Pagina 1 van 1

Strommer verlagen

Geplaatst: ma 21-02-2011, 18:24
door Walking
Hey allen,

Ik had al eens gegoogled enzo voor het verlagen van mijn VStrom 650 en kreeg daarbij twee manieren:

1) deze 2 soorten spacers (rond en ijzeren ding) bestellen via Suzuki zelf:

http://www.suzuki2wheels.be/index.php/n ... _model=154


2) of een verlagingsset via:

http://www.bikefarmmv.de/hecktieferlegu ... fid=207024

Nu zou een vriend van me de voorvorken door de kroonplaat laten zakken en dan die ijzeren spacers ertussen steken.

Nu zijn mijn vragen:

1. heb ik dan die ronde witte dingetjes die op de Suzuki-website staan nog nodig?
2. Zijn die ijzeren staafjes niet hetzelfde op de twee websites (behalve een ander merk dan)?

Ik weet er niet veel van... maar moet wel het juiste bestellen natuurlijk... En zoals ik het nu zie, zou ik gewoon dat verlagingssetje van de Duitse website bestellen.

Iemand die me kan helpen?

Mvg,

Walking.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: ma 21-02-2011, 20:01
door Diversion
Die ijzeren staafjes van Suzuki zijn waarschijnlijk identiek aan die van elk ander merk. Ze zijn bedoeld voor het achterwiel. Je krijgt van Suzuki zelfs gratis een setje als je een verlaagd zadel koopt. Die witte dingen zeggen me nix. Met een eenvoudige ringsleutel kun je de gehele voorkant iets laten zakken t.o.v. de voorvork. Deze komt dan iets door de kroonplaat heen. Voor meer info, zie dit draadje http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=4096.
Het is een klusje van 5 minuten.

Houdt er rekening mee dat als je een verlagingsset toepast:
  • de jiffy waarschijnlijk ingekort moet worden
  • je de motor niet meer op de middenbok krijgt
  • de rij-eigenschappen veranderen.
Ik zou dat dus niet zo snel doen. Ik zou eerst de achtervering in zijn laagste stand zetten (scheelt 1-2 cm) en als dat niet voldoende is een lager zadel aanschaffen à € 100 (scheelt 2 cm). Volgens mij staat in bovengenoemd draadje over al deze onderwerpen meer info. Je kunt ook de zoek-functie gebruiken.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: ma 21-02-2011, 20:14
door Soesko
Die dingen van Suzuki en van de Duitse website zijn hetzelfde. In de volksmond noemen ze dat ijzeren onderdeel een 'dogbone' (want daar heeft het in de verte wel wat van weg). Je hebt er aan de achterzijde twee van nodig en ze zitten aan de onderzijde bij de schokbreker. Je hebt ze in verschillende maten en kunt er motor mee verhogen of verlagen. Je moet even goed nagaan hoeveel je de motor wilt verlagen en er dan de juiste maat dogbone bij kopen. 3 cm verlaging wil niet zeggen dat je een dogbone moet hebben die 3 cm verschilt van het origineel. Er bestaan rekenmodellen voor.
De nylonbus is een afstandbus en waarschijnlijk slechts bedoeld om aan de voorzijde de vorkpoten dezelfde lengte door te laten steken. Feitelijk gezien heb je dat onderdeel niet nodig, want met de achterzijde van een schuifmaat kun je de zaak ook goed uitmeten.
Houd er inderdaad rekening mee dat je zijstandaard te lang wordt en ingekort moet worden. Je zult daarvoor iemand moeten zoeken die over een lasapparaat beschikt.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: ma 21-02-2011, 22:24
door Walking
Beste VStromcollega's,

Dank voor al jullie antwoorden! Heb ondertussen ook dat andere topic doorgelezen...

