Fork Brace

Frame, vering, ketting etc
Graafie68

Re: Fork Brace

Bericht door Graafie68 »

Nou kan het ook zo zijn dat de balhoofdlagers "droog" staan.
Lager vet zijn ze bij zusuki uh suzuki niet al te gul mee.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Fork Brace

Bericht door OllieX »

@Peterzeeland: Ok, wat dat waven betreft, we hebben het dus over hetzelfde verschijnsel. Maar.... Hoe hebben jullie hem optimaal afgesteld? Bij mijn balhoofd voel ik ook geen speling of knakken. Het stuur valt als hij een graad of 30 uit het midden staat uit zichzelf naar de aanslag. Heb je daar een methode voor of is het een kwestie van uitproberen?
de Limburger

Re: Fork Brace

Bericht door de Limburger »

Hey OllieX
Als je het héél juist wilt hebben volgens het suzuki evangelie, zou het....
Check the steering movement in the following procedure.
• By supporting the motorcycle with a jack, lift the front wheel
until it is off the floor by 20 – 30 mm (0.8 – 1.2 in).
• Check to make sure that the cables and wire harnesses are
properly routed.
• With the front wheel in the straight ahead state, hitch the
spring scale (special tool) on one handlebar grip end as
shown in the figure and read the graduation when the handlebar
starts moving. Do the same on the other grip end.
Initial force: 200 – 500 grams
bij suzuki wordt er een trekveer met gram verdeling voor gebruik.
Afstellen van van een balhoofdlagen komt redelijk juist,... bij langdurig rijden in snikheet weer kruip de motorwarmte in het alu chassis; waardoor het lager "te" vast gaat zitten.
Wat weer het stuurgedrag negatief gaat beïnvloeden.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Fork Brace

Bericht door Peterzeeland »

YES!!!!!

Mijn Duitse technische vriend ("Werkzeugmacher") sprak ook al over een wrijvingsbank, waarin een droog lager gemeten wordt, en dan vervolgens gemonteerd en dan weer de wrijving exact gemeten wordt. Zodat je het lager helemaal goed krijgt.

Maar Suzuki heeft dat dus al gedaan voor ons!!! Perfect hoor.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Fork Brace

Bericht door OllieX »

de limburger schreef:Hey OllieX
Als je het héél juist wilt hebben volgens het suzuki evangelie, zou het....
Check the steering movement in the following procedure.
• By supporting the motorcycle with a jack, lift the front wheel
until it is off the floor by 20 – 30 mm (0.8 – 1.2 in).
• Check to make sure that the cables and wire harnesses are
properly routed.
• With the front wheel in the straight ahead state, hitch the
spring scale (special tool) on one handlebar grip end as
shown in the figure and read the graduation when the handlebar
starts moving. Do the same on the other grip end.
Initial force: 200 – 500 grams
bij suzuki wordt er een trekveer met gram verdeling voor gebruik.
Afstellen van van een balhoofdlagen komt redelijk juist,... bij langdurig rijden in snikheet weer kruip de motorwarmte in het alu chassis; waardoor het lager "te" vast gaat zitten.
Wat weer het stuurgedrag negatief gaat beïnvloeden.
Ahaaa........ kijk...er is dus een echt mooie methode! Interessante info!
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Fork Brace

Bericht door RedStrom »

Na 8 dagen wachten fork brace van Rick binnen. Gelukkig niet via de douane, maar direct in de brievenbus.

Verschil? Ja.
Veel directer, veel preciezer, veel stabieler. En veel stabieler op hoge snelheid. Als op rails.
Je stuurt in en dat is het. Je hoeft niet te corrigeren omdat je voorvork of vering nog een woordje mee wil praten.
Ik mis wel iets van het effect van de voorvork door de plaat laten steken.
(Daar ga ik nog 5 mm bij op doen denk ik. Van 10 naar 15mm.)
Maar dat komt ook omdat het preciezer is. Het onstabiele van dat effect is weg.
Ik had niet gedacht dat de brace zo veel verschil zou uit maken. Het went ook heel snel. Voelt heel natuurlijk.
Even wennen dat je wat directer de bocht in kan zonder te moeten "wachten" op reactie van de voorkant.
Beetje overdreven, maar jullie snappen wel wat ik bedoel. Het geeft nog meer vertrouwen.
Ook op slecht wegdek.
Het onderstuurde karakter is helemaal weg. Zo direct bedoel ik. Net of je banden hard zijn opgepompt.

