Knikkers in men koppelingshuis?
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Knikkers in men koppelingshuis?
grrrr
Sinds een dag of drie heb ik een zak knikkers in men blok ergens.
Eerst twee kleine knikkers, nu al vijf grotere.
Klinkt bijna als een ducati ...
Knikkers zijn weg als ik koppeling intrek.
Lijkt gelinked aan snelheid en niet aan toerental.
Zeer duidelijk in 2e versnelling bij aanzetten. Niet bij vertragen / gas los.
Hoe meer gas, hoe meer knikkers.
Bij cruisen aan 4500rpm wijzigen de knikkers in een zoemzoemzoem geluid.
Ben benieuwd wat de dealer ervan gaat vinden. Moet toch binnen voor banden en gaskleppen synchroniseren enz ....
Sinds een dag of drie heb ik een zak knikkers in men blok ergens.
Eerst twee kleine knikkers, nu al vijf grotere.
Klinkt bijna als een ducati ...
Knikkers zijn weg als ik koppeling intrek.
Lijkt gelinked aan snelheid en niet aan toerental.
Zeer duidelijk in 2e versnelling bij aanzetten. Niet bij vertragen / gas los.
Hoe meer gas, hoe meer knikkers.
Bij cruisen aan 4500rpm wijzigen de knikkers in een zoemzoemzoem geluid.
Ben benieuwd wat de dealer ervan gaat vinden. Moet toch binnen voor banden en gaskleppen synchroniseren enz ....
Spooky Action At A Distance !
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Knikkers in men koppelingshuis?
Update
Tis nie te geloven maar toch waar.
Ketting zo droog als een ongebruikte kurk, 2 harde schakels, en zo slap als wat.
En dien ketting is pas 1000km geleden helemaal gekuist met 'kettingkuis', gespannen, en ie wordt om de 500km (2tankbeurten) royaal voorzien van smeer.
En toch ....
Gespannen. gesmeerd. Gespannen bis. Gesmeerd bis. En weg zijn de knikkers.
hmmzzz ... zou ie na 18K al aan het einde van zijn latijn zijn? De tandwielen zien er nog als nieuw uit.
Anyway, Volgende week bij de OH beurt, de dealer toch maar es een expert oog laten op werpen.
En tevens de gasklephuizen primaire en secundaire laten synchroniseren. Dat gaat mischien verklaren waarom het verbruik nog steeds 1/13 is ipv 1/16, ondanks verse bougies en luchtfilter.
Cheerio,
Tis nie te geloven maar toch waar.
Ketting zo droog als een ongebruikte kurk, 2 harde schakels, en zo slap als wat.
En dien ketting is pas 1000km geleden helemaal gekuist met 'kettingkuis', gespannen, en ie wordt om de 500km (2tankbeurten) royaal voorzien van smeer.
En toch ....
Gespannen. gesmeerd. Gespannen bis. Gesmeerd bis. En weg zijn de knikkers.
hmmzzz ... zou ie na 18K al aan het einde van zijn latijn zijn? De tandwielen zien er nog als nieuw uit.
Anyway, Volgende week bij de OH beurt, de dealer toch maar es een expert oog laten op werpen.
En tevens de gasklephuizen primaire en secundaire laten synchroniseren. Dat gaat mischien verklaren waarom het verbruik nog steeds 1/13 is ipv 1/16, ondanks verse bougies en luchtfilter.
Cheerio,
Spooky Action At A Distance !
Re: Knikkers in men koppelingshuis?
Misschien veel in het zout gereden, daar zijn ze allergisch voor.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Knikkers in men koppelingshuis?
Yep. Alle dagen zout vreten.Fred schreef:Misschien veel in het zout gereden, daar zijn ze allergisch voor.
Ik heb de indruk dat alle zout dat de laatste 2 maand niet in een belgische pothole is verdwenen tussen de schakels van mijn ketting is blijven plakken. Blijkbaar bleef die ketting heel lang goed, en dan opeens op een paar 100 kilometer tijd wordt ie heel hard ... hard ! Kinky !
Zal er maar een verse op laten leggen. Better safe than sorry. > 21pinnetjes = 320mm exact, teveel dus.
Spooky Action At A Distance !
Re: Knikkers in men koppelingshuis?
Tja, ik ken dat, of eigenlijk, heb het ook meegemaakt. Met m'n vorige ketting, zodra deze een beetje droog werd, je voelde het tot in het stuur. Gekraak, lawaai en denken van, hier gaat iets goet voud.Wullebolle schreef:Ik heb de indruk dat alle zout dat de laatste 2 maand niet in een belgische pothole is verdwenen tussen de schakels van mijn ketting is blijven plakken.