Het komt er dus op neer dat ik de motor ook kan verlagen zonder die dogbones, namelijk door:

de achtervering te laten zakken + voorvork te laten zakken met het gevolg je je standaard wat moet inkorten... Hoewel mijn motor wel heel schuin staat nu...

en dan is er nog iets ivm een stelschroefje in je achterdemper, maar dat begrijp ik niet :mrgreen: .


Groetjes en sproetjes!


Btw: verlaagd zadel heb ik alvast nog niet gezien onder de 219.5 €...

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: ma 21-02-2011, 23:27
door Cronny
Ik heb mijn dl1000 voor en achter 3 cm verlaagd en de rijeigenschappen blijven volgens mij dezelfde.
Achteraan andere doggybones gestoken die 3 cm verlagen,vooraan progressieve veren en spacers die 2 cm ingekort zijn (dat zij die ronde witte dingen) en de voorvork 1 cm door de kroonplaat gestoken en spacers van 1 cm onder de houders van het stuur.
Het resultaat is dat ik samen met een dl650 zadel en lengte van 1.70m fatsoenlijk twee voeten op de grond kan zetten.
Dit is wel wat werk,maar het loont de moeite.
Ik dacht altijd dat japanners klein van gestalte waren,blijkbaar dus niet :mrgreen:

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 00:18
door Leville
Hoe zet je de achtervering op de laagste stand? Toch niet via de preload, want dat is daar helemaal niet voor bedoeld?

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 00:23
door Diversion
Walking schreef:Beste VStromcollega's,

Dank voor al jullie antwoorden! Heb ondertussen ook dat andere topic doorgelezen...

Het komt er dus op neer dat ik de motor ook kan verlagen zonder die dogbones, namelijk door:

de achtervering te laten zakken + voorvork te laten zakken met het gevolg je je standaard wat moet inkorten... Hoewel mijn motor wel heel schuin staat nu...

en dan is er nog iets ivm een stelschroefje in je achterdemper, maar dat begrijp ik niet :mrgreen: .

Groetjes en sproetjes!

Btw: verlaagd zadel heb ik alvast nog niet gezien onder de 219.5 €...
Als je de achtervering maximaal laat zakken en je brommer niet meer dan 2 cm door de kroonplaat laat zakken, hoef je nog nix aan je jiffy te doen. Hij komt iets meer rechtop te staan, maar volkomen acceptabel, zeker als je nu vindt dat hij behoorlijk schuin staat. Ik heb begrepen dat je de voorkant zelfs meer dan 3 cm kunt laten zakken, maar dat heb ik zelf niet uitgeprobeerd. Met het stelschroefje verander je de veerkarakteristiek van de achterdemper, dat is eigenlijk een (heel) ander onderwerp.

Ik heb anderhalf jaar geleden 125 euro betaald voor het verlaagde zadel en zie dat hij nu voor 179 euro op de Suzuki website staat. Dat is wel fors duurder geworden, maar nog altijd veel minder dan € 219. Is dat de prijs in België? Zijn wij Ollanders toch een stuk goedkoper :bye:

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 00:33
door FastLoe
Je kan de achterkant alleen verlagen door andere dogbones en de voorkant door je voorpoten door je kroonplaten te steken.
Achtervering verlagen door hem slapper te zetten, is niet helemaal waar, hij veert dan wat verder in en dat kan alleen als je je vering al te hard hebt staan. Tot voor kort stond de mijne op ongeveer 25% preload, dat wil zeggen dat dat ding nog 25% losser en evt 75% strakker ingesteld kon worden.
Ik weeg in volle gevechtsuitrusting ongeveer 95Kg en dat ging uitstekend. Nu ik een achterband heb die 5cm groter is in doorsnee, staat de achtervering weer in z'n laagste stand.

De hogere stand heb ik alleen gebruikt om wat meer druk op het voorwiel te krijgen, nu de grotere achterband die functie heeft overgenomen kon de vering weer lekker slap.