Ik heb nog een stuk op asfalt gereden wat afgeschraapt was om een nieuwe laag op te leggen.
Voorwiel was wat zoekende, maar ik reed wat te snel. Kan het niet vergelijken met hoe het is zonder brace,
maar langsrichels en dikke verfstrepen zijn minder aanwezig/merkbaar.
Rechtuit op hoge snelheid is ook verbetert. Veel stabieler.

Ik heb zondag op 9 motoren mogen rijden. Ik zou zo niet weten wie van die beter stuurt dan de DL.
Kun je nog wel slapen als je geen brace hebt? Jawel. De DL is toch al fijn om te sturen.
En als je hem weer in moet leveren? Dat denk ik niet.
Maar dat blijft persoonlijk.
Wie hem eens wil testen op zijn eigen fiets mag gerust die van mij eens proberen. Montage is een minuutje. 4 inbusboutjes aandraaien.
Kom maar langs. En als je het lief vraagt kom ik misschien wel langs :D
:-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Fork Brace

Bericht door RedStrom »

Inmiddels 2 tanks verder.

Al met al ben ik een beetje aan het dubben. Het effect van de voorpoten wat hoger lijkt teniet gedaan te worden.
Maar het stuurt allemaal wel directer en stabieler dan zonder brace. Tegensturen vraagt wel een hardere duw dan zonder brace.

Ik heb 3x een slippertje gehad. Dat je voorwiel even wat opschuift zeg maar. Adrenaline verhogend, maar verder niks ernstigs.
Niks met de banden. Anakees2.
1x lag er wat troep (is het wel het seizoen voor), maar 2x niet.
2 in linker bochten, 1 op rotonde bij gooien van rechts op links.
Kan dat door de brace komen?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Leville

Re: Fork Brace

Bericht door Leville »

RedStrom schreef:Kan dat door de brace komen?
Ik gok van wel. De brace neemt wat zijdelingse flexibiliteit weg. Flex wordt veroorzaakt door krachten op het materiaal. Stop je die flex, dan moeten die krachten ergens anders opgevangen worden. De zwakste schakel lijken me de banden, die dan meer krachten krijgen te verwerken dan "normaal".

Iets onwaarschijnlijker is dat door het wegnemen van de flex, ofte het doorbuigen van de vork, de banden ook onder een lichtjes andere hoek de grond raken.

Iets meer waarschijnlijk is dat je door het vertrouwen in een stijvere vork er mogelijk wat steviger tegenaan gaat.

En doe nu niet die brace weg, want de mijne is net besteld :roll:
Laatst gewijzigd door Leville op zo 09-10-2011, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
de Limburger

Re: Fork Brace // achterveer

Bericht door de Limburger »

Een tijdje geleden aangegeven dat de update van de achterveer in de pijp zat.

zo als we allemaal weten is de achterveer wat aan de slappe kant.
Solo rijden met een flesje drinken pakje waffels in de koffers, dan voldoet de standaard veer meer dan genoeg.
Maar met duo of flink wat bagage op het kontje, kan de achterveer het gewicht niet echt goed pruimen.
Nou had ik met een paar wilberkes en een fork brace de voorvork een wedergeboorte gegeven ( zie een ander draadje ).
Dus, achterveer kwam aan de beurt......
Natuurlijk kun je ook de motor naar een firma brengen met de mededeling " duw er maar een ander veertje op"...even langs de kassa en rijden maar.
Nou ligt het in mijn aardt voor zelf te experimenteren......even wat op internet snuffelen voor info links en rechts..en sleutelen maar.
Bij het uit elkaar halen van de achterveer, en het opmeten wat er binnen de mogelijkheden was voor deze te update kwam ik tot de volgende conclusie.

