door mij. Voorheen altijd heel erg voorzichtig vanwege de 'deining' in de bochten (kan t gevoel niet goed omschrijven) en nu door echt de motor erin te 'gooien' zoals jij omschrijft met rechts, links, rechts.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: Fork Brace
Vanavond heb ik met een stel motormaten (vaste-maandagavond-bij-mooi-tot-redelijkweer-club) een tochtje gemaakt van zo'n 150 km. Eigenlijk zijn mijn eerdere bevindingen alleen maar uitvergroot. Ook op hogere snelheden 140+ voelde de motor stabieler aan. Uitwijkmaneufres gaan veel makkelijker (uitwijken putdeksel b.v.) Ik durf dieper de bocht in te duiken (en wehlie's en stoppie's gaan ook veel makkelijker grapje) Ik ben nu geneigd om de bandenspanning iets omlaag te brengen. Dat ga ik binnenkort eens proberen voor van 2.5 naar 2.2 en achter van 2.8 naar 2.5. Eens kijken wat voor invloed dit heeft. Bij de laatste all-road bandentest hadden ze de banden getest met een GS met deze bandenspanning. Wordt vervolgd.
Groet, Allard.
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2962
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Fork Brace
Gaan dan de banden niet harder slijten, en wat mbt de bochten stabiliteit....
Is het wel zo´n goed idee dat verlagen van de bandenspanning , lijkt me een link experiment
Is het wel zo´n goed idee dat verlagen van de bandenspanning , lijkt me een link experiment
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Fork Brace
Zolang je bewust bezig bent gaat dat nog meevallen met de linkigheid. Been there done that.Tulipan schreef:Gaan dan de banden niet harder slijten, en wat mbt de bochten stabiliteit....
Is het wel zo´n goed idee dat verlagen van de bandenspanning , lijkt me een link experiment
Ik vond alleszins dat het stuurgedrag bij 2.0bar op mijn drukmeter bar nogal slecht was maar zeker niet gevaarlijk. Rechtuit was voldoende, maar scherp sturen: no way josé: voorwiel wilde alle kanten uit. Ook overdrijven 2.8 bar was een nogo. Stuurde wel scherp, maar was veel te springerig, duidelijk te hard. 2.4bar lijkt het ideaal. vanaf 2.2 voel je dat het wat minder gaat bij snellere manoeuvres. In de zomer voor lange toeren ga ik naar 2.6 en in de winterkou eerder 2.2. Offroad is niet aan de orde. Maar dat zal ook weer van bandenmerk naar bandenmerk anders aanvoelen. Mine= Metzeler Tourances ( de ouwe, niet de exp's).
Spooky Action At A Distance !
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
- Woonplaats: Oegstgeest
Re: Fork Brace
Hoi Strommers,
Ik heb na mijn rijervaringen van de laatste tijd interesse gekregen in een forkbrace.
Dit omdat ik mijn vstrom met op snelwegen niet erg stabiel vind. Ook niet als de topkoffer er af is. Boven de 120, 130 wordt hij vager, lijkt veel last van wind te hebben en ook wel van het wegdek, spoorvorming etc. Soms begint hij bij wat hogere snelheid te wobbelen (of weaven zo je wilt). Denken jullie dat een forkbrace daar verbetering in kan brengen? Ik heb geen klachten over het sturen, dat gaat heerlijk met mijn TA's.
Graag wat meningen/ervaringen.
Ik heb na mijn rijervaringen van de laatste tijd interesse gekregen in een forkbrace.
Dit omdat ik mijn vstrom met op snelwegen niet erg stabiel vind. Ook niet als de topkoffer er af is. Boven de 120, 130 wordt hij vager, lijkt veel last van wind te hebben en ook wel van het wegdek, spoorvorming etc. Soms begint hij bij wat hogere snelheid te wobbelen (of weaven zo je wilt). Denken jullie dat een forkbrace daar verbetering in kan brengen? Ik heb geen klachten over het sturen, dat gaat heerlijk met mijn TA's.
Graag wat meningen/ervaringen.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Fork Brace
Nee, volgens mij gaat de brace daar niet veel aan verbeteren.
Brace is wel goed bij scherp & krachtig sturen samen met veerbewegingen waarbij anders de vork lichtjes getordeerd wordt.
Alle strommekes hebben wel een beetje last van deinen bij hogere snelheid.
