Draaiknop achtervering dol?

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Monjoor

Draaiknop achtervering dol?

Bericht door Monjoor »

Heb afgelopen vrijdag mijn DL650 opgehaald en ben wat instellingen aan het uitproberen mbt. scherm, maar ook de achtervering. Nu kan ik de stelknop blijven draaien.....beide kanten op :shock: Volgens mij hoort dit toch echt niet zo.... Mijn vraag is: ben ik juist dat dit niet hoort, en, als dit niet hoort, kan het kwaad :twisted:
Heb garantie dus reparatie is geen probleem :)
Graafie68

Re: Draaiknop achtervering dol?

Bericht door Graafie68 »

Het lijkt mij dat alles moet functioneren.
Of je het nou gebruikt ja of nee. Het moet werken.
Dus gewoon terug naar je dealer/garage en laten repareren.
Zolang hij gewoon dempt, en geen olie lekt kan het weinig kwaad.
JeroenM

Re: Draaiknop achtervering dol?

Bericht door JeroenM »

Hoever je hem? De eerste keer dat ik het probeerde dacht ik ook dat er niks gebeurde want hij kan echt veel rondjes...
FastLoe

Re: Draaiknop achtervering dol?

Bericht door FastLoe »

Als je naar je achterschokbreker kijkt, dan moet je hem "erin of eruit zien komen", tja hoe beschrijf je dat het beste, als je je stelknobje verdraait
Monjoor

Re: Draaiknop achtervering dol?

Bericht door Monjoor »

Heb 'm net ongeveer 25 slagen naar rechts gedraaid en eindelijk......ik heb het einde bereikt :lol: . Betekend dit nu dat hij stijf staat afgeveerd? Hoeveel slagen moet je in hemelsnaam maken om van de ene, naar de andere kant te geraken :?: Ga morgen even checken wat deze afstelling doet....Tot nu toe dank voor de assistentie :worship:
FastLoe

Re: Draaiknop achtervering dol?

Bericht door FastLoe »

'T blijft moeilijk omschrijven, maar als je 'em erin of eruit ziet komen wil niet direct zeggen dat het stijver wordt.

Je verhoogd je veervoorspanning. Dit wil zeggen, in de hoogste stand, staat je motorfiets achter ook hoger.
Je krijgt meer druk op je voorwiel en je voorvork komt rechter te staan. De rechtuitstabiliteit neemt af en het ding stuurt directer.
Ook de "sag" is minder geworden zodat je eerder het contact verliest met het wegdek als je door een kuil rijd.

Je begint met een hogere veerspanning (de acterveer is licht progresief) dus dat betekend ook dat de vering meer moeite heeft om in te veren. Je achterband krijgt het zwaarder te verduren en aangezien de in- en uitvering van je banden niet gedempt zijn, de motorfiets wat meer de neiging rijgt tot pendelen in de bochten.

Sommigen vinden dat ze meer contact met het wegdek hebben via de achterhand, dit in combinatie met het directere sturen, vinden ze prettig en rijden altijd met de achtervering in de hoogste stand.
Ikzelf kies altijd voor de meeste grip en nog enigszins voor een wetenschappelijk uitgebalanceerd veergedrag (voor zover dat in die japanse schokbrekes zit) en heb 'em altijd zo zacht mogelijk staan met de demping dan weer maximaal.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Draaiknop achtervering dol?

Bericht door V-Stoom »

Wat dacht je van het lezen van je instructieboekje :wink: ?

Groet, Allard
niets is te gek, behalve op je bek.
Monjoor

Re: Draaiknop achtervering dol?

Bericht door Monjoor »

V-stroom,

Ik kreeg, als zovelen met mij, geen instruktieboekje bij de aanschaf van deze gebruikte motor. :(
Vind dit wel een goed service-puntje voor Suzuki :idea: om dit toch echt wel standaard te doen ipv. te zeggen "we kunnen het voor je bestellen, hoor!". Zou veel ergernis en vragen besparen, maar daarintegen zou dit forum dan misschien minder bezocht worden.....en dat zou jammer zijn!
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Draaiknop achtervering dol?

Bericht door Chopperbiker »

Op de achtervering zit een standindicatie van de veervoorspanning.
Aan de bovenzijde van de (achter-)veer is aan de hand van het aantal streepjes erboven te zien in welke stand de vering staat afgeregeld. Standaard staat ie vanaf de fabriek afgesteld op stand 2.
M.b.v. deze indicator kan je dus zien of je nog wel stugger/zachter kan. Daarmee kan je onbewust kapot- of dol-draaien dus voorkomen.
Bij voorkeur verstellen als ie op de middenbok staat, dan is de druk op het verstelmechanisme het kleinst.

Met de verstelknop naar rechts draaien voor een stuggere veervoorspanning, naar links voor een zachtere.
Bij indicatiestand 0 is ie op z'n zachtst, bij 5 op z' stugst.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Jokapo

Re: Draaiknop achtervering dol?

Bericht door Jokapo »

dit gaat alleen niet meer op wanneer je Hyperpro vering op heb zitten.

Ook ik heb een knop dit ik kan doordraaien totdat ik een ons weeg.

Bij MC Rijen de knop eens uit alkaar gehaald en zag eronder gewoon goed uit geen last van pekel aanslag oid
Monjoor

Re: Draaiknop achtervering dol?

Bericht door Monjoor »

Chopperbiker,

Dank je wel voor deze duidelijke en hulpzame uitleg :worship:
Ga morgen in het daglicht de achtervering eens goed bekijken en vanaf stand "2" wat veschillende instellingen proberen. :-)}

Dank voor alle input,

Eric. 8)
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Draaiknop achtervering dol?

Bericht door Redhead »

Achtervering stellen?

Iemand met hetzelfde gewicht als de berijder gaat op de motor zitten.
Een ander gaat achter de motor staan en tilt deze iets. Als je aan het eind van de vrije slag bent, kun je bepalen hoe strak je de vering gaat zetten.

Begin met een te slappe vering stand.
Dan de motor tillen en de vering indraaien.
Je merkt op een gegeven moment dat er minder vrije slag zal zijn.
Die vrije slag mag een paar cm zijn.
Prima stand dan voor de (basis) afstelling

Proefritje etc.

Succes, Martin
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Draaiknop achtervering dol?

Bericht door Tulipan »

Jokapo schreef:dit gaat alleen niet meer op wanneer je Hyperpro vering op heb zitten.

Ook ik heb een knop dit ik kan doordraaien totdat ik een ons weeg.
Dit moet ik even tegenspreken: Ik heb ook de achterveer van Hyperpro en kan alles gewoon instellen hoor.
Misschien iets over het hoofd gezien bij die laatste inspectie :shock:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Plaats reactie