Max voorspanning ( 5 streepkes )..zit er ruimte in voor de veer nog verder voor te spannen zonder dat de veer windingen elkaar zouden kunnen raken in extremere omstandigheden.
Na een beetje rekenwerk kwam dit naar boven.....
Per streepke is het 2mm voorspanning x 5... gaat het 10mm worden als die op max staat....na de windingen opmeten,.. kwam de conclusie naar boven dat het max op 18mm ligt voor dat de windingen tegen elkaar gaan komen...maar dan moet het al een wegje of een piste zijn dat maanlandschap-achtige allure vertoond.
Zelf denk ik dat eerder een velg dubbel plooit, dan dat de veer doorslaat.
Na even spelen met een draaibank kwam er een spacer van 8mm tevoorschijn, die gemonteerd is geworden tussen de veer en het voorspanning element.
In deze nieuwe uitvoering wordt de soft stand dan....stand 4 in de orig uitvoering....waar meestal solo mee gereden wordt.
Maar het geeft nou wel de mogelijkheid voor de veer voorspanning met 5 streepkes bij te draaien met flink wat bagage over de alu koffers verdeelt.....is toch gauw tegen de 45-50kg op het kontje
Na alles terug gemonteerd te hebben, het even uit proberen....motor in vakantie modus beladen, en maat snorren.
ja hoor!!....
Het evenwicht tussen voor veren en de achterveer is terug in balans....mooi evenwichtig inveren van beiden wielen, rijden op slechte bochtige wegen is nou helemaal een zaligheid geworden.
Rijden zonder bagage...effe knopje helemaal uitdraaien op soft, wat stand 4 is geworden in orig uitvoering
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Fork Brace

Bericht door Tulipan »

Mijn complimenten.
Goed doordacht en logisch.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Fork Brace

Bericht door Tulipan »

En wat kom ik toevallig tegen ?

How to:http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,1686.0.html
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
de Limburger

Re: Fork Brace

Bericht door de Limburger »

Hey Tulipan,.....dat klop !!..bij het snuffelen op internet voor een oplossing kwam ik dat oud linkje ook tegen, wat mijn voorstelling van werkwijze bevestigde.
Altijd leuk voor links en rechts wat te lezen van mensen die goede oplossingen mededelen.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Fork Brace

Bericht door RedStrom »

Vraagje aan alle gebruikers.
Ik heb hierboven wat 'slippertjes' genoemd die ik voordie niet had. Herkenbaar?
Heeft iemand nog wat aan zijn bandenspanning en/of vering voor gedaan?
:-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Fork Brace

Bericht door Wullebolle »

RedStrom schreef:Vraagje aan alle gebruikers.
Ik heb hierboven wat 'slippertjes' genoemd die ik voordie niet had. Herkenbaar?
Heeft iemand nog wat aan zijn bandenspanning en/of vering voor gedaan?
:-)}
Ik rij al 2 jaar met een forkbrace en merk geen voorwielslip (en ik rij niet altijd als een slappe dweil)
Trouwens nu ik erover nadenk sinds ik met metzeler tourances rij, heb ik zelfs de ik-rem-te-hard-bij-noodstopoefenen-beetje-voorwielslip niet meer, wat wel tgeval was met de originele banden.
Bandenspanning: zomer V2.5 A2.9, winter V2.3 A2.7
Veervoorspanning: V 3 ringen uit = half, A: tussen half en hard, en de demping op een halve slag minder dan max.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Fork Brace

Bericht door Tulipan »

Hoi JW,

Slippertjes had ik toen ik de originele banden eronder had.
De opstelling was toen gelijk: Hyperpro en forkbrace.
Nu de Trailmax eronder liggen ( 8000 km ) geen last meer gehad.
Sterker nog, ik verbaas me over de stabiliteit van de motor,
Regelmatig valwinden gehad in Z-Portugal en afgelopen week zelf met windwaarschuwing 80 km snelweg gehad.
Lege en volle koffers en alleen mijn hoofd werd heen en weer geslagen door die valwinden.
motor ligt als een blok op de weg, bochtenwerk geen enkel probleem.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Fork Brace

Bericht door RedStrom »

Bedankt voor jullie reactie. Net weer even gereden met fork brace.
Eerst een heel stuk zonder. Niet verkeerd en natuurlijk heel vertrouwd.
Maar met is toch ook wel lekker. Die stabiliteit is echt opvallend.
Deze keer geen slippertjes gehad. Maar ik vond de voorkant toch wel wat hard.
Bij terugkomst even gecheckt. Ik heb voor op 2 streepjes staan. Dus meer voorspanning. Standaard afstelling is 3.
Die heb ik op 4 gezet en een volgende keer het verschil eens testen.