Brace is wel goed bij scherp & krachtig sturen samen met veerbewegingen waarbij anders de vork lichtjes getordeerd wordt.
Alle strommekes hebben wel een beetje last van deinen bij hogere snelheid.
Spooky Action At A Distance !
Re: Fork Brace
Even mijn fork brace bevindingen neer tikken..
Ik heb recent twee stuks van over de vijver laten komen van Richland Rick Adventure Tech.
Nadat ik merkte met mijn laatste zomerreisje, dat er toch een onevenwichtigheid stuurgedrag zich voordoet....(solo rijden met track kofferset/tanktas en 55kg bagage op het kontje)
De standaard vering kan het niet aan, zeker als je wat doorrijdt op snelwegen of ganse dagen in gebergtes de motor van links naar recht gooit over slechte wegen, niet tegenstaande de vering afgesteld is, in de beschikbare mogelijkheden....
Nou is mijn bedoeling voor het hele veer gebeuren aan te passen naar mijn gebruik van de motor.
Dus,.. begonnen met een fork brace erop te duwen.
Moet zeggen dat door deze kleine ingreep merkbare stabiliteit in de voorvork komt...natuurlijk als je gaat wandelen met de motor merk je niet zo veel.
Maar ga je de bochten iets vlotter door fladderen, merk je het verschil zeer duidelijk dat het dweilgevoel weg is.
Nou zijn er progressieve Wilbers in bestelling, wat naar mijn mening het voorvork gebeuren in een heel nieuw daglicht gaat stellen.
In tweede instantie de achterveer vervangen....welke weet ik nog niet, daar moet nog even over nagedacht worden dat deze past in mijn rijstijl en doelstelling.
Ik heb recent twee stuks van over de vijver laten komen van Richland Rick Adventure Tech.
Nadat ik merkte met mijn laatste zomerreisje, dat er toch een onevenwichtigheid stuurgedrag zich voordoet....(solo rijden met track kofferset/tanktas en 55kg bagage op het kontje)
De standaard vering kan het niet aan, zeker als je wat doorrijdt op snelwegen of ganse dagen in gebergtes de motor van links naar recht gooit over slechte wegen, niet tegenstaande de vering afgesteld is, in de beschikbare mogelijkheden....
Nou is mijn bedoeling voor het hele veer gebeuren aan te passen naar mijn gebruik van de motor.
Dus,.. begonnen met een fork brace erop te duwen.
Moet zeggen dat door deze kleine ingreep merkbare stabiliteit in de voorvork komt...natuurlijk als je gaat wandelen met de motor merk je niet zo veel.
Maar ga je de bochten iets vlotter door fladderen, merk je het verschil zeer duidelijk dat het dweilgevoel weg is.
Nou zijn er progressieve Wilbers in bestelling, wat naar mijn mening het voorvork gebeuren in een heel nieuw daglicht gaat stellen.
In tweede instantie de achterveer vervangen....welke weet ik nog niet, daar moet nog even over nagedacht worden dat deze past in mijn rijstijl en doelstelling.
Re: Fork Brace
Mijn ervaring met de fork brace:
Stabiliteit neemt toe en zijwindgevoeligheid neemt enorm af. Ook bij hard remmen blijft de motor strak rechtuitgaan. Heb de superbrace erop. Deze heeft echter 1 groot nadeel tov de Murph's brace: de superbrace is niet in de breedte instelbaar. Het zal dus net zoals bij mijn motor vaak voorkomen dat de hartafstand van de gaten niet exact met de maat van de kroonplaat overeenkomt. Let op: een paar honderste mm verschil is al genoeg om de vork te laten klemmen bij inveren. Ik heb zelf geexperimenteerd met de bevestiging, door de buitenste bouten niet helemaal strak aan te draaien(borgmiddel gebruikt!) maar iets minder dan 1 mm ruimte tussen beide delen van de brace te laten ging de vork opeens wel goed veren. De stabiliteit is gebleven. De Murph's is in de breedte instelbaar en kan dus exact op de goede breedte gemonteerd worden. Bij de montage moet je ook opletten dat de vooras spanningsvrij gemonteerd zit met de as klembouten. Eerst asklembouten en spatbord bouten los draaien en checken met de hand of de vorkpoot kan verschuiven op de as. Dan een aantal malen inveren tegen een muur of stoeprand(niet de voorrem gebruiken!!) en daarna het beste met ingedrukte voorvork (tweede man dus nodig)asklembouten vast zetten en daarna spatbord. Hierna de Murph's brace erop zetten en als laatste de breedte ook weer na een aantal malen indrukken en ingedrukt houden van de vork en vast zetten.
