Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Hallo allemaal,
Wou bij m'n GSXF750 de ketting en tandwielen vervangen, maar... Daarvoor moet ik eerst het afdekplaatje van de koppeling verwijderen. Dat lukt op 1 imbusboutje na, want die zit muurvast. De inbussleutel slipt door in de kop van de schroef, dus wat nu? Heb van m'n schoonpa een tang geleend die je vast kan zetten op de schroef, maar zijn er nog andere trucjes? M'n schoonpaps zei dat een sleutel met een laspuntje vast aan de schroef ook nog kan helpen... Dan natuurlijk wel accu afkoppelen en schroef moet staal zijn.
Oh ja: na het vervangen van de ketting zet ik m'n GSXF te koop om daarna een DL650a te zoeken. Vandaar dat ik m'n vraag ook hier post .
Groet,
Bart(emans)
Wou bij m'n GSXF750 de ketting en tandwielen vervangen, maar... Daarvoor moet ik eerst het afdekplaatje van de koppeling verwijderen. Dat lukt op 1 imbusboutje na, want die zit muurvast. De inbussleutel slipt door in de kop van de schroef, dus wat nu? Heb van m'n schoonpa een tang geleend die je vast kan zetten op de schroef, maar zijn er nog andere trucjes? M'n schoonpaps zei dat een sleutel met een laspuntje vast aan de schroef ook nog kan helpen... Dan natuurlijk wel accu afkoppelen en schroef moet staal zijn.
Oh ja: na het vervangen van de ketting zet ik m'n GSXF te koop om daarna een DL650a te zoeken. Vandaar dat ik m'n vraag ook hier post .
Groet,
Bart(emans)
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Wat ik zelf wel eens doe als ik een dergelijk probleem heb is een Torx sleutel pakken die net te groot is en deze er in tikken zodat deze klem komt te zitten en op die manier kun je hem gewoon los draaien.
Je torx sleuteltje zal het waarschijnlijk niet kunnen waarderen als je het doet dus bij een wat goedkoper sleuteltje van zachter metaal (red. gamma kwaliteit)kan deze kapot gaan op de tandjes maar dan is je bout wel los.
--------
Wat ik ook een keer heb gezien en wat ook werkt is de inbus met een goede lijm vastplakken in de bout, daarna moet je wel sleutel en bout weggooien maar een nieuwe bout moest je toch al kopen.
--------
Suc7
Je torx sleuteltje zal het waarschijnlijk niet kunnen waarderen als je het doet dus bij een wat goedkoper sleuteltje van zachter metaal (red. gamma kwaliteit)kan deze kapot gaan op de tandjes maar dan is je bout wel los.
--------
Wat ik ook een keer heb gezien en wat ook werkt is de inbus met een goede lijm vastplakken in de bout, daarna moet je wel sleutel en bout weggooien maar een nieuwe bout moest je toch al kopen.
--------
Suc7
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
kan je er niet een tik met hamer op geven om die schroef los te laten "schrikken".
meestal werkt dat goed in combinatie met een imbus dop.
meestal werkt dat goed in combinatie met een imbus dop.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Met een dremel er een gleuf in maken en vervolgens losschroeven of met een beitel los tikken.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
-
- DL650 berijder
- Berichten: 649
- Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
- Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
- Woonplaats: Houthalen
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Ik pak gewoon een schroevendraaier die er in past.
Wat helpt bij vastzittende bouten en schroeven is eerst proberen nog een beetje vaster te draaien en dan terug los of er op kloppen terwijl je draait.
WD 40 is ook een goed hulpmiddel.
Wat helpt bij vastzittende bouten en schroeven is eerst proberen nog een beetje vaster te draaien en dan terug los of er op kloppen terwijl je draait.
WD 40 is ook een goed hulpmiddel.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
IMO de beste tip. Daarna komt pneumatisch gereedschap om de hoek kijken.Graafie68 schreef:kan je er niet een tik met hamer op geven om die schroef los te laten "schrikken".
meestal werkt dat goed in combinatie met een imbus dop.
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Als je eerst een gaatje van ca. 2 mm. helemaal tot het eind in de bout boort (even meten met het goede boutje hoe diep je moet boren) is de spanning van de bout af en zal ie na een tik met de hamer nog makkelijker loskomen.
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Er zijn zogenaamde linkse tappen te verkrijgen. Dit is een spits toelopende tap met linkse draad.
Je boort een gat van ongeveer een cm diep in de schroef en vervolgens draai je de juiste linkse tap er in. Hoe harder je moet draaien hoe meer deze zich vast zet in de kop.