Op zich wel leuk dat testen en proberen. Blijft toch een gevoelskwestie, dat motorrijden.
Wordt vervolgd.
:-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Leville

Re: Fork Brace

Bericht door Leville »

Mijn brace is eergisteren ook toegekomen. Geen douane wegens lage waarde aangegeven op envelop. Dit weekend eens installeren.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Fork Brace

Bericht door Tulipan »

Och JW, met die voor en achterspanning blijf ik ook draaien.
Alleen, duo, koffers. Staat nu met koffers en duo 2 voor en 5 achter. ( voor moet richting 3 voel ik )
Ik probeer altijd zo te stellen dat voor en achter tegelijk omlaag gaan als ik ga zitten voor ik wegrij
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Jolijoni

Re: Fork Brace

Bericht door Jolijoni »

Hallo allemaal,

Ik lees jullie berichten met verbijstering. Waarom al die aanpassingen. Ik heb sinds een goede 2 maanden mijn v-strom 650. En ik kan alleen maar zeggen woow dat stuurt als een scheermes.
Waar ik heen wil en hoe ik het wil maakt niet uit hij stuurt gewoon perfect in. Strak en snel. Ik heb zelf verschillende motoren gereden waarvan de laatste een Fazer 600 uit 2002. Maar zoals de v-strom stuurt stuurde de andere motoren niet. Ik heb nu een veel hoger rij-tempo.

Maar wat ik wel heb en daarom reageer ik hier ook op, is het knakken van vering/balhoofd ik weet het niet. Na aankoop hiervoor terug geweest bij de dealer ivm garantie. Zijn antwoord hierop was dat dit een heel ander type motor is als wat ik gewend was. Hij heeft er iets aan gedaan dat het knakken minder was maar ben na paar honderd kms van mening dat het net zo erg is. Hij zegt dat het balhoofd prima is en dat het zo hoort. Het probleem doe zich voor als hij kort veerwerk krijgt te verwerken. En dan maakt snelheid niet uit. Stapvoets of hard ik hoor de knak. Heb ik dat alleen of is dat vanwege de zachte binnenveren. Die wil ik overigens toch laten vervangen want ik vind wel dat hij ontzettend in duikt en zeker als je met duo rijd. Is ontzettend irritant. Eventueel advies hoor ik graag.
Trouwens dit knakken heeft geen invloed op het snelle en scherpe sturen van mijn v-strom alleen het is zeer storend dat je bij kuiltjes of korte wat hogere obstakels dat knakken weer hoort.

Bij voorbaat dank voor jullie reaktie.

Groet John
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Fork Brace

Bericht door Tulipan »

Let maar eens op als je er andere veren op hebt :D :-)}
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Fork Brace

Bericht door Dyrck »

Ik heb Hyperpro's in m'n voorvork, maar de mijn knakt ook nog steeds.
Mij is opgevallen dat ie het meer doet als de olie in de voorpoten kouder is, 's winters knakt ie bij iedere drempel, 's zomers heb ik nergens last van.
Ik heb eens gehoord dat het de veren zijn die tegen de binnenkant van de poten slaan, maar of dat klopt weet ik niet.
Het is inderdaad irritant, maar het wordt niet erger en ik merk ook geen verschil in stuureigenschappen.

Wij noemen het irritant, als het een zeker USA-merk zijn zijn, dan zou je het karakter noemen... :lol:
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Fork Brace

Bericht door Bozobin † »

Dat knakken heb ik bij mij vorige Strom ook gehad, waren toch echt de balhoofdlagers. Het is best wel lastig om deze goed af te stellen.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Fork Brace

Bericht door OllieX »

Nee, dat knakken heeft mijn V-strom niet, enkele vroegere fietsen wel.Bij één van die motoren was het knakken wel weg na montage andere veren. Waarom weet ik niet. Maar verder: een paar andere veren voor jouw Strom (Hyperpro bijv.) lossen de andere problemen zoals ver induiken zeker op. En sturen, je gelooft het niet, maar NOG beter!
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Fork Brace

Bericht door Dyrck »

Bozobin schreef:Dat knakken heb ik bij mij vorige Strom ook gehad, waren toch echt de balhoofdlagers. Het is best wel lastig om deze goed af te stellen.
Ik heb het balhoofd gecheckt en daar zit geen enkele speling in.
Het lijkt dus of die lagers prima afgesteld staan.