Voor goed stabiel sturen is het aan te bevelen om de vorkpoten 10 tot 15 mm door de kroonplaat te steken en de achterveer minimaal drie groeven hoog te zetten voor solo en met passagier maximaal hoog te zetten. Ik heb zelf Hyperpro veren voor en achter met opnieuw geshimde voorvorkdempers. Zelfs met de Givi topkoffer (maxima= 55 ltr) nagenoeg geen onrust tot 180km/u.
Stabiliteit neemt toe en zijwindgevoeligheid neemt enorm af. Ook bij hard remmen blijft de motor strak rechtuitgaan. Heb de superbrace erop. Deze heeft echter 1 groot nadeel tov de Murph's brace: de superbrace is niet in de breedte instelbaar. Het zal dus net zoals bij mijn motor vaak voorkomen dat de hartafstand van de gaten niet exact met de maat van de kroonplaat overeenkomt. Let op: een paar honderste mm verschil is al genoeg om de vork te laten klemmen bij inveren. Ik heb zelf geexperimenteerd met de bevestiging, door de buitenste bouten niet helemaal strak aan te draaien(borgmiddel gebruikt!) maar iets minder dan 1 mm ruimte tussen beide delen van de brace te laten ging de vork opeens wel goed veren. De stabiliteit is gebleven. De Murph's is in de breedte instelbaar en kan dus exact op de goede breedte gemonteerd worden. Bij de montage moet je ook opletten dat de vooras spanningsvrij gemonteerd zit met de as klembouten. Eerst asklembouten en spatbord bouten los draaien en checken met de hand of de vorkpoot kan verschuiven op de as. Dan een aantal malen inveren tegen een muur of stoeprand(niet de voorrem gebruiken!!) en daarna het beste met ingedrukte voorvork (tweede man dus nodig)asklembouten vast zetten en daarna spatbord. Hierna de Murph's brace erop zetten en als laatste de breedte ook weer na een aantal malen indrukken en ingedrukt houden van de vork en vast zetten.
Voor goed stabiel sturen is het aan te bevelen om de vorkpoten 10 tot 15 mm door de kroonplaat te steken en de achterveer minimaal drie groeven hoog te zetten voor solo en met passagier maximaal hoog te zetten. Ik heb zelf Hyperpro veren voor en achter met opnieuw geshimde voorvorkdempers. Zelfs met de Givi topkoffer (maxima= 55 ltr) nagenoeg geen onrust tot 180km/u.
Re: Fork Brace
ik moet B-strom zijn afstel werkwijze bijtreden.
Ook geëxperimenteerd voor te weten of Richland Rick zijn brace juist gemaakt is,...het blijk dat deze jongen weet wat hij maakt.
Heb ook op alle mogelijke wijze gemeten/hulpmiddelen... met/zonder brace, voor erachter te komen of er ergens een een onregelmatigheid in de veerweg zit.
moet zeggen,..de hart afstand klopt!
was ook een beetje bang omdat de brace niet verschuifbaar is, maar een vast gegeven is.
de pootjes door de kroonplaat steken,daar wacht ik nog effe mee tot het hele veersysteem vervangen is.
Dan kan het uitgevlooid worden welke afstelling het beste past is in de omstandigheden wat je wilt rijden, zeker als je met volle belading voor langer weg zijt is van belang.
Ook geëxperimenteerd voor te weten of Richland Rick zijn brace juist gemaakt is,...het blijk dat deze jongen weet wat hij maakt.
Heb ook op alle mogelijke wijze gemeten/hulpmiddelen... met/zonder brace, voor erachter te komen of er ergens een een onregelmatigheid in de veerweg zit.
moet zeggen,..de hart afstand klopt!
was ook een beetje bang omdat de brace niet verschuifbaar is, maar een vast gegeven is.
de pootjes door de kroonplaat steken,daar wacht ik nog effe mee tot het hele veersysteem vervangen is.
Dan kan het uitgevlooid worden welke afstelling het beste past is in de omstandigheden wat je wilt rijden, zeker als je met volle belading voor langer weg zijt is van belang.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Fork Brace
@B-Strom: waar heb jij je vork laten reshimmen?
