Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Stromtrooper

Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Stromtrooper »

De koppelingvloeistof niveau zakt maar er is geen zichtbare lekage??!!

Vloeistof is vervangen.. heeft een paar dagen prima gewerkt.. maar vanmiddag weer bijna leeg!!!!!!!!.... :evil:

Iemand een idee waar het blijft :?:
Hints en tips.... gaat wel naar de garage.... ivm garantie (maar die vonden het ook vreemd)

Bvd
FastLoe

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door FastLoe »

Tja, hij lekt wel hoor, ook al zie je het niet. :wink:

Die van mij doet het ook, kwestie van een evisie setje, 25 eurootjes dacht ik. Ikzelf ben er gewoon te lui voor.
Er komt echter een moment dat ik het bijvullen nog vervelender ga vinden dan de koppelingscilinder reviseren.

Tot die tijd, vul ik 'em wel af en toe bij
Stromtrooper

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Stromtrooper »

FastLoe schreef:Tja, hij lekt wel hoor, ook al zie je het niet. :wink:

Die van mij doet het ook, kwestie van een evisie setje, 25 eurootjes dacht ik. Ikzelf ben er gewoon te lui voor.
Er komt echter een moment dat ik het bijvullen nog vervelender ga vinden dan de koppelingscilinder reviseren.

Tot die tijd, vul ik 'em wel af en toe bij
ja natuurlijk lekt het ergens heen...maar waar??? niet aan de buitenkant... dus ergens het blok in ofzo...
binnen 250km heb ik al 2 reservoirs ergens naartoe gepompt!!!
FastLoe

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door FastLoe »

Nee joh, het kan het blok niet in.
Die koppeling cilinder daar beneden, zit gewoon los tegen het blok geschroeft. Door je koppelingshendel in te knijpen, duw je een pen in die cilinder daar beneden naar buiten en die drukt weer een stang in die je koppeling indrukt.

Op de 650 zit er een soort haakse overbrenging die bediend wordt door een kabel en die dan die koppelingsstang indrukt.

De koppelingscilinder zit geloof ik maar met 1 of 2 boutjes vast en als je goed kijkt, kan je ook nog zien waar ze bij het ontwerp de kabel van de koppeling door laten lopen. Waarschijnlijk had de DL1000 van oorsprong (ontwerp) dus ook een kabeltje maar zijn ze daar vanaf gestapt om dat 1 of andere stagiërre een koppelingscilindertje had gedesigned.

De koppelingsvloeistof kan echt maar 1 kant op en da's naar buiten
Stromtrooper

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Stromtrooper »

ja je verhaal klopt..het principe snap ik, niet anders dan bij een rem... maar waarom zit er nergens dan vloeistof aan de buitenkant.
Niet boven, niet beneden en niet tussenin... dat is zo vreemd... echt geen spatje
en met zo'n hoeveelheid zal je dat toch wel terug vinden... lijkt mij..

Ze gaan het maar fijn uitdokteren bij de garage
FastLoe

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door FastLoe »

Ik heb ook nooit een druppel gevonden, terwijl ik het wel kwijt raak ????
Bij m'n Honda is het ook niet anders, ben ik regelmatig wat kwijt.
Paar jaar geleden op de boot naar Engeland, met de Honda. Bleek bij aankomst in Engeland de koppeling helemaal nix meer te doen. Hartstikke leeg. Ik dacht door een nachtje trillen en stampen op de boot echter ook toen geen druppel gevonden.
Lastig om zonder koppeling en met een volbeladen motor van de boot af te komen.

Op de terugweg, aankomst in Ijmuiden nix aan de hand. oppelingetje werkte nog zoals het moest ??
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Wullebolle »

FastLoe schreef:Nee joh, het kan het blok niet in.
Die koppeling cilinder daar beneden, zit gewoon los tegen het blok geschroeft. Door je koppelingshendel in te knijpen, duw je een pen in die cilinder daar beneden naar buiten en die drukt weer een stang in die je koppeling indrukt.

Op de 650 zit er een soort haakse overbrenging die bediend wordt door een kabel en die dan die koppelingsstang indrukt.