Wat was bij jou de oplossing dan?
Strakker of losser zetten?
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
MacReal

Re: Fork Brace

Bericht door MacReal »

Van het weekend mijn balhoofdlagers een stuk strakker afgesteld (nog steeds een soepele draai van het stuur), maar het knakken is weg!
Leville

Re: Fork Brace

Bericht door Leville »

jolijoni schreef: Ik heb sinds een goede 2 maanden mijn v-strom 650. En ik kan alleen maar zeggen woow dat stuurt als een scheermes.
Waar ik heen wil en hoe ik het wil maakt niet uit hij stuurt gewoon perfect in. Strak en snel.
Welk model(jaar) heb je? Is'tie tweedehands of nieuw?
Jolijoni

Re: Fork Brace

Bericht door Jolijoni »

Hallo,

Zoals altijd weer blij met reakties. Ik heb een v-strom dl650 bj 2006 abs. km bij aankoop 6850. Heb mijn v-strom op 26-8-2011 gekocht.
Ben er nog steeds heel gelukkig mee en mijn andere motoren ben ik alweer vergeten. Kan iedereen een V-strom aanraden.
Maar wat betreft dat knakken, ik hoor dat meer mensen daar last van hebben en dat het schijnbaar bij dit model hoort.
Maar ga morgen 19-10-2011 toch terug naar dealer en leg hem dit probleem nog een keer voor.
De vorige keer zei hij dat dit een heel ander soort motorfiets is als wat ik heb gereden en dat het er gewoon bij hoort.
Ook ligt het er aan wat ie weg moet veren. Kan wel zijn maar het doet toch wel afbreuk aan deze heerlijke motor.

Maar nadat zijn monteur er naar had gekeken kwam ie zelf verrast terug met de mededeling dat het er zo goed als uit was!
Na zelf te hebben gereden kon ik dat ook bevestigen. Maar wat ie nu heeft gedaan is nog een raadsel.
Wat me ook wel is tegengevallen ondanks lage kmstand van deze motor zijn de voorpoten. Daar zit nu al flink wat roestpunten op.
Zowel op het hoge als lage gedeelte waar ie inveert. Is ook een flinke domper en me ook niet opgevallen tijdens aankoop.
Daaar wil ik het ook met hem over hebben. Nou was de vorige eigenaar volgens mij niet zo een poetser, maar dan nog.

Maar wat betreft nieuwe binnenveren (hyperpro, of ??) die laat ik er zeker inzetten. Vind inderdaad dat de v-strom veel te snel in zijn voorveren duikt.
Alleen is het nog te doen maar onlangs ook met duo gereden en dat was geen zwaargewicht was het toch behoorlijk irritant. Tevens ga ik voor de duo mijn topkofferrek
verplaatsen zodat duo meer plaats heeft.

Laat nog weten of dat dealer mogelijk een oplossing heeft.

Groet, John
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Fork Brace

Bericht door Bozobin † »

jolijoni schreef:Wat me ook wel is tegengevallen ondanks lage kmstand van deze motor zijn de voorpoten. Daar zit nu al flink wat roestpunten op.
Zo snel mogelijk wegschuren met waterproof polijstpapier (1000 of fijner). Het is een kwestie van tijd totdat die pukkels je keerringen slopen.
De glimmende poten beetje vet houden met vaseline houdt het terugkomen (een beetje) tegen.
De Hema verkoopt vaseline in spuitbussen, werkt lekker makkelijk.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Fork Brace

Bericht door PDvD »

Nieuwe binnenpoten zijn een duru geintje. Originele van suzuki zijn erg duur. Wilbers heeft aftermarket binnepootjes die ook nog eens beter zijn dan de originele van suzuki en bijne half zo duur! Deze zitten e rbij mij dus in!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Fork Brace

Bericht door Tulipan »

De hele poot gaat bij mij na een wasbeurt in de was, ze zijn nog als nieuw !!
En die Hyperpro..... die zouden er standaard op moeten zitten, hoe vaak rij je uiteindelijk off road.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Eddie75

Re: Fork Brace

Bericht door Eddie75 »

Hoi,

Het mocht even duren, maar ik heb een forkbrace besteld.
Het is de Murphy's geworden.
Zodra deze binnen is, en erop zit, laat ik weten hoe deze bevalt.

En ook ik heb last van het knakken van de vork.
Ik ga eens bovengenoemd commentaar en advies eens uitproberen.
Behoorlijk vervelend dat knakken..................

Wordt vervolgd.
:bye:
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Fork Brace

Bericht door Peterzeeland »

@dyrck: bij mij was ook GEEN speling te voelen!!!

Toch zat het erin.