Kwam ook Gold Valve tegen, wel prijzig, maar schijnt erg goed te werken.
Kwam ook Gold Valve tegen, wel prijzig, maar schijnt erg goed te werken.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
- Woonplaats: Oegstgeest
Re: Fork Brace
Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik denk dat het wel de moeite waard is, zelfs met standaard vering om zo'n Murph's brace aan te schaffen. Voor mij met als belangrijkste gegeven die zijwindgevoeligheid wat in te dammen. De overige pluspunten zijn dan mooi meegenomen denk ik.
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
- Woonplaats: Oegstgeest
Re: Fork Brace
Ehh....... of een Rick's daar ben ik nog niet uit. Murph's lijkt wel voordelen te hebben als ik de reacties lees, maar is wel duurder.
Re: Fork Brace
@PeterZeeland, Ik heb mijn voorvork laten reshimmen bij Hyperpro in Alphen ad Rijn. Koste me 85 euro ex btw. Voorvork ging duidelijk mooier aanspreken.
Kan het aanbevelen. Met betrekking tot het stuurgedrag, dit verbeterd met het 15mm doorsteken van de poten door de kroonplaat. Het leuke daarvan is dat dit geen invloed heeft op de veerweg, alleen staat de motor iets meer voorover= iets meer druk op voorwiel.
Groet, B-Strom
Kan het aanbevelen. Met betrekking tot het stuurgedrag, dit verbeterd met het 15mm doorsteken van de poten door de kroonplaat. Het leuke daarvan is dat dit geen invloed heeft op de veerweg, alleen staat de motor iets meer voorover= iets meer druk op voorwiel.
Groet, B-Strom
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4865
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700
Re: Fork Brace
Als je deze uit USA laat komen, gaat dat dan nog via de douane, komen er nog extra kosten bij?
Of gaat ie rechtsstreeks je breivenbus in?
BVD
Of gaat ie rechtsstreeks je breivenbus in?
BVD
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
- Woonplaats: Maasbree
Re: Fork Brace
Dag JW,
De douane houdt steekproeven op niet-EU post verzendingen.
Dat betekent dat je soms nog BTW en / of invoerrechten moet betalen en soms geluk hebt.
Wat en hoeveel je evt moet betalen kun je op de site vd de douane vinden.
Dit hangt nl af vd totale factuurwaarde vd de verzending (incl verzekering en verzending).
Met mijn bestelling bij Richland Rick (forkbrace, steppies verlagers, spiegelverbreders) had ik dus mazzel. Ik heb niets meer hoeven betalen aan de douane
Volgens mij paste de verzending door de brievenbus (was zelf op vakantie). Forkbrace alleen gaat zeker passen, die is nl heel plat.
Tip: als je meer wilt bestellen even n mailtje sturen naar die Rick, dan krijg je korting op de verzendkosten
De douane houdt steekproeven op niet-EU post verzendingen.
Dat betekent dat je soms nog BTW en / of invoerrechten moet betalen en soms geluk hebt.
Wat en hoeveel je evt moet betalen kun je op de site vd de douane vinden.
Dit hangt nl af vd totale factuurwaarde vd de verzending (incl verzekering en verzending).
Met mijn bestelling bij Richland Rick (forkbrace, steppies verlagers, spiegelverbreders) had ik dus mazzel. Ik heb niets meer hoeven betalen aan de douane
Volgens mij paste de verzending door de brievenbus (was zelf op vakantie). Forkbrace alleen gaat zeker passen, die is nl heel plat.
Tip: als je meer wilt bestellen even n mailtje sturen naar die Rick, dan krijg je korting op de verzendkosten
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4865
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700
Re: Fork Brace
Dank je Erik. Ik ga eens even shoppen.
Met voorvork 10 mm door plaat heb je al verbetering met sturen.
Met fork brace wordt ie misschien wel net als de L2. Die stuurt zowiezo al lekker.
edit: Bij Rick besteld inmiddels.
Met voorvork 10 mm door plaat heb je al verbetering met sturen.
Met fork brace wordt ie misschien wel net als de L2. Die stuurt zowiezo al lekker.
edit: Bij Rick besteld inmiddels.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
Re: Fork Brace
Even de laatste bevindingen in het stabiliteit verhaaltje..
Heb ondertussen de voorvork voorzien van een brace en wilbers veren.