Bij 48.000Km een nieuw setje erop, ketting en tandwielen, goedkope Suzuki uitvoering, 205 piek, met monteren en nieuwe achterremblokken.
Overgegaan op een techniek die ik nog overgehouden heb aan m'n cross periode. Niet meer smeren, nergens voor nodig, blijft ook geen zand en andere troep meer plakken en hierdoor minder slijtage. Geen gekraak of gerommel meer meegemaakt. Ben nu op 63.000 Km aangekomen en zelfs de ketting nog niet nagespannen.
Wel.... elke week ff een staalborstel eroverheen, om het vuil en de troep eraf te borstelen. Voorlopig heb ik er alle vertrouwen in dat ik de 20.000Km met dit setje ga halen.
De vorige ketting was er volgens de vorige eigenaar bij 26.000 Km omgehangen, die heeft het dus 22.000 Km uitgehouden. Moet gek lopen wil ik dat niet gaan halen. Zonder al die extra kosten van die busjes kettingsmeerspul en de troep van een vieze brommer die onder het kettinvet zit
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Knikkers in men koppelingshuis?
Dat was het. Precies ofdat er een stel veren in het koppelingshuis aan het ronddansen waren, en idd 'voelen' tot tussen de billenFastLoe schreef: Tja, ik ken dat, of eigenlijk, heb het ook meegemaakt. Met m'n vorige ketting, zodra deze een beetje droog werd, je voelde het tot in het stuur. Gekraak, lawaai en denken van, hier gaat iets goet voud.
Gelukkig is er Ockham met zen Razor: 'tis maar een kurkdroge kinky ketting.
Lijkt me een goed idee.Overgegaan op een techniek die ik nog overgehouden heb aan m'n cross periode. Niet meer smeren, nergens voor nodig, blijft ook geen zand en andere troep meer plakken en hierdoor minder slijtage. Geen gekraak of gerommel meer meegemaakt. Ben nu op 63.000 Km aangekomen en zelfs de ketting nog niet nagespannen.
Wel.... elke week ff een staalborstel eroverheen, om het vuil en de troep eraf te borstelen. Voorlopig heb ik er alle vertrouwen in dat ik de 20.000Km met dit setje ga halen.
Kga de nieuwe alleszins niet meer te lijf gaan met kettingreiniger. Insmeren met motorolie (als het goed is voor de heren Scott & Osco dan ook voor mij) en dan week geworden slijk afborstelen. En thats it.
Motul chainlube wit met superhechting ... men r**t ! Superhechten van zand en zout, ja dadde ....
Laatst gewijzigd door Wullebolle op za 26-02-2011, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Spooky Action At A Distance !
Re: Knikkers in men koppelingshuis?
Het viel mij, bij mijn vorige ketting ook al op hoe smerig zo'n ding werd. Nu zonder plaksmeer eigenlijk geen last meer van. De rollen moeten goed gesmeerd worden en bij een 'O' ring ketting zit het smeermiddel opgeborgen in de ketting. Het smeren van de ijzeren plaatjes aan de buitenkant heeft weinig tot geen nut.
Een ketting slijt ook niet, krijgt daar de kans niet voor. Een ketting rekt op, kijk maar hoe je je ketting controleert, schakels tellen en de lengte meten, als het te veel centimeters zijn geworden zeggen we, hij is versleten. Nee, hij is opgerekt.
Ik ben nog geen smeermiddel tegen gekomen dat het oprekken tegen gaat.
Als je ketting ietsje uitgerekt is, past deze niet meer over de tandjes van je kettingwielen en ga je die kettingwielen langzaam opvreten. Uiteindelijk rij je met een opgerekte ketting en opgevreten kettingwielen rond maar je ketting is nog echt niet versleten. Hij past alleen niet meer op de opgevreten kettingwielen.
Dus hou je ketting schoon, spuit er niet voor 100 Euro troep op en na 20.000 Km heb je in ieder geval die 100 Eurootjes uitgespaard.
Een ketting slijt ook niet, krijgt daar de kans niet voor. Een ketting rekt op, kijk maar hoe je je ketting controleert, schakels tellen en de lengte meten, als het te veel centimeters zijn geworden zeggen we, hij is versleten. Nee, hij is opgerekt.
Ik ben nog geen smeermiddel tegen gekomen dat het oprekken tegen gaat.
Als je ketting ietsje uitgerekt is, past deze niet meer over de tandjes van je kettingwielen en ga je die kettingwielen langzaam opvreten. Uiteindelijk rij je met een opgerekte ketting en opgevreten kettingwielen rond maar je ketting is nog echt niet versleten. Hij past alleen niet meer op de opgevreten kettingwielen.
Dus hou je ketting schoon, spuit er niet voor 100 Euro troep op en na 20.000 Km heb je in ieder geval die 100 Eurootjes uitgespaard.