En het knakken doet hij nog steeds, maar ik wil mijn lager zeker niet te strak afstellen. Mijn ervaring is wel: dat merk je sneller dan een te los lager! Maar ja,wat een gedoe allemaal joh...
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Fork Brace

Bericht door RedStrom »

Staat ergens (boekje, manual, site) hoe je het balhoofd lager controleerd/afsteld?
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Fork Brace

Bericht door Bozobin † »

RedStrom schreef:Staat ergens (boekje, manual, site) hoe je het balhoofd lager controleerd/afsteld?
:bye:
Vooruit, ik zal nog es een poging wagen:

Zet je motor met het voorwiel los van de grond.
Contramoer bovenop losdraaien.
Stelmoer zo vast draaien dat het stuur zwaar gaat lopen.
Stelmoer zo ver terugdraaien (1/16 tot 1/8 slag) dat het voorwiel vanuit de middenstand met een klein tikje naar links of rechts valt.
Contramoer vastzetten.

Het vastzetten van de contramoer kan weer invloed hebben op de spanning van de stelmoer, soms moet je de stelmoer iets te vast laten staan, dit komt dan goed met het aandraaien van de contramoer.

Het aandraaimoment van de contramoer weet ik niet uit m'n hoofd.
Een ingeslagen lager valt meteen door de mand omdat je dan direkt een zwaar punt, zgn een middenstand, voelt in het voorwiel.

Enne .... ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben :-).
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Fork Brace

Bericht door Wullebolle »

^^^^
Helderder dan dit kan het niet meer.
:worship:
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Eric66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 188
Lid geworden op: vr 13-05-2011, 08:58
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Westland

Re: Fork Brace

Bericht door Eric66 »

Ik heb mijn DL nog niet zo lang maar laatst over binnenwegen gereden en dan hoor je bij putten of drempels een soort van Tik of Tak, of beter kan ik zeggen Tok.
Als ik het moet omschrijven is het net of er wat tegen de kuip of het spatbord aan slaat.
Ik heb alle losse kabels en slangen met tayraps in goede banen geleid dus die kunnen niet tegen het kunststof klapperen.
Ik voel niets van een knik of knak in mijn stuur en ook geen weerstand bij het draaien aan het stuur.
Ik las eerder hier dat je motor gaat schudden / zwabberen op de snelweg, ook dit heb ik niet geconstateerd.
Als ik mijn helmband vergeten ben en niet wil stoppen kan ik het stuur gewoon ff loslaten
Is wat ik hier hoor toch het knikken/knakken waar hier over gesproken wordt of heb ik weer iets anders??
V-Strom, The great compromiser !!
de Limburger

Re: Fork Brace

Bericht door de Limburger »

Nou is er al heel wat geschreven over het knik / knak verhaaltje en het afstellen van balhoofd lager..........
De achterliggend oorzaak dat sommige motoren vlugger problemen krijgen dan de andere met het balhoofd lager ligt in het type lager wat er inzit.
Van fabriek uit wordt er een " kogellager " ingestopt ...het type wat je wel eens vind in een fietsen naaf.....(allemaal bolletjes in een stalen ring ).
Op zich niks verkeert met dit type lager natuurlijk.
Maar deze lagers hebben een "punt belasting" per bolletje tegen de buitenste loopring....wat natuurlijk een zeer kleine wrijving heeft en het stuurgedrag bevorderd.
Nadeel...de krachten die vrij komen vanuit de vering / staat wegdek / massa motor / remmen hebben een nadelige invloeit op de punt belasting per bolletje.
Om de simpele reden....
95% van de tijd staan die bolletje gewoonweg stil omdat tijdens het rijden de stuuruitslag minimaal is...dus de lager belasting blijf altijd dezelfde " punt belasting " behouden op de loopring, tegen een lager wat rond draait tegen x snelheid...deze heeft een gelijkmatige slijtage, wat weer op zijn beurt gewoonweg makkelijk bij te stellen is.

Nou is mijn stromke nog maar een half jaar oud, maar het minste wat ik voel of hoor,...gaan die lagers eruit en duw ik er conische lagers in
waarom ?...conische lagers hebben geen "puntbelasting"....
Per rolletje heeft een conisch lager gauw een raakvlak van 12mm lengte per rol op de loopring x de aantal rolletjes.....
Dan is de logica gauw duidelijk dat " bollekes lagers "sneller aan vervanging toe zijn.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Fork Brace

Bericht door RedStrom »

Bozobin schreef:
RedStrom schreef:Staat ergens (boekje, manual, site) hoe je het balhoofd lager controleerd/afsteld?
:bye:
Vooruit, ik zal nog es een poging wagen:

Zet je motor met het voorwiel los van de grond.
Contramoer bovenop losdraaien.
Stelmoer zo vast draaien dat het stuur zwaar gaat lopen.
Stelmoer zo ver terugdraaien (1/16 tot 1/8 slag) dat het voorwiel vanuit de middenstand met een klein tikje naar links of rechts valt.
Contramoer vastzetten.