Mmm, stevige verbetering , na een beetje experimenteren bleek dat het evenwicht tussen voorvering/achtervering (solorijden 78kg) voor mij lag door de vering achter op max te draaien en voor op streepke 3
Voor/achter gaat nou mooi gelijkmatig , wat weer duidelijk terug te vinden is in wegligging...het dweilgevoel is weg.
Zoals te verwachten was, is deze achterveer instelling niet voldoende als je met alu schoendozen op het kontje rijd en een beetje bagage of duopassagier
Een beetje rondhuppelen op het internet, kwam ik er gauw achter dat het richting 800,- lapjes gaat voor vervanging.
Na een beetje doordenken toch maar even iets anders verzinnen,..... rij ook niet heel het jaar rond met schoendozen en 50kg bagage.
Idee is voor met de achterveer te experimenteren, deze uit elkaar te halen en een spacer erbij te duwen van ergens een 4mm....dit zou dan een verschuiving met zich mee in de instelmogelijkheden.
Wat weer met bagage rijden dat extra-je geef en dat de veringen in evenwicht blijf,..zonder de achter veerweg noemenswaardig in te korten.
Het moet natuurlijk eerst uitgevlooid worden welke dikte van spacer de juiste gaat zijn.
Mocht het zijn dat er ergens nog strommers zijn die ervaring hebben met een spacer erbij te duwen ?...effe laten weten graag.
Heb ondertussen de voorvork voorzien van een brace en wilbers veren.
Mmm, stevige verbetering , na een beetje experimenteren bleek dat het evenwicht tussen voorvering/achtervering (solorijden 78kg) voor mij lag door de vering achter op max te draaien en voor op streepke 3
Voor/achter gaat nou mooi gelijkmatig , wat weer duidelijk terug te vinden is in wegligging...het dweilgevoel is weg.
Zoals te verwachten was, is deze achterveer instelling niet voldoende als je met alu schoendozen op het kontje rijd en een beetje bagage of duopassagier
Een beetje rondhuppelen op het internet, kwam ik er gauw achter dat het richting 800,- lapjes gaat voor vervanging.
Na een beetje doordenken toch maar even iets anders verzinnen,..... rij ook niet heel het jaar rond met schoendozen en 50kg bagage.
Idee is voor met de achterveer te experimenteren, deze uit elkaar te halen en een spacer erbij te duwen van ergens een 4mm....dit zou dan een verschuiving met zich mee in de instelmogelijkheden.
Wat weer met bagage rijden dat extra-je geef en dat de veringen in evenwicht blijf,..zonder de achter veerweg noemenswaardig in te korten.
Het moet natuurlijk eerst uitgevlooid worden welke dikte van spacer de juiste gaat zijn.
Mocht het zijn dat er ergens nog strommers zijn die ervaring hebben met een spacer erbij te duwen ?...effe laten weten graag.
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Fork Brace
Spacer erbij duwen zou ik nooit doen, dan kun je beter uit elkaar halen en er een progressieve veertussen zetten.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 475
- Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
- Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
- Woonplaats: België - Hasselt
Re: Fork Brace
Drie weken geleden een (Murphy's) fork-brace overgenomen hier op het forum. Door omstandigheden heb ik moeten wachten tot vandaag om deze uitgebreid te testen.
Deze morgen dus een mooi ritje van 220km door de Ardennen gemaakt en ik moet zeggen dat het me heel goed bevalt. Met de fork-brace kan ik de moto perfect de lijn van de bocht laten volgen die ik voor ogen heb. De Strom stuurt dus beter en geeft iets meer feedback. Stenen onder het voorwiel en oneffenheden zijn voelbaarder. Ook is het me opgevallen dat ik iets meer druk op het stuur moet zetten bij het insturen maar hij reageert wel directer.
Deze fork-brace is, samen met de progressieve voorveren, de beste investering die ik deed. Met deze 2 aanpassingen alleen al verandert een DL1000 in een speelfiets die snakt naar bochtenwerk.
Deze morgen dus een mooi ritje van 220km door de Ardennen gemaakt en ik moet zeggen dat het me heel goed bevalt. Met de fork-brace kan ik de moto perfect de lijn van de bocht laten volgen die ik voor ogen heb. De Strom stuurt dus beter en geeft iets meer feedback. Stenen onder het voorwiel en oneffenheden zijn voelbaarder. Ook is het me opgevallen dat ik iets meer druk op het stuur moet zetten bij het insturen maar hij reageert wel directer.