Met dit gereedschap (en wat ervaring) krijg je nagenoeg elke vast zittende schroef los.
Je boort een gat van ongeveer een cm diep in de schroef en vervolgens draai je de juiste linkse tap er in. Hoe harder je moet draaien hoe meer deze zich vast zet in de kop.
Met dit gereedschap (en wat ervaring) krijg je nagenoeg elke vast zittende schroef los.
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Als ie heel blijft wel!Hunter6 schreef:Er zijn zogenaamde linkse tappen te verkrijgen. Dit is een spits toelopende tap met linkse draad.
Je boort een gat van ongeveer een cm diep in de schroef en vervolgens draai je de juiste linkse tap er in. Hoe harder je moet draaien hoe meer deze zich vast zet in de kop.
Met dit gereedschap (en wat ervaring) krijg je nagenoeg elke vast zittende schroef los.
't is me al een paar keer overkomen, dat de linkse tap af brak en dan heb je alleen maar een probleem er bij : "Hoe krijg ik dat stukje hardstaal van die linkse tap weer uit de bout?"
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Er zijn zogenaamde rechtse tappen te verkrijgen. Dit is een spits toelopende tap met rechtse draad.Dyrck schreef:Als ie heel blijft wel!Hunter6 schreef:Er zijn zogenaamde linkse tappen te verkrijgen. Dit is een spits toelopende tap met linkse draad.
Je boort een gat van ongeveer een cm diep in de schroef en vervolgens draai je de juiste linkse tap er in. Hoe harder je moet draaien hoe meer deze zich vast zet in de kop.
Met dit gereedschap (en wat ervaring) krijg je nagenoeg elke vast zittende schroef los.
't is me al een paar keer overkomen, dat de linkse tap af brak en dan heb je alleen maar een probleem er bij : "Hoe krijg ik dat stukje hardstaal van die linkse tap weer uit de bout?"
Je boort een gat van ongeveer een cm diep in de linkse tap en vervolgens draai je de juiste rechtse tap er in. Hoe harder je moet draaien hoe meer deze zich vast zet in de kop.
Met dit gereedschap (en wat ervaring) krijg je nagenoeg elke vast zittende linkse tap los.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
En als je toch aan het boren gaat, gebruik dan een linksdraaiend boortje. Met wat geluk komt de bout al tijdens het boren mee los ...
Spooky Action At A Distance !
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Hallo allemaal,
Dank voor de reacties! Ik sta er van te kijken hoeveel mogelijkheden er wel niet zijn. Gisteravond hoorde ik nog de suggestie om 1 maat inbussleutel groter af te slijpen en deze (net als torx) in de bout te rammen. Helaas staat de motor bij m'n ouders, dus de eerstvolgende klusgelegenheid is zaterdag. Ik hou jullie op de hoogte.
Groet en nogmaals grote dank!
Bart(emans)
Dank voor de reacties! Ik sta er van te kijken hoeveel mogelijkheden er wel niet zijn. Gisteravond hoorde ik nog de suggestie om 1 maat inbussleutel groter af te slijpen en deze (net als torx) in de bout te rammen. Helaas staat de motor bij m'n ouders, dus de eerstvolgende klusgelegenheid is zaterdag. Ik hou jullie op de hoogte.
Groet en nogmaals grote dank!
Bart(emans)
- V-TWim
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
- Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Nog maar een reactie, ik heb bij een homeshopper blaadje eens een setje van 4 zelfgriptangen gekocht voor een paar tientjes. Hoe harder jij draait hoe harder hij knijpt. Zijn linksom en rechtsom bruikbaar. Ideale dingen voor dit soort k*tklusjes.
Only dead fish go with the flow.
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Je kan ook proberen om hem met een slagschroevendraaier los te maken. Zelf ook dit probleem vaak gehad. Ook heb ik wel eens een grotere torx eringeslagen en dan los draaien en met een hamertje er op tikken.
Re: Imbusschroef is dol, hoe toch los maken?
Geloof het, of niet, maar het is me gelukt! Door gebruik van een eigen (betere) inbussleutel van de juiste maat kreeg ik de schroef alsnog los. Daarna was het een eitje om het kleine en grote tandwiel te vervangen en de ketting te plaatsen. Heb bij de ketting een afklink-apparaatje gekocht, waarna de ketting makkelijk kon worden afgeklonken. Nu rijdt ie weer als nieuw en heb ik 'm te koop gezet. Op zoek naar een DL650a.
Nogmaals dank voor alle suggesties!
Nogmaals dank voor alle suggesties!