Knikkers in men koppelingshuis?

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Knikkers in men koppelingshuis?

Bericht door Wullebolle »

grrrr

Sinds een dag of drie heb ik een zak knikkers in men blok ergens.
Eerst twee kleine knikkers, nu al vijf grotere.
Klinkt bijna als een ducati ...
Knikkers zijn weg als ik koppeling intrek.
Lijkt gelinked aan snelheid en niet aan toerental.
Zeer duidelijk in 2e versnelling bij aanzetten. Niet bij vertragen / gas los.
Hoe meer gas, hoe meer knikkers.
Bij cruisen aan 4500rpm wijzigen de knikkers in een zoemzoemzoem geluid.

Ben benieuwd wat de dealer ervan gaat vinden. Moet toch binnen voor banden en gaskleppen synchroniseren enz ....
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Knikkers in men koppelingshuis?

Bericht door Wullebolle »

Update

Tis nie te geloven maar toch waar.

Ketting zo droog als een ongebruikte kurk, 2 harde schakels, en zo slap als wat.
En dien ketting is pas 1000km geleden helemaal gekuist met 'kettingkuis', gespannen, en ie wordt om de 500km (2tankbeurten) royaal voorzien van smeer.
En toch ....

Gespannen. gesmeerd. Gespannen bis. Gesmeerd bis. En weg zijn de knikkers.
hmmzzz ... zou ie na 18K al aan het einde van zijn latijn zijn? De tandwielen zien er nog als nieuw uit.

Anyway, Volgende week bij de OH beurt, de dealer toch maar es een expert oog laten op werpen.
En tevens de gasklephuizen primaire en secundaire laten synchroniseren. Dat gaat mischien verklaren waarom het verbruik nog steeds 1/13 is ipv 1/16, ondanks verse bougies en luchtfilter.

Cheerio,
:bye:
Spooky Action At A Distance !
Fred

Re: Knikkers in men koppelingshuis?

Bericht door Fred »

Misschien veel in het zout gereden, daar zijn ze allergisch voor.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Knikkers in men koppelingshuis?

Bericht door Wullebolle »

Fred schreef:Misschien veel in het zout gereden, daar zijn ze allergisch voor.
Yep. Alle dagen zout vreten.
Ik heb de indruk dat alle zout dat de laatste 2 maand niet in een belgische pothole is verdwenen tussen de schakels van mijn ketting is blijven plakken. Blijkbaar bleef die ketting heel lang goed, en dan opeens op een paar 100 kilometer tijd wordt ie heel hard ... hard ! Kinky !
Zal er maar een verse op laten leggen. Better safe than sorry. > 21pinnetjes = 320mm exact, teveel dus.
Spooky Action At A Distance !
FastLoe

Re: Knikkers in men koppelingshuis?

Bericht door FastLoe »

Wullebolle schreef:Ik heb de indruk dat alle zout dat de laatste 2 maand niet in een belgische pothole is verdwenen tussen de schakels van mijn ketting is blijven plakken.
Tja, ik ken dat, of eigenlijk, heb het ook meegemaakt. Met m'n vorige ketting, zodra deze een beetje droog werd, je voelde het tot in het stuur. Gekraak, lawaai en denken van, hier gaat iets goet voud.

Bij 48.000Km een nieuw setje erop, ketting en tandwielen, goedkope Suzuki uitvoering, 205 piek, met monteren en nieuwe achterremblokken.

Overgegaan op een techniek die ik nog overgehouden heb aan m'n cross periode. Niet meer smeren, nergens voor nodig, blijft ook geen zand en andere troep meer plakken en hierdoor minder slijtage. Geen gekraak of gerommel meer meegemaakt. Ben nu op 63.000 Km aangekomen en zelfs de ketting nog niet nagespannen.
Wel.... elke week ff een staalborstel eroverheen, om het vuil en de troep eraf te borstelen. Voorlopig heb ik er alle vertrouwen in dat ik de 20.000Km met dit setje ga halen.

De vorige ketting was er volgens de vorige eigenaar bij 26.000 Km omgehangen, die heeft het dus 22.000 Km uitgehouden. Moet gek lopen wil ik dat niet gaan halen. Zonder al die extra kosten van die busjes kettingsmeerspul en de troep van een vieze brommer die onder het kettinvet zit
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Knikkers in men koppelingshuis?

Bericht door Wullebolle »

FastLoe schreef: Tja, ik ken dat, of eigenlijk, heb het ook meegemaakt. Met m'n vorige ketting, zodra deze een beetje droog werd, je voelde het tot in het stuur. Gekraak, lawaai en denken van, hier gaat iets goet voud.
Dat was het. Precies ofdat er een stel veren in het koppelingshuis aan het ronddansen waren, en idd 'voelen' tot tussen de billen :shock:
Gelukkig is er Ockham met zen Razor: 'tis maar een kurkdroge kinky ketting.
Overgegaan op een techniek die ik nog overgehouden heb aan m'n cross periode. Niet meer smeren, nergens voor nodig, blijft ook geen zand en andere troep meer plakken en hierdoor minder slijtage. Geen gekraak of gerommel meer meegemaakt. Ben nu op 63.000 Km aangekomen en zelfs de ketting nog niet nagespannen.
Wel.... elke week ff een staalborstel eroverheen, om het vuil en de troep eraf te borstelen. Voorlopig heb ik er alle vertrouwen in dat ik de 20.000Km met dit setje ga halen.
Lijkt me een goed idee.
Kga de nieuwe alleszins niet meer te lijf gaan met kettingreiniger. Insmeren met motorolie (als het goed is voor de heren Scott & Osco dan ook voor mij) en dan week geworden slijk afborstelen. En thats it.
Motul chainlube wit met superhechting ... men r**t ! Superhechten van zand en zout, ja dadde ....

O:-)
Laatst gewijzigd door Wullebolle op za 26-02-2011, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Spooky Action At A Distance !
FastLoe

Re: Knikkers in men koppelingshuis?

Bericht door FastLoe »

Het viel mij, bij mijn vorige ketting ook al op hoe smerig zo'n ding werd. Nu zonder plaksmeer eigenlijk geen last meer van. De rollen moeten goed gesmeerd worden en bij een 'O' ring ketting zit het smeermiddel opgeborgen in de ketting. Het smeren van de ijzeren plaatjes aan de buitenkant heeft weinig tot geen nut.
Een ketting slijt ook niet, krijgt daar de kans niet voor. Een ketting rekt op, kijk maar hoe je je ketting controleert, schakels tellen en de lengte meten, als het te veel centimeters zijn geworden zeggen we, hij is versleten. Nee, hij is opgerekt.
Ik ben nog geen smeermiddel tegen gekomen dat het oprekken tegen gaat.

Als je ketting ietsje uitgerekt is, past deze niet meer over de tandjes van je kettingwielen en ga je die kettingwielen langzaam opvreten. Uiteindelijk rij je met een opgerekte ketting en opgevreten kettingwielen rond maar je ketting is nog echt niet versleten. Hij past alleen niet meer op de opgevreten kettingwielen.

Dus hou je ketting schoon, spuit er niet voor 100 Euro troep op en na 20.000 Km heb je in ieder geval die 100 Eurootjes uitgespaard.
Plaats reactie