Het vastzetten van de contramoer kan weer invloed hebben op de spanning van de stelmoer, soms moet je de stelmoer iets te vast laten staan, dit komt dan goed met het aandraaien van de contramoer.

Het aandraaimoment van de contramoer weet ik niet uit m'n hoofd.
Een ingeslagen lager valt meteen door de mand omdat je dan direkt een zwaar punt, zgn een middenstand, voelt in het voorwiel.

Enne .... ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben :-).
DANK, DANK !!! :worship:

Vandaag met ander voorspanning voor gereden en dat bevalt een stuk beter.
Geen slippertjes en superstrak en licht de rotonde over.
Even zonder fork brace gereden. Ook fijn maar met is toch lekkerder. Hij mag blijven.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Fork Brace

Bericht door Bozobin † »

eric66 schreef:Is wat ik hier hoor toch het knikken/knakken waar hier over gesproken wordt of heb ik weer iets anders??
Nope, is hetzelfde. Bij mn vorige Strom omschreef ik het ook alsof er iets los lag onder de tank.

Trouwens nooit gedacht dat het zo'n algemeen probleem zou zijn.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Leville

Re: Fork Brace

Bericht door Leville »

Fork brace gemonteerd. Nog maar enkele kms kunnen rijden. In totaal is er teveel gewijzigd aan het rijwielgedeelte om het effect van de brace te kunnen "isoleren": fork brace + tailrizer (in combinatie met verlaagd zadel) + getunede achterdemper.

Samen met het LSL stuur heb ik nu - op het eerste zicht - een ontspannen, actieve en "in control" zithouding. Mijn 650 voelt nu echt als een grote. En sturen gaat héél vlot. Nu de vork nog wat bijstellen en hij kan waarschijnlijk met gemak een L2 aan. Misschien eet hij hem wel voor ontbijt :twisted:
Eddie75

Re: Fork Brace

Bericht door Eddie75 »

Brace van Murphy's is binnen en binnen vijf minuten gemonteerd.
Nog geen kans gezien om te rijden. Dit volgt, morgen weer 42 km woon werk.
Bevindingen volgen nog.
Al met al wel een duur grapje: 98 Euro voor de Brace, 33 Euro verzendkosten,
Valt in basis nog wel mee, veel geld, maar was als zodanig "begroot"
Alleen geen rekening gehouden met onze Douane. Hier mog ik nog wat inklaringskosten (17,00) en belasting (25,00) betalen...... :evil: :evil: :shock: :shock:

Maar desalwelteplus. Ik ben blij dat ik hem heb, en ben benieuwd naar de rij-eigenschappen nu :-)}

Wordt vervolgd.

Greetzzzz
de Limburger

Re: Fork Brace

Bericht door de Limburger »

oeps ! dat is een dure Brace geworden dan......
dat het een flinke verbetering is... is zekerder dan de huidige Europees beleid
ik begrijp het invoer beleid niet goed in Nederland....heb namelijk een tijdje terug ook een paar brace van over de plas laten komen.
Het was ergens iets van een 80,- het stuk met alle toeters en bellen bij.......
Eddie75

Re: Fork Brace

Bericht door Eddie75 »

de limburger schreef:oeps ! dat is een dure Brace geworden dan......
dat het een flinke verbetering is... is zekerder dan de huidige Europees beleid
ik begrijp het invoer beleid niet goed in Nederland....heb namelijk een tijdje terug ook een paar brace van over de plas laten komen.
Het was ergens iets van een 80,- het stuk met alle toeters en bellen bij.......
\
Heb ook al vaker pakketjes uit de US laten bezorgen, zonder problemen / bij betalingen.
Ik vermoed dat ze steeksproefgewijs postbestellingen uit niet EU landen controleren.
Als ze dan een pakketje controleren dan moet je betalen.
Het lijkt me niet dat ze elk postpakketje gaan bekijken, en controleren.
Misschien is er een V-Strommende Douanier op het forum........
Ik denk dat ik gewoon de %$#$ ben geweest deze keer.