De koppelingscilinder zit geloof ik maar met 1 of 2 boutjes vast en als je goed kijkt, kan je ook nog zien waar ze bij het ontwerp de kabel van de koppeling door laten lopen. Waarschijnlijk had de DL1000 van oorsprong (ontwerp) dus ook een kabeltje maar zijn ze daar vanaf gestapt om dat 1 of andere stagiërre een koppelingscilindertje had gedesigned.

De koppelingsvloeistof kan echt maar 1 kant op en da's naar buiten
Wie zen voortandwiel wil kuisen, moet de koppelingscylinder losmaken. Idd maar een paar boutjes. Makkelijk zat om hem es los te maken en na te zien.
Waarschijnlijk zit er wat vuil rond de piston waardoor ie niet lekvrij is. Telkens je koppelt pers je dan een beetje olie naar buiten.
Maar als je al 2 reservoirs op een paar 100km hebt leeggepompt wordt het dringend. Schroef es een en ander los, ook de voortandwielkap en kijk of je olie daar niet ergens in verdwenen is ... kapje is wat lastig - lees: japanese puzzel-, en kijk goed welke vijs waar hoort, ze zijn allemaal net niet gelijk.
Met de losse koppelingscylinder: niet teveel in het hendel knijpen dat je de piston er niet uitduwt. Doe er een dikke elastiek rond zodat ie niet vanzelf eruit floept.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Dyrck »

FastLoe schreef: Op de 650 zit er een soort haakse overbrenging die bediend wordt door een kabel en die dan die koppelingsstang indrukt.

De koppelingscilinder zit geloof ik maar met 1 of 2 boutjes vast en als je goed kijkt, kan je ook nog zien waar ze bij het ontwerp de kabel van de koppeling door laten lopen. Waarschijnlijk had de DL1000 van oorsprong (ontwerp) dus ook een kabeltje maar zijn ze daar vanaf gestapt om dat 1 of andere stagiërre een koppelingscilindertje had gedesigned.
Zou het dan ook mogelijk zijn om op een 650 achteraf een hydaulische koppeling te monteren, of moet je dan de complete zijkant vervangen?
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Soesko »

Dyrck schreef:Zou het dan ook mogelijk zijn om op een 650 achteraf een hydaulische koppeling te monteren, of moet je dan de complete zijkant vervangen?
Zou ik niet aan beginnen. Zie de klachten hierboven terwijl het systeem van de 650 probleemloos is. Daarnaast is mijn ervaring dat de koppeling van de 1000 zeker niet lichter of beter werkt dan die van de 650. Het zal een moeilijke en dure operatie zijn die weinig oplevert.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Dyrck »

Okee, 't was even een ideetje.
Sinds me ooit midden in de avondspits eens een koppelingskabel is geknapt ben ik altijd meer een voorstander van hydroliek geweest..... vandaar mijn vraag.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Stromtrooper

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Stromtrooper »

Soesko schreef:
Dyrck schreef:Zou het dan ook mogelijk zijn om op een 650 achteraf een hydaulische koppeling te monteren, of moet je dan de complete zijkant vervangen?
Zou ik niet aan beginnen. Zie de klachten hierboven terwijl het systeem van de 650 probleemloos is. Daarnaast is mijn ervaring dat de koppeling van de 1000 zeker niet lichter of beter werkt dan die van de 650. Het zal een moeilijke en dure operatie zijn die weinig oplevert.
Tja problemen!? een koppelings kabel kan het ook begeven... ook wel eens op een ander Soes gehad... kan je ook niet verder.
hier pleur je weer wat vloeistof bij en up you go!!

Vrijdag kijken ze het na...nu gooi ik er af en toe wat bij :roll: (tot vrijdagochtend)

Oja lekker met kabel verder rijden maar vindt je het leuk om gewoon te doen (mits mogelijk) hou ons op de hoogte. :wink:
FastLoe

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door FastLoe »

Soesko schreef:
Dyrck schreef:Zou het dan ook mogelijk zijn om op een 650 achteraf een hydaulische koppeling te monteren, of moet je dan de complete zijkant vervangen?
Zou ik niet aan beginnen. Zie de klachten hierboven terwijl het systeem van de 650 probleemloos is. Daarnaast is mijn ervaring dat de koppeling van de 1000 zeker niet lichter of beter werkt dan die van de 650. Het zal een moeilijke en dure operatie zijn die weinig oplevert.
Ik heb geen idee of er mogelijkheden bij een 650 zijn om de koppelingscilinder op het blok te schroeven. Dat een DL1000 koppeling niet lichter of soepeler te bedienen is dan de DL650 kabel versie is volkomen waar. Aan de andere kant weet ik niet hoe zwaar de koppeling zal gaan als ik bij mijn DL1000 er een kabeltje op zou zetten. Mschien helemaal niet meer te moven.