Met dat schroefje stel je de demping van je schokbreker in, maximaliseren want die Jappanners hebben de laatste 35 jaar alleen maar motorfietsen gebouwd met te slappe schokbrekers en alle beetjes helpen.
Daarvoor waren die schokbrekers ook te slap gedempt maar viel het niet op omdat geen enkele motorfiets demping op de schokbrekers had :frusty:

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 07:15
door Kimi40
Diversion schreef:Die ijzeren staafjes van Suzuki zijn waarschijnlijk identiek aan die van elk ander merk. Ze zijn bedoeld voor het achterwiel. Je krijgt van Suzuki zelfs gratis een setje als je een verlaagd zadel koopt. Die witte dingen zeggen me nix. Met een eenvoudige ringsleutel kun je de gehele voorkant iets laten zakken t.o.v. de voorvork. Deze komt dan iets door de kroonplaat heen. Voor meer info, zie dit draadje http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=4096.
Het is een klusje van 5 minuten.

Houdt er rekening mee dat als je een verlagingsset toepast:
  • de jiffy waarschijnlijk ingekort moet worden
  • je de motor niet meer op de middenbok krijgt
  • de rij-eigenschappen veranderen.
Ik zou dat dus niet zo snel doen. Ik zou eerst de achtervering in zijn laagste stand zetten (scheelt 1-2 cm) en als dat niet voldoende is een lager zadel aanschaffen à € 100 (scheelt 2 cm). Volgens mij staat in bovengenoemd draadje over al deze onderwerpen meer info. Je kunt ook de zoek-functie gebruiken.
Ik heb mijn strom laten verlagen tot het maximum. Lager mag ik volgens mijn dealer niet gaan, omdat anders de rijeigenschappen té erg zouden veranderen.
Achteraf had ik ook een middenbok laten plaatsen, en toen ik thuis kwam kreeg ik hem er dus niet op :evil:
Heb toen gevraagd hoe ik dat voor mekaar moest krijgen, en eigenlijk is het poepsimpel.
Je moet er gewoon voor zorgen dat de twee pootjes de grond raken, en dan gaat hij zonder al te veel moeite omhoog.
Blijkbaar heb je de neiging om de moto scheef te houden, want je kan maar één pootje zien. Dus, gewoon even heen en weer wiebelen tot je voelt dat beide pootjes raken.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 11:01
door Joost
Duuhhhhhh!! :schater:

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 11:39
door Walking
Hier ben ik weer!

Amaai, veel reacties...

Heb nog 1 vraagje (en ja, het verlaagd zadel is hier echt zo duur!!!):

Vinden de verlaagd-zadel rijders dat het minder comfortabel is voor lange ritten?

Heb dat over andere brommerts al gehoord, weet het nu niet in het geval van de VStrom...


Groetjes,

Walking.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 12:23
door Joost
:frusty:

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 12:30
door Walking
Joost schreef::frusty:
Euhm... wat een vreemde reactie? Het is wel rbij logisch als er minder 'mousse' onder je poep zit, je dan poeppijn krijgt... zoals ik bij mijn Hornet! Anders zouden er geen speciale touringzadels bestaan!

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 12:49
door Leville
Walking schreef: Vinden de verlaagd-zadel rijders dat het minder comfortabel is voor lange ritten?
Persoonlijk maakt ik me vooral zorgen dat het stuur dan te hoog komt te staan.

BTW, er is een Nederlandse webshop ook actief op de Belgische markt en daar kost het verlaagd zadel 148 euro incl shipping.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 13:24
door Diversion
Het verlaagde zadel zit er bij mij standaard op, ik ben 1.80m. Ik vind het zadel behoorlijk comfortabel, maar lichaamsbouw en smaken verschillen nou eenmaal. Er is geen garantie dat anderen dat ook zo zullen ervaren.
Alleen voor echt lange ritten (> 200 km) en motorvakanties zet ik het originele zadel erop. Voor de meeste tourtochten van dit forum dus niet.