Ach, ik kan heel stoer zeggen: "het is maar geld", maar toch doet het pijn om zo'n donatie aan de staat te doen.
Ze krijgen m.i. al genoeg van me.......... :schater:

Ik ben reuze benieuwd of ik verbetering in het rijwielgedeelte ga bemerken.

Greetzzzz.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Fork Brace

Bericht door Hunter6 »

Afgelopen weekend had Motoplus een veringdag bij Hyperpro geregeld. Op een gegeven moment kwam de forkbrace ter sprake en daar waren ze duidelijk in: niet gebruiken.
Als de forkbrace de veerpoten ook maar een paar honderste milimeters uit elkaar, of naar elkaar toe drukken krijg je problemen met de voorvering.
Doordat de poten dan hol of bol gaan staan kunnen de poten inwendig gaan klemmen waardoor de vering niet meer goed aanspreekt. Het kan zels zo ver gaan dat de brace de poten in elkaar drukt en de buis niet meer rond en/of glad is. :?
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Fork Brace

Bericht door Tulipan »

Dat zeiden ze bij Hyperpro ook tegen mij, maaaaarrrrrr:
Hij moet gewoon goed passen, dus nergens wringen, dan is er in mijn ogen niets aan de hand.
Moet je buigen en kracht zetten, dan weet je dat je de pootstand gaat veranderen en dus gaat wringen.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
de Limburger

Re: Fork Brace

Bericht door de Limburger »

Tulipan schreef:Dat zeiden ze bij Hyperpro ook tegen mij, maaaaarrrrrr:
Hij moet gewoon goed passen, dus nergens wringen, dan is er in mijn ogen niets aan de hand.
Moet je buigen en kracht zetten, dan weet je dat je de pootstand gaat veranderen en dus gaat wringen.
:-)} deze mening moet ik bijtreden.....
goed passen moet die, en controleren voor en na montage, eventueel met merkstreepjes.
trouwens als er in de kroonplaten maar een afwijking is van 0.01mm onderling of in loodlijn, dan krijg ge al een ander beeld, nog te zwijgen van een een afwijking is van 0.01mm in de de as naaf van het voorwiel...en dan ??? gaat het dan niet knijpen of harder slijten............
als er een zekere argwaan is naar die brace...gewoon middendoor zagen en een alu plaatje erop leggen met slopgaten....is het altijd goed :)
Dan blijf de "eventuele"originele afwijking in de kroonplaten/wielnaaf gehandhaafd
Leville

Re: Fork Brace

Bericht door Leville »

slopgaten? :roll:
de Limburger

Re: Fork Brace

Bericht door de Limburger »

Leville schreef:slopgaten? :roll:
sorry tik foutje slobgat....
voorbeeldje http://www.joostdevree.nl/shtmls/slobgat.shtml
RobD

Re: Fork Brace

Bericht door RobD »

Ik was bij Hyperpro en bij mij begon hij over die voorvork stabi.
Je moet een stabi hebben waarbij je eerst de ringen om de buitenpoten kunt bevestigen en dan het middenstuk monteren.
Dan is er niks aan de hand.
En het is echt een merkbaar verschil, hij wordt echt een stuk stabieler op de rechte stukken.
Eddie75

Re: Fork Brace

Bericht door Eddie75 »

HAD IK VEEL EERDER MOETEN DOEN!!!! :D :D :D :D

Wat een verschil zeg, zo'n forkbrace.
Veel meer stabiliteit:
- in bochten,
- op de snelweg als de snelheden wat hoger liggen,
- bij het aanremmen voor bochten,
- oneffenheden in de weg lijken beter te worden opgevangen,
Als een snaar zo strak stuurt hij nu.
Normaliter als ik in iemands slipstream reed, dan was de motorfiets wat instabiel, hij "zwabberde" soms wat.
Dit is nu ook geheel weg.

Ik zou hiet iedereen aanraden.
Van origine stuurt de V-Strom al goed, maar met de forkbrace, nog beter.

Ik heb er een van Murph's Kits, wel wat duurder, maar ondanks de kleine interventie van de Douane, zijn geld waard.

http://www.murphskits.com/catalog/produ ... cts_id=226

Hij bestaat uit twee delen, welke je onafhankelijk van elkaar kunt stellen. Dus geen gewring in de poten.

Ik ben er helemaal happy mee.
Plaats reactie