Deze fork-brace is, samen met de progressieve voorveren, de beste investering die ik deed. Met deze 2 aanpassingen alleen al verandert een DL1000 in een speelfiets die snakt naar bochtenwerk.
Honi soit qui mal y pense!!
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Fork Brace
Dit kan ik alleen maar bevestigen!Joskestiller schreef: Deze fork-brace is, samen met de progressieve voorveren, de beste investering die ik deed. Met deze 2 aanpassingen alleen al verandert een DL1000 in een speelfiets die snakt naar bochtenwerk.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Balhoofdlagers afstellen!
Gisteren met technische vriend de balhoofdlagers tikje afgesteld, misschien maar 20 graden.
Wat een verschil! Nu met 150/160 km/u op de autobaan (kwam uit Mandello ) op de terugweg gewoon stabiel, licht waven, op de heenweg was het bij 150 al oppassen geblazen.
Na alles aan vering en braces etc. gedaan te hebben, bleef het vage gevoel wat ik vanaf het begin al had met mijn fiets.
Monteurs vinden dan niks....
En natuurlijk wordt zoiets niet minder. Nu dan de echte oorzaak van alles gevonden: iets te losse balhoofdlagers.
Check het zelf eerst ook even!!!!
Wat een verschil! Nu met 150/160 km/u op de autobaan (kwam uit Mandello ) op de terugweg gewoon stabiel, licht waven, op de heenweg was het bij 150 al oppassen geblazen.
Na alles aan vering en braces etc. gedaan te hebben, bleef het vage gevoel wat ik vanaf het begin al had met mijn fiets.
Monteurs vinden dan niks....
En natuurlijk wordt zoiets niet minder. Nu dan de echte oorzaak van alles gevonden: iets te losse balhoofdlagers.
Check het zelf eerst ook even!!!!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
- Woonplaats: Oegstgeest
Re: Fork Brace
Hoi Peterzeeland,
Interessant, dat het ook aan een iets te LOSSE afstelling kan liggen. Ik had ooit problemen met een iets te strak afgesteld balhoofd. Je motor was nu stabiel begrijp ik. maar wel wat licht "waven"bij die snelheid? Hoe uit zich dat bij jouw motor?
Interessant, dat het ook aan een iets te LOSSE afstelling kan liggen. Ik had ooit problemen met een iets te strak afgesteld balhoofd. Je motor was nu stabiel begrijp ik. maar wel wat licht "waven"bij die snelheid? Hoe uit zich dat bij jouw motor?
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Balhoofdlagers afstellen!
Btdt, 25 jaar geleden al bij een GSX1100ES. Sindsdien roep ik dit al tegen iedereen die met deze problemen op de proppen komt, maar het lijkt net of het TE simpel is.Peterzeeland schreef:En natuurlijk wordt zoiets niet minder. Nu dan de echte oorzaak van alles gevonden: iets te losse balhoofdlagers.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Fork Brace
@olliex: het gaat om het steeds sterker schudden om -zo voelt het- zowel de lengte als de hoogte as. wat in andere topics als hoge snelheid instabiliteit wordt beschreven. met topkoffer en zijwind sterker maar in principe was het bij mij altijd aanwezig. Al sinds ik hem nieuw kocht maar monteur merkte niks... met net nieuwe banden /trailattackss leek het zelfs erger te zijn geworden en met een paar alpenpassen achter de kiezen & een echt technische vriend bij de hand, was het de hoogste tijd er wat aan te gaan doen. En zie!!! wat een verschil. twijfelde al aan mezelf, te kritisch...??? maar nee, dit verschil is overduidelijk en zou iedereen gevoeld hebben.
Les 1: vertrouw vooral je eigen gevoel en niet de deskundige die een minuutje op je motor rijdt.
Overigens deed het lager niets van het klassieke 'knakken' bij het remmen of voelde je speling bij opbokken voorkant. kejjenagaan .
Les 1: vertrouw vooral je eigen gevoel en niet de deskundige die een minuutje op je motor rijdt.
Overigens deed het lager niets van het klassieke 'knakken' bij het remmen of voelde je speling bij opbokken voorkant. kejjenagaan .
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Fork Brace
PS: neem eens een haarspeld rechtsom naar beneden .... dan merk je het echt goed! dan gaat hij niet echt strak de bocht om. of als je bij stationair een achtje draait, dan 'wiebelt' het ad voorkant.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100