Ik heb de voorkant ongeveer 1,5 cm laten zakken. Dan zit het stuur echt nog niet op je kin, ik merkte wat betreft stuurhoogte eigenlijk geen verschil. Wel dat ik mijn voeten plat op de grond kon zetten, daar ging het mij om.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 17:18
door Soesko
Diversion schreef:k heb de voorkant ongeveer 1,5 cm laten zakken. Dan zit het stuur echt nog niet op je kin, ik merkte wat betreft stuurhoogte eigenlijk geen verschil. Wel dat ik mijn voeten plat op de grond kon zetten, daar ging het mij om.
Duhhh. Door het laten zakken van de voorkant veranderd de zithouding niet. De afstand naar het stuur blijft dan ook precies hetzelfde. Om dat te veranderen moet je een ander zadel monteren of het stuur verhogen of verlagen.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 17:51
door Diversion
Soesko schreef:
Diversion schreef:k heb de voorkant ongeveer 1,5 cm laten zakken. Dan zit het stuur echt nog niet op je kin, ik merkte wat betreft stuurhoogte eigenlijk geen verschil. Wel dat ik mijn voeten plat op de grond kon zetten, daar ging het mij om.
Duhhh. Door het laten zakken van de voorkant veranderd de zithouding niet. De afstand naar het stuur blijft dan ook precies hetzelfde. Om dat te veranderen moet je een ander zadel monteren of het stuur verhogen of verlagen.
Klopt helemaal! :oops:
Dat krijg je ervan als je achter je PC zit en je brommer niet bij de hand hebt. Ik werd getriggerd door de opmerking van Leville. Maar die opmerking over de hoogte van het stuur snijdt inderdaad geen hout (tenzij hij iets heel anders bedoeld).

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 21:33
door Leville
OK, ik probeer nog eens. Jullie hersens zijn net viercilinders.
Lager zadel betekent berijder dichter tegen de grond. Het stuur blijft echter op dezelfde hoogte van de grond. Conclusie: het stuur komt hoger tov de schouders van de berijder. Dus een minder aanvalsgerichte positie. ;)

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 22:47
door Diversion
Aha,
als je de voorkant van de Strom door zijn voorpoten laat zakken (1 tot 3 cm), dan zakt alles, behalve de voorpoten zelf. Het stuur zakt dus ook iets. Vandaar dat je zithouding precies dezelfde blijft, zoals Soesko terecht opmerkte. Zou je nix aan je achterwiel doen (of deze zelfs met de achtervering omhoog draaien), dan gaat de hele brommer eigenlijk iets voorover staan. Je krijgt dan juist een meer aanvalsgerichte positie. :wink:

Het enige wat op zijn plaats blijft, is de voorvork zelf. Vandaar dat de bovenkant van de voorvork iets boven de kroonplaat uit gaat steken. Op het hierboven genoemde draadje zie je een detailfoto hiervan: je ziet dat de stuurbevestiging iets gezakt is (1,5 cm). Dus niet alleen het zadel gaat omlaag, ook het stuur en de topkoffer mits je én de voorkant laat zakken én de achtervering omlaag draait. De veereigenschappen veranderen hierdoor niet, maar dat is in andere draadjes uitgebreid besproken.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 23:19
door Cronny
Lager zadel betekent berijder dichter tegen de grond. Het stuur blijft echter op dezelfde hoogte van de grond. Conclusie: het stuur komt hoger tov de schouders van de berijder. Dus een minder aanvalsgerichte positie. ;)
Ik heb het stuur 1 cm omhoog gebracht nadat de voorvork 1 cm door de kroonplaat is gestoken en vindt dat dit prettiger rijdt,dus dit is iets heel persoonlijks en ondervind je met uitproberen,niet iedereen zit op dezelfde manier.
Vinden de verlaagd-zadel rijders dat het minder comfortabel is voor lange ritten?
Ik rij nu en dan ritten van 4,5 a 5 uur,enkel met koffie en plasstop en heb tot nu toe geen hinder ondervonden.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: di 22-02-2011, 23:33
door FastLoe
Diversion schreef:Dus niet alleen het zadel gaat omlaag, ook het stuur en de topkoffer mits je én de voorkant laat zakken én de achtervering omlaag draait. De veereigenschappen veranderen hierdoor niet, maar dat is in andere draadjes uitgebreid besproken.
Als je nix aan de achterkant doet, maar alleen de voorvork door de kroonpoten steekt, verandert het rijgedrag. Je voorvork komt stijler te staan en er komt meer druk op je voorwiel. Zelf kom je iets lager te zitten, je duo passagier hoger en je tobkoffer ook.