Bij mijn VX800 heb ik ook wel eens een gebroken koppelingskabel gehad, inderdaad heel vervelend
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Dyrck »

Als er te weinig voordeel aan heel veel werk zit, haak ik toch af.
'k kan m'n tijd maar 1 keer verdelen tussen een aantal motoren, dus......

O ja,
Weet je wat trouwens een goede noodoplossing is als je geen koppelingsvloeistof meer hebt en je staat zonder vloeistof in Verwegistan: olijfolie.
Klinkt raar, maar heb ik eens gelezen bij een reisverslag van een avonturier.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Stromtrooper

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Stromtrooper »

Dyrck schreef:Als er te weinig voordeel aan heel veel werk zit, haak ik toch af.
'k kan m'n tijd maar 1 keer verdelen tussen een aantal motoren, dus......

O ja,
Weet je wat trouwens een goede noodoplossing is als je geen koppelingsvloeistof meer hebt en je staat zonder vloeistof in Verwegistan: olijfolie.
Klinkt raar, maar heb ik eens gelezen bij een reisverslag van een avonturier.
Het gekke is dat ik meestal ook geen olijfolie bij mij heb.. :schater: maar meer supermarkten dan motorzaken..

Nou even een goede optische check gedaan.... komt nu idd zichbaar onder op het blok te voorschijn ..dat word poetsen...!!
Vrijdag de reparatie... zal eens kijken of ik er een foto van kan maken......zal wel een mooie drek zijn!
FastLoe

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door FastLoe »

Stromtrooper schreef:komt nu idd zichbaar onder op het blok te voorschijn ..dat word poetsen...!!
Vrijdag de reparatie... zal eens kijken of ik er een foto van kan maken......zal wel een mooie drek zijn!
De drek is nog veel mooier bij je voortandwieltje. Uit ervaring weet ik dat daar de meeste zooi terechtkomt.
Ach sommigen kopen een dure Scotoiler, bij de DL1000 zit dat ding gewoon ingebouwd en gewoon makkelijk bijvullen op het stuur.
Stromtrooper

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Stromtrooper »

Bezoekje garage achter de rug..

Het lekte behoorlijk... zat aardig wat roest tussen... honnen nieuw cupje... wat vloeistof en een koppelings as schoongemaakt en gaan met die banaan. Schakelt een stuk soepeler (dat merk je nu pas)

Oja was geen garantie meer...(vergissingje mijnerzijds)
Grootste bedag aan uurloon 30 euries(ex)...(maar ik weet nu hoe het moet :wink: )
ff goed opgelet.. volgende keer lekker zelf doen!!

totaalbedrag €46,80

Geen foto... zo spannend was het niet!
Beverstrom
Berichten: 125
Lid geworden op: za 11-06-2005, 19:57
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 k2
Woonplaats: beverwijk (broekpolder)

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Beverstrom »

cupje 3.50 euro zelf vervangen 45 minuten werk incl ontluchten.en het spul schoonmaken. in jou geval zeker 40 euro verdient................is toch weer 25 liter benzine voor een leuke tocht niet dan..............................

Gr Beverstom
wees zuinig gepoetste kant boven houden
Stromtrooper

Re: Koppelingvloeistof niveau zakt, geen lekage??!!

Bericht door Stromtrooper »

Beverstrom schreef:cupje 3.50 euro zelf vervangen 45 minuten werk incl ontluchten.en het spul schoonmaken. in jou geval zeker 40 euro verdient................is toch weer 25 liter benzine voor een leuke tocht niet dan..............................

Gr Beverstom
Hoi Beverstrom, zeker!! ik kan het zelf ook wel maar ik heb dat ding dagelijks nodig (woon/werk) en liep zo snel leeg dat ik het maar heb laten doen..
ach dan maar een tochje minder ( :? )

maar idd volgende keer (ik hoop het niet) gewoon lekker zelf doen! :wink:
Plaats reactie