Laat je daarentegen ook de achtervering "zakken" dan verandert het stuurgedrag niet, in ieder geval niet statisch, wel dynamisch omdat de veereigenschappen van je achtervering veranderen. Je krijg meer sag, dit is de uitgaande veerbeweging en een kortere ingaande veerbeweging.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: wo 23-02-2011, 13:04
door Leville
En meer SAG krijg je doordat je vering slapper staat. Dus ook op dat vlak is er verandering.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: do 17-03-2011, 13:48
door Walking
Een kleine update:

Mijn strommer was vorige vrijdag klaar en heb er al bijna 600 km mee gereden :-)} .

Ik wilde dus mijn strommer verlagen, omdat ik niet genoeg aan de grond kon om hem mijn garage uit te duwen. Ik kon dus wel aan de grond, maar voelde me niet zeker genoeg. Toen ik hem dan vrijdag terug zag, dacht ik: ow, dat is wel heel laag. Maar nu ik erop zit valt dat eigenlijk best mee. Ik kan zelfs nog niet plat op de grond met mijn voeten. Ben dus wel blij dat ik het gedaan heb, want de motor weegt toch wel wat voor mij en dat is een erg groot verschil met mijn vorige Hornet.

Wat ik heb ik gedaan:

Een tweedehands verlaagd zadel + dogbones gevonden op internet
Dogbones laten installeren en voorvork door de kroonplaat laten zakken.

Heb wel het originele zadel nog. Waarschijnlijk is dat zaliger zitten voor erg lange ritten :D .

Ben er alvast heeeeeeeeeeeeel blij mee, met de Strommer in het algemeen dan :mrgreen: .

Walking.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: wo 08-03-2017, 17:05
door Phony123
Wij hebben de verlagings dogbones van 30mm bij de Griek besteld. En de rijeigenschappen blijven goed, ook de middenbok blijft goed te gebruiken. De zijstandaard is ok, maar de motor staat wat meer rechtop. Nog steeds acceptabel maar misschien in de toekomst eens laten in korten. Als met al is mijn vrouw er blij mee en het geeft een goed gevoel.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: ma 17-07-2017, 20:42
door Avdschuur
Weet je toevallig hoeveel mm de hartafstand van de dogbones van 30mm verlagings was?

Ik ben namelijk aan het stoeien met de juiste verlagingsset. Ik heb nu een set die 5 mm langer is (dus 145mm ipv 140 mm) en maar deze verlaagt te weining naar mijn idee. dit terwijl het een verlagingskit van 35mm zou zijn (gemeten vanaf de achterkant).

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: ma 11-02-2019, 20:27
door Michielo
@Phony123 Zijn bij de Strom van je vrouw ook de veerpoten doorgestoken, of zijn die nog standaard? Ik heb vanmiddag dezelfde 30mm verlagingskit gemonteerd, maar mijn poten waren al tot bijna tegen het stuur doorgestoken en ik krijg hem alleen met veel "geweld" op de middenbok.

Re: Strommer verlagen

Geplaatst: ma 11-02-2019, 23:56
door Tulipan
Lijkt me sneller om een PBtje naar Phony te sturen.
Zijn bijdrage in dit topic was bijna 2 jaar terug, kan zijn dat hij je bericht niet leest nu.